{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.160 visninger | Oprettet:

Ride med sadel der ikke er tilpasset.. {{forumTopicSubject}}

Min forlovede spurgte faktisk om noget jeg ikke kendte svaret på, igår.

Vi kom til at snakke om at nu har Hope jo stået stille i et år.... .. igen.. og har nu en sadel der ikke passer... igen.
Det er efterhånden en gammel Hubertus dressur sadel, som har gjort det rigtig godt. Sidste gang den blev tilpasset fik jeg ordre på at have en gel-hæver til bagsiden af sadlen, og det har jeg haft siden - det er jo ved at være mere end et år side nu.

Men nu skal jeg jo igang igen! Og både min forlovede og jeg ved, at med husrenovering, hund og min dumme krop og min angst, bliver det ikke 5 gange om ugen i 2 timer alligevel til en start, men nok nærmere 1x om ugen i måske 20-30 minutters skridt hvor han tager snor i dyret og trækker mig rundt.

Jeg har før været afvisende og sagt at jeg ikke vil op uden at have fået sadlen tilpasset - og det er økonomien ikke til.

Og så var det at den kloooge mand jo så spurgte:

- Ville det være totalt katastrofisk at bruge den sadel jeg har, de få gange indtil jeg er tryg, når det ikke er længere tid og ikke seriøs hardcore ridning?

- Ville det være bedre hvis vi gjorde det uden sadel i stedet?

- Kan der skaffes en sadel der ikke skal tilrettes måske? Og ville det overhovedet kunne betale sig, når jeg skal ud og have tilrettet eller måske købt ny sadel om et par måneder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ride med sadel der ikke er tilpasset..
  • #1   14. maj 2021 Hvad med en pad eller en billig bomløs? Så har du noget og siden det ikke mere ridning end det, er det jo fint.
    Jeg ville ikke bruge en sadel der ikke passer, ligemeget hvor meget/lidt ridning det er. En sko der trykker lidt, trykker stadig nok til det kan blive træls.


  • #2   14. maj 2021 Louise, jeg nævnte det samme, fordi den jo ikke passer hende. Og dengang jeg havde stejleproblemer, var det jo præcis fordi sadlen ikke passede hende. Men jeg synes det var fint lige at tage det med, for det var jo kun mine egne observationer.

    Det er som sagt mest til de uger/måneder det tager for mig at blive tryg ved ridning igen. Det er nogle år siden jeg bare smed mig op og bare gik i gang, så det her handler bare om at jeg skal vænnes til hest igen. Jeg tror desuden ikke min håndværker af en forlovet gider rende rundt med mig i snor hele livet smiley
    Hvor finder jeg pad eller bomløs til en OK pris - og hvad med størrelser på sådan en?


  • #3   14. maj 2021 Nejh det kan godt være han bliver en smule træt af det i længden ?? .

    Uh ja det er jo lige det. Altså Barefoot sælges ofte billigt brugt. Det er ikke noget jeg er fan af, men når du kun skal skridte. Det var det eneste jeg kunne i min ??


  • #4   14. maj 2021 Tilpasses?
    Men - hvad med at lægge sadlen på og vurdere, om den passer??

    1)
    Hvis den ikke passer, så giver det sig selv.
    Hvis sadlen objektivt set ser ud til at passe - så brug den dog?

    2)
    Bomløs er IKKE lig med, at den pr definition passer hest og rytter.
    Så - der skal du alligevel også tænke.
    Jeg har det anstrengt med de bomløse jeg har prøvet, jeg føler at jeg sidder på en forvokset skovsnegl en idiot (mig selv) har bundet på ryggen.

    3)
    Lammeskindssadel gør ikke ret meget for at hjælpe rytter, fordeler ikke vægten, mange af dem er uegnede til stigremme, uanset om der er øjne i til stigremme.

    4)
    Et alternativ ide er, at købe en sadel med en hvis tilpasningsevne. Fx wintec.
    Hvis bomform passer, kan kopfjern skiftes, og så udvides muligheden for at de passer efter vægtændring, muskelopbygning eller tab, osv.

    Jeg rider i wintec eller lammeskindssadel, indtil Aslan har tabt sig. Suk.


  • #5   14. maj 2021 En brugt wintec kan sagtens findes i god stand til 800-1500 kr.

  • #6   14. maj 2021 Doktor Who, da sadlen ikke er tilpasset siden 2019 tvivler jeg faktisk på at den passer hende stadig - siden da har hun været et omvandrende skelet, haft masser af muskler, til nu "bare" at være i god huld men muskelfattig.
    Jeg har ikke prøvet sadlen på hende siden.. juni 2020, tror jeg, og der red jeg alligevel på hende en gang om ugen - så måske du har ret, at jeg er heldig at sadlen måske ikke passer helt hul i hovedet. Det er ihvertfald forsøget værd.

