{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.497 visninger | Oprettet:

Tilskud hove {{forumTopicSubject}}

Hvad er det bedste tilskud til hove, som ikke koster det hvide ud af øjnene? Jeg forventer ikke, at man kan få noget utroligt godt uden det koster mange penge, med gider ikke kaste 500 kr efter et produkt, som alligevel ikke har den store effekt.

Pt får hesten kiselgur fra Horselux, men han gider ikke rigtig æde det..
Han har ualmindelig dårlige hove, efter forkert beskæring og skoning i nogle år.
Min smed nævnte især hornlaget, hvor der nærmest ingenting er, hvilket gør det utrolig svært at smide sko på, da sømlinjen er mere eller mindre væk ??


Kommentarer på:  Tilskud hove
  • #1   26. mar 2021 Jeg har tidligere haft god effekt af EquiHoof Health, men er for nyligt skiftet over på Dangros Biotin+ som skal udfordres i meget lille dosis i stedet for det andet hvor der skal gives ret meget smiley

  • #2   26. mar 2021 Bumbumbum....

    Hestenes fordøjse er sådan indrettet, at i tyktarmen vil en del af foderets fibre blive fordøjet og omdannet til korte fedtsyre, B vitaminer osv.
    Hvis tarmens bakterier trives, så producere hesten rigeligt til at dække sit behov for BVitaminer.
    Det, som diverse tilskud til hovene reklamere med er typisk biotin, B vitaminer osv - som tarmen burde producere selv.

    Godt for tarmen - foder baseret på grovfoder, dvs højt fiberindhold, undgå hyppige skift i foderet (fx skiftende wrap kvalitet, skifte i krybbefoder osv).

    Godt for hovene - at dække behovet for vitaminer, undgå "hovstressende" foder med højt sukkerindhold. Og en god smed.

    Jeg giver mikrovital x1 pr år - fordi jeg synes at det føles rart at gøre noget. Jeg er i tvivl om der er brug for det...


  • #3   26. mar 2021 Tak Cecilie, kigger på det!

    Doktor Who:
    det ved jeg udemærket godt.
    Jeg har lige købt hesten for knap 2 mdr siden. Han har været beskåret og skoet helt forkert. Selve hovkvaliteten er fin, men hornvæggen er blevet så kort og tynd efter nogle tabte sko, at der næsten ikke er plads til sømmene, så derfor leder jeg efter noget, der kan hjælpe ham lidt på vej.. smiley

    Har skiftet fra foder med 20% sukker til foder med 6% sukker i forrige uge. Han er fuldt dækket på vitaminer og mineraler igennem tilskud.
    Alt dette tager jo tid, før man kan se en effekt, og håber derfor jeg kan finde noget, der måske kan speede processen op. smiley


  • #4   26. mar 2021 Jeg kan anbefale alovera drik. Det tilføjes i foderet. Det er godt for både vækst af hår, skinnende pels, og stærke hove smiley

    profilbillede
  • #5   26. mar 2021 Har du et link til hvor man kan læse mere om det? smiley

  • #6   26. mar 2021 https://australian-bodycare.dk/blogs/guides/aloe-vera-drik

    Det har gjort en markant forskel på min ponys hove, så selv min smed kunne se det smiley Der findes også noget særligt til heste, men det har jeg ikke brugt.


  • #7   26. mar 2021 Hvor meget giver du om dagen?

  • #8   26. mar 2021 Det er forskelligt fra hest til hest, hvor meget de må få. Min hest på 450kg fik ca 4 teske fulde. Det er jo ikke skadeligt for hesten, så den kan ikke få for meget. Men man bør alligevel tilpasse det. 3 teske fulde til en hest under 450kg, og 5-6 til en over , er bedst i følge min erfaring smiley

  • #9   26. mar 2021 Tak!
    Tager det med i overvejelserne smiley


  • #10   26. mar 2021 Hvis du kun har haft hesten i 2 måneder, så kan du ikke forvente at se forbedringer allerede. Det tager ca 9 måneder for hestens hove at vokse ud.

    I stedet for at tænke i tilskud, skal du tænke i næringsstoffer. Hvad får hesten af “byggesten” i dens normale fodring. Hvordan understøtter denne fodring hestens tarmflora sammensætning,

    Hvis du fodre med hø, som kun har nogle få 5-8 forskellige græsser, gødet med kunstgødning så vil hestens tarmflora også være ret entydig, og hvis hestens kryppefoder også kun består at 5-8 forskellige planter så er der ikke meget diversitet i de næringsstoffer som hesten får.

