{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.011 visninger | Oprettet:

Pruseluske M
Pruseluske M
Tilmeldt:
5. apr 2021
Emner: 1 Svar: 4

Hvor meget (fold)plads? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,
Vi drømmer om at købe en landejendom med plads til heste, og muligvis lidt geder, får, høns.
Mine to piger på 5 og 6 år går til ridning og drømmer om at få egen hest, ligesom jeg kunne tænke mig at få en hest, så jeg også kan begynde at ride. -Så omkring 4 ponyer/heste.

Jeg bliver i tvivl om hvor mange HA vi skal kigge efter. Mægler mente vi skulle kigge efter minimum 5,5 HA, men jeg hører fra andre, at det ikke er nødvendigt med så meget.

Jeg er med på hvad lovgivning på området siger, men jeg tænker hvad der er bedst for dyrene, jeg er ikke interesseret i at købe for småt, men jeg vil heller ikke slå større brød op end jeg kan bage.

På forhånd tak. ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget (fold)plads?
  • #1   5. apr 2021 Vi har 4,5 hektar og 5 heste (1 opstalder) og det er fint. Vi har en mark til hestene (delt op, så sårbare områder kan lukkes om vinteren) og en mark hvor vi laver hø/wrap. Man kan selvfølgelig altid bruge mere plads, men det er ikke strengt nødvendigt

  • Pruseluske M
    Pruseluske M Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 1 Svar: 4
    #2   5. apr 2021 Tak, så du tænker 5 ha er ok, hvis vi også vil have lidt andre dyr?

  • #3   5. apr 2021 Ja altså den plads vi bruger til hø/wrap er omtrent 1 hektar og der er rigeligt plads til alle mulige dyr. Hestene har vel halvanden/2 hektar at boltre sig på. Vi har også haft plads til en 20/40 ridebane

  • Pruseluske M
    Pruseluske M Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 1 Svar: 4
    #4   6. apr 2021 Tak for hjælpen.

  • #6   6. apr 2021 Tommelfingerregel er, at man beregner 1 tønde land pr hest eller ammeko.

    Nøjsomme ponyracer har reelt brug for mindre.
    - 1 tønde land, så er der også plads til at lave hø.


    Og jeg er fuldstændig enig, det er ikke værd selv at lave grovfoder, medmindre man kan lide arbejdet.

    ...
    Men ja, fornuftig ejendomsmægler, der åbner op for, at man kan spekulere i at have nok jord til at ramme det sweet spot, hvor skat defineres som landbrug og ikke kan konvertere til parcelhus af kommunalbestyrelsen.
    Men under 10 hektarer, så du kan låne op til 80% i realkredit lån.


  • Pruseluske M
    Pruseluske M Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 1 Svar: 4
    #7   6. apr 2021 Tusind tak for hjælpen.

  • #8   6. apr 2021 Min kæreste og jeg har lige købt hus.
    Jeg har i øjeblikket kun 2 ponyer, men drømmer om ihvertfald at få en til på et tidspunkt. Mit krav var 1 hektar jord - udelukkende med den viden om hvor meget jord jeg havde til rådighed til selvsamme ponyer hos mine forældre.

    Vi har købt hus med omkring 3,3 hektar jord. Ligenu har vi kun mulighed for at bruge den ene hektar, da de resterende er lejet ud - og så længe vi renoverer hus og ikke har flere heste, så er jeg fint tilfreds med mængden af jord, da vi godt kan bruge indtægten fra udlejningen af det andet jord.

    Vi har fået meget plads, både indenfor og udenfor til pengene, og selvom at huset måske er i lidt dårligere stand end de andre vi har kigget på, har jeg her fået over det dobbelte hektar jord end mange andre vi kiggede på - og huset det gør vi selv noget ved.

    Mange af de huse min forlovede og jeg kiggede på, havde faktisk knap og nap 1,3 hektar. Det kunne sagtens være gået græs mæssigt til mine, men jeg ville pludselig ikke have ret meget plads at ride på.


  • Pruseluske M
    Pruseluske M Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 1 Svar: 4
    #9   6. apr 2021 Tak Hope, så du tænker 4 HA måske også ville kunne gøre det?

