{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.617 visninger | Oprettet:

Udelukkelse af konsum DI/SEGES {{forumTopicSubject}}

Er ved at få pip af det her med udelukkelse af konsum og nu har SEGES lige forlænget muligheden for at registrere sin hest ud af konsum. Synes det er bøvlet når man har islænder at det også skal være registreret på WF

Er der en venlig sjæl, som har muligheden for at slå op på WF for mig og se hvad der står derinde?

Er der andre som også bøvler med det her konsum halløj?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udelukkelse af konsum DI/SEGES
  • #1   22. jul 2021 Det er vildt besværgeligt, når man har en importeret hest med udenlandsk pas. Ingen, hverken min dyrlæge eller SEGES, har kunnet svare på, om min hest er udelukket fra konsum. Der står en note i passet om, at "This animal is not intended for human consumption", så det håber jeg udelukker fra konsum.

  • #2   22. jul 2021 Ella - ja det må man formode så. Synes det dybt godnat at det skal være så ski.. besværligt

  • #3   22. jul 2021 Jeg synes heller ikke at det er nemt at finde rundt i alle de regler og folk siger noget forskelligt hele tiden. Mine er ikke udlukket, men hvis alle de ting man skal ved ikke at udelukke dem fra konsum er rigtige er det da værd at få gjort.
    Nogen der kan den præcise frist for udelukkelse?


  • #4   22. jul 2021 Jeg udelukkede min ene hoppe fra konsum for 10 år siden. Den anden hoppe skulle chippes før hun kunne udelukkes og da hun er brændemærket gik jeg fra det igen. Dengang var det ikke moderne, nærmest det modsatte og fik endda, at vide, at det kunne trække ned i pris ved salg. I dag er det nærmest det modsatte.

  • #5   22. jul 2021 Nej det jeg forstår det er at Fødevarestyrelsen igår har forlænget perioden for udlukning af konsum, men ingen dato på endnu.
    Så igår at min dyrlæge havde lavet et opslag som jeg vedhæftet billede af her.


    profilbillede
  • #6   22. jul 2021 Som jeg forstod SEGESs opslag, så er der ingen slutdato endnu, da EU skulle spørges og de skal vende tilbage med en slutdato.

  • #7   22. jul 2021 SUNSHINE
    Så hvis hesten kun er brændemærket kan den ikke udlukkes smiley Det giver da ikke meget mening..


  • #8   22. jul 2021 Maria R
    Det var det jeg fik, at vide for ca 10 år siden. Om det er lavet om, ved jeg ikke.


  • #9   23. jul 2021 Uha ja det er noget bøvl. jeg har en travhest, så det er jo DTC der står for registrering en af hende.

    Da jeg så SEGES havde lagt ud at der var åbent igen skyndte jeg mig at ringe til dem for at høre hvordan jeg nemmest fik hende udelukket. Det viser sig så at de hos DTC ikke har fået oplyst at der var åbnet for udelukkelse igen, så det var kun fordi jeg informerede om det at de vidste det.

    Men tilgengæld er de væsentlig mere samarbejdsvillige end SEGES. Så jeg endte med at køre en tur fra Odense til Charlottenlund for at få udelukket min hest og hjem igen. Det tog 5 minutter og jeg skulle kun betale køreturen og jeg fik passet med hjem igen.
    Og jeg slap for bekymring om at passet blev væk i posten, da jeg skal bruge det her i uge 32 når hun skal transporteres ??


  • #10   23. jul 2021 Det er også en af de ting jeg frygter hvis passene bliver væk med posten ??

  • #11   23. jul 2021 selvfølgelig kan den udelukkes hvis den kun er brændemærket, det er min på 20 år. hun blev udelukket i 2015. dog kun i passet da det er nok ved hende

  • #12   23. jul 2021 Mine to er, heldigvis, begge to allerede udelukket fra konsum. Lotte i 2011 og Hope i 2013.
    Men jeg undres over at SEGES ikke giver mail besked om det før nu? Jeg synes det meste har været kommunikeret over facebook, og det er først her til morgen jeg kan se, at jeg har fået en mail om emnet.


  • #13   23. jul 2021 vi har alle haft siden 2015 til at få orden på tingene. reglerne er ikke anderledes nu end dengang, EU vil bare have det håndhævet nu

  • #14   23. jul 2021 jeg forstår ikke helt det der og ingen har villet svare mig. er det sådan at nu kan alle heste slagtes med mindre man går ind og registrerer eller omregistrer?
    jeg har ikke selv et problem men at mine heste skal slagtes så ved ikke hvordan jeg skal forholde mig til det


  • #15   23. jul 2021 Amanda: Medmindre hesten er udelukket fra konsum kan en hest altid slagtes. Sådan har reglerne altid været. Årsagen til der er så meget snak om det nu er at pga en lov fra EU lukkes der nu for muligheden for frivilligt at udtage en hest fra konsum. Når reglerne træder endelig i kraft så er det kun dyrlægen der kan udelukke hesten hvis den får medicin der kræver det.

    En hest kan kun udelukkes én gang og når den er det kan den beslutning ikke fortrydes.

    Men når en hest ikke er udelukket skal man have medicinhåndteringkursus mv. for at give medicin. Og der er en række andre krav.
    Og så er der problemet i at nogle opstaldningssteder kun vil have heste stående der er taget ud af konsum.


  • #16   26. jul 2021 Generelt synes jeg at hesteregistrering er noget rodet. Min hest blev i foråret udelukket i passet, fordi den norske dyrlæge ellers ikke ville udskrive noget specifik medicin. Det står ikke rigtig tydelig nogle steder, men jeg skal vidst sende passet ind for registrering et sted i Norge - og hvad så? Giver de så SEGES besked om at hesten står her nu? Skal jeg gøre det? Hvad med konsumudelukkelse? Jeg kan love jer, jeg sender ikke mit pas til Danmark.

    Så rodet. Nogle gange ville det fandme være nemmere med øremærker og netformularer...


  • #17   26. jul 2021 Så længe Postnord er eneste forsendelses mulighed ved SEGES, får de heller ikke mine pas til behandling.
    Forleden fik jeg et brev fra kommunen. Det havde været næsten 1 mrd undervejs. Sjovt nok står der i samme brev, at kommunen anser 6 hverdage som tid nok til, at kunne modtage post fra dem. Og det er ikke eneste gang det er sket. smiley smiley smiley


  • #18   26. jul 2021 jeg vil ikke sende 5 pas, så afleverer dem ved en der arbejder dernede

  • #19   26. jul 2021 Mine to “gamle” heste er heldigvis udelukket tilbage i 2011 og 2012 da de blev kastreret smiley

    Freiherr er født efter 2016, så der har jeg været forbi SEGES i dag i Skejby og afleverer pas og værdibevis for udelukkelse af konsum.

    Jeg gider ikke bøvle med at opbevare kvitteringer for indkøb af foder i flere år. Ej heller at skulle have et medicinkursus, eller bøvle med hvilken medicin min dyrlæge må udskrive til kræene.

    Der er jo sådan set ikke noget nyt i det, men jeg ved af erfaring at regler, som i starten er sådan lidt “lala”, lige pludselig ikke bliver “lala”, når især EU/Fødevarestyrelsen begynder at samkører registre.
    Og det næste vi venter på er jo datoen for hvornår vi skal CVR registret, hvis vi har heste på ejendommen....og så bliver det lettere at udpege også “lille lotte’s stald” til kontrol....

    Jeg prøver at huske mig selv på, at det er positivt med fødevarekontrol, og at i store dele af EU er heste et køddyr til spisning, og ikke et kæledyr til DAKA.

    Mvh Charlotte


  • #20   29. jul 2021 Jeg har simpelthen valgt ikke at udelukke mine heste fra slagt

    Jeg avler på hobbyplan, så mine nye føl er ikke udelukket fra konsum, så jeg kommer hurtigt til at stå i samme problem igen

    Jeg har fundet en app hvor jeg kan indtaste foderlogbog mm, også har jeg snakket med min dyrlæge om medicinhåndteringskursus

    At jeg smider mine foderkvitteringer i en mappe kommer jeg også om ved smiley

    Så nu prøver vi det, mon ikke de bærer over med at vi alle lige skal ind i regler osv


Kommentér på:
Udelukkelse af konsum DI/SEGES

Annonce