    Hvorimod hvis hesten grovfoder består 30-40 forskellige arter gødet med gylle og kryppefodet lige så høj diferenceret, så vil Tarmfloraen også være høj diversitet, og det giver en bedre næringsstof optagelse.

    Så i steder for at købe tilskud, så køb alt hestens foder med en høj diversitet. For derved at få en højere optagelse.

    Hove og pels for næringsstofferne til sidst, og er der ikke nok, så kan det ses her.

    Og husk, at selv om de fine beregninger viser at hesten er dækket ind, kan virkeligheden godt være en anden, da der er SÅ mange ubekendte i den beregning, at stole på disse tal ikke giver mening.


  • #11   26. mar 2021 For at hesten kan få udbytte af grovfoderets vitaminer / mineraler, er det jo en forudsætning, at de er tilstede i foderet. Er de ikke det, så kan hesten jo ikke udnytte det.
    Jeg har go erfaring med Biotin. Begge mine hopper har fået go hårvækst af Biotin. Fra nærmest ingen pandelok og kort man, har den ene fået en pæn lang man og noget der ligner en pandelok. Den anden havde en en tynd pandelok og en man der ikke var noget, at skrive hjem om. Nu har hun en tyk pandelok og en lang man.
    For mig, er det ikke nogen med, at tro på det, Jeg kan se det virker.


  • #14   27. mar 2021 Min søster bruger ferriers formula, hvilket virkelig har hjulpet på hendes ung hest, der har døjet med white line disease. Og så længe han får det, har han ingen problemer.

  • #15   27. mar 2021 Salvana biotin dragees. Det produkt er simpelthen så godt. Det eneste biotinprodukt jeg har prøvet, der faktisk virker.
    For et par år siden fik min hoppe flækkede og virkelig trælse hove. Smeden anbefalede det, og med god grund. Det virkede hurtigere end forventet (den slags tager jo lidt tid om at virke). Og sidenhen har jeg kun givet en smule til vedligehold.


  • #16   27. mar 2021 Køb en mineralblanding med organiske spormineraler. Salvimin grøn er et udmærket bud, den indeholder både biotin, organisk zink og organisk kobber. Glem ikke zink og kobber for at styrke hud-, hår- og hornkvalitet.

    Få lavet en robust foderplan med grovfoder, mineraler og kraftfoder. (Fodringskonsulent) Det er dumt at kaste gode penge efter tilskudsprodukter, hvis man ikke reelt kender behovet. Husk at overforsyning af visse vitaminer og mineraler kan nedsætte udnyttelsen af nogle andre, mere væsentlige næringsstoffer.


  • #17   28. mar 2021 Jeg har i en årrække givet min hest forskellige typer af biotin uden det havde særlig stor effekt på kvaliteten af hovene.

    Jeg giver nu ungulat fra St. Hippolyt og hovene er blevet så flotte efterfølgende. Jeg har hellere aldrig problemer med tørre/sprukne hove om sommeren. Jeg sørger dog også for at smeden kommer hver 6-7 uge.

    Før jeg begyndte på ungulat var min hest meget ømtået hvis hun en sjælden gang tabte en sko(altså så ømtået man skulle tro noget var brækket) og dette er hun hellere ikke længere.

    Så det kan godt være prisen på produktet er lidt højere end så mange andre, men tilgengæld oplever jeg ikke det er spildte penge da det rent faktisk har en effekt.
    og hvis du vil have det billigst muligt kan det købes i Tyskland til gode priser smiley


  • Jill C
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 25
    #18   3. apr 2021 Svært, for noget virker på den ene hest og ikke den anden.
    Men jeg har har god effekt på min hest, ved at give ham ølgær.

    Bierhefe fra scanfarm.dk
    154 kr for 3 kg.

    Det vigtigste er, at hesten er dækket ind via sit kraft- og grovfoder og det er nemt at få en foderplan hos div foder-konsulenter.

    Men nogen gange kan det være nødvendigt med et tilskud, f.eks min hest er født med "dårlige" hove,
    bløde såler, tyndt hornlag, ømme hove uden sko mv.

    Har haft hesten i 6 år og alt er prøvet.

    Men han har siden november 2020 fået det nævnte ølgær,
    hvilket ser ud til, at virke på hans hove.



Kommentér på:
Tilskud hove

Annonce