{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.990 visninger | Oprettet:

Sælge hesten? {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at jeg overvejer at sælge min hest.
Jeg elsker hende over alt på jorden, men hun er desværre bare ved at være for meget til at jeg kan håndtere hende ordentligt under ridning. Jeg har haft hende i 6 år, som absolut ikke har været de nemmeste. Hun har det med at løbe over være lidt ustyrlig i trav. Hun er tjekket for alt, har fået ny sadel som er tilpasset af saddlefitter og kiropraktor, massør, tænder osv. Der skulle ikke være noget galt fysisk.

Tænker nok det er mine evner som ikke er på det niveau det skal være, til at vi vil kunne fungere bedst sammen.
Det er bare utroligt hårdt for hun er min første hest og bedste ven, men jeg bliver bare nød til at indrømme at jeg ikke længere nyder at komme ud og ride hende. Det er efterhånden blevet lidt til en pligt for mig. Jeg har fået undervisning af forskellige, men intet har rigtigt virket.

Hun har derudover også løbet af med mig et par gange på tur, hvilket har gjort mig en smule utryg.

Jeg er splittet og ved ikke hvad jeg skal gøre. Hvad ville i gøre i min situation?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælge hesten?
  • #1   29. nov 2020 Jeg havde samme problem ved min første hest og det er okay at indrømme man bare ikke kan magte det længere.
    Jeg gav min pony væk til en som havde rigtig meget erfaring med "adfærdsvanskelige" heste. Hesten har nu det bedste liv, hvor hun bare nyder tilværelsen og er højt elsket og værdsat.
    Det giver også dig muligheden for på et tidspunkt at komme videre med en hest, som er et bedre match.


  • #2   29. nov 2020 Hmm. Jeg tror jeg var i samme situation som dig for 6 år siden. Dengang havde jeg ejet min første hest i tre år, og vi fungerede bare ikke sammen. Jeg valgte så at sende hende i ridning hos en dygtig dressurrytter i 3 uger, mens jeg var på skiferie. Egentlig for at få den i form til salg. Men da jeg kom tilbage var den simpelthen en helt anden at ride, og jeg endte med at have hende 5 år mere, indtil hun blev syg og måtte aflives.
    Konklusionen er - du skal gøre hvad du føler er det rigtige. Er ridningen vigtig for dig, er det nok bedst du sælger.
    Sender dig et varmt virtuelt knus. Ved det må være en rigtig svær beslutning.


  • #3   29. nov 2020 Tak for svar begge to.

    Jeg føler virkelig at hun er min sjælehest på samme tid og det at sælge vil nok også være sidste udvej. Jeg overvejer i hvert fald meget at sende hende i professionel ridning. Rdiningen er ikke det absolut vigtigste, men det har alligevel også nogen betydning. Jeg vil gerne kunne sætte mig op og tulre lidt rundt, men pt er det ret umuligt med hende. Jeg skal have en telepatør til at snakke med hende og måske hun kunne komme til nogle konklusioner.
    Men jo, det bedste for mig ville nok være at starte med at få hende i prof ridning og hvis dette end ikke har hjulpet, er salg nok det bedste.

    Men tak for svar igen! Det har hjulpet lidt at høre jeres erfaringer og hvad i har haft gjort med jeres heste smiley


  • #4   30. nov 2020 Jeg havde min i ridning, ellers var han røget på grillen.
    Jeg var næsten stoppet med, at ride på ham, han var utilregnlig.
    Men jeg kørte ham til ridning 4 gange om ugen længe, og efter 3 måneder begyndte det at ændre sig.
    I dag har jeg ikke problemer, altså han er stadig en hest med puls.
    Er glad for jeg beholdte ham.

    Men når man har forsøgt så længe, er spørgsmålet om den nogensinde blir godt nok?


  • #5   30. nov 2020 Jeg går ud fra, at du har "plukker de lavt hængende æbler", såsom haft en klalificeret underviser i perioder.
    Og det er ikke en løsning - så her kommer et evidensbaseret trick til at gennemskue, hvad man selv vil. Fra min skumle psykiaterfortid, faktisk... Nederste

    Tag et stykke papir.
    Fold det på midtlinien, vandret, fold ud.
    Fold det på midten, lodret, fold ud.
    1) I øverste venstre hjørne skriver du fordele ved det du umiddelbart har lyst til. Fx at beholde hesten.
    2) I øverste højre hjørne skriver du ulemper ved det, du har lyst til. Fx ulemper ved at beholde hest.
    3) Nederste venstre hjørne, ulemper ved den løsning, du ikke har lyst til.
    4) Nederste højre hjørne, fordele ved det, du ikke har lyst til.

