{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
872 visninger | Oprettet:

Foder til 3 års? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Som titel hentyder til, så er jeg nysgerrig på hvad i foder jeres 3 årige med som er i let/moderat træning?
Ved godt det selvfølgelig er individuel fra hest til hest, men som nævnt bare nysgerrig smiley

Det er fordi vi står og skal flytte vores 3 års oldenborg og der hvor vi skal stå, skal vi selv med bringe foder.
Vi har selvfølgelig snakket med foder konsulenter, men hver konsulent vi har ringet til har kommet med en ny mening/vurdering.

Nogle mener man ikke kun kan fodre med tilskudsfoder, det skal være fuldfoder og andre mener man sagens kan og nogle noget helt tredje. Nogle siger man skal undgå stivelse og sukker, nogle det modsatte.
Det er "lige gyldigt" for os hvad han får, bare han får så han er dækket ind med det han har brug for.
Så er det bare hvem man skal lytte til smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til 3 års?
  • #1   22. okt 2021 Let/moderat arbejde er faktisk ret meget. https://blog.dangro.com/p/definition-paa-vedligehold-let-moderat-og-haard-ridning/
    Antager ikke du rider din 3-års så meget smiley


  • #2   22. okt 2021 Han blev ryttervant i foråret, siden trukket på tur og en smule longe, ellers ferie smiley
    Så nej på ingen måde
    De fleste foder konsulenter har bare sagt foder der var til let/moderat arbejde

    Ifht til det link du har lagt ind, er let/moderat i vores verden, vedligehold/letarbejde i det link du har lagt op smiley
    Også kunne jeg aldrig finde på at ride en hest mere end en time, lige gyldig alder og niveau


  • #3   22. okt 2021 Det var det jeg tænkte. Jeg har bare set flere skrive at definitionen faktisk er anderledes end de fleste tror.

    Men jeg fodrer mine med Nordic Horse. Min 4-års får grass fiber og Mega Vitality, men han kan også leve på en sten (han bliver ikke redet endnu). Man kan også tilføje noget Beet balancer.
    Hvis du vil have fuldfoder, anbefaler mange Gastric Zero.


  • #4   22. okt 2021 Tak for svar. Du fodre ikke med fuldfoder?

  • #5   22. okt 2021 Nej her fungerer det bare bedre at blande selv. Nogle fungerer bedre på noget end andet. Derudover får de forskellige tilskud. Så kan jeg også tilpasse mængden nogenlunde, så de bliver færdige ca samtidig. De bliver nemlig fodret løst. Så kan jeg give mere Grass fiber til min unge, som ikke feder så meget, så min ridehest på 24 har tid til at spise sit som feder betydeligt mere smiley

  • #6   22. okt 2021 Okay smiley
    I nogle foderkonsulenter mener bare ik at man "kun" kan fodre på tilskudsfoder og andre mener ik at det er noget problem. Lidt svært hvem man skal lytte til smiley vi har jo ikke lyst til at skifte foder hele tiden


  • #7   22. okt 2021 Altså grass fiber og bedt balance er ikke tilskud, bare grundfoder. Dog uden vitaminer.
    Man kan sådan set også bare fodre vitaminer og hø. Det er der ikke noget galt i. Tror dem der siger noget andet nok bare gerne vil sælge deres foder.
    Jeg holder mig også langt fra foder hvor hesten skal have 3 kg om dagen. Så kan det næsten kun være fyldt med en masse fyldstof


  • #8   22. okt 2021 Okay tak for svar smiley

  • #9   22. okt 2021 https://brogaarden.eu/products/den-store-foderbog-3-udgave?gclid=EAIaIQobChMIj8bu-d_e8wIVlQCiAx0UMARfEAQYASABEgIm5fD_BwE

    Jeg har ingen geniale forslag til müsli mærker eller andet meget konkret.
    Men - Den Store Foderbog er velformuleret, letlæselig, evidensbaseret og smækfyldt med viden.
    Jeg vil foreslå at du finder den på biblioteket eller køber den - så står du ikke med en indkøbsliste, men du forstår hvordan foder bør sættes sammen, og hvorfor...


  • #10   22. okt 2021 Når du har dit grovfoder på plads, og det fylder 80-90 % af fodringen, med en middel fordøjelighed, så kan du fodre med det du mener kommer i den flotteste sæk.

    Brug din energi og dine øjne på at kigge på hesten i stedet for handelsnavne på hestefoder. Trives den, ser pelsen og huden pæn ud, har den energi nok, er maven fyldt op. Forhold dig til høj- og lavenergi kraftfoder. Og så skal de altid have mere, end producenten skriver, for doseringsanvisningen er altid lavet ud fra en foderplan, hvor grovfoder er af bedste fordøjelighed.

