{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
757 visninger | Oprettet:

Rengøring læder efter ridning {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået anskaffet mig en lædergjord og er kommet frem til at jeg hellere må tage vedligehold af mit udstyr mere seriøst.

Derfor vil jeg høre:

Hvordan og med hvad rengør du dit læderudstyr(gjord, sadel og trense) lige efter ridning og daglige plej?

Og hvilke læderpleje produkter bruger du til den mere dybdegående rengøring og pleje? og hvor ofte gør du dette? ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rengøring læder efter ridning
  • #1   18. feb 2021 En fugtig klud. Pleje bliver Golden Quality læderfedt. Olie er mere til udtørret læder.

  • #2   19. feb 2021 Jeg er, på trods af selv at lave en hel masse læderting, utroligt dårlig til at passe mit udstyr smiley Jeg giver primært fedt, det giver en "blødere" overflade.
    Til dagligt gør jeg rigtigt noget. Jeg pudser efter ved behov, men sørger for at det hænger frostfrit om vinteren og ikke alt for tørt/varmt om sommeren smiley


  • #3   19. feb 2021 Hvis der ved afsadling er synligt mudder, så tørrer jeg det lige af. Med et gammelt håndklæde, køkkenrulle eller hvad jeg nu har.
    Jeg har spray sadelsæbe i stalden til hvis det er mere end en tør klud kan klare.

    Når læderet ændre sig, snavs på, stift, mister den lækre følelse af velholdt læder-så tager jeg det med hjem. Ser en god serie eller film mens jeg splitter alt ad og gør rent med sadelsæbe.
    Det kan være den flydende fra blue hors eller en bøtte gammeldags læderfedt.
    Lægger det ud at tørre. Luft omkring. Lunt, ikke varmt, ingen killinger.
    Næsten dag smører jeg ind i læderfedt. Pudser af for at fjerne overskud af fedt. Og så er det klar til brug igen.
    Burde give den store tur hver 3 mdr eller oftere, gør det reelt 2-3 gange årligt. Jeg rider stille og roligt, mit udstyr bliver ikke svinet voldsomt til.
    Hvis jeg red distance, sprang meget eller andet der gav muddersprøjt, så ville jeg nok ordne læder oftere.

    Når læder virker


  • #4   19. feb 2021 Jeg er virkelig dårlig til at vedligeholde mit udstyr

    Jeg pudser mindre end en-to gange om året. Skal jeg til stævne tager jeg hverdags trense og sadlen med hjem og giver det en tur. Stævne trensen får ved behov og det er sjældent, da jeg ikke rider vildt mange stævner.

    Gjorden er en med lam og læder. Der giver jeg lammet en tur med en "magic bruch" ved behov, min hest sveder sjældent, så det er ikke meget den har behov for at blive strigle. Udvendigt har den endnu ikke haft behov, da jeg kun har redet i ridehus siden min hest blev skadet


  • #5   19. feb 2021 Først og fremmest, er det vigtigt at huske på at det faktisk ikke er så godt for læder, at få læderfedt på hver dag. Det kan gøre mere skade end gavn. Hellere tørre den af med en våd klud efter riding. Man burde nok bruge lædderfedt 1. gang om måneden, for at holde lædderet blødt og elastisk smiley

  • #6   19. feb 2021 Mange tak for svar alle sammen. Lige pt bruger jeg en let fugtet klud efter ridning, men jeg ville høre om der var noget som var mere optimalt ??

    Cecilie: Jeg vil aldrig komme til at bruge læderfedt dagligt smiley der var nogen på gården som talt om man kunne bruge sådan nogle læder wipes, så jeg var lidt interesseret i at se om andre brugte dem


  • #7   19. feb 2021 Læder wipes er fine.
    Køkkenrulle eller et kvart udslidt viskestykke, evt med et par pift flydende sadelsæbe er lige så fint.


  • #8   19. feb 2021 Doktor Who: det er selvfølgelig rigtig og udslidte viskestykker har jeg alt for mange af. Så det var nok en væsentlig billigere løsning ??

  • #9   19. feb 2021 smiley
    Del viskestykker i kvarte ved at skære et par cm med din lommekniv og så hiv/flå så det flækker.
    Man skal altid have en lommekniv på sig.


  • #10   19. feb 2021 Vil lige tilføje som en generel bemærkning, at sæbe er fedtopløsende (herunder sadelsæbe), så hvis man vasker af med sadelsæbe er det vigtigt at huske at fedte ind igen smiley

  • #11   19. feb 2021 Frida - det har du ret i.
    Nogle firmaer snyder og putter glycerin i lædersæben. smiley Så gør det ikke så meget.


Kommentér på:
Rengøring læder efter ridning

Annonce