{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
787 visninger | Oprettet:

At slå en hest {{forumTopicSubject}}

Jeg slår aldrig min hest. Hellere ikke hvis den skraber i jorden så smasker jeg den ikke lige en på låret. Men jeg ser bare utrolig tit at folk klapper deres heste en hvis den bider, skraber med forbentet, står uroligt osv. En hest som bider skal sættes på plads omgående da det ikke er acceptabel men det hjælper ikke at slå den da heste ganske enkelt ikke slår hinanden i en flok. De fatter ikke hvad slå betyder. Jeg råber højt og vifter med træktovet og får den til at vige og bakke da det viser domonans og at jeg sætter hesten på plads. Det virker da 10 gange bedre end at slå den.
Jeg rider hellere ikke med pisk og hvis jeg skal drive hende fremad så vifter jeg bare med pisken eller tøjlen.
Hvad mener i ? Til jer der ofte dasker tiljeres heste på stald gangen og under ridning, hvorfor gør i det? Tror i på det viker? Er det bare en dårlig vane?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At slå en hest
  • #1   19. jan 2008 'Jeg rider hellere ikke med pisk og hvis jeg skal drive hende fremad så vifter jeg bare med <b>pisken</b> eller tøjlen.'

Så du rider ikk med pisk men vifter med pisken xD ?

• #2   19. jan 2008 Jeg slår aldrig min hest uden mening.
    Men når han bider ud efter mig får han sq et lap, det er ren refleks ! det finder jeg mig sku ikk i .
    Kan slet ikk ride med pisk på min mer' tør ikk.

• #3   19. jan 2008 Jeg lægger kun en hånd på en hest når jeg føler at jeg er i 'livsfare' eller anden meget meget utryg situation.
    Men ellers ville jeg aldrig slå en hest ..

• #4   19. jan 2008 Matilde : Tænkte jeg også lige, IkKe alt for heldigt formuleret .

• #5   19. jan 2008 hm synes selv det stadig lyder lidt voldsomt at råbe ad den og virfte vildt med tovet. . Det forstår den jo nok ligeså meget af som hvis man slår den. .¨

Jeg synes heler ikke at man skal slå heste. Man skal nehandle dem fretfærdigt. Mine heste dog ikke det sker nogle gange de skraber i jorden jeg peger bare på deres ben med sticken og bakker den hvis den blievr ved tror jeg . . hm det er længe siden smiley

• #6   19. jan 2008 Ja, undskyld, men forstod heller ikke det som Mathilde siger.. ? xD

• #7   19. jan 2008 Men ang indlægget..

Hvis en hest prøver at hapse eller sparke efter mig så ja, vifter med hånden eller giver den et rap! Det skal de bare ikk smiley Selvfølgelig slår jeg ikk min hest uden grund..
    Men hvis han f.eks tigger på staldgangen så lader jeg min støvle ramme hans ben og 'nej!' så ved han det godt smiley

• #8   19. jan 2008 Nu render jeg heller ik rundt og slår hesten i tide og utide. Men du skriver at hestene ikke slår hinanden i flokken og derfor ikke forstår hvad der menes. De da hverken råber eller vifter med arme og torv i flokken heller.

De sparker fx ud efter hinanden ?

• #9   19. jan 2008 ang, med at ride med pisk: Jeg synes, ikke der er noget forkert i at ride med pisk.
    Hvis man bare bruger den som hjælpe middel, til at få hesten mere aktiv i bagbenene eller lign. Til stævnerne må man jo heller ikke sidde og vifte med tøjlen. xD

• #10   19. jan 2008 Mathilde - Det er da dumt at straffe en hest for en adfærd man selv har lært den?

• #11   19. jan 2008 Nej okay så har jeg formulret mig forkert, tag det roligt. Jeg rider ikke med pisk i den forstand at jeg bruger den som det normalt ville betegnes atman bruger en pisk.

Selvfølelig råber jeg ikke op medmindre det er dicideret respektløs det min hest gør. Men jeg bakker hende altid og vifter med tovet da det er det samme som når heste marker sig i flok, ´ved at vifte med halen og jage hesten væk fra sig. Hestre slår jo ikke hinanden i en flok, derfor tror jeg ikke de fatter hvad det betyder

• #12   19. jan 2008 Altså, hvis en hest får lov til ing og sager, bliver det en dårlig vane til sidst.
    Hvis mine ponyer skraber i jorden, eller sådan noget, så kan jeg lægge min hånd på benent, og så ved de godt at de ikke skal gøre det.
    Kan godt give et lille dask en gang i mellem.

