{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.797 visninger | Oprettet:

Drenge i almindelig ridesport? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Her den anden dag, havde jeg en mindre diskussion med en kammerat, om hvorfor, der ikke er flere drenge, der rider?
Ikke på topplan - dem har vi faktisk en del af - men helt almindelige pony- og hestedrenge, om de så ejer deres eget ridedyr eller går på rideskole.

Det er ikke så ofte, jeg møder drenge - især på min alder (jeg er 16) der rider. Der, hvor jeg har min Bacardi opstaldet, er der 135 elever i rideskolen, hvoraf 4-5 stykker er drenge. Der er også kun 2 mandlige hesteejere og 1 mandlig partrytter på stedet. Der er omkring 40 heste/ponyer i stalden.

Jeg har da hørt, at nogle drenge synes det er en "pigesport", men hvorfor egentlig det?

Især her i Danmark, synes jeg at forskellen er meget tydelig. Drengene går til fodbold, og alt andet er mere eller mindre ualmindeligt. I mange andre lande ligger det mere lige.

Synes det er et ret interessant emne, så jeg håber på nogle gode svar! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drenge i almindelig ridesport?
  • #1   19. mar 2021 Det ER nemlig anset af langt de fleste som værende en rén "pigesport", hvilket også tydeligt afspejler sig i udvalget af ridetøj til hankønsvæsener. smiley
    Derudover er drillerier også temmeligt almindelige, hvis man er dreng og rider. (min egen søn gik til babyridning fra han var 3 til han var 5, og red så igen i et par år, fra han var ca. 12), og han fik da usandsynligt mange kommentarer fra "kammeraterne" i klassen, men som jo så viste sig at være nogle "tøsedrenge" hvis de fik tilbudt en tur, for de turde de nemlig ikke. smiley
    I dag er han dog 22 år, og kører motocross i stedet.
    Jeg fik også selv mange kommentarer da jeg startede som 16-årig, og får det da stadig, dog ikke som drilleri, men mere overraskede kommentarer. smiley


  • #2   19. mar 2021 Jeg forstår det heller ikke.

    At styre 500 kg muskler med hjerne på størrelse med en valnød - du kan lave mindst lige så dumme / vilde ting som fx ved motocross, men med mere kaos i!

    Jeg tror at det er Wendy, rideskoler og udstyrbutikker målrettet piger og pussenusse krammedyrbilleder som ødelægger det sande billede af, hvad ridning kan handle om...!

    Der er væsentlig større ratio af mænd indenfor western, men det signalere også mere muskler, mudder og "ride ud i solnedgangen" end en dressurhest i en sandkasse...

    ...
    Bortset fra det, til speedway konkurrencer står en ambulance og reddere i hver ende af banen, det gør der ikke i fx spring, western med koarbejde og lignende.
    Men, gæt hvad der er mest sikkert?

    Det er underholdende at grine af, hvor arbitrært hobbyer kåres som pige og drenge aktiviteter!
    smiley


  • #3   19. mar 2021 Jeg tror meget af det ligger i det faktum at mange ser det som en "pigesport", og derfor er der måske flere der ikke tør gå imod strømmen i frygt for at blive mobbet o.l. Desværre tror jeg også det er et ry der er rigtig svært at få bugt på, med mindre nogen går ind og aktivt forsøger at gøre op med det.

    Nu har jeg selv fundet min kæreste dennem snart 13 år herinde på HesteGalleri, og han begyndte selv at ride som 9 årig. Da vi mødtes havde han en DV vallak, og idag har vi sammen 5 heste og lidt hobbyavl.
    Med amerikansk hesterace har vi en stor international omgangskreds, og i USA har jeg enormt mange mandlige venner i alle forskellige aldre, der har hest på alt fra hobbyplan til højt showplan. Nogen har et par enkelte heste, andre har 20+, men ens for dem alle er, at dét at have hest er for dem helt normalt, og ikke noget de bliver mobbet med. Det er noget helt andet, end her i Danmark.


  • #4   19. mar 2021 I min tid som rytter har jeg redet sammen med 10 drenge/mænd og jeg har redet i 15 år ?? men til fys ridning er det meget 50/50 angående køn ??
    Og mobning galde ikke kun over drengene hvor jeg kommer fra, det var ikke en sport, man var dum, grim og lugtede af heste møg hver dag og hele dagen hvis man så meget som gav udtryk for man var interesseret i heste ?? men ja jeg står også uforstående overfor det med at der ikke er flere drenge eller mænd i sporten. Jeg er heldigvis heldig at have en mand der synes heste kan være lige så skønne som jeg, og han er dybt forelsket i frieser heste ?? planen var da også han skulle have snust til stævner med vores gamle hest, men nu må jeg se om jeg måske kan lokke ham til at få en sød part så vi kan ride sammen igen ??


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   19. mar 2021 Det er et godt spørgsmål.

