{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
888 visninger | Oprettet:

Fibrebeet i stedet for kraftfoder {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har en pony som der for et par uger siden stod med meget slem mavesår. Han har i forvejen tendens til løs mave.
De sidste par uger er han kun blevet fodret med Fibrebeet og en masse hø.
Synes enligt at det fungere rigtig godt og han elsker det!
Vil man kunne erstatte almindeligt kraftfoder med fibrebeet, hvis man sørger for og give hesten vitaminer og mineraler ved siden af?
Hans tarmflora er blevet så meget bedre, så jeg er lidt nervøs for og starte ham op på almindeligt kraftfoder.

Mvh Sarah


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fibrebeet i stedet for kraftfoder
  • #1   10. nov 2021 Det kommer an på hvor meget hesten laver og hvordan dens stofskifte er.

    Men som udgangspunkt vil jeg sige JA! De færreste har raelt brug for kraftfoder (indirekte forstået, korn og andet stivelse) men kan fint holde huld på stråfoder ad libitum og godt vitamin/mineral tilskud.

    Mangler hesten huld og energi, så er rent fedt et bedre alternativ til korn, da det omsættes langsommere og giver en mere ensartet energi smiley


  • #2   10. nov 2021 Ja det vil jeg sige at det kan, så længe den får nok Hø og et godt vit/min tilskud, så er det så fint, når nu den fungerer så godt på det! -bliv ved med det smiley

  • #3   10. nov 2021 Kort svar - normalt, afgjort ja!

    (Hos mig får heste og køer vitaminer og mineraler, wrap og roepiller, dog, Skipper deler roepiller efter princippet "som brødre vi dele, jeg tager det hele".)

    Prøv at spørge dig selv om, hvorfor du plejer at give de forskellige ting du fodre med?
    Hø /wrap / græs er nemt, det er fundamentet for en foder plan.
    Krybbefoder er koncentrerede kalorier, som kræver mindre tid at æde pr FoderEnhed (FE) end hø og græs mv gør. Så arbejder hesten for meget til at have tid til at æde de nødvendige kilo grovfoder til at dække kaloriebehovet ved hårdt arbejde, kan man give ekstra via krybbefoder. Men,
    Dernæst har krybbefoder det formål, at det som der er underskud af på grovfoder, kan man tilsætte krybbefoder - fx vitaminer, mineraler, ekstra protein osv.
    Et sidste formål - hvis alle andre får krybbefoder giver det uro hvis 1 hest intet får. Et par håndfulde ved fodertid giver ro.

    Hvis din hest ikke har brug for koncentrerede kalorier, og sammensætning af calcium, fosfor osv passer sammen, så kan du give roepiller eller fibrebeet i stedet.
    Fibrepiller er fordøjelige fibre (Ja, der er kalorier der) plus vand.

    Kig evt på indholdsfortegnelsen af fibrebeet og helt almindelige roepiller (gerne dem, uden melasse) og se - er det ikke det samme fraset kiloprisen og at roepiller skal stå i blød et par timer? Jo, kiloprisen er bare en fjerdedel.
    Ja, roepiller er opfundet til at være kofoder. Men, det er det samme som fibrebeet, det koster bare mere med en hest på sækken.

    ....
    Jeg hælder 10 cm opbløde roepiller i en spand til hver hest, vitaminer godbidder ovenpå, stiller det ud i løsdriften.
    Resten af roepiller i en tom vandbalje. Den der kommer først æder det.
    Fylder vandbalje og lægger wrap frem.
    Slukker vand. Kan gå ind, er færdig.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #4   11. nov 2021 "Vil man kunne erstatte almindeligt kraftfoder med fibrebeet, hvis man sørger for og give hesten vitaminer og mineraler ved siden af?"

    Lige bortset fra at jeg anvender almindelige roepiller, så er samtlige mine heste de sidste 19 år fodret efter den opskrift, så det bliver også et Ja herfra... smiley


  • #5   11. nov 2021 Jeg vil også tilføje at jeg ligeledes bruger roepiller, fibrebeet er simpelthen for dyrt!

  • Annette Lund S
    Annette Lund S Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 5
    #6   11. nov 2021 Hej Sarah s

    Jeg kan kun fortælle hvad jeg har gjort.
    Jeg sørger for at mine ponyer får først en del hø før jeg giver kraftfoder, da vitamin og mineraler godt kan være hård ved maven.
    Jeg bruger kraftfoder der hedder equigard struktur musli fra Skt hippolyt.
    Morgenfrue kan godt bruger til mavesår hos dyr og mennesker har jeg ladet mig fortælle.
    Da morgenfrue dræber bakterier som giver mavesår.
    Min pony fik pladdermave og har de fineste prutter nu.

    Hilsen annette


  • #7   12. nov 2021 Det kan du sagtens - der er ingen regel der siger, at heste overhovedet skal have kraftfoder smiley Du skal bare sikre, at den får de nødvendige vitaminer og mineraler, og til det brug findes der forskellige kiks/godbids-agtige ting, som de fleste heste spiser med velbehag.

    De fleste af os giver jo i virkeligheden kun kraftfoder for at hesten har kræfter til at arbejde - så hvis din hest har energi uden kraftfoder, så er der ingen grund til at hælde det i den.

    Til eksempel har jeg en god bekendt, som kører konkurrencekørsel på internationalt plan med sine heste. I køresporten kræves der kræfter, kondition og god energi - og disse heste lever udelukkende af wraphø og vitamin-/mineralkiks. Det er wraphø af en rigtig god kvalitet - og de får altså ikke andet. Hun har faktisk altid rosetter med hjem, så hun mangler altså hverken energi eller kræfter hos hestene smiley


  • #8   12. nov 2021 Og der smaskes om kap.
    Roepiller.
    Den gamle hvide ko har lige opdaget det. Hvid ko i fri trav ude til højre!

    Der er uendelig mange måde at opnå at hesten får det, den har brug for.
    Jeg tror, at de fleste hobbyheste overfodres...


    profilbillede
  • #9   13. nov 2021
    Fibrebeet er ikke kun roepiller - det er også lucerne og soyaskaller.
    Bare inden man tænker det kan byttes ud med kun roepiller.


  • #10   15. nov 2021 Jeg kan ikke huske alle foder producenternes navne på alt, men her i Norge skelner man ret kraftigt mellem to typer roe-foder.
    Betfôr og betfiber. Betfôr er i princippet tørret roe, inklusiv alt sukker og det lækre. Betfiber er bare fibrene fra roer, men med det usunde fjernet så godt som muligt. Begge skal udblødes i vand. Min hest nægter at spise fibervarianten, men spiser rigtig gerne den fulde variant. Og roer i sig selv. Han elsker roer.

    Vær også opmærksom på dette når du laver foderplanen.
    Jeg kender flere der fodrer på betfiber + vitaminer, og det er mere almindeligt her.


  • #12   16. nov 2021 Fibre Beet indeholder ikke ret meget sukker. Det er faktisk et glimrende alternativ til roepiller, hvis man gerne vil tilføre lidt ekstra fibre - omend også lidt dyrt i forhold til almindelige roepiller.

Kommentér på:
Fibrebeet i stedet for kraftfoder

Annonce