    Hvis din hest er tynd, øg fodermængde. Er den fed, så reducer, lad den evt. æde noget halm. Hvornår er en hest fed? Det er den, når den har fedt på kroppen.


  • #12   22. okt 2021 Tak for svar smiley
    Han har wrap/hø ad libitum.
    Kan selvfølgelig godt se foderhandlere vil sælge så meget som muligt.
    Det bare så forskelligt hvordan folk vil fodre. Har arbejdet 3 steder nu og det stutteri jeg er på nu får nogle af konkurrence hestene, som du siger vitaminer og lucerne til tyggetid og de ser ud til at fungere fint smiley
    Synes bare det er lidt svært hvad man skal, vi kunne jo prøve noget så meget og se hvad han fungerede bedst med, men vil jo ik ødelægge hans mave


  • #14   23. okt 2021 Min får hø/græs/wrap af libitum og så Aveves vitamin og mineral blanding. Giver derudover en håndfuld lucerne for fyld smiley

  • #15   24. okt 2021 Som mange af de andre indlæg går ud på, så skal grovfodret være det som fylder og er hovedparten af foder til hesten.

    Vil du gerne “nørde” så skal du have analyse på dit grovfoder, og så udfra det beregne hvad du kan blande til din hest, så det passer.

    Jeg har ikke analyse på mit grovfoder, så jeg har valgt at give et foder, som indeholder “det det iflg producenten skal” - i min verden lidt ala at spise fornuftigt og så få en vitaminpille. Muligvis rammer det ikke 100%, men det er nok ikke helt skævt.
    Huld justerer jeg med grovfoder - en enkelt slank dv har jeg dog givet olie og MaxiRice for at give mere huld, fordi han ikke kunne æde mere grovfoder.

    Og så kommer min store hemmelighed - min pinlige hemmelighed - uhhhhh...... smiley
    Jeg kan godt lide at fodre med musli smiley Hestene er total ligeglad, de æder piller eller musli med lige stor glæde, og jeg har læst flere steder, at man får en mere jævn blanding af foderet, når det er presset i piller end i musli.....men JEG kan altså godt lide musli....så musli får de smiley

    Nå men så er jeg også lidt praktisk - som sagt skal mit grundfoder være grovfodret, og jeg gider ikke at købe 50 sække foder om måneden pga plads, jeg gider ikke stå og glo på at mine heste skal æde sig igennem 3-5 kg foder dagligt....det er min tålmodighed slet slet ikke til, for slet ikke at tale om min pengepung smiley

    Så jeg vælger musli som skal udfodres i “små” mængder 1,2-1,5 kg dagligt. En sæk med 15 kg koster 200 kr - så hver hest bruger 3 sække om måneden, så det kan jeg overskue at have plads til. Og så koster hver hest mig 600 kr/mdr i krybbefoder.

    Så skal det også være noget foder jeg nemt kan få fat i - jeg gider ikke fodre med noget fancy, sm gør at jeg enten skal bestille 36 sække hjem på en palle, eller skal kører 1,5 time efter i en forretning.
    Så må det gerne være dansk produceret - fordi jeg både køber dansk, men også fordi det så er lavet til danske jordbundsforhold og ikke fx schweiziske forhold.

    Så bombombom jeg har forsøgt mig med lidt forskelligt igennem årene, og for mig og mine heste, så fungerer Horselux produkter rigtig godt.
    Det er der hvor jeg får god energi, pæn pels, fin huld og pæne hove. Og så justerer jeg ifht hvad hestene laver - er de kun i lidt let la ridning får de Horselux easy, når de begynder at arbejde mere på mb niveau så får de Horselux performe.

    Så det er mine overvejelser, når jeg vælger foder smiley

    Mvh Charlotte


  • #16   24. okt 2021 Mange tak for brugbart svar Charlotte smiley

  • #17   28. okt 2021 Jeg har også en Oldenborg på 3,5.
    Fik ham for 4 uger siden, og han står i løsdrift med halm, wrap og lidt græs. Udover dette får han biotin, hvidløgsgranulat, hyben, og vitaminsticks fra Hercules og en ting mere kan ikke lige huske hvad det var??. Han får ikke noget andet og fungerer rigtig fint på det indtil videre -også energi mæssigt.
    Jeg skal dog også have foderkonsulent når det bliver lidt koldere i vejret


  • #18   29. okt 2021 Du har allerede fået gode og brugbare svar, men jeg kommer alligevel med mit. Og forsøger at gøre det ret så kort.

    Foder til unge heste er svært - mest af alt fordi at det er individuelt fra hest til hest, men også fordi, at der findes mange holdninger, meninger og ikke mindst producenter.

    Jeg tør godt gætte på, at halvdelen af gangene bliver foderplanen til den unge ændret alligevel - om den så er tilrettelagt hos en producent, en uvildig eller hvem end det måtte være.

    Fejlagtigt tror en del af ungheste ejere, at hesten som skal starte tilridning og starte livet ud som ridehest, er i moderat arbejde - men det er den i realiteten ikke. Ihvertfald ikke for dem, der starter sig rigtigt op på det.
    Jeg synes - at det er langt vigtigere at ligge fokus på, at hesten ikke er udvokset, frem for hvad og hvornår den laver noget. At den kropsmæssigt ikke er udvokset, og at kroppen fortsat vækster en del år endnu. Og derfor bør man hellere have i mente, at understøtte væksten, fremfor arbejdet.

    Nå, men grovfoder er det absolut vigtigste.
    En god kvalitet - det kan om noget være svært at vurdere med det blotte øje, så gerne med analyse. Men det er også svært at finde.
    Min holdning er;
    Helst adlibitum - ellers min. 2kg pr 100kg(forventet slutvægt som udvokset)
    Og så helst hø - ikke wrap. - ved mindre der ligger analyse, da det er svært at gennemskue kvalitet, ensilering, ph-værdi, indhold, mfl.
    Og så ser jeg gerne, at hesten kommer på græs.
    - kort og godt; for at få omega-forhold, variation, og hvad der ellers er i. Dog mest en vigtighed i forår/sommermånederne, hvor det indeholder mere.

    Når du har opfyldt hestens behov for grovfoder - tænker du allerede har dét på plads. Tænker også at du måske allerede nogenlunde ved, hvor meget der går til på daglig basis. Så kan du begynde at tænke på alt det andet.

    Dine øjne på hesten, spiller en vigtig rolle.
    Du kan se, du kan føle og mærke.
    Dét kan vi andre ikke - uanset hvem det er - ved mindre der selvfølgelig er besigtigelse af hesten.
    Eller synlige billeder af et forhutlet, fed, tynd eller andre synlige forhold, der gør det tydeligt.

    Alle heste har brug for vitaminer og mineraler - grovfoder og græs, dækker ikke hesten - uanset alder, race, arbejde og alle andre forhold. Hverken sommer eller vinter.
    Det er et faktum.

    Du skal derfor være opmærksom på, at give den rette mængde vitaminer og mineraler - ultra vigtigt, at du er opmærksom på, at du ikke bare vælger den første, du ser - den skal kunne gives og tilpasses heste i vækst.
    Jeg synes;
    Det er derfor en fordel at få hjælp, fra en producent, konsulent, uvildig, læse op på det(den store foderbog eller lign er glimrende) eller tilkøbe dig adgang til et foderprogram.
    De fleste følger dog anvisninger på produkterne, hvilket som regel også er godt nok.
    Det er blot vigtigt at have i mente, at unge heste har brug for nogle anderledes forhold, hvor fx calcium og fosfor kan nævnes. Hvilket har en betydning for knoglerne - struktur, styrke, vækst etc.

    Nogle heste, kan trives på grovfoder og tilpassede vitaminer/mineraler alene.
    Nogle har brug for lidt mere end dét.
    Og her bruger vi øjnene, til at vurdere; er den tyk, tynd, forhutlet, mat, blank, skæv, energi forladt, for meget energi, tilpas energi, har den sunde, fine og stærke hove, muskelsætning.
    Er alt helt tilpas - så er det godt.
    Er det ikke, hvor skal der sættes ind.

    For mig, er det vigtigt at være obs på proteiner.
    Proteiner er et vidt begreb - men det er dem, der udgør de vigtigste funktioner; i muskler, skelet, sener, led, pels, hove, - ja alt.
    Ikke alle heste får proteiner nok, og især ikke de essentielle, som hesten ikke selv danner.
    Et super godt grovfoder, kan som regel dække.
    Men kun som regel - og du ved det ikke, medmindre du har en analyse.
    De fleste går ud fra det, når hesten har fri adgang til grovfoder. Den er jeg personligt ikke helt med på, når det omhandler unge heste.
    Så igen, vil jeg anbefale et tjek - ligesom vitamin/mineral.

    Glem navnet og mærker på produkter, kig på indholdet - lær at gennemskue en deklaration.
    Ja, det tager tid, men det er om noget brugbart for dig, for din hest - også ikke-heste relateret.

