{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.136 visninger | Oprettet:

KLAM bund... {{forumTopicSubject}}

Hej
Min hest står på halmpiller, og det fungere SLET ikke, den er så våd hver dag, at jeg bliver nødt til at nærmest bundmuge hver dag jeg kommer, hvilket så gør jeg skal køre nyt ind, og i de mængder om ugen er det ikke helt billigt, og den brænder alligevel hurtigt sammen.

Jeg betaler for bunden i min opstaldning, så at skifte 100% ny bund er desværre ikke muligt.

Så er der nogen der har en ide til et eller andet jeg kan blande i bunden, som evt. suger godt, som kan hjælpe på mit problem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  KLAM bund...
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   5. mar 2021 Jeg tænker at der ikke er tyk nok bund smiley

  • #2   5. mar 2021 AMT
    Den er ret tyk, for sidste gang kørte jeg ekstra ind for at se om det vil hjælpe at gøre den endnu tykkere, og det hjalp desværre ikke... smiley


  • #3   5. mar 2021 Vårhvedehalm- det suger helt vildt godt - men det siges at det er knaps så godt at spise for hesten (mine er dog aldrig døde af vårhvedehalm)

  • #4   5. mar 2021 LittleJohn
    Min må ikke stå på noget halm, da han skal have et så støvfrit miljø som muligt.
    Men ellers tak for budet


  • #5   5. mar 2021 Århhhhh ja okay, hmm, hvedehalm støver ikke ret meget - men klart, så er træpiller lige så dårlige - for de støver også

  • #6   5. mar 2021 LittleJohn
    Det er halmpiller, og hans hoste er gået mere eller mindre væk efter han ik står på halm smiley


  • #7   5. mar 2021 Hvad med og ligge spåner helt nede i bunden så de ikke støver ?

  • #8   5. mar 2021 Jo jo, men hvis man puttede træpiller i bunden af dine halmpiller, men det vil ikke hjælpe for træpiller støver også

  • #9   5. mar 2021
    Det er svært og svare, uden og have set bunden Så er billed ville nok gøre det lettere.


  • #10   5. mar 2021 "Den er ret tyk".

    Hvad betyder det helt konkret?
    Hvor meget startede du op med? Hvor meget fylder du op med pr uge?
    Ret meget, kun en smule osv afhænger af øjnene der ser.


    Våde bokse skyldes ofte, at man starter med for lidt strøelse - og/eller ikke fylder nok på løbende.
    Hvis man starter med for lidt strøelse, får bunden for meget væde pr kg strøelse - og det, som er helt vådt skal jo væk. Og problemet bliver værre og værre.
    Starter man op med alt for meget, så bruger man ikke en brøkdel af strøelses sugekraft, derfor så skal man ikke fjerne ret meget ved udmugning - så en gavmild start er billigt på sigt.

    Er bunden først blevet fugtig, så er det svært at få bunden tør ved at strø det op igen. Det gamle strøelse er for fugtigt, tørre ikke op og det nye/tørre "overbelastes" af, at det gamle ikke kan bære mere og det nye skal suge alt ny væde.
    Det kan være billigere at muge i bund, strø meget gavmildt i starten og holde det ved lige.

    ..
    Vær opmærksom på, om der er en årsag, der intet har med strøelsen at gøre.
    Fx defekt vandkop, utæt rør, hest som leger med vandet.

    Der er nogle relativt sjældne sygdomme, hvor hesten har svært ved at lave koncentreret urin. Fx sukkersyge, nyresygdomme, osv. Det gør, at hesten tisser meget. For at følge med til væskebalancen, så bliver hesten tørstig og drikker hesten også mere.
    Af og til hører man forslag om at lukke for vandet, så hesten ikke kan lege med vandet / drikke så voldsomt meget. Men, hvis der er noget galt med hesten og den tisser meget, så kan den ikke drikke nok, hvis den ikke har adgang til vand en stor del af døgnet.
    Så, finder du på at lukke for vandet, så vær på vagt overfor, om hesten kan tåle det...


  • #11   5. mar 2021 Et billede ville helt klart gøre det nemmere, men jeg vil sige som flere andre, god tyk bund, 15-20 cm er ikke dumt.
    Men måske du skal lede efter årsagen til at der er så vådt, som også nævnt ovenfor, leger den med vandet, er vandkoppen utæt, eller kan det være noget helbredsmæssigt der hør at han tisser meget, lugter det af ammoniak?
    Hvis en hest får for meget protein (?!?) Mener jeg, så kan den ikke optage det og det udskilles i urinen, eller der kan være noget andet galt med hesten, så prøv at se om du kan lokalisere årsagen og så kom en ordentlig portion piller ind, selvom det er med i prisen, kan man som regel købe ekstra, hvilket nogen bare har behov for. Det havde jeg til en hest jeg havde i ridning, hun legede med vandet, så det kostede noget ekstra i strøelse.


  • #12   5. mar 2021 Jeg havde store problemer med at holde boksen tør på rene træpiller. Men blandet med hamp, så er boksen tør. Min opfattelse er at hamp ikke støver, så det kunne du prøve at blande i. Og ja så tilslutter jeg mig at bunden skal være tyk. Mindst 15 cm. Min skraber "toplaget" rundt, så jeg har 20 cm på midten, der så i løbet af natten bliver til 15 cm

  • #13   6. mar 2021 Træpiller. Eller træpillesmuld.

