{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
944 visninger | Oprettet:

Skiftende vejr - dækken? {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder lige nu, i ren hidsighed og kan kigge ud på at det sner.. igen .. for 2 gang her til morgen, og jeg har lukket hestene ud.

Hvad gør i, i det her mega-lorte-skiftende april vejr? Har jeres heste dækken på, kommer de ind, eller andet?

Normalvis ville Hope og Lotte gå ude 24/7 ved den her tid, men i år bliver de lukket ind hver nat endnu. Primært fordi det er for koldt ifht. at jeg ville lade dem gå ude uden noget at gå i læ i. Hjemme hos mine forældre havde de en skov at gå i læ i, det har de ikke her. Planen er at vi skal have købt/bygget noget læskur på et tidspunkt.

De går begge to uden dækken - men med det her skiftende vejr, bliver jeg faktisk lidt i tvivl om det er det rette valg. Burde jeg smide et regndækken på dem begge og den vej være på den sikre side?

Jeg synes det er svært at vurdere, for de går ude i mange timer, og jeg oplever at vejret skifter en million gange i løbet af en dag. De bliver lukket ud hver dag omkring kl 7, og kommer ind omkring 8-9 tiden om aftenen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skiftende vejr - dækken?
  • #1   8. apr 2021 Mine går uden dækken og det har de gjort hele vinteren uden problemer, så længe de har grovfoder 24/7 så burde de ikke fryse smiley Dog har mine selvfølgelig også et skur de går i læ i hvis vejret bliver rigtig træls.
    Så længe de ikke bliver drivvåde så vil jeg ikke give dem dækken på, hvis de ikke er vant til at have et på. Hvis det stod ned i lårfede stråler så vil jeg give et på ??


  • #2   8. apr 2021 Hvis de ikke fryser så ville jeg lade være, den anden vej rundt kan det pludseligt blive højt solskin og så er et dækken også træls smiley

  • #3   8. apr 2021 Dem jeg har haft dækkener på i vinter havde alle fået dem af nu har 4 fået på ud i dagtimerne igen pga kulde og nedbør
    De 2 der har skur har ikke fået på igen


  • #4   8. apr 2021 Mærk på dem, hvis de fryser, så giv dem på, men ellers så lad dem være heste og giv evt. mere grovfoder, hvis de ikke har fri adgang

  • #5   8. apr 2021 Jeg synes ikke umildbart at de fryser - de får grovfoder om morgenen, men går fint rundt og græsser når jeg kommer hjem fra arbejde om eftermiddagen.

    Jeg har dog bidt mærke i at den ene af dem hoster. Ikke vildt, bare et enkelt host engang i mellem - og måske derfor jeg reagerer, haha. Jeg ved ikke engang hvem af dem det er.

    Jeg har regndækken og dækkener med gram til begge to - men jeg prøver at se tiden an, og giver mig selv ro med tanken om at de har jo i alt den tid jeg har ejet dem, ikke gået med dækken, netop fordi jeg gerne vil lade dem styre det selv - og de har aldrig været syge.

    Min far synes allerede jeg flotter mig, ved at de kommer ind om natten. Hjemme hos ham, var de for længst kommet på døgnfold smiley


  • #6   8. apr 2021 Min har 250g med hals på og kommer ud. For et par dage siden røg de så ind kl. 13, da vejret var helt sindssygt med sne, regn, hagl og chillfaktor på -5. Men hvis det bare regner eller sner lidt, så bliver de ude..

  • #7   8. apr 2021 Hvis hestene er vant til at gå uden dækken, ikke “vold-strigles” hver dag, og har adgang til grovfoder, så ville jeg ikke putte noget på dem smiley

    Mine egne går med 100-150-300 gr dækner pt, og tages ind om natten. I sidste uge gik de uden dækner, men de strigles næsten dagligt/er klippede, så deres fedtlag i pelsen ødelægges af striglingen og pelslængde af klipning.

    Min den ene har også lige haft lidt småhoste - så han fik 300 gr på, og er stoppet med at hoste.

    De har læskure....men bruger dem ikke. Og de går på næsten jordfold med afmålt grovfoder, for at få dem slanket nu at græssæsonnen snart starter.

    Mvh Charlotte


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #8   8. apr 2021 Hvis de normalt går uden dækken, så er der ingen grund til at begynde at lægge det på nu - dårligt er vejret jo trods alt ikke, omend foråret hænger lidt i bremsen pt. smiley

    Her går de altid uden dækken, men kommer fortsat i boks om natten - de har godt nok løsdrift, men hvornår de overgår til den på fuldtid afhænger helt af vejret, aldrig af kalenderen.




