{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
304 visninger | Oprettet:

Vil det hjælpe med fold? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

I julen fik min kæreste og jeg, som jeg tidligere har fortalt, 2 små shetlandshingsteplage; Kajser på 9 måneder og Kaspian på knap 1 år.

Modsat Kaspian har Kajser været i hænder helt, fra han var lille, men han er i løbet af de sidste par uger blevet en rigtig lille bølle.

Da vi jo fik drengene som lidt af en overraskelse, er vi endnu ikke helt færdige med deres fold. Derfor tager vi især Kajser (Kaspian forstår stadig ikke rigtigt det der med at blive trukket) med ud i grime og grimeskaft hver dag for, at han kan få lidt motion og en mundfuld græs. Det gik også rigtig godt den første uges tid; sikkert fordi både vi og omgivelserne var nye for ham, men i løbet af den sidste uge har han opfundet alverdens unoder. Han napper, stejler op ad os, sparker bagud og slår med forbenene, når vi har ham ude - ind imellem sprænger han simpelthen grimen! Det sker især, når vi forsøger at træne lidt Horsemanship-øvelser med ham (gå, stå og bakke øvelser); så er det lidt som om, han forsøger at bevise, at det altså ikke er os, men ham, der bestemmer. Og selv om han ikke er så stor, er han stærkere, end man lige skulle tro.

Jeg ved godt, at dette er en blanding af kådhed, "tværhed" og det, at han er hingst.... Men mit spørgsmål er: Vil han blive lettere at håndtere på gåturene, når uldtotterne kan komme på fold noget af dagen? Eller skal der en kastration til?

Håber, nogle har lidt viden at dele ud af til en nybagt ponyejer. smiley

På forhånd tak. smiley

Mange hilsner fra Louise.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vil det hjælpe med fold?
  • #1   8. jan 2008 De trænger til at komme ud og røre sig og socialt samvær med andre heste.

• #2   8. jan 2008 Det bliver nok lidt bedre, da de jo kan krudte af på marken. De har jo nok en del energi at skulle af med når de står på stald hele tiden.

Det ville nok være en god ide at kasterer dem til foråret, de bliver de jo også roligere af.

Held og lykke med de små.

• #3   8. jan 2008 Hej Louise

Det bliver måske nemmere når de kommer på fast fold, men jeg tror stadig de vil søge dine grænser, desværre.
    prøv at tænke på at du er mor, du skal opdrage på dem, der er ingen andre til at gøre det, det er jo kun børn, og de kan altså blive farlige hvis du ikke stopper det nu.
    skiv igen, hvis du har lyst.

dejlige små ponyer, knus Anita W

• #4   8. jan 2008 Ja fold vil nok være en god idé.
    Og unge dyr vil altid afprøve grænser, kender det fra min egen. Men det skal selvfølgelig væk!

Udover det så er det virkelig nogle charmerende små ponyer. Er specielt vild med Kaspian, han er godt nok nuttet.

• #5   8. jan 2008 Jeg synes at det er synd de ikke kommer ud, I kan jo bare starte med at lave en lille midlertidig fold endtil i har fået lavet den de skal på. Især ved ungdyr er det vigtigt at de får brugt deres krop, så de kan udvikle sig bedst muligt. Og det vil klart hjælpe på opførsel både ved ham den lille ballademager (seføli skal han også opdrages ordentligt) Men det vil også hjælpe på den mere sky pony, da han så får lært at blive trukket med dagligt, tage grime af og på osv.

Min mening: Se at få dem ud og brænde deres krudt af...
    (Det kan ikke gå hurtig nok)

• #7   8. jan 2008

nu er de kommet på mark ikke.

• #8   8. jan 2008 Tusind tak for jeres svar og de rosende ord om vores små uldtotter, som jeg selvfølgelig selv synes er de dejligste i verden. smiley Heldigvis regner vi med at blive færdige med folden her i weekenden - så får de 2 banditter næsten 1 ha at boltre sig på, hvad jeg er sikker på, de synes om. smiley

Må hellere lige tilføje, at vi går mindst 2,5 km om dagen med lille Kajser, netop for at han skal få brugt noget af sit krudt, og for han kan vænne sig til trafik mv. (bilerne er han så slet ikke bange for *gg*), samt selvfølgelig også, fordi vi synes, det er hyggeligt. Derefter får han lov til at græsse i 15-20 minutter, som gradvist øges dag for dag, så han ikke forspiser sig, når han kommer på fold. smiley