    Tanken var heller ikke så meget at passe på mig - min røv skal sgu nok holde til det. Men nærmere at passe på Hopes ryg. Jeg har tabt mig en del siden jeg red hende sidst, men derfor vil jeg gerne passe på hendes ryg. Hun skulle helst gerne kunne bære mig, i mange år endnu - for jeg ved ikke om det er det smarteste bare at sætte sig op uden sadel, når hun ikke er redet i 1 år.

    Det var måske ikke dumt med en wintec.. Hvordan finder jeg ud af, hvad bomform og kopfjern størrelse som Hope skal bruge?


  • #7   14. maj 2021 Hvis du bare skal op og skridte, havde jeg købt en billig brugt lammefætter, sat bøjler i, og skridtet i den. Så har du en my støtte fra bøjlerne, og da du ikke skal lave letridning så går det nok.

  • #8   14. maj 2021 Synes også en wintec-sadel er en fremragende løsning, man kan få fat i sådan en fidus, til at måle, hvilket kopfjern, der skal skrues i. Hvordan du måler og hvordan du skifter kopfjern, kan du finde how-to-videoer på youtube.

    Jeg har endda selv erhvervet mig en af slagsen til min nordbagge, som bare skal ud at ride en tur en gang imellem smiley
    En hest tager altså ikke skade af at ride en tur på en halv time-en time med en sadel på, der ikke passer 100 %.



  • #9   14. maj 2021 Jeg er fræk og tillidsfuld.

    Jeg køber en sadel, som bør kunne passe.
    Køber kun sadler, som jeg fysisk kan se før købet.
    Aftaler med sælger, at passer den ikke, så må jeg returnere, fx indenfor en uge.

    Passer den, beholder jeg og rider i den.
    Passer den ikke, så lærte jeg hvad der ikke virkede.

    Ift kopfjern, så købte jeg et par stykker og aftalte med butikken, at den der ikke passede blev returneret.
    Du kan måle bredde med en kopfjern måler - eller ved at lægge et kopfjern på hestens nakke.
    Står kopfjernet "på benene" er det for smalt.
    Hviler kopfjernet på hjørnet pga benene er for spredte skal du have et mindre. Kopfjern afgør vinklen over nakken.

    Du kan jo sælge en wintec igen, omsætningen er vist ret nem.


  • #10   14. maj 2021 Hvis det var mig, så ville jeg vælge enten at ride uden, hvis du er tryg nok til det, og ellers ville jeg bruge et par tusinde til at købe en lammeskindssadel. Jeg har en christ iberica, og jeg ved godt, at det er en af de dyrere lammesadler, men hvis du ikke skal bruge den i mere end et par måneder, kan du købe den brugt og sælge den til samme pris, måske endda højere. Jeg har lært lektien med billige lammesadler. Min hest kan bare ikke gå med dem. De giver trykninger selvom man bruger trykfordelende og ikke rider med bøjler. Især dem fra TIKA. :S
    Til gengæld er et trykfordelende ikke nødvendigt under en i christ iberica, især ikke når du ikke bruger bøjlerne til noget. smiley
    Du kan jo også få en Barefoot ride on pad eller en Brockamp Pad, men sidstnævnte er ikke de ekstra penge værd, hvis du spørger mig. smiley Og dem kan du jo ikke have bøjler i..

    Men jeg tænker, at når det især handler om, at du skal blive tryg igen, så ville jeg ikke risikere at ride i en sadel, der måske ikke passer. Hvis hun reagerer på en dårligt tilpasset sadel, og gør dig endnu mere utryg, så tager det bare endnu længere tid, før du kommer til at ride mere seriøst igen.


  • #12   14. maj 2021 Fedt med mange gode råd og tanker.

    Jeg er sådan umildbart ved tanken tryg nok ved at sætte mig op uden en sadel hvis det er - hvis hun vil ha' mig af, så skal hun nok få mig af, sadel eller ej. Som sagt er sadlen mest for at passe på hendes ryg evt.

    Jeg tror at jeg i første omgang vil teste hvorvidt sadlen ligger helt af helvedes til - og så tage den derfra.
    Lisette, kan jeg teste den på den måde med den der gel-hæver under sadlen også? Jeg tror du kan fornemme den på billedet - det er sådan en avacallo der hæver bagtil.