  • #9   8. apr 2021 Jeg har ejet dem begge siden 2015 - og de går aldrig med dækken. Hope gjorde kort sidste år da hun stod opstaldet, men af andre grunde.

    Men det lyder som om det heldigvis bare er mig der er pivset!
    Så jeg lader dem gå uden dækken og nyde livet - og så må jeg se, hvad jeg stiller op med den der hoster. Tak!


  • #10   8. apr 2021 Opsummering?
    De fryser ikke og er vant til at gå ude uden dækken året rundt.
    Det lyder somom at du ikke har et problem, men du er velkommen i klubben For Folk Med Hest Hjemme, Som Overtænker.
    Jeg burde stille op til formandsskabet...


  • #11   8. apr 2021 Der er også plads i Curlingejernes klub kan jeg hilse og sige hehehe smiley

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #12   8. apr 2021 @Dr. Who: Hvis næstformandsposten er ledig, er jeg kandidat - kan stille med over 18 års erfaring... smiley smiley


  • #13   8. apr 2021 Begge mine går uden dækken nu. Den ene fik det af i december (pga boksro) og har ikke fået det på igen, selvom han er på fold nu. Den anden har slet ikke haft dækken på.

  • #14   8. apr 2021 Jeg melder mig gerne ind i den klub, haha.
    Jeg har ellers altid taget det meget stille og roligt med dem, men der stod de jo også hjemme ved mine forældre, havde stor skov med mere at gå i når det er lorte vejr. Det er første gang jeg har dem helt alene og på egen ejendom. Så det er nærmest som at starte forfra smiley


  • #15   8. apr 2021 jeg har haft turen igennem også
    men her er de så endt med at få overgangsdækner på igen
    tog dækner af der omkring d 1/4 hvor vi næsten havde sommer, så fik de regndækner på men nu hvor frosten igen driller ja så var de altså for kolde og så måtte overgangen på igen
    det er s... ikke nemt at være hesteejer i det danske forårs vejr
    samme bøvl hvert år. Skal / skal ikke? hvorfor??? så nop det er ikke nemt

    men hold øje med den som hoster og evt læg dækken på hvis det bliver ved. Der er ingen grund til at have syge heste


  • #16   8. apr 2021 jeg har ikke noget skur men har læhegn på 3 ud af 4 sider af folden - kun når vinden er fra øst har jeg problemer

  • #17   8. apr 2021
    Hvis hesten ikke fryser, så lad være med og give dækken på - du er ikke i tvivl hvis hesten fryser, så står den og ryster. Om end hesten sagtens kan spise, græsse e.l imens den ryster.

    Min går stadig med dækken og har gjort hele tiden da hun er klippet ( gør hun også selvom hun ikke er klippet ). Hvor meget kommer an på vejret. Hun kommer ikke af med dækkenet før graderne kommer op på 15 grader.
    Er vejret totalt elendigt, så kan jeg sagtens finde på og tage hende tidligere ind, fordi jeg ved hun står og fryser og det ser jeg ingen pointe i.


  • #18   9. apr 2021 At være, eller ikke være bekymret hesteejer.
    Jeg melder mig gerne ind i samtlige klubber for overbekymrede hesteejere. smiley
    Jeg har, siden sidst i dec, haft 2 heste med dækken. Den gamle har gået med dækken siden 2013, men i dec måtte jeg så også gi dækken på den unge ( som er 16 år smiley ) da hun frøs, fordi det regnede og blæste en halv pelikan og når det blæser kan man ikke spise høet på fodergangen ved skuret, da det er MEGA farligt smiley Gå i skuret? Nej det er kun til sommerbrug når insekterne er en plage smiley Så hellere stå ude midt på marken i buldermørke med røven i vinden og knurfryse. smiley Så fik hun 200 gram på, som så måtte af, i ugen op til påske da vi havde 20 grader og på med et alm. regndækken. Det er nok lige koldt nok nu, men i det mindste blir hun ikke våd. Øv jeg er træt af, at ha 2 heste med dækken. Jeg håber dog snart det forår indfinder sig.
    Jeg plejer, at følge min mavefornemmelse. Den har endnu ikke svigtet.


Kommentér på:
Skiftende vejr - dækken?

Annonce