• #13   19. jan 2008 Jo heste råber når du jager hinanden væk. De enten hviner eller "råber" med deres signaler. Og så vifter de med halen og får modparten til at bakke væk fra sit terituriom hvis den overskrider ens grænse.

• #14   19. jan 2008 JEG HAR HELLER ALDRIG SLÅET FREJ i de 2½ år jeg har haft ham og vil aldrig gører det kan ikk se hvorfor man skal slå på dyr smiley

• #15   19. jan 2008 * hvis de bliver ved, xD

• #16   19. jan 2008 Jeg slår ikke mine heste. Lige gyldigt hvad!

Jeg har desuden heller ikke oplevet at de har bidt eller sparket mig, men hvis det sker ville jeg overhovedet ikke slå, men finde ud af hvorfor hesten gjorde det. For en hest bider eller sparker ikke fordi den havde lyst, eller fordi den er fræk. En hest kan IKKE være fræk!

• #17   19. jan 2008 Jeg giver Prins et lille klap, hvis han bliver ved med én bestemt ting, men det er meget sjælden han gør det.

Sys det er mærkeligt at råbe og vifte med tovet foran dem, det er da lige til at gøre dem hovedsky af :S Desuden har jeg altid lært at man ik råber af en hest, men derimod ændre tonelejet, så de ka hører når man ik vil ha de gør nogle ting, og når man gerne vil ha det smiley

• #18   19. jan 2008 Jeg er ikke hellig eller noget, men har lært en del om hesteforståelse på de sidste år og det har ligesom fået mig til at indse nogen ting. Mange lærer bare at man dasker til hesten, det lærte jeg sku også i tidernes morgen og at man bare skulle slå den over mulen. Så det gjorde man bare. Men efter jeg fik halvpart på en hest og senere købte min egen begynder man ligesom at spekulere over hvorfor man gør som man gør. Har ofte dasket en hest i ren frustartion fordi jeg manglede redskaber til at gøre det anderledes. Eller har for nylig gået nede på marken blandt nogle hest hvor den ene pludselig sparker ud efter mig ( nok nærmer efter den anden hest men eftersom jeg stod i skudlinien var det mig det gik ud over ) i ren forskrækkelse og arrigskab over mangel på respekt så slår jeg ham hårdt i røven. Han fik da røven med sig men om det har hjulpet til en anden gang det tvivler jeg på. Men når man bliver meget bange slår man fra sig i ren refleks, måske fordi man har lært det.

• #19   19. jan 2008 Jeg vil ikke sige jeg slår den, men klapper den hårdt så det lige siger en lyd, det er nemlig ikke nogen belønnigen da i hestens natur ikkke er vant til klap!

Jeg er uenig i din metode, men der er vi så forskellige!
    Hvis hesten skraber så sætter jeg mit ben ind foran så den ikke kan gøre det, vis den så gør det, har den ikke respekt for mig, også er der trænning i ridehuset der skal til!

Det er meget vigtigt for mig at min hest har tillid til mig, så derfor vil jeg undgå mest muligt at straffe heste, så hver gang den gør det flot, giver jeg den meget ros istedet! smiley

og jo jeg kan godt lige daske til mig hest, vis den går over grænsen! Og jo den forstår det godt, selvom det ikke er hårdt på nogen måder, så der er jeg meget uenig.
    en vane, nej bestemt ikke! Man skal tænke før man gør ting!

• #20   19. jan 2008 Hvis i kender til horsmanship er noget af det første man lære altså at få dem til at bakke via viften med tovet eller svinge tovet, da det er det hestene gør med deres haler når de ville have modparten til at flytte sig.

Igen jeg går ikke og råber af min hest men hvis hun pludeslig bider mig hvilket hun aldrig har gjort men har prøvet det med andre så råber jeg op og skælder ud mens jeg bakker hesten..

• #21   19. jan 2008 Enig med Anitta K. Ideen med at vifte med torvet foran hesten og få den til at bakke er egentlig at simulere den "haleviften" man vil kunne se på folden. Heste advare hianden om at de har overtrådt en grænse ved at vifte med halen. Hvis der da ikke bliver reageret vil de gå skridtet videre. Feks løfte et bagben klar til spark men uden at gennemføre det. Så det er en irretesettelse hesten kan forstå. Selvom vi bruger et tov og ikke en hale:-)
    Håber det gav mening:-)

• #22   19. jan 2008 Jeg syntes der imod, at ting som at bakke osv gør hesten forvirret!

• #23   19. jan 2008 og jo, jeg kender til horsemanchip.

men i det område bliver min hest frustreret. det dur den ikke til.