    Jeg har også tit undret mig, især fordi at procentdelen af mandlige profesionelle er så langt højere end procent delen af mandlige hobby rytter.


    Og for Guds skyld, stop med at sæt f.eks motocross op mod ridning, det er to forskellige sportsgrene, det kan ikke sammenlignes på nogen måde. Selvom at faktum er at mange flere kommer til skade ved motocross end ved ridning. )


  • #6   19. mar 2021 Åh ja, glemte lige.. En etiket, man ofte, som mand i hestehalløjet får påsat sig er "b*sser*v".. Det hjælper nok heller ikke noget. smiley
    Og sådan her ser jeg oftest ud, når jeg er "mounted", da jeg efterhånden kun gider at ride ture. smiley


    profilbillede
  • #7   19. mar 2021 Tror det er en kombination af flere ting der gør at der ses færre mænd som hverdagsryttere, hvor det er rimelig repræsenteret på professionelt plan.

    En ting er som de andre nævner at sporten markedsføres meget til det feminine. Og at der ligger en hel masse stereotyper og fordomme i det at ride, især som mand.
    Dertil kommer hvad jeg tænker er forskellen i at hverdagsridning sjældent har et konkurrenceelement, hvorimod fodbold, motorsport etc. selv på amatørniveau har et konkurrenceelement. Medmindre du starter stævner er der ikke et konkurrenceelement på samme måde i ridning, du "konkurrer" mere med dig selv i hverdagen. Intet jeg har belæg for, men mere en observation af kendetegn for udøvelsen af de forskellige sportsgrene.


  • Morten H
    Morten H Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 7 Svar: 4
    #8   19. mar 2021 Jeg tror, som flere her har været inde på, at hesteverden er blevet glorificeret i film og tv, samt at groomingprodukter og "bling" har sat ridning lidt i bås som "pigesport".
    Samtidig er #7 inde på noget ift., at folk uden for hesteverdenen generelt ved for lid tom, hvor alsidig ridningen er og hvor meget det kræver, hvis man virkelig vil dygtiggøre sig. Derfor kan sporten måske være svær at forsvare for drenge, fordi det mest er piger, der går og "nusser om hestene".
    Jeg er selv begyndt at ride som 18-årig, arbejder nu på rideskole 30 timer i ugen og rider mange gange i ugen. Jeg er vild med sportsgrene, der kræver stor koncentration og fokus på at hele tiden at nørde i detaljer. Så ridningen skal blive anerkendt lige så meget som sport, som fodbold og håndbold gør det, hvis flere drenge skal lokkes til. Ellers gror branchen til i glimmer og drama.


  • #9   19. mar 2021 Tror mange drenge på den alder, mener det er en pigesport, men selv hvis de egentlig godt gad, så ville de ikke indrømme for så ville de jo blive til grin af de andre drenge.. Det er i hvertfald sådan jeg har opfattet det. Da jeg gik på rideskole var der kun 1 dreng. Jeg har slet ikke noget imod drenge, men jeg TROR bare det er sådn realiteten er. Men hvad ved jeg smiley

  • #11   21. mar 2021 Da jeg var barn var der en del mænd på den rideskole jeg kom på. Ejeren af rideskolen havde 4 børn, hvoraf 2 var voksne mænd. De red begge. En far og hans voksne datter var fælles om en hest. Når der var stævne var der også flere mænd på deltagerlisten. Jeg har en Facebookven, hvis søn rider og er ret go til det. Han har egen hest og er blevet rytter på en lækker pony avlshingst. I dag er udstyr meget henvendt til piger pga bling og lyserøde farver. Det er lige før, at det mere er undtagelsen, end reglen, at finde noget uden bling og lyserød.
    Det pussige er dog, at ridetøj i de lyserøde farver ikke sælger bedre end de klassiske mørkeblå, sorte og brune farver.


  • #13   25. mar 2021 Lige en oplysning til hvis der skulle være brug for det. Jeg læste forleden, at 1 times aktiv og koncentreret ridning, er lige så hårdt som 1 times fodbold.
    Så altså man er ingen tøsedreng når man går til ridning.


  • Kurt O
    Kurt O Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 7 Følgere: 1 Svar: 1
    #14   22. apr 2021 Ridning og dans burde indføres fælles i grundskolen - ligesom musik. Som dreng/mand har jeg bare haft så stor glæde af det og har det stadigvæk. Højdepunkter som teenager var livet på rideskolen og masser af skønne rideture ud i naturen sammen med en masse søde menneskser. Vi var da en del drenge der kom der - os der ikke interesserede os for fodbold. Har aldrig oplevet at blive mobbet. De drenge og piger der kom på rideskolen var virkelig seje - det kræver mod og mange færdigheder. Og er meget udviklende på mange måder. Alle burde lære at ride! Ordentlige mænd de kan ride en hest og kan mindst tre grundlæggende dansearter! At rende rundt og sparke på en fodbold er da ret ligegyldig!

Kommentér på:
Drenge i almindelig ridesport?

Annonce