    Nu bliver det meget synligt for dig, hvad DU har lyst til.

    ...
    Var det mig?
    Jeg ville nok spørge mig selv, hvorfor jeg havde beholdt den hest i 6 år, hvis den har været sådan i årevis??
    Dernæst, skal den sælges er priserne lige nu gode, og jeg synes at timingen er fin.
    Der er jo ingen, der siger, at du ikke kan sælge hesten og købe en ny.
    Når vacciner bliver rullet ud, covid19 sårbarheden falder - gad vide om ikke også priserne falder? Så, om et halvt år kan du måske købe en anden hest for samme portion penge, en hest der er mindst lige så god.
    Men - læs din tekst. Det ligner at du vil have velsignelse / tilladelse / tilgivelse for at sælge. Jeg tilgiver dig ikke for at sælge - tværtimod, jeg bifalder hvis du vælger "hertil stopper legen, den er jo ikke god for mig".


  • #6   30. nov 2020 For mig lyder det lidt som at i begge kunne bruge noget god undervisning.

    Hvilke typer undervisere har du haft?

    Hvis det var mig, så ville jeg sætte hesten i ridning, i 2-3 måneder, og når hesten så var klare forsætte der, hvor du så kunne få undervisning.

    Men der er intet galt i at sælge, hvis man ikke længere er glad for sin hest eller det at skulle ud til den.

    Du kan læse om min beslutning og tanker om salg af en tidligere hest her: https://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1238894-saadan_kan_det_gaa___hesteskift

    PS jeg har stadig den vallak jeg fik, der for snart 4 år siden smiley


  • #8   30. nov 2020 Doktor who: Tjo, det kunne sagtens være at jeg ubevidst søger efter tilgivelse over mine overvejelser om at sælge hende fordi jeg nok ikke vil kunne tilgive mig selv i sidste ende.

    Men prof ridning bliver nok mit sidste forsøg på at kunne få os til at fungere sammen. Hvis dette heller ikke hjælper, bliver jeg helt klart nød til at indse hvad der er bedst for os begge.

    Men tak for alle svarene. Det har hjulpet en del at få forskellige synspunkter på sagen smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   30. nov 2020 Jeg har gennem de sidste par år, lært at livet er for kort til at bruge til på ting man ikke nyder så meget som man burde - eller ville kunne hvis man justere på dem.

    Ja, et salg det er hårdt, og det er svært, men der er altid en ny makker der ude, så længe at man ikke forventer at hesten er der med det samme.

    For mit vedkommende tog det 8 års pause, og et utal af heste at finde en hest der bare var det perfekte match.

    En sport/hobby/livsstil skal være sjovt, og noget man glæder sig til at skulle gøre. Hvis man mister lysten er det enten fordi at rammerne er de forkerte, og skal justeres (ved fodbold spiller kan det f.eks. Være skift til ny klub, eller i dit tilfælde en ny start med en anden hest) eller at man bare har mistet interessen for sporten/hobbyen/livsstilen, fordi at andre ting har fået større betydning.

    Et salg er ALDRIG forkert, så længe at man tager ansvar, og ikke sælger for f.eks. At fralægge sig ansvaret (f.eks. Sælger en sug/skadet hest, som man ikke vil bruge penge på at få udredt, og derved sælger til en uvis fremtid).


    Også skal det siges, at det altså heller ikke er unormalt, at et godt match, kan "vokse fra hinanden".


  • #10   30. nov 2020 For mig at se har man 2 muligheder, når man er i en sådan situation. Enten kaster man håndklædet i ringen og siger, at det er for stor en mundfuld, og at hverken hest eller rytter nyder det - og at man vil kunne finde en bedre løsning med en lidt mere erfaren rytter til hesten... eller også så får man hjælp - dvs. kvalificeret og fast undervisning.

