{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.654 visninger | Oprettet:

Hestepriser {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har ikke fulgt hestemarkedet i de sidste 5 år. Har lige været rundt at kigge og kan se hestepriserne næsten er fordoblet og at der stort ingen heste er til salg mere. Hvad er der lige sket? Er godt nok lidt i chok over at det ser sådan ud.
Hvor kigger man efter salgsheste nu? Kan se der næsten ingen er her på HG. mere.

Mvh.

Vivi


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestepriser
  • #1   29. jul 2021 Du har ret, det er gået helt amok!
    Og det er en blanding af at der i en periode ikke blev avlet ret mange føl, som vi ser resultatet af, samt corona har fået folk til at købe hest, i stedet for at rejse, dyrke andet sport mv. pga nedlukninger.

    Og derfor udvikler markedet sig, da der er større eftersprøgsel end der er heste og folk er villige til at betale både arme og ben for heste som ikke er det værd.
    Omvendt er det godt for avlerne, som får bedre priser for deres afkom.
    Det ser dog bedre ud nu end for 6 måneder siden.

    Men helt generelt synes jeg at både købere og sælgere skal være mere realistiske mht. priserne, da en selskabshest på ingen måde kan være 30.000 værd! uanset markedet.

    Jeg gruer for hvad jeg kan få for de 30.000 jeg har formået at spare op, når jeg om et års tid skal købe hest.
    For et par år siden havde jeg kunne få en reel skovturshest OG en selskabs- eller ungehest, nu vil jeg kunne få en uridelig eller skadet hest. Og dem har jeg haft min del af, tak smiley


  • #2   29. jul 2021 Folk har ikke kunne komme ud at rejse i et år, så de har haft nogle penge mellem hænderne at bruge. Sammen med, at corona-nedlukningen har gjort at folk har siddet hjemme og arbejdet, følt sig lidt ensom, og dermed har udfyldt ensomheden med kæledyr, heste og grupper på facebook med surdejsbagning.

    Alt i avlshopper og alle andre gamle hopper er blevet løbet i år, så der forventes føl-boom næste år. Så skal du se priserne falder igen. Ligesom i 2008.


  • #3   29. jul 2021 Facebook har stadig heste tilsalg, selvom det er forbudt, evt via diverse sider for de forskellige typer og racer, DBA, Guloggratis, RIDR, Ridehesten.com, Everhorse, Hestenettet. Der er sikkert flere sider jeg ikke kender, end dem jeg har nævnt.
    Søger du en bestemt race, så kig på forbundets side, der er som regel også heste tilsalg.


  • #4   29. jul 2021 Ja, det er helt vanvittigt i tiden, men godt for avlerne.
    Men nej, det er ikke meget hest man kan købe for 30.000 fx. desværre. de fleste omkring den pris sælges som projektheste, er skadet, har røntgenfejl eller er ældre heste der primært sælges til selskab og hyggeture - i hvert fald de fleste af dem jeg har fundet i den prisklasse..
    Ser jævnligt selskabsheste osv. til omkring 20.000. Til sammenligning gav jeg 18.000 for min egen pony, 10år gammel med rødt pas, der kunne rides og var trafiksikker osv, inkl. sadel og hovedtøj tilbage i 2009.

    Jeg står selv og formentligt skal på markedet omkring næste år, så sidder selv og følger lidt med, og håber da gevaldigt at priserne falder lidt igen inden da.

    Hvis du søger en bestemt race, kan du have held af at søge i racegrupperne på facebook. Selv er jeg medlem af en araber gruppe, da jeg i mange år havde en fuldblodsaraber, og jeg ser jævnligt folk der søger deres kommende ridehest derinde til et budget på 20-30.000, hvor en del folk henvender sig med heste der ikke officielt er på markedet, så man kan være heldig på den måde smiley

    Generelt har flere jeg kender tidligere oprettet søge opslag på deres egen profil, hvor folk i deres netværk som enten selv har heste der matcher det søgte, eller kender, nogen, der kender nogen har henvendt sig, så det er måske en måde at komme omkring det på smiley


