{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.110 visninger | Oprettet:

Selvtillid! {{forumTopicSubject}}

Jeps, min frieserhoppe fra 08 er meget følsom og meget afhængig af andre heste, for at føle sig tryg og selvsikker.
Når jeg vil trække hende ud alene, kræver det meget tålmodighed og "lokkeri" fordi hun helst ikke vil fra de andre heste. Og når hun så er ude, bliver hun forskrækket over det mindste som rør på sig. Selvom hun kender stedet vi trækker ture! F.eks. blev hun i går bange for en frossen vandpyt :S Hun har ellers set dem mange gange før, men hun sprang lige et skridt til siden..

Hvad gør I ved jeres "følsomme" heste/plage? Hvordan kan jeg give hende mere selvtillid?
Undskyld hvis det blev lidt langt ;o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Selvtillid!
  • #1   16. feb 2011 Jeg har selv en følsom Frieser-dreng... Selv om han fra naturens side er rolig og rar, så har han ind imellem haft perioder, hvor han bliver bange for ALT... inklusive min søde lille permanentkrøllede mormor. smiley

    Det, der efter min erfaring skal til for at løse disse udfordringer, er masser af tålmodighed (man skal hele tiden være forberedt på at gå et skridt baglæns og starte forfra) og træning, træning, træning. Du skal simpelthen blive ved med at gå ture med hende alene, blive ved med at præsentere hende for de samme "farlige" ting, indtil hun ikke reagerer på dem mere osv. Og hele tiden tage alting stille og roligt i et tempo, hvor hun kan følge med. Når hun hele tiden selv føler, hun er med i det hele, styrker det hendes selvtillid og hendes tillid til dig.


  • #2   16. feb 2011 Ps. En vigtig, vigtig ting, som jeg alligevel var lige ved at glemme: HUSK ROS!!! Masser af ros!! Så snart, hun gør det rigtige, skal hun roses til skyerne. smiley

  • #3   16. feb 2011 Tak for svarene! ;o)
    Okay, det vil sige MEGET tålmodighed smiley Jamen det har man vel godt af at prøve smiley Vil hende jo mere end alt andet, men det er en udfordring at hun er så nervøs, især når hun skal vænnes til sadlen og en dag ride ude ALENE, uden de andre heste smiley Så går det jo ikke at man bliver bange for det mindste..
    Problemet er bare at hun bliver savnet lige så meget, når hun er ude.. Så de andre hjemme i stalden trækker, når de kalder efter hende.. smiley


  • #4   16. feb 2011 Måske skal du gå helt tilbage til begyndelsen og starte ud med bittesmå kortvarige adskillelser? Eksempel vis... du starter med at trække din frieser et stykke væk fra de andre, hvor de dog stadig kan se hinanden. Få hende så til at slappe af (evt. ved at lave en øvelse, I har indøvet på forhånd, så den sidder helt i skabet og altid virker), ros hende og træk hende med det samme tilbage til de andre. Det prøver du nogle gange, og gradvist kan du så, når hun er helt afslappet med det, øge afstanden og tiden, hun skal være væk fra de andre. Igen; det er en meget langsommelig proces, men det giver din hoppe en god oplevelse. smiley

    Jeg regner selv med, at Falle og jeg skal "starte forfra" her til foråret, når vi rigtigt kan komme igang med træningen igen. Grundet mangel på faciliteter herhjemme har han stået temmelig meget stille sammen med de øvrige drenge her vinteren over.


  • #5   16. feb 2011 Jeg har en ældre følhoppe som desværre er lige sådan, men det er mere fordi hun ikke kan lide og være væk fra sit "føl" (hun har ikke noget lige nu, men har knyttet sig til min nieces 2 pony) som jeg også skal starte forfra med når jeg flytter hende hjem på gården i april. Jeg kan kun tilslutte mig de andre og sige, tillidstræning igen og igen og igen..
    Det skal nok blive bedre, der er jo bare nogle heste der har brug for mere tryghed og nærvær end andre. Men du kan være sikker på at hvis hun lægger sin tillid over på dig i stedet for så bliver det heller ikke et helvede og ride hende til smiley


  • #6   16. feb 2011 Ja, jeg lukker altid hende ud først, og går ind til de andre to bagefter.. I den tid, er det kun følle der kalder, men ellers går det fint.. TIl gengæld bliver hun urolig og traver rundt, hvis ikke de kommer ret hurtigt efter.. Men man kan vel bare øge den tid de er fra hinanden langsomt... Jeg har altid hø med derud som hun kan få imens jeg henter de andre to, så hun har noget at tygge i smiley (Hende og følle er de to som er mest knyttede, den anden er dog lederhoppen som helst vil have "sin flok" samlet). Det er lidt et "trekantsdrama" når den ene mangler smiley

  • #7   16. feb 2011 pia P: Det tror jeg du har helt ret i smiley
    For når man står i stalden og strigler m.m. er hun jo den mest tillidsfulde hest. Men det forsvinder lidt, når der er to som kalder (især føllet) og hun er ude alene med mig.

    Men jeg roser hende altid når hun går pænt efter mig, og har af og til en godbid hun får, når hun går pænt smiley


  • #8   16. feb 2011 Bare giv dig rigtig god tid til at træne det med hende smiley er sikker på at det nok skal komme.

Kommentér på:
Selvtillid!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce