{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.067 visninger | Oprettet:

Selvtillid {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg rider denne her skønne haflinger, men jeg føler at min selvtillid er dalet, siden han smed mig af (før han blev skadet). Det ikke så meget det, at han kan finde på at løbe eller at jeg ikke ved om han gør det. Jeg tror mere, det handler om, at jeg tænker "hvad nu hvis, jeg ikke kan blive siddende?" eller "jeg er også mega dårlig, hvis jeg falder af, af den grund".
Så, må jeg høre jeres erfaringer/råd, til at få selvtilliden lidt op igen?
Kun konstruktiv kritik, tak!
På forhånd tak og god weekend:D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Selvtillid
  • #1   5. mar 2021 Det mest effektive er at tage små skridt mod målet.

    Ds jeg blev smidt fordsomt af min gamle og fik ødelagt ryggen af uheldig landing, blev jeg direkte angst for han smiley da jeg var kommet mig brugte skulle jeg op igen for gjorde jeg ikke ville jeg aldrig op igen, men havde en veninde der havde snor på ham og gik med og sådan gjorde vi i lang tid til at jeg var tryg så kom vi i longe og skridte uden snor og så videre indtil vi fungerede sammen igen, det kan tage lang tid men det vigtigste er at du er tryg ved det smiley jeg fik rigtig meget hjælp og undervisning af min veninde fordi jeg bøvlede rigtig meget med den angst i rigtig mange år, så allier dig med en dygtig og forstående person der vil tage det i dit tempo, held og lykke smiley


  • #2   6. mar 2021 Tænk på det, som noget du skal lære.
    Du skal genlære tillid, aflære utryghed.

    Kender du gåden "hvordan spiser man en elefant?"
    - Svar: I mange små bidder!

    Du skal ud og gøre ting med din hest.
    Nogle ting er du 100% tryg ved. Det er godt, der er du allerede tryg.
    Men du skal derud, hvor du udfordrer dig selv lidt, for at lære mere.
    Det er ikke af 2+2 du bliver bedre til matematik, men der, hvor du kigger på opgaven, tænker puha, tænker igen, tænker, regner - og regner ud hvordan du regner opgaven og så får oplevelsen "jeg gjorde det!" Gentag den sværhedsgrad i matematik, og du bliver dygtig. Nåja, det vil med tiden kræve sværere og sværere opgaver at blive bedre, det som tidligere var lidt svært bliver jo nemt.


    Med hesten - du skal ud og gøre ting. Du skal finde den "sværhedsgrad", hvor sommerfuglene i maven basker lidt med vingerne - men når du bliver ved, så holder de op med at baske. =Du er nu tryg ved denne sværhedsgrad, og kan øge kravene igen.
    Du skal meget gerne kombinere med masser af god undervisning - at opdage man bliver bedre som rytter er RIGTIG godt for trygheden.

    Og - så er der mange voksne, som overtænker. Tænke hvad nu, tænke hvad nu.
    Går din hjerne i gang med tankemylder, så lav noget det kræver koncentration. Fx dressurøvelser, øv dig i at sige digte højt mens du rider.
    Du kan ikke bruge hjernen til at fokusere på fornuft og angst samtidig, det er ren hjernefysiologi, logik og angst er forskellige steder i hjernen og underligt nok kan de ikke gøre samtidigt. Du kan kvæle angst med koncentration.
    Ret fedt, ikk?


  • #3   6. mar 2021 Jeg tolker dit spørgsmål som værende om du er dygtig nok og ikke at du er bange, er det korrekt?

    Vel er du dygtig nok, alle kan falde af, det bliver man faktisk bare en bedre rytter af, for så har du lært at det ikke var sådan du blev siddende smiley
    Det husker din krop, og her er en god byggesten, for så kan du måske næste gang forudse hvad der kommer til at ske, og så er det her man skal arbejde, dvs. at du skal finde ud af hvordan du forhindrer at falde af igen, det kræver altså noget arbejde...
    Du skriver at han pludselig løber, er det kun med dig eller også med ejer ? Er det kun med dig, så har han nok fundet ud af hvorden man slipper for at arbejde eller han keder sig.
    får du undervisning? Det vil i hvert fald være en rigtig god idé så du kan få hjælp til at arbejde med det og du vil opleve hele tiden at bliv bedre, det er i hvert fald med til at opbygge selvtilliden! Sæt dig selv op til succes og tag små skridt, snak med underviser om hvad du gerne vil lære fx. at forhindre ham i at løbe, så skal det nok blive bedre.
    Hvis han også løber med ejer, kan man begynde at overveje om det er et spørgsmål om han har smerter et sted under ridning. Men det må du snakke med ejer om.
    Held og lykke med det!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   6. mar 2021 Er du bange for at ride ham, eller er du bange for hvad andre tænker hvis du f.eks falder af? smiley

  • #5   6. mar 2021 Maria E - Han gør det ikke rigtigt med ejer, han gjorde det engang, hvor han lavede lidt ballade, men vi fik så ordnet hans smerter. Nu er der ingenting når ejer rider. Men jeg kræver også lidt mere af ham smiley Undervisning skal jeg have startet op igen smiley

    AMT - Jeg er ikke som sådan bange for at ride ham, jeg tror mere jeg er bange for, hvad folk tænker, hvis jeg falder af "bare" fordi den løber smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   6. mar 2021 Cecilie: det er helt normalt at have det sådan, og være bange for hvad andre tænker, det gør alle mennesker i forskellige situationer. smiley

    Det er lettere sagt end gjort, men det handler om at være ligeglad.

    Er man nybegynder så sker det, er man øvet så sker det også. Det sker for alle. Også selvom at man bagefter tænker - hvorfor faldt jeg af der? Hesten rykkede sig næsten ikke smiley


  • #7   6. mar 2021 Selvfølgelig er du dygtig nok! Alle falder af en gang i mellem. Alle er uperfekte og laver fejl eller dumme ting. Selv heste smiley Det er da helt okay, hvis man ikke forudser at ens hest, laver et bukspring og man falder af smiley Det vigtigste er at man lærer af de ting smiley No Pain, No Gain som de siger smiley

  • #8   6. mar 2021 God idé at få undervisning igen, der kan være nogle ting som han måske ikke har styrke til at lave og søger hermed en udvej = At løbe.
    Prøv at find ud af om det er i bestemte situationer eller bestemte øvelser der sætter det i gang, eller måske han er forvirret og det er hans måde at komme ud af det, det hele kan en dygtig underviser i hvert fald hjælpe med.
    Og pyt da med hvad bare synes, nogle gange falder man af uden at hesten egentlig gør noget særligt, shit Happens;)
    Og så vil jeg altså lige sige at det altså ikke er let at holde sig på hvis hesten pludseligt løber af, slet ikke hvis den vender samtidig! Det havde jeg en hest der gjorde og jeg strøg af hver gang!


  • #9   7. mar 2021 I skal alle have stor tak for jeres råd og generelt motiverende ord smiley Jeg har læst dem alle og jeg vil helt sikkert tage det til mig og bruge det fremover smiley

Kommentér på:
Selvtillid

Annonce