{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
956 visninger | Oprettet:

Katrine S
Katrine S
Tilmeldt:
25. jul 2020
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3

Hvilket bid? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en ung islænder vallak som skal til at tilrides. Han er vant til at have et tredelt bid i munden, men vil gerne have et som ligger mere roligt i munden på ham.
Jeg har overvejet et Stübben danish guard, todelt fullcheek, eller et udelt bid.
Hvad har I af erfaringer med dem som jeg overvejer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket bid?
  • #2   3. feb 2021 Begge mine har ønsket helt ro i munden, men et udelt trensebid (Danish Guard, Myler lvl 3 etc.) har ikke været løsningen for dem. Det har været for stift for dem, tænker jeg, i forhold til deres mund- og tungebevægelser - men det er meget individuelt. Jeg kender flere der har rigtig gode erfaringer med Danish Guard, nu du lige selv nævner det.
    Jeg har derimod haft rigtig god erfaring med et todelt fullcheek!


  • #4   3. feb 2021 Jeg bruger selv et myler 3-rings kombinationsbid til min islænder vallak på 6 år. Jeg bruger dog ring 2 og ikke ring 3, men man kan også købe kombinationsbidet, hvor der kun er 2 ringe i alt.

    Beskrivelsen af bidet:
    "Som navnet angiver så påfører dette bid hesten påvirkninger på flere og kombinerede måder. På munden, i nakken, over næseryg og under hagen. Men kun hvis tøjlen sættes i nederste ring. Hesten bliver opmærksom på rytter mindre kræfter. Hvis tøjle sættes i bid ringen virker det som normalt bid. "

    Jeg blev anbefalet dette bid af en professionel rytter, fordi det er godt til ungeheste da man så ikke kun tager i munden på hesten. Jeg ved der også er 4-5 andre på gården, hvor min hest står der bruger samme bid.

    https://draumur.dk/vare/myler-2-rings-kombinationsbid-mb04/


  • #5   3. feb 2021 Har gode erfaringer med myler mb04 med baucherophæng og acavallo sensitive bit. De ligger begge rigtig godt og roligt i hestens mund.
    Brugte dem under og efter tilridning smiley


  • #6   3. feb 2021 Jeg er så gammeldags, at jeg starter mine ungheste op på et helt almindelig todelt stål muffebid.
    Todelt er mere stille i munden end tredelt, og muffen hjælper den unge hest ved at lægge pres i mundvigen.

    Keep it simpel smiley

    Der hvor jeg er meget opmærksom er, at jeg får ordnet tænder på unghesten ca 1/2 år før - skal de have fjernet ulvetænder så sker det der.
    Lige før tilridning 1-2 uger før kommer doc dyr lige og tjekker igen - har lige sendt Freiherr i tilridning, og der fjernede doc dyr en tandkappe 2 uger før han blev sendt afsted.

    Jeg begynder på specialbid fx Myler, når mine heste får flere sideførende bevægelser lagt ind i træningen.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Hvilket bid?

Annonce