  • #5   29. jul 2021 Tusind tak for jeres input.
    Havde ikke lige set den her komme, så skal lige have chokket til at lægge sig og evt. afvente markedet som i andre gør. Er bare uforståeligt hvis der er folk der vil give 30.000,- for en skadet eller oldgammel hest. Det er jo et potentielt problem man køber


  • #6   29. jul 2021 Alt har jo med udbud og efterspørgsel at gøre - har man sat sig i hovedet, at man VIL købe en hest, men kun har 25-50.000 kr at gøre godt med, så kan man jo kun vælge mellem dem som koster det.

    Jeg købte selv en 2 års hingsteplag hos en avler for 2 år siden - han kostede 25.000 kr, det var standardpris på hans plage, så jeg kunne bare vælge hvilken jeg ville have. Så da en rideveninde her i foråret gerne ville købe en plag så henviste jeg til avleren. Men nu kostede hans 2 års plage så 55.000 kr stykket.

    Så kan man vente nok 1-2 års tid, så tror jeg at hestepriserne måske vil blive lidt mere spiselige, når (forhåbentlig) Corona også har stabiliseret sig World wide.

    Mvh Charlotte


  • #7   29. jul 2021 Jeg har for tre måneder siden købt en 4 års til 40.000 det har vist sig at være en "projekt hest" som jeg ikke selv magter. Jeg har fået hjælp i en måned, men gruer for at priserne er faldet når den skal sælges igen. Jeg vil selvfølgelig helst ikke sælge med for stort tab, men vil heller ikke beholde en hest jeg ikke har kemi med og ikke magter. Så jeg må se hvad der sker

  • #8   29. jul 2021 Jeg tror, at der er flere ting i det.
    Ved det økonomiske krak ca... Var det 2008? Så kom der en årrække med få føl.
    Derfor er der færre voksne heste nu.

    Pga Corona kan folk ikke gå til fitness, håndbold, amatørteater osv. Folk har måske ligefrem været hjemsendt? Så, der er tid til overs.
    Så, dem der altid har haft lyst til hest, har haft tiden og den skulle da bruges til noget godt, ikke?

    Folk har fået udbetalt ekstra feriepenge, og har derfor hurtigt fået adgang til en pose kontanter.
    Og de kunne ikke bruge penge på rejser,, amatørteater osv.

    Så - færre heste, mere tid og måske også mange flere penge.
    Så, folk har sat huse i stand og købt heste.
    Men - priserne er allerede på vej ned, så en islænder der måske havde kostet 50.000 kr før Corona koster ikke 90.000 kr men 70-80.000 kr.
    Hvilket er horribelt mange penge for en helt ordinær lille hest.
    Så, jeg prøver at hjernevaske min mand til køb af flere køer frem for heste...


  • #9   29. jul 2021 #4 Jeg sammenligner også med en hollandsk varmblod min veninde købte for en 10 år siden, han var 8-9 år, godt gående, super uddannet, havde dog en lille og meget ubetydelig røntgen fejl, men intet hun mærkede til og hun red øvelser til en lille M på ham, hun gav 30.000 han var nedsat fra 55.000 mener jeg det var eller 75.000, pga. røntgenfejl, i dag havde han kostet min. 100.000 med fejlen.

    Det er som om at folk er blevet blinde eller ligeglade over for fx. røntgenfejl eller adfærds problemer, som før hen trak ned i prisen.

    Holy moly Charlotte, det er jo mere end fordoblet på 2 år! Igen vancittigt!

    Så ja, Jeg håber også at priserne falder her over set næste års tid, så de er mere overkommelige end de er nu.

    -Synes også at det er crazy at folk glædeligt giver mange penge for skadede/problem heste.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #10   1. aug 2021 Jeg ser ikke noget problem i, at opdrættere nu også kan sælge "almindelige" heste til en pris, der nærmer sig den reelle produktionspris, eller at gode børneponyer nu faktisk godt må koste noget.

