Mange afliver sin hest pga. forsikring {{forumTopicSubject}}
Fandt lige dette oplæg på hn:
Utålmodige hesteejere presser dyrlæger
Ifølge BT, kan den hastigt voksende skare af hesteejere også have en slagside. Der er nemlig kommet en slags "køb smid væk" kultur af sportsheste, fordi hesteejere ikke gider at vente på, at hesten kommer sig efter skader eller længerevarende sygdom.
Det er som oftest de folk med heste på rent hobbyplan, og såkaldte bymennesker uden noget kendskab til heste, der er problemet, ifølge flere af de eksperter BT har talt med.
"Mange ser blot dyret som et redskab til den sport de vil dyrke. Nogenlunde som en tennisketcher eller et sæt golfkøller, siger Dyrlæge Jørgen Falk Rønne fra Hesteklinikken ved Charlottenlund. Men også Jens Svenningsen fra Dyrenes Beskyttelse udtaler, at folk i dag tænker mere på konkurrence, hvor dyrene presses hårdere og hårdere, som igen medfører skader hos hesten.
Og de er mange hesteejere, der ikke er interesserede i at have en skadet hest gående i måske et halvt år eller mere, selvom de ikke dyrker sporten på højt plan. Og det lægger pres på dyrlægerne, siger Falk-Rønne, for at erklære dyret invalid, så ejeren kan få udbetalt forsikringssummen.
"Bliver hesten ubrugelig, så vil ejeren jo gerne have sine penge. Og det pres fra ejerne mærker alle dyrlæger", siger Falk-Rønne.
Forsikringen vil kun udbetales 50% hvis ejeren vælger at beholde hesten, da den på den måde stadig har en værdi, derfor vil mange hesteejere hellere få hesten aflivet så de kan få det fulde beløb udbetalt.
En svensk rapport har gjort op, at levealderen for den forsikrede hest er sølle 7 år, hvorimod den ikke forsikrede hest fik lov at leve i 15-16 år.
måske nogen burde tænke lidt mere på hesten i fremtiden i stedet for kun at tænke på pengene... syns virkelig det er en skam at det skal være sådan!
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.223
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
jan 2007
Følger: 144 Følgere: 148 Heste: 8 Emner: 1.001 Svar: 6.466
Schakira har stået længe syg, men den tanke havde da aldrig strejfet mig,,,
okt 2004
Følger: 117 Følgere: 122 Heste: 3 Emner: 1.088 Svar: 12.059
hvor ondskabsfuldt o:
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.031
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.031
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.804
mar 2005
Følger: 138 Følgere: 131 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
Men på den anden side også synd for de rigtig syge heste. Der er så mange der "snyder" . SÅ de rigtig syge som ikk kan gå går og venter på forsikringen godkender. Tja, jeg havde nu´nok bare aflivet min hest. Den skulle ihvertfald ikk gå to uger eller mere. Og ikke kunne være optimal. Bare for at jeg kunne få penge
aug 2006
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 186 Svar: 2.202
jul 2005
Følger: 67 Følgere: 109 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.552
købte en billig pony i foråret som viste sig at have kronisk bronkitis ( astma) , hun er uhelbredelig, og kan ikke bruges som ridehest. hun kan mulighvis leve på medicin nogle år endnu, men det står vores økonomi ikke til. Så vi har valgt at få hende aflivet snarrest sådan at hun har levet det sidste halve år hoste- og smertefrit. og dels fordi vi så kan få forsikringspenge og få en ny pony. I denne situation vil jeg nu ikke mene at det er synd for ponyen, da vi har givet den den bedste slutning på livet.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
nu har jeg selv en hest, som ikke bliver ridehest igen, som førhen.. kan kun gå som hyggehest.... det ville aldrig få mig til at aflive ham... med mindre det er det bedste for ham.. men hvis han kan gå som hyggehest... tænker jeg også på det, og ikke kun pengene....
men ofte så vil folk jo have de penge, fra den gammel hest.. så de kan gå ud og købe ny hest... men at nogen så godt kan udnytte det, er jo forfærdeligt.... en skadet hest, som kan stå længe.... skal jo have den tid til at komme over det... så forstår ikke folk..
nu er min egen hoppe også skadet.. men skulle meget gerne blive ridehest igen... hun har stået skadet i ca 10 uger nu.... det er langtid at vente... men kunne da aldrig drømme om at få hende aflivet.... bare lige sådan... ikke når hun ikke har ondt... så er det en anden sag..
Mange afliver sin hest pga. forsikring