{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.098 visninger | Oprettet:

Lola F
Lola F
Tilmeldt:
10. jan 2017
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 4

Hjælp hest der hoster {{forumTopicSubject}}

Hejsa vi en hest der hoster. Han stod på Træpiller men er for renlig, så de støver meget, har nu prøvet spåner men ikke nogen succes. Vi vandede Træpiller bund, vander ude og wrap inde, han kører fast på Mucolyt hjælp hvad kan vi bruge som bund. Gerne Træpiller der IKKE støver


Lokale historier fra Viby J
Vi giver dig de bedste, lokale historier om Viby J på Vores Viby J

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp hest der hoster
  • #1   29. apr 2021 Få dyrlægen ud. Det kan være hesten har astma fx og skal tjekkes med et lungeskyl.

  • Lola F
    Lola F Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 4
    #2   29. apr 2021 Tak for svar har haft dyrlæge ude, hun fandt ikke noget, ganske lidt i øvre luftveje, vi prøver at gøre alt så støvfri som muligt

  • #3   29. apr 2021 Det er dit wrap/hø. Der skal ikke være meget sporer i det for hesten hoster af det.

  • Lola F
    Lola F Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 4
    #4   29. apr 2021 Det er helt støvfri og fri for svampe sporer

  • #5   29. apr 2021 Og det har du en toksinanalyse på?

  • #6   29. apr 2021 Står din hest på boks eller løsdrift? Gætter mig til boks... de andres bokse kan sagtens støve og naboens hø/wrap. Måske du skal overveje løsdrift og evt en anden dyrlæge til at tjekke din hest, kan være din hest har brug for medicin i en periode

  • #7   29. apr 2021 Er hesten lige begyndt at hoste, så ville jeg smide den på døgnfold/løsdrift med det samme - så kan du begynde at nørde i hvad som udløser hosten.

    Jeg fandt ud af, at hø og halm indenfor var total nogo - lige meget om det blev vasket ect.

    Min bund var før ren træpillesmuld, og er nu en blanding af spåner og træpiller.

    Jeg var så heldig, at jeg skulle renoverer min stald alligevel, så ALT i min gamle stald blev revet ned - gamle hjemmelavede bokse i træ, blev udskiftet med “rigtige” bokse. Hesten med hoste fik vindue i hans boks som kan åbnes. Der blev lavet vinduer som står åbent næsten hele vinteren langs staldgangen. Der var i forvejen åben til kip, men jeg har så brugt to dage på at gøre rent på spær og loftsplader - der lå faktisk meget støv på spærrene.
    Så en mega hovedrengøring.

    Herefter har jeg købt nogle slowefedder høhække, som er lavet så de kan hænge i korrekt foderhøjde, hvor hesten ikke kan mose sit hoved ned og rode i grovfodret, og hvor evt snulder kan drysse ud af huller i bunden af slowefedderen, så han får mindst mulig støv i næsen.

    Og ja så går han ude så meget som muligt.

    Min hest var også hos dyrlægen, og på dagen kunne vi selvfølgelig ikke fremprovokerer noget der mindede om et host, hverken i stilstand eller under arbejdsøvelsen.
    Men doc dyr foreslog, ud over rengøring af stald, ingen hø/halm ect, at jeg gav ham et håndkøbsprodukt som hed Balsamic Air. Det fik han et par beholdere af lige i starten, men har så ikke fået noget siden sommeren sidste år.

    Min hest er hostefri, og har været det siden maj måned sidste år. Før da nåede han at hoste i et par uger - tørt host et par gange om morgenen.

