{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.447 visninger | Oprettet:

Pensioneret traver som kørehest?? {{forumTopicSubject}}

Det går godt, når jeg leder efter hest.
Plejer at finde lige det jeg har brug for, hvilket ikke nødvendigvis er det, som jeg søger...

Egentlig ledte jeg efter en islænder som nr 2.
Suk.
I disse tider er efterspørgslen jo noget større end udbuddet og markedet er støvsuget rent.

Talte med min mand om det, I sidste uge så vi på selskabshest lørdag morgen, kørte videre og afhentede de reserverede maine coon killinger - og søndag skrev jeg under og betalte.
Har købt en ældre, pensioneret travhest som selskabshest til Aslan, som jo skal hjem. En rar sjæl.

Spørgsmål.
Hvis jeg ikke har erfaring med kørsel og selv skal lære det - vil en travhest være egnet, eller er det tosset?
Jeg kender en i lokalområdet, som er kendt for at være dygtig kørsels underviser - så, måske??
Det kunne da være fantastisk hyggeligt??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pensioneret traver som kørehest??
  • #1   5. feb 2021 Tillykke med købet - jeg er helt sikker på at den gamle traver får et fantastisk hjem hos dig smiley

    Hvorvidt det er til at køre med den - kunne du evt høre hos tidligere ejer/træner om hvordan den er at køre med ?

    Jeg tænker det er lidt som pensioneret galopheste - min veninde fik en irsk steeplechaser fra sin veninde som er træner i Irland, og hun anbefalede lige præsis denne her hest som skovturshest til min veninde. Og Fair er en fantastisk skovturshest - han kan gå både foran, midt i og bagerst i flok i galop på stubmark, og har lært både Caspian og Pinot at tage en god hurtig galop OG stoppe bagefter smiley

    Og så må vi da også se missekattene - vi skal have billeder af både ny hest og misserne smiley

    Mvh Charlotte


  • #2   5. feb 2021 Puha smiley det kommer HELT an på dens reaktions evne under løb og hvad der gik galt for den siden den ikke trives på banen.. Jeg ville først undersøge dens baggrund og kontakte diverse for at finde ud af dens historie og FAKTA. Hvis den ikke går løb/for vogn fordi den er bange, så er det selvmord at sætte den for vogn.. Og husk endelig hvordan de er trænet smiley
    Alier dig med en dygtig kusk der tager ham nogle uger før du selv hopper om bord smiley
    Mange krammere smiley


  • #3   5. feb 2021 Jeg har kun 1 billede af Poppelgård.
    smiley ikke det bedste - han havde opdaget godbidder i min lomme, prøvede at få ham på afstand ved at lægge godbid på skillerummet og selv flytte mig, så jeg kunne tage et billede - men, han fandt hurtigt ud af at følge mig...

    Killingerne... Dem har jeg et par stykker af.
    Vores 1 årige hunkat var fornærmet første dag, men nu går det excellent - og Saga er verdens mest tilmodige storesøster for Oski og Odin...


  • #4   5. feb 2021

    profilbillede
  • #5   5. feb 2021 Taget samme dag de kom hjem...
    Killingerne havde aldrig set en hund før, men vi afleverede et tæppe fra hundekurven hos avler, som avler lagde på kattenes yndlingssovested.


    profilbillede
  • #6   5. feb 2021 Taget 30 SEK efter de gik ud af transportkassen...

    profilbillede
  • #7   5. feb 2021 Ungkatten, klar til aftentur..

  • #8   5. feb 2021 Fantastiske Saga smiley

  • #9   5. feb 2021 jeg kender da et par stykker som har gjort det samme
    købt en tidligere traver til kørehest. De kan jo det hele, og plejer at være rimelig kolde i hovedet. De er jo vant til mange ting på travbanen

    så du må bare se at komme i gang
    få lidt hjælp, og så skal du nok se at det hele bliver rigtig sjovt

    Og tillykke med killingerne
    de er godt nok søde
    har selv fået maine coon killing i november. Har også hendes morfar
    + mine 11 huskatte - her af to killinger
    så der er godt nok gang i den her i huset med 3 i samme alder
    Her er morfar Simba (vingsteds dot com)


    profilbillede
  • #10   5. feb 2021 Nurhhhhhh hvor er de søde de små misser - og hvor tager Saga det pænt smiley

    Tror Team Tindur har helt ret - tjek endelig alt ud før du overvejer om han skal have en karriere som skovturshyggekøre hest.

    Holder Henrik Høpner ikke til i nærheden af dig ? Han virker til at være en guru indenfor kørsel blandt oldenborgfolk smiley

    Mvh Charlotte


  • #11   5. feb 2021 Anja N - mums en misse smiley

    Mvh Charlotte


  • #12   5. feb 2021 Og barnebarnet
    Blackangel Pippi Langstrømpe


    profilbillede
  • #13   5. feb 2021 Jeg havde nu tænkt på hr og fru Klindt.
    Henrik Høpner kender jeg ikke?


  • #14   5. feb 2021 De fleste travere er kørt på vej og i skov udover træning på bane, og ikke kun "fuld fart frem", så det burde være muligt at køre hyggekørsel. Hvis du har mulighed for det, så forhør dig om, hvordan den har været at køre med.

    Allier dig med en dygtig kusk - både Klindt og Høper er super dygtige - bor du tæt på Klindt, så kan du helt sikkert få god og kyndig vejledning der, både til valg af sele og vogn, til at få set om det overhovedet er realistisk at få en god hest til dit behov ud af den og til undervisning så du selv kan lære det.

    Min far får undervisning af Høper, og han får absolut varme anbefalinger herfra, men hvis det er mere realistisk ift afstand, kontinuerlig hjælp osv hos Klindt, så er de altså også kompetente og i øvrigt søde og hjælpsomme mennesker.

    Meld dig gerne ind i køreselskabet i dit område - de fleste arrangerer både undervisning, fælles ture, konkurrencer mm hvor du kan møde andre kørefolk og få set hvad det der kørsel egentlig er for noget - når altså coronaen eller engang tillader det igen.


  • #15   5. feb 2021 Så fil jeg lige set du er fra det sønderjyske - Høper holder til ved Vojens.
    Derudover er der også Lars Dau, som ligeledes er rigtig dygtig, holder til på Revsø Rideskole.

    Tjek evt FB-gruppen kørsel med hest og vogn, der er mange kørefolk, og de er generelt et hjælpsomt folkefærd smiley


  • #16   5. feb 2021 Jeg er flyttet fra Jylland til Østsjælland...
    Hm, hvordan retter man mon det?


  • #17   5. feb 2021 Total kimlingespam...
    Jeg er ikke god til at tage billeder, men motivet går an alligevel..


  • #18   5. feb 2021 Nå for pokker, ja så er Henrik lidt langt væk (men underviste faktisk fast på Sjælland indtil corona).
    Der er en del dygtige kuske på Sjælland - du kan evt også tjekke med Thea Giversen og Henrik Koier.



  • #19   5. feb 2021

    profilbillede
  • #20   5. feb 2021 smiley smiley smiley

  • #21   5. feb 2021 smiley smiley smiley smiley smiley smiley

  • #22   6. feb 2021 Tillykke med købet.

    En travhest er "til at køre med" sagde man i gamle dage, men de kan også rides, de fleste, dog skal du være opmærksom på at sætter du en vogn bag ham, så er han igen "travhest" og så har de den tanke at det skal gå stærkt.

    Jeg har selv ejet 2 travheste, og begge prøvede jeg med vogn (sammen med erfarende kusk)


  • #23   6. feb 2021 Måske det bare gøres helt anderledes her i det jyske, men her trænes travere altså ikke kun i at løbe stærkt.
    Ligesom galopheste jo ikke kun trænes i strakt galop.

    Til gengæld lærer en traver at bruger sig noget anderledes end ønskeligt i andre discipliner så der ligger noget arbejde i at lære dem den helt grundlæggende dressur


  • #24   6. feb 2021 Michelle - Ja men nu kommer Dr Who nok ikke til at bruge traveren ret meget da den primært skal gå som selskab smiley så den dressur bliver der nok ikke lagt ret meget arbejde i da det er "lidt spild" af en MASSE arbejde (been there) for en hest der bliver redet måske 4 gange om mnd. smiley Noget andet var der hvis det var den primær hest smiley