    Men skulle jeg give et slag på tasken, uden at kende noget som helst til hesten, uden videre.
    Vil jeg kunne se følgende;

    Adlibitum hø eller 2 kg pr 100kg
    20gr pr 100kg af en vit/min til Unge heste.
    300g-1000g fiberrig, og olieholdig et eller andet.
    (Fx fibrebeet(pavo) og linocrunch(dangro) - for blot at nævne navne. )

    Fibre - ligger længere i systemet, giver en stabil og nogen langsom frigivelse af energi, indeholder ofte gode/variation/diversitet af proteiner og fibre.
    Olieholdig - giver som oftest adgang til gode proteiner, adgang til fedt og fibre. Sikrer at hesten for omegaer. Fedt og fibre er gode energikilder.

    Begge dele, har betydning for sund vækst, understøttelse af muskler, skelet, sener, led, hove, hud, immunforsvar, tarmfunktion mfl.

    Uanset hvad du vælger, er det sandsynligt at du skal vælge om igen. Måske har hesten brug for mere eller mindre, det ene, det andet, eller noget tredje. Det finder du først ud af, i takt med at den fortsat vokser og udvikles, at den bruger sig noget mere, eller hvis den udviser synlige tegn, ændringer eller andet.

    Og så lige et forsvar - nogle foderhandlere, sælger for at sælge, nogle gør ikke.
    Nogle forhandlere, producenter, konsulenter eller uvildige, gør og gør ikke. Du kan oftest mærke, hvem du har tiltro til, og hvem der vil dig bedst.
    Hilsen en tidl. Foderhandler smiley ;-)



  • #19   29. okt 2021 Mange tak for svar Therese! smiley

    Der hvor han er i løstdrift nu har han hø ad libitum og er nu gået over til wrap som bliver analyseret af hende der ejer stedet.

    Han bliver flyttet imorgen, hvor vi selv skal medbringe foder. Der vil han få hø 4 gange om dagen og foder morgen og aften.
    Vi er helt ligeglad med om det er musli, piller, hvilke mærke osv. Bare han dækket ind

    Kan godt fornemme nogle foderkonsulenter/handlere gerne vil sælge.

    Han er egentlig i fin stand og holder lige nu ferie i et pr mdr, fordi han jo er ung og vokser endnu. Det "problem" vi lidt havde/har er at han nogle dage var/er enormt vommet - altså han er ikke tyk, men han ligner en der har slugt en kæmpe ballon.
    Det er kun nogle dage, derfor tænkte vi om det kunne være pga hø kvaliteten svinger, men eftersom hun tager analyse, burde det ikke være derfor.
    Vi har snakket med forskellige og overvejet og ringe til dyrlæge hvis det fortsætter.
    Dog har hende vi står ved ikke har fået taget ormekur, og mistænker at det er derfor at han er svingende vommet og hans energi niveau også svinger + han er ung og vokser.

    Imorgen bliver han som sagt rykket og skal stå på boks og som nævnt hø 4 gange om dagen og foder 2 gange.
    Han får taget ormeprøve, sammen med det nye steds heste og har han ikke orm bliver dyrlæge kontaktet.
    Ifht foder har vi snakket om Nag horsepro elite, som flere vi kender har anbefalet og selv bruger til deres unge heste og det skal han ikke have flere kilo af også vil grovfoder selvfølgelig være det primære.

    Håber ikke det blev alt for forvirrende, blev lige hurtigt, mens jeg havde pause smiley


  • #20   3. nov 2021 Det er fint I skriver at I tager analyse af grovfoder. Men hvad gør I med analyseresultatet? Stikker man det bare skråt op, og fodrer hesten med hø/wrap ad libitum alligevel?

    Eller forholder man sig til fordøjeligheden og justerer fodersammensætning ud fra det? Hvor mange fodrer egentlig restriktivt med hø/wrap?

    Energinivauet kan godt være forholdsvist højt i grovfoder, og kan faktisk have samme energi/kg ts som kraftfoder.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #21   3. nov 2021 Jeg kan jo af gode grunde kun svare for mig selv, men jeg forholder mig i høj grad til analyseresultaterne - ellers ville det jo ikke give megen mening at betale for at få dem foretaget...

    Nu kommer en del af vores wrap fra egen mark, så hvis FE og sukker i det liggere højere end ønsket, justerer jeg mængden tilsvarende, og supplerer med halm efter behov - er det samme tilfældet for hø eller wrap jeg overvejer at købe, vil jeg som udgangspunkt fravælge det og se efter noget der passer bedre.

    Jeg fodrer restriktivt, forstået på den måde at de tildeles den mængde de tåler i forhold til FE-behov/huld - det kan i praksis betyde ad lib, og alternativt suppleres der som sagt med byghalm...


Kommentér på:
Foder til 3 års?

Annonce