    Mvh Charlotte

    Ps min stald så ikke lige så slem ud som denne her smiley


    profilbillede
  • Lola F
    Lola F Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 4
    #8   29. apr 2021 Vi har analyse på vores wrap?? Og betaler en krig for netop godt ikke for tør og ikke “ko” wrap. Vi har haft 1 dyrlæge fra Højgård ude og 1 anden, og har desværre ikke mulighed for løsdrift. Håbede nogle havde et godt mærke på Træpiller der Ikke støvede
    Da han stod på Træpiller vandede jeg bunden HVER dag, og de støvede stadig


  • #9   29. apr 2021 Der findes jo også rapspiller og evt hamp. Hvordan det støver i forhold til træpiller, kan du nok spørge om, hvor du normalt køber dine træpiller.
    Wrap kan sagtens indeholde svampespore, som ikke har udviklet sig til noget synligt.
    Jeg ville alvorligt overveje, at flytte til løsdrift, måske døgnfold. Vejeret er snart til det, evt med et dækken til det er lunere. Hvis det er en begyndende Astma så kan det, måske, tages i opløbet, inden det udvikler sig til noget mere kronisk.


  • #10   29. apr 2021 Jeg tror det er en næringsstofanalyse du har, den fortæller ikke noget om indhold af sporer og andre toksiner.

    Uanset hvad, så er wrap et virkelig ustabilt fodermiddel, og lige så snart det får ilt, begynder den mikrobielle omsætning, hvor sporer udvikles. Fordi wrap er så tørt og groft, er ensileringsprocessen ufuldstændig. Optimale ts% for ensileringsprocessen er 32-35 %. Dit Wrap ligger vel på 65-70 %, så der udvikler sig forgæringssvampe, der ikke er så gode for luftvejene.

    Udviklingen sker over tid, varme og høj luftfugtighed speeder processen, og det er ikke sikkert dit wrap er stabilt nok til at ligge i mere end 2-3 dage åbent, ved de temperaturer vi har nu. Om en måned, når luftfugtighed og temperatur er højere end nu, er det fordærvet efter en dag. Men da går hesten formentlig på græs, og skal ikke mosle sig igennem en halvdårlig balle wrap, og man tror hesten på mirakuløst vis er rask igen og glemmer alt om, hvor problemet ligger. Indtil næste år.

    Selvom du lugter til det og synes det lugter fint, så er din hests luftveje meget mere følsomme, og den bliver spærret inde i en boks fuld af det. Det hjælper ikke, hvis man oven i købet opbevarer en åbnet wrapballe inde i en lukket stald, så er hesten udsat for det hele tiden.


  • Lola F
    Lola F Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 4
    #11   29. apr 2021 Ann C puha en jungle
    Vores hø/wrap står i en stald/lade ved siden af lys stor stald med højt til loft, porte døre åben hele dagen til hestene kommer ind.
    Hvad skal man købe af hø? Tænker dette er en jungle hvD skal vi være obs på?
    Hvis du kender nogle i Jylland ved Vejle må du gerne sige til


  • #13   29. apr 2021 Kan ikke anbefale træpiller. Har aldrig haft noget der støver så meget, til trods for jeg vander osv. dog vil jeg sige at der er forskel på træpillerne. Spåner er også en jungle. Der var jeg heldig med Vida. Har selv overvejet at skifte til god gammeldags halm af samme grund. Dog hoster mine heste ikke.

  • #14   4. maj 2021 Ja, grovfoder er en jungle.

    Det bedste du kan gøre er at finde en leverandør, der kan producere noget grovfoder af god kvalitet. (slættidspunkt, fortørring, presning og folie) Vil du fodre med wrap, skal du gå efter en ballestørrelse, du kan få brugt over et par dage. Lad være med at opbevare det i stalden, da det virker på samme måde som hvis vi skulle bo i et hus med skimmelsvamp.

    Og når du nu har en stald, der er åben overalt, så bør du nok også være obs på, at hesten ikke står et sted det trækker. Hvis ikke der er høje vægge i boksen, kan luften godt cirkulere i en stald, så det føles som træk. En måde at tjekke det på er at tænde en lighter. Blæser den ud er der træk. Luftudskiftning er vigtig, men dyrene må ikke føle træk.


  • #15   5. maj 2021 Jeg vil klart anbefale halmpiller - vi er så glade for vores og de støver hovedet ikke. Måske du skal give det et skud? smiley
    Jeg har desværre ingen erfaring med hosten, men pøj pøj med det smiley


Kommentér på:
Hjælp hest der hoster

Annonce