    Derimod synes jeg det er bekymrende, at heste med fysiske og/eller psykiske udfordringer, der tidligere ville være blevet aflivet eller evt. overdraget til (forhåbentligt!) kompetente mennesker som problemheste, nu sælges til alt for høje priser som "projekt/chance heste"...

    Som Charlotte skriver, er der givet mennesker, der VIL købe hest, men kun har budget til en af de sidstnævnte.
    Og jeg kan ikke undgå at mistænke, at nogle af disse heste ender hos ejere, der ikke er klædt på til at håndtere deres udfordringer, og derfor enten presses mere end etisk forsvarligt eller videresælges til endnu en runde - for det kan jo være svært at modstå fristelsen til at få lidt valuta for sin investering...


  • #11   1. aug 2021 Dorte, der synes jeg du får generaliseret lige rigeligt, jeg har fx. 30.000 hvilket jeg synes vil være en fair pris for en alm. stabil og rask skovturs hest, at jeg ikke har 50000 + betyder altså ikke at hesten ikke får et 5 * hjem.
    Jeg giver dig ret i at du i nogle tilfælde har helt ret, der er da mange, som ikke burde have hest, som køber hest, måske fordi den er billig og idéen om at have hest er hyggelig, men de tænker ikke over de daglige omkostninger eller hvad det vil sige at have hest og sætter sig ikke ind i det inden anskaffelsen og der er det synd! -helt enig!
    Men at priserne skal være høje af den årsag, er ikke i orden, der må sælger måske også være mere kritisk med hvem de sælger til.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #12   1. aug 2021 @Maria E: Og jeg synes så til gengæld ikke, du læser, hvad jeg skriver... smiley

    Det faktum at jeg mistænker nogle af de heste, der slet ikke burde have været videresolgt i første om gang, ender i forkerte hænder er meget langt fra at antyde, at købere, der ikke har mere end 30.000 at gøre godt med, generelt ikke er egnede hesteejere.

    Og jeg mener så faktisk ikke, at hvis man ikke på forhånd har sat sig 100 % ind i, hvad det vil sige at have hest, bliver det i sidste ende synd for hesten - hvor mange førstegangs-hesteejere kan i øvrigt ærligt sige, at der ikke var ting, de ikke havde overvejet på forhånd..?

    Derimod mener jeg, det er synd at presse en urealistisk værdi ud af en hest med alvorlige issues - hvilket ikke har noget med de andre scenarier at gøre.

    PS. At køber ikke har råd til at betale hvad en vare koster, betyder er ikke nødvendigvis at det er varen, der er for dyr... smiley


  • #13   1. aug 2021 Dorte, jeg har lige læst dit første skriv igen, og jo jeg tror jeg misforstod hvad du mente, det beklager jeg.

    Men lige for at svare på den sidste linie i dit 2. svar; Jeg mener en vare er for dyr, hvis den koster mere end den er værd, hvilket jeg mener 30000 er for en projekt/chance/problem eller skadet hest. smiley



  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #14   1. aug 2021 Og det er vi 100 % enige i - salg og videreformidling af heste med issues skal overvejes grundigt, og det bør netop ikke være økonomien, der er den væsentlige parameter i de overvejelser.

  • #15   2. aug 2021 #14 helt enig! smiley

  • #16   2. aug 2021 Jeg må da indrømme at hvis jeg nogensinde når til det punkt hvor jeg opgiver Hope, så ville det være nu hun kunne tjene en helvedes masse hjem, haha. Hun er købt som 3 års til 12.000, og nu her som 9 års ville hun da absolut koste mindst 50.000,-, alene pga. hendes gode temperament.... På trods af at hun stadig ikke rigtig kan så meget ridemæssigt. smiley

    Min forlovede og jeg har snakket meget om hestepriser, fordi jeg jo drømmer om at den næste hest skal kunne noget. Nu har jeg haft drømmen om selv at ride min hest op - og fejlet, godt og grundigt - så nu skal den næste være færdigbagt. Men det bliver ikke i det her marked - det vil jeg ganske enkelt ikke købe heste i ligenu. Så vil jeg hellere gemme pengene til bryllup, og så spare pengene op igen når markedet er mere realistisk.