    Jeg har nemlig fået sådan en respekt for det, dengang jeg bare mente Hope havde en dårlig dag fordi hun ikke ville have sadel på, og ikke ville stå stille, og da satte mig op i sadlen så stod hun jo så altså på to ben med mig... Så jeg vil hellere passe lidt ekstra på. smiley


    profilbillede
  • #14   14. maj 2021 Da jeg købte Zindi medfulgte der en sadel der ikke passede (2 kopfjern for lille, ikke udskifteligt). Så mens jeg ventede på sadelmager i 6 uger pga sommerferie, købte jeg en billig lammeskindssadel fra Tika (koster pt 599) og red i den. Man kan sætte bøjler på, dog ikke til at lægge vægt i - og ellers er den også fin uden. Den vil jeg gerne slå et slag for ????

  • #15   14. maj 2021 Det er sadelmager der har beordret gel-pad, efter at han tilpassede sadlen dengang.

    Lea, det er en fin idé! Hvordan er den at ride i, sådan alt i alt?


  • #16   14. maj 2021 Tikas lammefætter svarer til at sidde på et tykt underlag af imiteret lam.
    Det er langt mindre glat end ryggen og der er et håndtag du kan støtte dig til, hvis balancen fx tabes i overgang til trav...
    Det er teknisk muligt at putte stigremme i, men jeg ville ikke gøre det.
    Stigbøjler skal være sikkerhedsstigbøjler, så man kan komme fri af hesten.


  • #17   14. maj 2021 Min hoppe fik trykninger og spændinger omkring brystbenet af at blive redet i en måneds tid med sadlen af ægte lammeskind fra TIKA - jeg ville ikke turde bruge den, der er endnu billigere, men det er jo også bare mig smiley

  • #18   14. maj 2021 Bidløse...
    Aslans ryg er så pokkers glat.
    Det er et antiskrid numse- underlag nærmere end sadel.
    Hvis det er dine forventninger, så går det fint


  • #19   14. maj 2021 Men det nytter jo ikke at spænde noget omkring, hvis det man spænder omkring giver spændinger. smiley Det var min oplevelse med lammesadlen fra TIKA. Det krævede flere gange fysioterapi til hesten, før hun var ok igen. Og en ny sadel, selvfølgelig. smiley

  • #21   14. maj 2021 Hope
    Jeg er faktisk positivt overrasket. Jeg bruger den stadig meget til tur og skridtarbejde. Den har en masse støtte foran lårene, så synes egentlig man sidder godt ift. prisen. Mister man balancen er der også et håndtag (nu hvor en fjordhesteman ikke lige sådan er at holde i). Jeg har fået en vanvittig god balance af at ride i den regelmæssigt!


  • #22   14. maj 2021 Jeg har også brugt den billige fra tika, i en periode hvor min parts sadel ikke lå godt.
    Jeg lagde ægte lammeskind, så underlag og så lammesadlen, og så strammede jeg den ikke ret meget, kun lige så den lå til. Det fungerede rigtig fint og min balance var meget bedre end når jeg red helt uden noget.


  • #24   14. maj 2021 Jeg tænker bare højt: Hvad med en ridegjord og sætter bøjler i? Evt med et foldet tæppe.
    Så kan du ride til du får råd til en tilpasning af din sadel eller køber en anden, der passer.
    Jeg mindes i hvert fald, at ha redet med en ridegjord som barn på en arbejdshest min far kørte træ ud med, i skoven.


  • #25   14. maj 2021
    Jeg skal gerne erkende, at den sadel jeg bruger nu, den er ikke tilpasset.

    Min erfaring med sadelmagere er ikke positivt, så jeg har lidt opgivet dem og er nået dertil hvor jeg kender min pony godt nok, til at vide at hvis noget er træls, så fortæller hun det og fordi jeg kender hende, så ved jeg hvad der afviger i normal adfærd.

    Jeg havde en mistanke om at den sadel jeg ellers havde lå dårligt, så jeg fandt en sadel der var så billig at det var for godt til at gå glip af. 500 kr og et kopjern der passede til dyret. Heldigt nok havde jeg prøvet modellen nyere på tidligere, så vidste det ikke var af helvedes til.

    Så pony går pt. med en meget billig Wintec sadel og det fungere godt.

    Med Wintec sadeler skal man være opmærksom på at de ikke alle bare er ens. Fx er Isabell Werth modellen elendig til min - den er for lang, bommens form passer ikke og det duer bare ikke. Så man kan ikke bare købe hvilken som helst Wintec og forvente at den passer, bare fordi man kan skifte kopjern.

