{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.095 visninger | Oprettet:

Hvor tidligt begynder i? Udstyr og øvelser. {{forumTopicSubject}}

Halløj, står med mit første føl og søger derfor erfaringer, har en general ide, men kunne godt tænke mig at høre fra jer andre smiley

Hvor tidligt begyndte i:

At lave øvelser for hånd som f.eks versade osv?
At gå i lange liner bag dem?
At tilvænne bid?
At tilvænne gjord følelse med elastik gjord?
At skridte/trave over bom? Antal ved hvilken alder?

Det eneste jeg har gjort med min egen indtil videre på 9 måneder er at trække ham over en enkel bom på jorden som en del af miljøtræning smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor tidligt begynder i? Udstyr og øvelser.
  • #1   11. jan 2021 Har avlet i mange år og over 100 føl gennem tiden
    Jeg har aldrig trænet noget med dem ud over trække dem i tov , lære at stå bundet og røre dem overalt og løfte ben til de er 3-4 år
    Først i 3-4 års alderen tilvænner jeg trense og andet udstyr
    Miljø træner ikke og ingen løsspringning eller longering før 4 år og ingen tilridning før 4 års alderen og ingen spring med rytter før 5 år


  • #2   11. jan 2021 Al berøring, løfte hove og alle lignende basic ting helt fra start. Min stod bundet første gang som 4 måneders.

    Bid tilvænning langsomt fra 1,5 år (hun var på skue som 2 års, hvor bid er obligatorisk).
    Sadel havde hun på første gang som 1,5års
    Første tur alene i trafikken for hånd som 1 års

    Start indlæring af longering i skridt som 2 års
    Diverse miljøtræning fra 1 år

    - alt selvfølgelig taget i langsomt tempo.



  • #3   12. jan 2021 Jeg har min egen på 9 måneder samt en venindes på 7 måneder gående. De bliver allerede nu udsat for lidt af hvert, men det som du spørger til, starter vi nok først op på ved 2-3 års alderen.
    Mine drenge får dagligt renset hove. Dette er smeden utroligt glad for.
    Når jeg skal afsted med min ridehest, bliver drengene udsat for at få lændetæppe trukket over ryggen, måske endda lammeskindssadel, gjord etc.
    Og så er de vant til at blive trukket i grime (hvilket jeg synes er smart, i tilfælde af de stikker af en dag, at man kan det).
    Og ellers alt hvad man kan finde på. Gå på madrasser, flytte sig for pres. Kører imod dem med trillebør, klø dem med kost/rive mm. smiley
    Og små gåture i skoven.
    Rigtig god træningslyst smiley


  • #5   12. jan 2021 Tusind tak for jeres svar! Det er jo heldigvis meget varieret kan jeg se smiley
    Min er på nuværende tidspunkt vant til at blive trukket, stå bundet, få smed, blive striglet over det hele, efter en kastration(af nødvendige årsager), en omgang kolik og sine vacciner er han også ved at være ret vant til og blive stukket i ??

    Vi fortsætter bare med dette, men i skal vide at jeg sætter virkelig stor pris på alle de kommentarer der er kommet, giver mere stof til eftertanke smiley


  • #6   12. jan 2021 At lave øvelser for hånd som f.eks versade osv?
    4 år
    At gå i lange liner bag dem?
    4 år
    At tilvænne bid?
    3 år
    At tilvænne gjord følelse med elastik gjord?
    3 år
    At skridte/trave over bom? Antal ved hvilken alder?
    4 år

    Dem hvor der står 3 år, er bare gjort under tilridning som 3,5 års. Dem der står 4 år, er først ting jeg har trænet med hestene senere, hvis nogensinde. Bare fordi det er fra jorden, synes jeg ikke alt kan retfærdiggøres at gøres tidligt. F.eks. versader. Hvorfor skal de lære det før de kan det basale i tilridningen, uanset om det er fra jorden eller ryggen?

    Dem jeg har tilredet har bare fået lov at passe dem selv og kun skulle trækkes rundt i grime og stå nogenlunde stille under beskæring/dyrlæge, indtil tilridning. Men alle gør det selvfølgelig forskelligt. Det her har jeg selv god erfaring med.


  • #7   13. jan 2021 Min blev vænnet til at løfte ben, blive trukket med, stå bundet, rørt all over, blive stukket, have smed, og være alene til en hvis grad inden han blev 8 måneder.

    Nu som 2.5 årig er vi begyndt med bid, gjord/sadel, han kan longeres, og vi laver bomarbejde, miljøtræning / agility, skovture, han har også løssprunget et par gange.

    Påtænker at smide ham i tilkørsel til sommer (an på Covid-19 situationen) som 3 årig. Selve tilridningen starter jeg umiddelbart først på når han nærmer sig de 4 år.


  • #8   20. jan 2021 Jeg fik en urørt islænder hjem. Man kunne ikke engang gå hen til ham. 3 år. I dag 6 år og rigtig sød ridehest. Så man behøver ikke at have travlt

Kommentér på:
Hvor tidligt begynder i? Udstyr og øvelser.

Annonce