• #24   19. jan 2008 Jeg slår ALDRIG min hest. Med mindre jeg da skulle ende i en situation hvor mit helbred afhang af hvor vidt jeg måtte give et rap:-)

• #25   19. jan 2008 Vi har alle hver vores måde at gøre tingene på, ikke at sige at man skal SLÅ hesten. Men et dask er jo heller ikke at slå. xD
    Pisk,tja det er jo bare et hjælpemiddel xD

• #26   19. jan 2008 Hvorfor råbe højt af den så, de gør heste jo heller ikke af hinanden.

• #27   19. jan 2008 Tit kan man opleve at heste der ikke har erfaring med horsemanship bliver forvirrede i opstart fasen da de ikke er vandt til at blive irrettesat på den måde af os tobenede. Dette betyder dog langt fra at de ikke forstår havd der blev sagt.

• #28   19. jan 2008 Jo heste råber, nogle mere end andre. Et kort kontant NEJ! kan samlines med den hvinen man kan hører på folden når to heste diskutere.

• #29   19. jan 2008 Men så er meget andet en hest ikke forstår også xD

• #30   19. jan 2008 Hvis en hest bider eller lign. gør jeg ligesom dig, bortset fra, at jeg ikke råber af den.

• #31   19. jan 2008 Som andrea s siger. Horsmanship er noget hestene skal lære ligeså vel som alt muligt andet. Men i det lange løb ville man få et meget bedre samarbjede med sin hest da man ganske enkelt forstår hinanden signaler bedre.

• #32   19. jan 2008 Nogle gange kan man ganske enkelt også hvine. Så reagere heste sku lige pludselig meget mere.

• #33   19. jan 2008 andrea S
    Vis det var en hentydning til min hest, respektere jeg det du skriver.

Men jeg kender den, og den har respekt+tillid til mig.
    jeg bruger horsemanchip i den forbindelse at : Jeg går hesten går osv.

jeg ved hvad jeg snakker om, og min hest er meget special.
    Men vil meget gerne høre på kloge mennesker, som har noget spændene at fortælle smiley Og det gør du smiley

• #34   19. jan 2008 Troede du mente at du stod og skældte den ud ala "av for pokker, du skal ikke bide mig, bla bla), det ville gå lidt imod dine principper, vil jeg mene, men det er ikke sådan du gør vel?

• #35   19. jan 2008 "Min hest duer ikke til horsemanship" tror da vist, at du har misforstået ordet horsemanship.

• #36   19. jan 2008 Katrine
    var det til mig?

• #37   19. jan 2008 Det var som ikke en hentydning til dig:-) Nærmest bare et svar på hvorfor hestene nogen gange ser vildt paniske ud når man starter med at lave horsemanship med dem:-) Og hvis ikke man har behov for at udvikle nogen sider af hestekropssproget så er det jo helt fint. Man kan jo også sagtens får en hests tillid og respekt uden brug af andet end sin sunde fornuft. Men hvis man står med en hest der har mistet respekten og tilliden fulstændigt så synes jeg helt sikkert at den bedste vej til at gøre hesten hel igen er gennem professionel hesteforståelse:-)

• #38   19. jan 2008 Jeg bruger pisken til en hjælp for at hesten skal bruge sin bagpart, og ja.. hesten får et klap af mig hvis den gør noget den ikke må, og den forstår godt hvad "klappet" betyder og stopper, og jeg giver selvfølgelig ros når hesten gør det korrekte. smiley

• #39   19. jan 2008 Altså jeg slår nu heller idirekte ikke mine. men min unghest hvis han ikke for at vide hvad han må eller ikke må vil han hurtigt komme til at tage styringen. heste der aldrig for at vide hvad de må eller ikke må , er ike til at holde ud. men misforstå det ikke, slår ham ikke sådan men et dask på bringen kan det da godt blive til om nødvendigt.

• #40   19. jan 2008 Nej katrine det er ikke sådan jeg gør : )....Jeg regare med det samme og er sikkert på at et " NEJ DET GØR DU BARE ALDRIG IGEN ! " virker bedre end, av nej lad være, stop så.

• #41   19. jan 2008 Jønck:

Hvad har jeg lært min hest?? Med tigger mener jeg bare at han skarber - jeg giver ham aldrig mad på staldgangen! Det er nok ikk de fleste der lærer hesten at skrabe xD
    Santos gør det fordi han keder sig..

• #42   19. jan 2008 Da Jeg Var Til Stævne I Wekkenden Så Var Der En Som Slog Hesten Fordi Den stod og skravede fordi den kedte sig ! det er unfair !

• #43   19. jan 2008 andrea S
    der er jeg helt enig, der ville jeg også gå ind og få trænere på, vis det skete!

