{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.628 visninger | Oprettet:

Grund - plads til heste {{forumTopicSubject}}

Hey HG!

Hvor stor skal en grund som udgangspunkt være, hvis der skal være plads til et par heste, eventuelt tre?

Min familie og jeg kigger lidt på at flytte og jeg ønsker selvfølgelig, at det bliver et sted med mulighed for at have heste hjemme smiley

Har fundet et rigtigt lækkert hus på Fyn, men grunden er kun 1000 kvm og det er jo på ingen måder nok, hvis der skal være både stald og fold.

Men hvor meget skal der egentligt bruges?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grund - plads til heste
  • #1   22. nov 2016 I følge lovgivningen, så må du have ca 3 heste pr. Ha. (10.000 m2) afhængig af størrelsen.

    http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?ArtID=167

    Men min personlige mening, er, at det i praksis nok et lige lidt nok, hvis du forventer, at der også skal være nok sommergræs til dem + vinterfold. og har du planer om selv at dyrke grovfoder, så skal der lidt mere til.

    Men hvor meget du skal bruge, er meget afhængig af hvilke krav du har. Det er måske der du skal starte, med at definere det.

    Vil du have græsfolde året rundt - skal du have mere jord, som gerne ligger lidt tørt, end hvis du er fuldt ud tilfreds med en lille jordfold i vinterhalvåret.

    Vi har 6,5 ha. (65.000 m2) til to fjollere, det er rigeligt. Vi laver så meget hø, at vi kan sælge og derfor er prisen for hø til egne heste "gratis", da salget dække alle omkostninger ved hø-produktionen.

    Det er mange ting at tænke ind. Prøv at liste dine krav op, så vil det være lettere at sige, hvor meget jord du sandsynligvis har brug for.




  • #2   22. nov 2016 Tak for svaret, Dorthe smiley
    Kan lige liste mine krav op senere smiley


  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #3   22. nov 2016 Det kommer jo an på, hvordan du gerne vil holde dine heste. Hvis du vil køre 100 % græs i sommerperioden, så skal du have ca 0,5 hektar pr hest, afhængig af jordbund (fed jord giver større udbytte end mager), plejeniveau (hvis du brakpudser og gøder/kalker, får du mere græs) hesterace (store varmblods skal have mere end fx islændere), osv. Vil du fodre med hø også om sommeren, så behøver du ikke helt så meget plads.

  • #4   22. nov 2016 Kommer jo helt an på hvad du alt vil have - luftefold eller helårsmark/græs - ridebane - stald - husk opbevaring til foder (grovfoder+strøelse!) - plads til mødding osv. 1000 kvm er jo kun en helt alm. parcelhus grund.
    Husk man skal også undersøge om det er tilladt med heste/dyrehold det pågældende sted.

    mvh Ponymor


  • #5   22. nov 2016 reglen er at man skal have en fold der mindst er 20x40, hvis man har 3 heste.
    Der er ingen regel for hvor stor en grund du skal have. om der skal være sommergræs, vinterfold, mark til høst af foder og strå. Bare de kan komme på fold, og at der er strå og vand tilgængelighed på folden.

    problemet kan være mødding, men der kan du/i leje/kæbe en container, hvilket funger fint for mig.

    personligt har vi 10,000m2 grund men vi kar kun en fold på 30x40 og en ridebane på 20x40 til vores 2 heste. Dette har fungeret super i de sidste 11 år.
    at vi så nu til årsskiftet udvider grunden med 5-6000m2 til fold. er kun for at "fremtidssikre" vores ejendom, ikke fordi vores nuværende plads ikke rækker.


  • #6   22. nov 2016 HN P - De behøver ikke engang at komme på fold, lovgivningsmæssigt skal de bare bevæge sig 2 timer dagligt.

    At det så er synd, er en helt anden sag. smiley


  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #7   22. nov 2016 Men der ændrer jo ikke på, at man skal have en fold på (minimum) 20x40 til rådighed, også selvom de ikke nødvendigvis skal lukkes ud på den.

  • #8   23. nov 2016 Hvor stor der men skal have det? Har kun læst såfremt hesten skal på fold, skal folden være 20x40 cm. smiley

  • #9   23. nov 2016 Vi har en fold på ca 8000kvm. Til to store og en bitte. Det er overhovedet ikke nok. smiley jeg ville sige minimum 20.000. Men gerne 25.000. Når vi kigger på ejendomme er der minimum 20.000. Kvm. Jeg er interesseret i, gerne 25.000. smiley Jeg ønsker på mit eget sted at have 3 heste selv, og mulighed for 2 opstaldere smiley

    Mvh TT



  • #10   23. nov 2016 Lene, 20*40 CM? smiley

  • #11   23. nov 2016 Lene -uanset om man bruger det eller ej, så skal der være adgang til fold og den skal selvfølgelig leve op til de minimumsmål loven foreskriver.

    Anine -1000 kvm er en almindelig parcelhusgrund. Det er altså laaaangt fra at være nok til hestehold (og ligger det i byzone er det i øvrigt heller ikke lovligt at holde hest).


  • #12   23. nov 2016 Michelle, det ved jeg smiley

  • #13   23. nov 2016 Som flere af de andre er inde på, er et hvad der er lovligt, og nogen helt andethvad der er "rimeligt".
    Her skal man også ind og kigge på jorden - lerjord eller sandjord giver stor forskel på hvor meget grund man skal have. Men også hvilke heste man har, easykeeper og/eller EMS heste har andre behov end heste med høj forbrænding. Og hvad Hardy tænkt at bruge hestene til - hygge eller konkurrence ?

    Jeg bor på fed lerjord, har to store varmblodsheste - en easykeeper og en med høj forbrænding - konkurrenceheste, og vi gider ikke bruge "godt vejrs perioder" til at lave hø/wrap, så jeg køber grovfoder ind og brakpudser foldene.

    Jeg har en "sommerfold" som jeg bruger, når det er lyst ved luk ud/luk ind tid, og det er tørt vejr - dvs den bruges fra ca april til september. Den er delt i to folde - 20x40 dvs ca 800 kvm til easykeeperen, og så ca 9000 kvm til dv'eren som må æde al detgræs han vil.

    Om vinteren eller i dårligt vejr, der har jeg lige udenfor stalddøren to vinterfolde med hver deres løsdriftskur på. Disse folde er 3000 kvm hver.
    Om vinteren får de græsset deres vinterfold ned rimelig hurtigt - så der har de grovfoder med i slovefeedernet i hver deres skur. Selvom det er fed lerjord, så er der kun lidt mudder lige ved leddene, mens fx har de altid hvide sokker, når de kommer ind fra folden, så ikke noget mudderhelved.
    Det er så også om vinteren jeg nemmest kan styre easykeeperens huld.

    Da begge mine heste er konkurrenceheste, så kunne jeg reelt godt leve med mindre fold - det ville passe fint med 4 x 3000 kvm, dvs 12000 kvm, og så skal der lige være plads til ridebane minimum 20x40 = 800 kvm - og hvis der skal være indkørsel, gårdsplads, møddingsplads og have, ja så skal man op på de 17.000-20.000 kvm - dvs 3-5 tdl land.

    Mvh Charlotte



Kommentér på:
Grund - plads til heste

Annonce