    Jeg har selv altid haft hænderne fulde med mine heste. Købte en rå 4 års, da jeg var 15 år gammel. For pokker, det var en udfordring, men det der gjorde, at det gik var mine undervisere. Jo mindre undervisning = jo sværere og dårligere går det. Jo mindre man får hjælp = jo mindre fedt er det = jo mere utryg / problematisk bliver ridningen = jo mindre får man redet = jo mere frisk bliver hesten, og jo mindre får man løst problemerne smiley Bare det at have en underviser at dele det med er guld. Min ene beriders telefon står nonstop åben og har gjort det de sidste mange år - bare det at få et par råd på sms, når noget er svært er en KÆMPE hjælp og tryghed.

    Ting nr. 1 er altid kvalificeret hjælp. Det er SÅ få af os amatørryttere, der selv kan uddanne og ride uden at få dårlige vaner, løbe ind i problemer m.v. For mig er undervisning lige så vigtigt som så mange andre essentielle ting ved det at have hest. Uden undervisning duer det ikke. Jeg har redet i over 20 år og har selv uddannet min hest til efterhånden både at snuse til galloppirouetter, traverser, changementer, piaff og passage - men jeg kan love dig for, at går der bare én eneste uge uden undervisning, så begynder det stille og roligt at skride for mig, fordi det er en svær hest. Og sådan er det bare smiley

    Så mærk efter - vil du give det et rigtigt forsøg og gå all-in på hjælp/ridning, så giv det 1-2 mdr. og se, om det bliver bedre og vurder derefter... så har du forsøgt smiley - og har du ikke overskuddet og lysten, så sig nej tak og find et andet rigtig godt hjem til hesten. Hvis man gør det halvt, får man aldrig prøvet det rigtigt af. Jeg ser mange, der ikke forstår, hvorfor de har problemer/ikke udvikler sig nok i ridningen/noget lignende, men når man spørger lidt ind til det, så rider de kun 2 gange om ugen og undervisning 1 gang om måneden... ja så forstår jeg altså godt, at man har problemer, for det ER bare svært at ride smiley Selvfølgelig er det anderledes, hvis man ikke vil så meget sandkasse-ridning og bare vil hygge på ture og lidt afvekslende på hesten... men grundtingene skal stadig være på plads i et og andet omfang, for det ER bare store dyr, vi har med at gøre smiley

    Alt held og lykke smiley


  • #11   1. dec 2020 Som jeg læser dit opslag, så mangler, både hesten og dig tillid til hinanden. Jeg er ikke ekspert, og kan ikke gi gode råd om HVORDAN det løses, men jeg kan råde til, at du finder en dygtig træner, der kan hjælpe dig til, at i finde tillid til hinanden igen. Hvis du er usikker, så smitter det af på hesten, der ikke kan ha tillid til dig, fordi du er bange/ usikker. Ond cirkel, der forstærkes hele tiden. Jo mere usikker du blir, jo mindre stoler hesten på, du kan passe på den. Den er et flugtdyr, der stikker af når noget er farligt.
    Lige nu sidder du fast i, at i ikke længer passer sammen. Tillids træning kan være vejen frem.
    Gi det et par mrd og hjælper det ikke, så er der ikke noget i vejen for, at trække stikket og sælge og på sigt finde en mere passende hest.
    Og lige et råd med på vejen der, køb en hest, der passe til det du gerne vil, en rolig, tålmodig, måske lidt ældre og trafiksikker hest, der ikke så let lader sig skræmme. Hvis den så er smuk, gør det jo ikke noget. Det vigtigste er og blir, at i passer sammen.



  • #12   5. dec 2020 jeg havde prøvet at skifte biddet, danish guard har lavet et stanbid, som ligger roligt i munden, så ville jeg træne stopsignalet ved at bruge så få kræfter som muligt og det tager lidt hårdere end andre bid, hvis hesten skulle løbe. så snart hesten reagerer på stop, så giver man efter, men det har du sikkert prøvet
    Jeg er selv en kylling og har fundet ud af at store heste med nerver slet ikke er for mig, så jeg rider rundt på fjordhest og har det skønt med det


  • ruth j
    ruth j Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 5 Følgere: 1 Svar: 1
    #13   9. dec 2020 hejsa læste forleden om en med samme problem - hun købte sig en xspand gjord og problemet var løst , hesten fik gjord kramper ved ridning - måske julegaven til jer - mvh ruth

  • #14   9. dec 2020 Du kunne evt også prøve at få fat på en der kan skabe tillid mellem dig og hesten
    https://m.facebook.com/#!/Hestementor/


Kommentér på:
Sælge hesten?

Annonce