  • #10   6. apr 2021 Min gård er lavet udfra den minimumjord der skulle følge med i en gård handel på daværende tidspunkt 1,7 ha.
    Og så har vi lejet 1/2 ha af bondemanden.

    Jeg har tre store varmblods - den 1/2 ha er vinterfold, og bliver pløjet op af hestene hver vinter. Vi har fed lerjord.
    Det resterende 1,7 ha er en 20x40 ridebane, et stykke med brak aka umuligt at bruge pga lavning og fugtigt. Og så en sommerfold bestående af et vandrespor og tre folde til rotation mellem foldene i løbet af sommeren.

    Der er rigeligt græs til hestene om sommeren - vi brakpudser foldene flere gange om sommeren.
    Vi gider ikke lave hø - det kan slet slet ikke svare sig for os, da vi ikke har maskinerne og/eller gider bruge de gode sommerdage på desperat at vende hø og bede om at det ikke regner smiley

    Hvis jeg havde mere jord af skattemæssige årsager, så havde jeg nok plantet noget skov - det har vi ikke plads til som det er nu.

    Skulle jeg have 4 heste, geder, får ect, så ville jeg ikke kunne klare mig med 1,7+0,5 HA.

    At bo på gård er rigtig spændende, men også en udpræget livsstil - påsken er gået med at tjekke hegn, sprede kunstgødning, ordne halmloftet....og så lidt besøg af familien, og lidt ridning af hestene.

    Her udsigten over sommerfolden i foråret.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #11   6. apr 2021 Vi har lidt over 5,5 tønde land og ville gerne som Nana forklare have haft meget mere jord pga ejendomsskatten. Det pænt dyrt nok at købe i Nordsjælland men også beskatningen er træls, hvis man ikke har nok jord. Vores nabo har nok jord og betaler dårligt nok 13 tusind om året, hvor vi lægger knap 33 tusind. Væsentlig forskel.
    Men jorden til vores ejendom udstykket var desværre udstykket inden vi købte den.
    Vi er dog blevet spurgt efterfølgende om vi ville købe den retur, faktisk to gange men dælme ikke til den pris.

    Jeg har pt to islændere gående og det mere end rigeligt, også selvom jeg skulle lave trec/trail bane og noget ridebane. Der ville kunne gå to islændere mere når den tid er.



  • #12   6. apr 2021
    En hest er hurtigt indkøbt og den næste er også hurtigt købt og inden man ser sig om har man en hel flok smiley Så køb hellere for meget jord end for lidt smiley Men som de andre skriver, så lad være med selv, at binde an med wrap og hø. Det er ikke altid ulejligheden værd i forhold til resultatet.
    Jeg har haft 8 heste i blandet størrelser fra 85 cm til 175 cm på 4 hektar og der var altid græs nok om sommeren. Det skal inddeles i flere mindre folde, så man kan skifte og især hvis vi får en sommer som i 2018, da det ikke regnede i over 3 mrd. Nogle heste/ ponyer kan tåle ubegrænset med græs og andre blir syge, hvis de får for meget græs, så det er også en fordel, at lave folde, der tilgodeser dette.
    Alt efter hvor i landet i påtænker, at købe, så er der næsten altid en bonde, der kan være intra i, at leje lidt ekstra jord. Det er straks svære den anden vej uden, at skulle gi voldsomt overpris. Derfor, hellere for meget jord, end for lidt, fra start.
    Hvis en af jer drømmer om, at gå på jagt, så er der også et mindstemål på 5 hektar ( hvis jeg husker rigtigt ) elleres er det ikke tilladt.
    Så, sæt jer godt ind i alle aspekter af jeres drømme, før i springer ud i det. Også, så i får mest muligt ud af det i får købt og ikke ender med knuste drømme, der ikke kan realiseres pga små fodfejl i opstarten.
    Held og lykke smiley


  • #13   6. apr 2021 Efter min mening er det jo mere plads jo bedre smiley Men mere jord koster også mere i indkøb, hvilket man jo også skal tage med i overvejelserne og så er der det skattemæssige.