Med Kaspian er det lidt sværere... Jeg synes allerede, vi er kommet langt med ham. Vi kan uden problemer røre ved ham (selv om han endnu ikke kommer hen til os af sig selv), strigle ham og forsigtigt løfte hans forben. Vi er også ved at lære ham at blive trukket, og med en, der forsigtigt trækker i grimeskaftet og en, der lægger en hånd bagpå, når han ikke vil/tør gå, men det er meget små ture. Først var det blot lige op og ned ad staldgangen en gang... så ud i rummet ved siden af og rundt engang... og til sidst helt ud, hvor han lige får lov til at nappe et par mundfulde græs (5 minutter til at begynde med og lidt mere for hver dag). Men vi er meget forsigtige med ham, fordi det er vigtigt for os, at han får en god oplevelse af at blive trukket med, men også fordi hans baghove jo stadig er frygteligt lange. Jeg går og venter på smeden, som har lovet at komme i denne uge, men er snart ved at miste tålmodigheden, for det gør ondt langt ind i hjertet, når jeg ser på hans hove og benstilling; især på bagbenene... Dem, som har behandlet ham sådan, skulle selv prøve at være i hans sted, skulle de! smiley

Nå, men for nu at vende tilbage til "problemhesten", som jo i virkeligheden bare er en kåd og fræk lille bandit (og pokkers charmerende, unykkerne til trods), så er jeg glad for at høre, at der er chance for, det hjælper lidt på ham at komme på fold hver dag. Og så skal vi under alle omstændigheder have fat i en bedre grime, da han hele tiden sprænger den, han har. Han må såmænd gerne prøve grænser, men vi er naturligvis bange for, han skal komme noget til... og så gør de der små tænder og hove jo altså også lidt ondt. smiley

• #9   8. jan 2008 M Kayser: Vi bruger ca. 1½-2 timer på den hver + fodringshyggen i hverdagene (både kæresten og jeg har fuldtidsjobs) og ca. det dobbelte i weekenderne. smiley

Det er vigtigt for os, at de får lige meget tid og omsorg... jeg ved godt, at heste ikke sådan kan "måle", om den ene eller den anden får lidt mere tid... men jeg synes, det er mest fair på den måde, og de kræver jo også begge lige meget tid, omend deres træning er på et meget forskelligt niveau. smiley

Indtil videre har de ikke været så meget sammen, da Kaspian jo har haft en luftvejsinfektion,som jeg har været lidt nervøs for, skulle smitte Kajser, men jeg håber da på, at de også vil kunne "afrette" hinanden lidt, når de kommer på fold og i boks sammen. smiley

Jeg vil dem med andre ord bare det allerbedste, og intet er for godt til dem... men ligesom de, er der nogle ting, jeg skal lære. Jeg har omgåedes med heste siden, jeg var 6 år gammel (jeg er nu godt på vej mod de 26), men Kajser og Kaspian er mine første egne heste og mine første shetlændere. smiley

Tusind tak for rosen, i øvrigt... Jeg skal fluks bringe den videre, når jeg lige om lidt går ud i stalden, nusser godnat og slukker lyset. smiley

• #10   8. jan 2008 Fold vil klart hjælpe, så mange timer som overhoved muligt.. løsdrift er faktisk det bedste for sådan nogle størrelser..
    Og så er det meget vigtigt at være helt klar i sine signaler når i trækker med den.. hvis i vil stoppe dem så tag i torvet og hold det træk til hesten står, giv straks efter og ros den.. et træk fremad betyder gå.. ingen hold trækket indtil reaktion og lad straks rebet blive "løst" så den ved den har gjort det rette..
    At få fuld styr på gå og stop kan tit hjælpe unge heste af med bideri og stejlen, da det tit bunder i usikkerhed på hvad de skal og fustrationer over modsatrettede signaler..

• #11   9. jan 2008 Signe: Tusind tak for dit svar. smiley

Det sjove med Kajser i forhold til hans træning er, at inde på staldgangen er han bare SÅÅÅÅÅ nem og dygtig til at gå rigtigt og stoppe næsten uden, vi behøver trække i rebet (det er nok, at trækkeren står stille) - det er kun, når vi er ude i det fri, han bliver umulig. Og han virker ellers ikke bange for noget; hverken biler, hunde, blæsevejr eller andet. smiley Det er også derfor, jeg tillægger hans hingstenykker ren og skær kådhed og indestængt energi. smiley

Derfor glæder jeg mig også rigtig meget til weekenden, når folden bliver færdig... først og fremmest for drengenes, men også for vores skyld. smiley

Dog er jeg spændt på, hvordan Kaspian reagerer, og om han vil lade sig indfange, når han pludselig er kommet i nye omgivelser, selv om det p.t. går rigtig godt med at komme til ham i boksen. smiley

• #12   9. jan 2008 hvis mine heste ikke kommer på fold er de næsten ikke til at håndtere.. skynd jer at blive færdig med folden ;o)

• #13   9. jan 2008 jeg tror også de keder sig.. sådan nogle unge dyr skal ud på fold, og lave spjæt dér i stedet for med dig... smiley

Kommentér på:
Vil det hjælpe med fold?

Annonce