{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Jay H
Jay H
Tilmeldt:
4. maj 2023
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Underhals træning, hjælpemidler og udstyr {{forumTopicSubject}}

Hvis en hest er underhalset (altså at den nederste muskulatur i halsen er overudviklet relativt til den øverste) hvordan hjælper man så hesten til at udvikle overhalsmuskler?

Lidt mere information:

1)Hestens hals er fuldstændig lige.
2)Hesten er en Cruzado på 5 år.
3)Hesten går lige foran eller på vertikalen
4)Hesten rides bidløst
5)Hesten "knækker i nakken lige bag hovedet istedet for at have en naturlig bue/blød krumning i halsen/nakken
6)Hesten er slank og spinkelt bygget og har ikke sat alle sine muskler endnu
7) Hesten er mobil og ikke spændt lateralt
8) Hesten rider ture og meget sjældent på bane
9) Hendes hovedstilling er naturligt høj



Skal hesten tage hovedet ned?
Hvordan får jeg hende til at krumme halsen, så hun opnår en blød bue?

Jeg har overvejet forskellige muligheder:

a) Indspændigstøjler - jeg er skeptisk fordi jeg frygter at hendes "knæk" vil blive accentueret starere end at hun vil krumme halsen.

b) Fast eller elastik-chambon - kan muligvis få hende til at sænke hovedet, men vil det få hende til at krumme halsen og sætte de rigtige muskler?

c) Strækøvelser - jeg vil gerne modtage forslag.

d) Rideteknik - det er muligt at der er noget rideteknisk jeg overser som kan hjælpe hende med at bue halsen.

e) Longering/Jordarbejde - det er muligt at den hjlp hun skal have skal være i longe eller fra jorden.

Ideen med alt det ovenstående er at overhalsmuskulaturen og den naturligt buede hals er afhængige af hinanden - er det korrekt forstået?

Meningen med ovenstående er ikke for at opnå større ridelighed men at sikre korrekt kropstilling, undgå skader og hjælpe hesten til at bære sig selv bedst muligt og med størst mulig komfort

Langt opslag - jeg ved det. Jeg håber en har erfaring eller kan påpeje noget jeg ikke har tænkt på. Venlig hilsen - J


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underhals træning, hjælpemidler og udstyr
  • #1   4. maj 2023 Jeg ville absolut ikke begynde at bruge alle mulige himstregimser. Hesten skal løfte sig fortil. Hesten skal have toppen af hovedet som det højeste punkt. Måske den har godt af at lære at kunne strække sig. Her mener jeg mulen maks må nå bringehøjde og ikke lavere end det. Korrekt longering vil kunne gøre en del, men korrekt longering er svært at mestre. Ham her giver en god ide omkring det https://youtu.be/JIxfmxMrNqA . Har ikke set resten af hans videoer, men det virker meget fornuftigt.

  • #2   4. maj 2023 Glem alt om indspænding, de er lig med spænding på underhalsen.

    Glem alt om at bukke nakken på din hest, dette kræver også spænding på underhalsen,

    Hvis du skal have underhalsmusklerne til at svinde ind, skal de være inaktive. Altså de skal valre.

    Så din hest skal have næsen ud og frem, også skal du have fokus på at hesten slapper af i nakke, kæbe og underhals.

    Jeg har hørt at det tager minimum 2 år, at rette et knæk op ved 2-3 halshvirvel. Ved korrekt træning.

    Overhalsmusklerne træner du i samme form, da de bliver aktive, når underhals, kæbe ig nakke er afspændt.


  • #3   4. maj 2023 Enig med de andre "hjælpemidler" er absolut ikke vejen frem og tror nærmere det ville gøre ondt værre. Jeg har ikke så meget forstand på det, men en underviser som har forstand på kroppen og biomekanik ville nok kunne hjælpe og de kan også se hvordan tingene nu helt præcis er ved din hest. Så vil jeg også råde dig til at få en behandler indover for når underhalsen har taget over vil jeg næsten garantere for at der kan findes spændinger i andre dele af kroppen. Hvilken behandler er lidt smag og behag om man helst vil have fysioterapeut, fysiogurgisk hesteterapeut, osteopat m.m. Jeg ville nok vælge en som arbejder med bindevævet, men mange af dem kan mange af de samme teknikker og kan flere ting fx både kraniosekral terapi og bindevævs behandling. Også endelig få den behandler du vælger ud mere end én gang, ligesom med mennesker kræver det oftest flere behandlinger i træk at få det løsnet ordentligt og som bonus kan en del af behandlerne instruere i strækøvelser m.m. som ville kunne hjælpe dig på vej mod en sundere hals bæring m.m.
    Held og lykke med dit nok desværre langtrukne projekt, men sejt at du vil gøre noget aktivt for at gøre det bedre/rarere for din hest smiley


  • #4   6. maj 2023 Du har lige beskrevet min dame, udover hun er 4 år.