    Men med hensyn til pladsen til dyrene, så vil jeg nu mene at 4 ha godt kan gå.


  • #14   6. apr 2021 Ja, jeg ville synes at 4 hektar var mere end rigeligt. smiley
    Spørger du min forlovede, så har jeg også fået aaaalt for meget jord, men det klager jeg ikke over smiley Det betyder blandt andet at jeg faktisk kan anlægge en ridebane, uden at føle at hestene kommer i mad-mangel - når vi engang når dertil.

    Nu ved jeg ikke hvor meget i kan selv, og hvor i vil bo - men hvis det er jorden der er vigtigst, så kan det måske være en idé at sætte kvaliteten på huset som det står, lidt ned.

    Min forlovede og jeg kom af med 1.17 million (stod til 1,35), og har som sagt fået 3,3 hektar jord og en lille stald samt et stuehus der er omkring 200 kvadratmeter. Tilgengæld er huset så fra 1836, skal understøbes, isoleres og meget andet. smiley
    Det andet hus vi bød på i tidernes morgen stod til 1,6 - vi bød 1,45. Huset var lidt større, i meget bedre stand, men havde kun 1,3 hektar jord og lagde ud til en forholdsvis stor vej i baghaven.

    Når jeg kigger tilbage, er jeg faktisk ret glad for at vi ikke fik det andet. Her er placering og jordmængden bedre - huset, det opgraderer vi hen af vejen (hilsen hende som ikke længere har noget soveværelse.. Vi sover i stuen, for nu skal soveværelset renoveres.. og det betyder altså gulv, vægge, lofter, ALT smiley smiley )

    Vi kiggede i tidernes morgen på mange huse, med mange hektar til. De kan fås, i et fornuftigt prisleje, hvis man så selv har modet på at lave noget på huset.


  • #15   6. apr 2021 Jeg vil så nok omvendt advare imod ukritisk at købe et ældre hus til istandsættelse.

    Siger hende som føler sig HJEMME i sit husmandssted bygget ca år 1800.

    Men, dels tager det meget tid, det koster også mange penge.
    Hvis du låner fx 2,4 i realkreditlån og har 600.000 kr til udbetaling, så er renteudgiften ikke ret høj.
    Køber du et hus til totalistandsættelse til fx 1,6 mil i realkreditlån, 400.000 kr i udbetaling - så kommer du ingen steder med de resterende 200.000 kr. 200.000 dækker lige en ny gavl, eller måske isolering og og en luft til vand varmepumpe.
    Istandsættelse er horribel dyrt, selv hvis man kan selv...

    ...
    260.000 kr er en normal hektarpris mange steder, så i de fleste landsdele vil jeg nok mene at det kræver optimisme at finde en ejendom til under et par mill kr.


  • #16   6. apr 2021 Jeg vil gi Doktor Who ret.
    Køb ikke et hus til alt for meget istandsættelse. Det er rø. dyrt og byggematerialer er lige steget ca 30%. Man løber let sur i det, når man aldrig har fri og alle ens penge forsvinder ned i et sort, bundløs hul. Så hellere et dyrere sted, der er sat i stand. Det har så ikke alt det man ønsker sig, men man kender nogenlunde prisen hver mrd og der kommer, forhåbentlig, ingen ubehagelige overraskelser økonomisk. Et hus til istandsættelse gemmer ALTID på uforudsete udgifter. Noget der er langt værre end først antaget.
    Og med mindre i, i forvejen bor i Udkantsdanmark, så overvej nøje, om det er der i vil bo fremover. Man bliver let stavnsbundet til stedet, da det er svært, at sælge igen til de penge man har sat i det og nogen kreditselskaber er ikke meget for, at låne penge ud til sådanne steder. Selv bor jeg tæt på Vandkantsdanmark og elsker det, men det er ikke alle, der kan leve med det i længden, da der er langt til alting.


  • #18   7. apr 2021 vi har 50 ha og det er ikke for lidt ?? vi laver selv alt grovfoder økologisk vi har alle div. maskiner.
    vi har så også 6 opstaldede og 7 egne heste/ponyer.

    så selvom man godt kan nøjes med mindre evt. købe sig til grovfoder så skal man også være sikker på at man kan købe i området....