  • #17   2. aug 2021
    Ja priserne er steget - men nu koster en hest bare det, som den reelt koster og producere, få tilredet, fodre på mm. Og det synes jeg er helt fair. Folk har bare vænnet sig til at få billige heste, vænnet sig til at alle kunne få fingre i den hest.

    Det er ikke en alle mands ret og have hest. Det er en luksus ting. Selvom hestefolk tror at det nærmest står ved lov, at alle skal have råd til og købe en hest.
    Hvis de der har opstaldning også begyndte og tage, hvad det reelt koster og drive opstaldning, var der også mange der ikke havde råd til at have hest.


  • #18   2. aug 2021 Krikken
    Ja hvis vi taler om heste i ok stand, der ikke fejler alverdens ting. Men selv uridelige / skadede heste, der har fået hævet uanvendeligheds forsikringen og måske, har psykiske lig i lasten, koster urealistiske priser og der sælges heste, der burde ha været aflivede i stedet. De stakkels heste blir kastbold og diagnoser "forsvinder" ved flere handler, da ejer øjner chancen for, at tjene lige lidt mere, end de selv har givet. Sådanne heste har, måske 5-6 ejere, før der er en, der kaster håndklædet i ringen og afliver, hvilket skulle ha været gjort de 5 - 6 ejere før.


  • #19   2. aug 2021 Helt enig Sunshine!
    Men krikken:
    Det er jo fint at gode avlere der ligger et stort arbejde i at finde gode holdbare avlsdyr med godt temperament og gør et godt arbejde med føl og unghestene, får hvad der er rimeligt for dem, dog vil jeg sige at de 50.000 som Charlotte skriver avleren tager for dem som, var det 2 års, som for 2 år siden kostede 25.000 er vanvittigt!
    han har jo ikke en fordobling i udgifter og lur mig om ikke han stadig får en smule hjem for dem til 25.000
    så er der de avlere, som mener at de er avlere, men laver føl uden papirer eller på dyr som temperamentsmessigt eller eksteriør messigt ikke er i orden, det er ofte føl som er sat i verden for at tjene penge eller fordi det kunne være hyggeligt at "musse" får føl, og som igen har et dårligt temperament eller eksteriør, de ender som projekthest på et tidspunkt i sit liv, de vil stadig ligge kunstigt højt i pris, fordi dem af god kvalitet ligger der oppe.
    Jeg siger ikke at det er alle, men NOGEN. -bare lige så jeg ikke får en røffel smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #20   2. aug 2021 @Maria E: Kan du holde hest for mindre end 1000,- pr md. alt incl. - for jeg kan i hvert fald ikke, selvom de går herhjemme..?

    Et hurtigt regnestykke: En 2-års plag har som udgangspunkt kostet 1 års maintenance på hoppen plus dens egen i 2 år - og så rækker de 25.000 vist ikke meget længere....
    Hertil kommer så bedæknings-omkostninger og alt det andet variable, som kan løbe rigtig stærkt, hvis f.eks. ifoling og/eller foling kræver dyrlægeassistance.

    Der formentlig år, hvor hoppen går tom - den omkostning skal jo også dækkes et eller andet sted, hvis forretningen skal hænge sammen, og så er der forrentning af ejendom og driftsomkostninger til vedligehold af stalde, folde, maskiner...

    Så for at trække et afkast ud af en salgspris på 25.000,- for en 2-års varmblodsplag af rimelig kvalitet skal man dæleme være både dygtig og heldig, vil jeg påstå.