    Mvh TT


  • #25   6. feb 2021 TT - ikke sikker på hvorfor du forklarer det for mig?
    Jeg konstaterede blot at vil man have den til at bruge sig korrekt ligger der noget arbejde i det. Hvis TS vil ofre tiden og pengene på hjælp fra Klindt så tænker jeg såmænd der grundlæggende arbejde vil blive gjort, hvis ellers den er egnet, så den kan blive en behagelig køremakker... Vi taler jo ikke dressur på højt niveau


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #26   6. feb 2021 @Dr. Who, tillykke med alle de nye familiemedlemmer! smiley smiley

    Genkender dine udfordringer, har netop mistet min store vallak smiley og er så småt begyndet at se efter en evt. afløser - der er dæleme ikke meget at vælge mellem derude, og når man "bare" er på udkig efter en god tur- og foldmakker, vægter temperamentet klart højest.

    Og så er jeg i øvrigt fuldstændig enig med @Michelle W - uanset om det handler om ridning og kørsel, er det alt andet end "spild"at få lagt noget grunddressur i hesten.

    Først og fremmest for hestens skyld, at den kun anvendes sporadisk betyder ikke at det er ligegyldigt om den bruger sig hensigtsmæssigt, men det er dæleme også noget sjovere at ride en hest der er under hjælperne og reagerer for lette signaler - og jeg antager det samme gør sig gældende for kørsel.

    Og jo sjovere det er, jo større er sandsynligheden for at få den brugt, tænker jeg... smiley


  • #27   6. feb 2021 Jeg har købt ham for at dække den essentielle og uundværlige opgave at blive en kammerat for Aslan.

    Om Poppelgård bliver kørt eller redet - egentlig er det slet ikke det, han er købt til. Det er "kun" 100% selskab.
    Ridning og kørsel er... En bivirkning ved at købe en rar sjæl.
    Men - jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis man nu kunne få lidt fælles glæde ud af dette...

    Området jeg bor i er smukt og jeg har egentlig altid gerne ville kunne køre hestevogn...

    Jeg har fundet billeder på nettet af Poppelgård, hvor det ligner en dressur konkurrence og schenkelvigninger, så han har kunnet lidt dressur...
    Kørsel - hm, jeg ved ikke hvor jeg skal søge, så jeg ved ikke noget om hvor meget han har gået travløb?

    Poppelgård har fået udstedt nyt pas denne vinter, så jeg kan ikke se noget om gamle vacciner eller lign spor.


  • #28   6. feb 2021 Doktor - ved fuldblod er der databaser hvor man kan slå hesten op og se resultater osv. Det må også findes for travere tænker jeg - så kan man jo se hvem ser har kørt/trænet hesten og prøve at forhøre sig.
    For en kørehest er det ret vigtigt at vide, hvis den f.eks. har være løbet løbsk, væltet med vogn e.l. uheld, der kan have gjort den bange, når noget "forfølger" den

    Uanset omfanget af brugen så vil der være lidt arbejde med omskoling hvis det skal give nogen behagelige køre/rideture. Det er ganske enkelt sjovere at sidde på/bag en hest det er blød og smidig og reagerer godt for hjælperne. Men når nu der ikke er planer om høj dressur e.l. skullé det være overkommeligt smiley


  • #29   6. feb 2021 Michelle...
    Selvfølgelig er der arbejde i det - men, der er to indstillinger i mig.
    Do - or do not. (yes. Yoda citat.)

    Hvis jeg går i gang, så har jeg en gammel dreng, der skal trænes op osv...


  • #30   6. feb 2021 Database for travheste : http://195.198.34.45/trav/hest/sog

  • #31   8. feb 2021 Da jeg var yngre kendte jeg en kusk der kun kørte med travheste. Han mente de var det bedste da deres sind og gemyt er roligt og de ofte gerne vil arbejde. Han kørte også professionelt og var dygtig. Så det jo bare at prøve med din nye hest, han ser fin ud og tillykke med købet

  • #32   9. feb 2021 Ishesten - travere har helt de samme udfordringer i kørslen som i ridning, så medmindre man også siger "traver er bedst til ridning" så er det ganske enkelt ikke rigtigt.
    Dressuren er jo den samme med og uden vogn smiley

    Men til hyggekørsel kan de jo, ligesom til hyggeridnibg være udmærkede, ukomplicerede heste.


Kommentér på:
Pensioneret traver som kørehest??

Annonce