    Bomløs kan du også gå over i - men det er som med alle andre sadeler, heller ikke nogen der passer bare fordi den er bomløs. Der er mange forskellige modeller alt efter ens budget og behov. Nogen helt uden støtte, nogen med meget støtte.

    Hvis du godt kan undvære bøjler, så havde jeg nok bare anskaffet mig et ride on pad eller en lammeskindssadel af en slags også ikke brugt bøjler.
    Er du tryg ved selv og navigere i sadel universet, så kan du også forsøge og indkøbe en og prøve dig frem med det.


  • #26   15. maj 2021 Jeg synes heller ikke at du skal bruge en sadel der ikke passer selvom det kun er kort tid. Det er også super træls at måtte stoppe sekundet du så føler dig klar til at trave, for at vente på ny sadel i mellemtiden.

    Jeg synes du skal overveje en pad, Barefoots ride-on-pad er super godt polstret og virkelig skridsikker. Jeg har nemt redet 15 km ture i alle gangarter i min smiley

    Men jeg kan også SAGTENS se fordelen i at købe bomløs sadel med det samme! Der finder et hav af modeller og systemer, så det skal selvfølgelig medregnes. Men overordnet set er der flere systemer som meget nemt følger med hesten og hvor man selv kan gøre helt enormt meget (hvis ikke alt), for at tilpasse den til hesten løbende som det er nødvendigt. Vil man hellere have en professionel til at gøre det så kører mange forhandlere ud og tilpasser for færre penge end en sadelmager koster.
    Her vil jeg blandt andet nævne Barefoot: man kan skifte forsvidsel, og tilpasser gennem underlaget, hvilket faktisk er ret nemt. Derudover kan man flytte på stigremsophænget og ilægge hip saver for at gøre sædet smallere. Man skal så ikke have valgt en model med for lange klapper til ens hest for så ligger den ustabilt er min erfaring, og dertil skal man have valgt den rigtige længde og model af gjord. Men så er man også rigtig godt kørende. Jeg var rigtig glad for mine Barefoot og det kender jeg også flere andre der er! Uanset disciplin, hestestørrelse, hestens bygning og alder/størrelse på rytteren.
    Med Sensation tilpasser man så vidt jeg ved også igennem underlaget, men den ved jeg ikke helt så meget om. Der er også mange flere jeg ikke kender helt så godt.
    Der er også diverse med læderbom eller lignende med flytbare paneler. Der kan man også gøre rigtig meget selv, men det er ikke helt så nemt/begyndervenligt som f.eks. Barefoot. Der har jeg selv en Ghost nu, som jeg er rigtig glad for og synes det er vildt fedt at den har paneler, jeg selv kan følge med tilpasningen, men hvor den samtidig stadig er super fleksibel.
    Det er mange mange flere, men jeg tænker at du er rigtig godt på vej med en brugt Barefoot, et trykfordelende underlag og supplerende montering. Det kan du nemlig blive ved med at bruge, og skulle du mod forventning blive træt af det så kan du sælge den videre når dig og hesten er klar. Den danske forhandler af Barefoot kører også ud til sadelprøvninger smiley (Det gør hende der forhandler Ghost i øvrigt også, og selvom jeg 100% vil anbefale Ghost så tror jeg måske mere Barefoot passer til dine behov lige nu).
    Jeg vil dog også lige smide den her med i puljen som et bud, nej den er ikke højeste kvalitet, men med et godt trykfordelende underlag under tænker jeg at det vil være fint også. Jeg har hørt meget godt om den, og en anden i stalden hvor jeg står har den i mindre størrelse som shetter/børnesadel. Med den her får du i hvert fald også god skridsikker overflade ala Barefoots ride-on-pad smiley : http://www.jo-po.dk/shop/expert-bomloes-sadel-5413p.html


  • #27   18. maj 2021 Hvis det er kan du låne min den bomløse, hvis hubertus'en skal omstoppes/der skal ny sadel til?

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #28   21. maj 2021 Jeg har aldrig hørt om en sadel der kunne "tilpasses". Når sadlen er lagt på og gjorden er strammet, skal du kunne lægge din hånd ind mellem sadelbommen og hesterygraden. Den skal der være plads til. Jeg anbefaler dig til at ride løs med den sadel, du har. Og så lægger mærke til hestens reaktioner, når du stiger af og op efter en ridetur. Så kan du aflæse på hestens ører om sadlen passer.

  • #29   21. maj 2021 mht. afstand mellem stolperne, så dækker forsikring kun hvis der er Max. 4 meter mellem stolperne, skulle uheldet være ude og de smutter ud og gør skade på nogen eller noget.

Kommentér på:
Ride med sadel der ikke er tilpasset..

Annonce