{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.279 visninger | Oprettet:

Udrensning eller ikke {{forumTopicSubject}}

Mine heste går på en fold hvor der er smørblomster, jeg ved de skal have en stor mængde før der sker noget og ingen af dem har diarre. Men burde man alligevel lave udrensning? Jeg ved de ikke kan undgå at spise dem, ikke fordi de er overalt men jeg kan se nogle er forsvundet samt at det jo sker trods den bitre smag

Jeg fjerner dem lidt af gangen, men der vil altid komme nye her om sommeren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udrensning eller ikke
  • #1   24. jun 2021 Jeg har samme dilemma. Jeg har lige flyttet mine heste til en ny fold hvor der er for mange smørblomster til at jeg kan plukke dem alle sammen. Desuden er der rigeligt græs, så jeg håber på at de spiser det i stedet. Jeg ved heller ikke om jeg skal gøre noget ved det eller ej og i givet fald hvad jeg skulle gøre, når nu det bare er noget jeg lejer og ejer helt sikkert ikke vil gøre noget.

  • #2   24. jun 2021
    Hesten kan få problemer nu, om 2, 5 eller 10 år - ingen ved det.

    Det er meget forskelligt hvornår det bliver for meget for hestens system, det kan bygge sig op over lang tid. Symptomer er fx fotosensebilitet - at hesten bliver skoldet på mulen, benene eller andre hvide steder på kroppen.

    Men symptomer kan også være kolik, hest der savler meget, nedsat appetit, lammelse, blister på munden.

    Så det vil klart være bedst og fjerne hesten fra problemet istedet for - da du ikke kan vide hvornår skaden er sket før det er forsent.

    En udrensningskur i ny og næ, vil ikke kunne fikse det eller ændre på det når hesten konstant går i det - er skaden sket skal der en dyrlæge til.


  • #3   24. jun 2021 Krikke. Det er ikke min Mark og at den bliver omlagt løser intet generelt er smørblomst meget udbredt på danske marker og jeg har næsten ikke stået sted hvor den ikke er smiley

  • #4   24. jun 2021 Hvis jorden mangler kalk, vil smørblomster trives.

    Så, hvis det ikke er din mark, så tal med jordens ejer om vedligeholdelse af marken inkl kalk.
    Udrensning? Sorry, det som er optaget kan man ikke få hurtigere ud af kroppen med mystiskemagiske tilskud. Det er kun leveren, der kan det.


  • #5   24. jun 2021 Jeg har stået flere steder med ingen eller meget lidt smørblomster - så på Fyn er det i hvert fald muligt.

    Jeg ville i hvert fald nok hellere give det et skud med anden opstaldning end bruge penge på noget, der nok ikke gør en foreskel alligevel.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #7   1. jul 2021 Smørblomster er ret syrlige. De er ikke giftige. Hestene æder dem kun, når det slet ikke er mere græs tilbage. Smørblomster er ukrudt i en græsmark. Smukke at se på. Men hestene væmmes ved dem, så find en anden mark til dem - altså hestene.

Kommentér på:
Udrensning eller ikke

Annonce