  • #21   2. aug 2021 Nu var det ikke de 25.000 der var problemet, men 50.000 smiley

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #22   3. aug 2021 Mit svar gik på din kommentar: "lur mig om ikke han stadig får en smule hjem for dem til 25.000 ".
    Det tror jeg som sagt ikke han gør, men bortset fra det, så er der vel sådan helt generelt ikke noget galt i, at en forretning giver overskud - hesteavl skal jo ikke nødvendigvis være filantropisk virksomhed... smiley


  • #23   3. aug 2021 selvfølgelig må det da give overskud, det skal det da helst hvis man lever af det.
    De avlere jeg kender har en del heste, hvilket gør at man køber hjem i større mængder med større rabatter, det samme med smed og dyrlæge, jo flere man har, jo billigere pr. hest, derfor kan de jo nok holde hest billigere end du og jeg som ikke har så mange heste.
    Og jo jeg har holdt hest for 1000 kr. pr måned, da jeg ikke havde mere at gøre godt med på daværende tidspunkt. Det betyder dog ikke at han manglede noget, smed hver 8 uge, tandlæge 1 gang om året, hø adlibitum, og foder fra hippolyt. Dyrlæge efterbehov.
    så det kan altså fint lade sig gøre. smiley


  • #24   3. aug 2021 Maria E har fuldstændig ret, det er forudsætningerne, der bestemmer, hvordan ens budget ser ud. Og de forudsætninger er lige så forskellige, som os hesteejere.

    Når året er omme, så ved man, hvad man har brugt på sit hestehold, og jeg vil bare lige tilføje, at det godt kan lade sig gøre, at holde hest for under 1000 kr. pr. måned - jeg har to for under 1000 kr. i alt.

    Jeg synes også de heste er for dyre, men én ting er produktionsprisen. En anden er brugsprisen. F.eks. en malkeko koster 10.500 kr. (gns.) at producere, hvis den kælver som 24 mdr. Men hvis den er trepattet, så er den kun 7500 kr. værd.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #25   3. aug 2021 Jeps, vi har tydeligvis forskellige forudsætninger - 2 heste her koster mere end 1000,- kr pr. md. alene i smederegninger... smiley

    Men jeg er så trods alt ikke alene om at blive taget i r*ven - der er åbenbart også avlere, der ikke kan knibe den helt ned på jeres budget: https://louisehededam.ridersnotebook.dk/udregninger-viser-hvor-dyrt-det-er-at-avle/


  • #26   3. aug 2021 Dorte, det du linker til er den fine varmblodsavl, med en målgruppe af folk som starter store stævner og forventer en masse af hesten.
    Dem skal der også være plads til, men så er der hobbyryttere som ikke har behov for den fine, flashy hest, men kan klare sig med det, der i artiklen nok betegnes som det der ikke kan bruges, fx. med rtg. forandringer (det betyder ikke at hesten er ubrugelig)

    Efter min overbevisning skal smed, tandlæge, hø og foder på hoppen ikke medregnes i føllet. da de udgifter havde været der under alle omstændigheder.

    Helt reelt synes jeg at der bør regnes dyrlæge ifb. ifoling, udg. til hingst og registrering, der ud over de faste udgifter der er på afkommet efter foling (og jo avlsfoder mens hoppen lakterer)
    unghestene går, hos de fleste, i løsdrift, får smed efter behov, ofte så sjældent som muligt og her snakker vi en beskæring. Ja de skal have foder og strå, og selvfølgelig vacciner. men så er vi ved at være der.
    man behøver jo ikke vente til den er 3 og tilredet før man sælger den, det er det dyreste at gøre.

    Der er mange måder at holde hest på, at avle på og ikke mindst mange meninger om hvordan det bør gøres.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #27   3. aug 2021 Det linkede er da helt klart i den "gode" end af avlerskalaen - men omvendt ved vi jo heller ikke hvor den avler, hvis priser tidligere er refereret til, ligger.
    Og basisomkostningerne ændrer sig næppe markant, uanset om afkommet ender med at gå LC eller GP - de skal jo uanset registreres, fodres, beskæres m.m.

    Hvis du er avler og har hopper gående udelukkende til av, så skal udgifterne til hoppen da indregnes i afkommets pris - du har jo ikke bare avlshopper gående "under alle omstændigheder".


Kommentér på:
Hestepriser

Annonce