{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
617 visninger | Oprettet:

Hvordan får jeg ham til at spise det?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Min kæreste og jeg har netop fået 2 skønne shetlandsponyer; den ene, en lille rød bandit med hvid stjerne i panden ved navn Kajser, fik vi i julegave af min mor og søster. Den anden, en lille sort fyr med hvid koblis og blå øjne, som vi har døbt Kaspian, købte vi selv for penge, vi fik i julegave af min mormor, som en legekammerat til Kajser. smiley

Dette indlæg drejer sig om Kaspian, som vi købte et sted, hvor jeg normalt ikke ville købe hest... men blød, som jeg er, løb hjertet af med mig, før fornuften fik overtaget, så enden blev altså, at han kom med hjem... en lillebitte uldtot i en sørgerlig forfatning... underernæret og med baghove så lange, at han står helt nede på sine små bagkoder. smiley

Vi hentede ham i søndags, og i dag kom dyrlægen så forbi for at sundhedstjekke Kaspian, samt vaccinere ham og give ham ormekur. Smeden er også bestilt, men han ville først komme i næste uge, når han havde andre heste i området, som skulle beskæres...

Dyrlægen bekræftede alle mine bange anelser; Kaspian ER underernæret. Han er ca. 1 år gammel, men på størrelse med et 6 måneder gammelt føl og så tynd indenunder al pelsen, at hans ryg er helt spids. Dyrlægen vurderede ham til ikke at veje mere end ca. 50 kg. Der ud over havde han en luftvejsinfektion, som han nu er kommet i behandling for, så vaccinen må vente en uges tid, til dyrlægen skal efterse ham igen for at se, om penicillinen har fået bugt med infektionen. Stakkels lille Kaspian! smiley

Og så til det problem, som indlægget virkelig handler om... Som sagt er lille Kaspian altså alt, alt for tynd. Der, hvor han kommer fra, bød foderet på gammelt, dårligt hø, tørt franskbrød og valset havre - ikke ligefrem superfoder til sådan en lille fyr i vækst... eller nogen hest i det hele taget. Så her får han frisk hø og naturligvis vand, og så har jeg forsøgt langsomt og forsigtigt at starte ham på et Hippolyt-fuldfoder; det som Kajser får at spise. Det er et rigtig godt foder, som vil kunne give Kaspian noget af det sul og den energi, han har så stort et behov for. Men den lille fyr vil bare slet ikke spise det... ikke engang selv om jeg forsøger at putte lækre fristelser i form af æbler og gulerødder i... ja, jeg har sågar forsøgt med rugbrød i håb om, det ville få ham til at opdage, at det faktisk er mad. Men alt sammen uden held... smiley

Derfor lyder mit spørgsmål nu, om der er nogen her, som har erfaring med, hvad jeg kan gøre for at få ham til at spise? Sætte ham sammen med Kajser vil jeg ikke før, Kaspian er helt rask og har fået vaccination osv. - han skulle jo nødigt smitte (Kajser ER vaccineret og tjekket for orm, men alligevel). Dyrlægen foreslog melasse, men det ser der ud til at være i det foder, jeg tilbyder ham... Er der nogen, som har forslag til, hvad jeg kan gøre? Evt. nogen som har prøvet noget lignende??

På forhånd tusind tak for hjælpen. smiley

Mange hilsner fra Louise.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan får jeg ham til at spise det??
  • #1   3. jan 2008 kig lige med

• #2   3. jan 2008 vi fik en gang en misrøgtet hest.. han ville heller ikke spise.. det vi gjorde var at vi gav ham det af hånden de første mange uge.. og sørgede for altid at rose ham når han snuser til det.. hvis han skal fedes op langsomt kan du evt give ham olie i den mad han får..

prøv at give ham valset havre med en lille smule af det nye foder i og så olie.. så han får noget han kender.. og så vender du det langsomt om så den får mere af det nye foder.. giv ham foderet i små doser og så giv ham noget hver 3 time.. husk at rose ham hver gang han så meget som nærmer sig din hånd..

held og lykke.. den lille stakkel smiley

• #3   3. jan 2008 Tusind tak for svar! smiley

Jeg må prøve mig lidt frem... Forsøge med håndfodring (hvilket er liiiidt svært, da han ikke er vant til at være i hænder og først lige har lært, at det ikke er farligt at blive nusset), og hvis det så ikke lykkes, må jeg se, om jeg kan finde en lille smule valset havre, jeg kan blande foderet op med og måske lidt olie til opfedning. Min mor siger, at Hippolyt har en god olie... den er vist lidt dyr, men kan den hjælpe Kaspian med at komme i en bedre foderstand og få mere at "stå imod med", så er pengene givet godt ud. smiley

Øv, hvor har jeg ondt af min lille uldtot... Og jeg håber, at jeg snart kan få ham "på rette vej", så han kan blive lige så fin, trivelig og fræk som sin legekammerat, Kajser. smiley

Mange hilsner fra Louise

• #4   3. jan 2008 hej louise

ransby har givet fine råd, men det kan være at du er pisse uheldig, ligsom mig, at den lille fyr ikke vil spise hippolyt.... mine NÆGTER at æde det.

hippolyt tilsætter blandt andet pebermynte for at hestene skal få større ædelyst... men hos nogle heste gør lugten af det at de slet ikke vil spise... der i blandt mine.

jeg syntes bedre om at give ham valset havre, blandet med lidt valset byg... evt majs... og melasse er altid godt til opfedning af kræsne heste (igen skal det dog siges at mange kræsne heste ikke vil spise flydende melasse, da det også lugter kraftigt).

olie er super.... men det skal være koldpresset, da det ellers kan hæmme for optagelsen af visse vitaminer... alle koldpressede olier + epona specialolie er gode... du behøver ikke købe den dyre fra hippolyt.

venligst jane

Kommentér på:
Hvordan får jeg ham til at spise det??

Annonce