  • #14   6. mar 2021 Marie E.
    Protein optages helt fint fra fordøjelseskanalen.
    Protein er kemisk set lange kæder af aminosyrer. Aminosyrer sidder som perler på en snor, snoren kan evt foldes sammen - og perlesnoren er faktisk en fin tegning af proteinstruktur? smiley
    Anyway, der er ca 18 forskellige slags aminosyrer. De fleste aminosyrer kan vi selv nedbryde, ved at nedbryde andre aminosyrer og bruge deres biokemiske byggesten. Proteiner laves ved at DNA aflæses og diktere rækkefølgen på, hvordan kæder af aminosyre samles...

    Vi har brug for en vis mængde protein løbende, jeg mener at det er 1-2 gram protein pr kg menneske, til at opbygge det væv, som løbende omdannes. (Celler dør, nye celler dannes. Proteinstrukturer nedbrydes eller bygges op, der er løbende udskiftning.)

    Men, får organismen for meget kulhydrat eller fedt, er det biokemisk let at opbevare som glykogen i lever og muskler, eller fedt i fedtvæv.
    Vi kan ikke opbevare overskud af protein.
    Overskuddet af protein nedbrydes helt til energi og ammonium/ammoniak, som tisses ud.

    Giver man et menneske eller hest store mængder af protein vil urine lugte skarpt af ammoniak.
    Giver man ekstreme mængder af protein til mennesker, kan man faktisk æde sig til nyresvigt. Men, det kræver et kilo torsk pr dag til et menneske - eller lignende ekstrem kost til en hest.
    Det er sjældent, men det sker.


  • #15   6. mar 2021 Dok. who tak for en fin forklaring smiley men bekræfter du ikke hvad jeg skrev; for meget protein giver ammoniaklugtende urin og evt. tisser hesten mere? smiley
    Okay, det er ikke proteinen den tisser ud, my bad. smiley


  • #16   6. mar 2021 Den skarpe lugt i urin er bl.a. fra ammoniak.

    Overskud af protein = mere ammoniak.

    Ved normale mængder af protein i kost/foder har det ikke betydning for mængden af tis.
    Ved højt indhold af protein lugter boksen mere af ammoniak, ved meget højt indhold af protein tisser hesten lidt mere, ved ekstreme mængder af protein får hesten nyresvigt.

    Man havde nok allerede udredning og behandling i gang af nyresvigt , længe inden man ødelagde bunden af boksen?


  • #17   6. mar 2021 Min erfaring er, at det er ligegyldigt hvor godt bunden muges, hvis der ikke fyldes nok ind. Min DV er på ca. 3 poser om ugen, lidt mindre om sommeren. Hvis jeg fylder mindre ind, så bliver den fugtig.

  • #18   6. mar 2021 Med halmpiller det vigtigt, at der kommer nok ind fra start og at du ikke går i gang med opbløde dem (ligesom mange gør ved træpiller).
    Dernæst skal du sørge for, at fylde nok rent ind - nogle heste bruger meget, andre meget lidt.
    Hvis dine halmpiller er af ordentlig kvalitet burde den være god, når du har gjort følgende. Er det ikke gode halmpiller, så skal du fylde endnu mere strøelse ind, rive i den dagligt og faktisk også fjerne det tis du kan komme til.
    Jeg har god erfaring med halmpiller fra AJ energi og Strø. Men meget dårlige erfaringer med Easy Bedding smiley
    Held og lykke med det


  • #19   7. mar 2021 Mange tak for svar alle sammen.
    Jeg køre normalt hvis bunden har været ok 26kg ind i ugen, men hvis den er klam så kommer der 39kg ind-det har jeg kørt ind de sidste par gange.

    Jeg tror jeg køber noget hamp og måske nogle træpiller, men er det så bedst at ligge det som bundlag, eller blande rundt med halmpillerne?


  • #20   7. mar 2021 Jeg blander det ca 6.25 kg hamp (1/4 af 25kg) og ca 30 kg træpiller om ugen (nogle uger får den kun 15-16 kg piller). Da jeg startede med hamp var det i en ren træpillebund, der fik den 12 kg i to uger

  • Vivian H
    Vivian H Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 11
    #21   11. mar 2021 Mine står på et godt lag tørv med spåner som toplag. Når tørven trampet og vædet godt så er det perfekt at bruge spåner ovenpå. Dvs man skal lige bruge det en tid inden man kombinere med spåner. Urin trækker ned i bunden af tørv og boksen blive våd nedefra. Så kan man fjerne de våde pletter når spåner ikke kan suge mere. Tørve bunden har ligget i flere år da den tørre helt op om sommeren og derfor kan bruges igen. Men mine har også en kort vinter sæson på boks på ca 3 måneder da de resten af året går i løsdrift. Har prøvet ren tørv. Det bliver noget smat. Tørve bunden kan sikkert kombineres med pillerne også. Men da jeg afprøvede jeg det for et par år siden synes jeg ikke urinen løb igennem toplaget ligeså godt på piller som med spåner. Dvs pillerne blev våde oppefra. Det gør spånerne ikke.

Kommentér på:
KLAM bund...

Annonce