Men for min hest, har kærlighed og tålmodighed været guld værd smiley

• #44   19. jan 2008 Til anna z, så du skriver indirekte at jeg er dum at høre på eller hvad?

• #46   19. jan 2008 "Jeg rider hellere ikke med pisk og hvis jeg skal drive hende fremad så vifter jeg bare med pisken eller tøjlen."
    Gir' det mening?

Jeg slår selvfølgelig ikke mime ponyer, men synes heller ikke det lyder særlig smart at råbe og vifte med træktorvet... Der er jo ikke nogen grund til at gøre hesten bange for en...

• #48   19. jan 2008 anitta K
    Nej bestemt ikke.
    det er ikke meningen, vis det kunne forstås på den måde.

Man har lov til at have hver sin mening, og jeg accpetere din fuldt ud smiley
    Din metode virker sikkert rigtig godt på din hest!

smiley

• #49   19. jan 2008 Anitta, godt så er jeg med ;o)

Anna Z, ja det var til dig!

• #50   19. jan 2008 Til dem, der ikke mener at ma kan sksal irettesætte heste - har I nogensinde haft en hingst fra føl og op gennem vækst?

En hingst kan man ikke opdrage uden klart at markere sine grænser. Hermed absolut ikke sagt at man må straffe, men irettesætte istedet.

Det er aldrig i orden at slå, men derimod at irettesætte. Og jo, hesten forstår godt forbindelsen. Mine gør i hvert fald smiley

• #51   19. jan 2008 Katrine
    Jeg ved udmærket hvad det handler om!
    Jeg bruger det i små træk i hverdagen!
    Men ikke noget jeg går vildt meget op i. vis du forstår?

• #52   19. jan 2008 Camilla (Fenja) : hingstenykker - er det ikke at være fræk?

• #53   19. jan 2008 Louise: er ening med dig, har prøvet det med en lille hingste basse (mikado,) Nøj, hvor er de frække xD

• #55   19. jan 2008 Horsemanship er ikke nogen bestemt metode, eller en bestemt måde at træne hesten på. Forskellige heste - forskellige metoder. Horsemanship er nærmere at læse/forstå sin hest og behandle den deraf.

• #56   19. jan 2008 Jeg slår for det meste med pisken i jorden, eller stamper i jorden. Og så rykker jeg ham. Når jeg går med ham, eller hvad vi nu laver fra jorden, har jeg som regel pisken i håndet, men bruger den som en forlængelse af armen, altså til f.eks at dreje hans bagpart.
    Går ikke ind for at man skal daske hesten, da det er sådan en mellemting mellem alt muligt de ikke forstår. Man "bider" dem ikke rigtigt, man dominere ikke, det bliver for "nej, det må du vidst ikke" agtigt, som om man ikke helt ved om man vil slå dem eller lade være.
    Jeg slår som hovedregel ikke min hest, men hvis han f.eks sparkede ud efter mig, så ville jeg slå ham med det samme, og hårdt, med pisken. (virker på samme måde som når en hest bider en anden). Det samme ville jeg gøre hvis han gik ind i mig.

• #57   19. jan 2008 Jeg vil også sige, at man ikke kan sige "Min hest kan ikke finde ud af horsemanship". Det kan da aldrig være hesten, der ikke kan "finde ud af det", men rytteren der derimod ikke forstår sin hest!

• #58   19. jan 2008 camilla S
    Ja de kan sagtens finde ud af det, og det kan alle heste.

Men det jeg mener er at min hest ikke er den ''type'' hest som vil/gider det!
    Den finder det ikke sjovt/Spændene at udføre opgaver på den måde.
    som jeg tidligere har skreve, bruger jeg det i små træk i dagligdagen (horsemanchip)
    Og ja man skal kkunne finde ud af det! Og efter min mening, er jeg heler ikke skide dårlig til det.
    På min mors hestecenter er der flere som har taget prøver i det! Og til kurser så som ''Positiv ridnings kurser'' bruger vi horsemanchip i små træk!

Så jeg har ikke sagt at min hest ikke kan finde ud af det, for det kan hver en hest!
    Men jeg vil tilføje at jeg kun bruger det kan finde ud af, for netop ikke at gøre min hest frustreret.
    jeg er ikke en freak omkring hms.
    Men jeg bruger altid de mindre ting.

• #60   19. jan 2008 Nu føler jeg mig nedgjort!
    Hvornår i hulen har jeg sagt min hest ikke kan finde ud af det !!!!

smiley

• #62   19. jan 2008 Jeg mener bare, at horsemanship ikke kun handler om, at lave alle mulige opgaver fra jorden, men om at forstå sin hest i det hele taget - Anna.