    Min dame går naturligt deroppe med hovedet. Hun er af natur meget opmærksom.

    Vi arbejder med klikkertræning: sænker hun hovedet, klikker jeg og giver godbid: om det er under longering, ridning, på staldgangen. Det er ligemeget. Bare hun fanger at hun skal tage hovedet ned smiley


  • #5   8. maj 2023 Det er et langsigtet projekt. Når du vil ændre bevægemønster, så uanset om det er en hest eller dig selv, så tager det måneder, måske år.

    Min erfaring med den udvikling hos netop min traver har været, at man skal ruste sig med tålmodighed, for fremskridtene er små, og der kan være langt imellem.

    Men det er bestemt ladsiggørligt og utroligt tilfredsstillende at lykkedes med.

    Di skal prioritere mange, korte træningspas, fremfor færre, lange træningspas. Det skal være struktureret, så du får varieret træningssessionerne.

    Jeg red med glidetøjler, det gjorde det rigtigt godt for mig. På glidetøjlen kan du give rigtigt meget efter i begge sider, især når hesten vil søge op. Og så fik jeg undervisning på en rideskole. Både for at kunne ride på en bane, men også fordi jeg havde rigtig meget brug for at få at vide, at jeg skulle give efter på tøjlen, sidde ned i ryggen på hesten og variere øvelserne. På den måde kunne jeg også bedre få noget med hjem og arbejde videre med.


  • Jay H
    Jay H Tilmeldt:
    maj 2023

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #6   23. maj 2023 Hvis der er nogen der er interesserede i en lille opdatering, kommer den her:

    Jeg har fået hesten til at søge naturligt ned med hovedet og hvilke nakken, det har forbedret "knækket" i nakken med nogle få grader. Muskulaturen ser også en aaaanelse mere harmonisk ud, synes jeg. Halsen virker derfor en kende mindre lateralt spændt. Forbedringen er naturligvis minimal - der er jo ikke gået ret længe, men det virker som om vi har taget de første spæde skridt.

    Jeg har opnået det ved et par strækøvelser, og ellers have lagt mig jeres kommentarer på sinde. Jeg fløler ikke at jeg rent rideteknisk har gjort meget andet end at give hende plads og invitere hende til at tage hoved ned - men vores krop kan jo give signaler vi ikke selv er klar over. Så jeg klør glad på.

    Næste projekt er at der "buen" i halsen stadig mangler, så den skal jeg finde ud af at hjælpe hende med at opbygge - og at hun skal sætte flere overhalsmuskler.

    Tak for jeres søde, kloge og hjælpsomme kommentarer.

    De venligste hilsener - J


  • Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Svar: 17
    #7   24. maj 2023 Godt at høre, at det går fremad. En underhals og manglende bue vil vel altid se værre ud på en slank, spinkel hest? Tit synes jeg, at når folk praler med, at deres hest har sat muskler, så er det for mig at se egentlig primært, fordi den har taget (fedt) på, og måske endda er blevet lidt (eller meget) småfed. Især når det gælder bagpart og ikke mindst den flotte bue på halsen.

  • #8   26. maj 2023 Det lyder som om, du er helt på rette vej smiley
    Og som det tidligere er påpeget, så tager det tid at lave muskler - især dem, som vi skal hjælpe hesten med at finde ud af at sætte.

    Et tip: få nogen til at hjælpe dig med at få taget et par gode billeder når du rider, og tag også nogle stykker, hvor hesten bare står - og tag så de samme (fra samme vinkler) til efteråret, og igen til næste forår. Så skal du bare se smiley


Kommentér på:
Underhals træning, hjælpemidler og udstyr

Annonce