  • #19   7. apr 2021 Det er dyrt at renoverer,og man skal virkelig tænke sig om smiley

    Bedste resultat har ofte været at bo i det gamle, lave “nød løsninger”, og så spare op til at bygge et nyt hus.....de af mine venner som har lavet den løsning har boet småt og skidt i 10-12 år, førend de kunne bygge nogle skønne huse til 3 mill.
    På den måde har de fået god beliggenhed, og deres børn har lært at sove i køjeseng i et gennemgansværelse til badeværelset - og jeg hørte aldrig ungerne klage smiley

    Da min mand og jeg købt gård, så var det også da boligpriserne var på sit højeste i 2006 - så som ejendomsmægleren sagde “ det kan blive en lille liebhaver ejendom”.....hvilket betød at det var det pt så absolut ikke smiley
    Jeg var bundnaive da vi gik i gang med at rive alt ned i stuen....kunne det tage 3 måneder mon....Det tog så 1,5 år før første stue var færdig, fordi hestene skulle jo også have bokse, og fold og....og uden ridebane måtte jeg have en hestetrailer....og så røg strømmen og skulle fikses....og der manglede isolering på loftet....og......

    Nu er der så gået snart 15 år....og vi er endnu ikke færdig med soveværelse og badeværelse smiley
    Men vi har fået et dejligt hus, revet udlænger ned og fået udsigt og ridebane, og hestestalden er også gået fra midlertidige hjemmelavede bokse til sidste år “en rigtig stald” osv.

    Vil jeg bytte - nej jeg synes det er sjovt. Men jeg forstår godt hvorfor man med gården fyld af dyr, en hobe børn og fuldtidsjob ofte ender med at det hele sejler lidt smiley

    Samtidig med er der ingen tvivl.....beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed....både mht herlighedsværdi og mht afstand til job smiley

    Og så en vigtig ting - kast jer over det når I er unge....med alderen får man en mystisk lyst til at tage på ferie i Italien og drikke hvidvin på fortovscafeer fremfor at isolerer loft om sommeren smiley

    Mvh Charlotte



  • #20   7. apr 2021 vi har 13 ha og 11 heste og har ikke nok græs om sommeren ????
    ej de 6 ha er også skov men anyways


  • #21   8. apr 2021 til vores ejendom er der kun 1,5 hektar - jeg ville have ønsket mere jord og kunne jeg købe det, så havde jeg gjort det - men jeg må nøjes med at leje - så pt har jeg lejet 7 hektar mere - sommer vinter 24/7 - løsdrift og nej vi slår endnu ikke hø på det

  • #22   17. apr 2021 Vi har 3 hektar til 5 heste, (4 dv'er og en pony), vi har også haft plads til 20x60 ridebane, og det fungere fint, jeg kunne godt bruge mere jord, men sådan er det nok altid, vores går ikke på døgnfold om sommeren, og fodres ved siden af med hø, men der er fint græs om sommeren, og de har haft lidt græs hele vinteren på deres vinterfold også, smiley

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #23   17. apr 2021 Vi havde gennem en årrække kun godt 1 HA til en hest, en 1-er og en 3-er pony - alle nøjsomme, så de havde kun begrænset adgang til græs i sommerhalvåret, hvilket betød at vi måtte tage slet på den ½ HA, alternativet brakpudse den sommeren over.

    Til trods for det begrænsede areal, havde de altid adgang til græs i det omfang de tålte - jord/begrænset græs om sommeren, om vinteren havde de også adgang til "sletfolden" - og vi producerede selv godt halvdelen af vores stråfoderforbrug...

    Så arealkravet afhænger i høj grad af hesteholdets sammensætning og så naturligvis arealets beskaffenhed.


  • #24   26. apr 2021 Jo mindre plads jo mere mudder om vinteren. Så sørg for masser af plads og spar ikke på det. Ser så mange steder med bitte små folde om vinteren og masser af mudder. Det tror da fanden.

Kommentér på:
Hvor meget (fold)plads?

Annonce