• #63   19. jan 2008 Katrine
    Okay!

Men så snakker vi jo lige pludsellig ikke kun hms mere!
    smiley

• #64   19. jan 2008 Styrk aka. Anky
    ja uha- .
    smiley

• #65   19. jan 2008 Anna, det er det jeg mener, at du misforstår ved ordet horsemanship smiley Du mener kun at hms er noget med nogen opgaver fra jorden med hesten, eller tager jeg fejl?
    :o)

Styrk, det er det ja, sådan er det med skrivesprog hehe :o)

• #66   19. jan 2008 anitta K

Og hvis du kendte til horsemanship ville du vide at en hest gør ikke noget respektløst - det aner den simpelt hen ikke hvad er.... Så inden du begiver dig ud i ekspertforklaringerne om hvordan man omgås heste på den mest naturlige måde - skal du nok sætte dig ind i det - meget meget grundigt... Det lyder ikke helt velovervejet meget af det du siger.....

• #67   19. jan 2008 Katrine
    Nej det mener jeg bestemt ikke!
    Jeg bruger det på hesten, når jeg rider.

Og det syntes jeg er uacceptabelt, at skrive. for du kender mig ikke. (ikkke foor at virke sur)
    det kan godt være jeg ikke har udtrkt mig klart nok.

• #68   19. jan 2008 En hest kan sagtens være respektløs! Når den er dominerende (hvad nogle kalder at være fræk), så er det mangel på respekt! Hvis hesten fuldt ud respekterede en som leder, så ville den jo ikke gøre det:D

$$ Cowgirls have more fun $$ $: Heste kan sagtens være respektløse mener jeg! smiley Men hvordan vil du da mene de er respektløse?

• #69   19. jan 2008 Det var et spørgsmål! Hvad mener du så med:
    <i>"Katrine
    Okay!

Men så snakker vi jo lige pludsellig ikke kun hms mere!
    :)</i>

• #70   19. jan 2008 Katrine
    Ridning er i store træk hms som du siger!

Men som du også skriver, er hms også oppe på hesten.
    Men vi mennesker har opfundet andre signaler som hesten skal lære at kende først! Og jo de fleste forstår hesten med det samme, men vi har tilføjet flere ting!
    Ellers ville alle heste (excl.- dem der er bygget for meget forkert)
    Være top heste.
    - Flere ting medspiller-

• #71   19. jan 2008 Jeg er ikke ond eller noget, men gør en af mine heste noget så får de et lap. Ikke noget vildt og voldsomt, men viser at det finder jeg mig ikke i. Det hjælper ikke en dyt "at snakke dem til fornuft". Alt med måde.
    Lazio: Han skal ikke bakkes, "viftes" med tovet eller lignende da han ville dø af skræk.
    Mon Ami: Kan jeg bare "advare" uden at røre.

• #72   19. jan 2008 cowgirl have more fun...jo en hest er respektløs på deres måde. Det er respektløs at træde lederen over tæerne, at bide lederen og trumle en ned eller andet. Den forstår selvføelig ikke hvad vi i vores mennekser verden mener med respektløs.

• #73   19. jan 2008 jeg slår, dasker, sparker eller bidder aldrig min pony.
    skal hesten ikke også behandles som et menneske?
    Man render jo heller ikke rundt og slå andre mennesker (:
    hvis a.p bidder (som han aldrig har gjort), siger jeg højt og bestemt NEJ.

• #74   19. jan 2008 Linda - er enig med dig..

Tror også det er meget forskel på hvornår folk definere at man slår sin hest .

• #75   19. jan 2008 Jeg slår sku ikke Magic... ELLER KLAPPER HAM !

1. Hvis man klapper hesten bliver den egentlig ikke rost
    2. Heste "klapper " ikke hinanden
    3. "jo hårde man klapper/slår hesten, jo dygtigere er den" hmm? ingen mening vel?
    4. at bakke hesten giver en meget bedre efekt end at klappe/slå hesten ^^,

Mit "klappe" princip ;D

• #76   19. jan 2008 Må indrømme at man er noget naiv, hvis man tror at det at dyrke horsemanship er det eneste rigtige...

Faktum er at vi er mennesker og hesten vil aldrig se os som dens ligesindede...

Derfor har vi til opgave at give den nogle klare grænse den kan færdes efter, og sørge for at korrigere den når det bliver nødtvendigt.

Hvordan dette gøres er forskelligt fra hest til hest.

Jeg synes det er utopi og naivt at tro at man forstår sin hest bedre, blot fordi man har givet sig selv mærkatet HMS....

Indse at der er mange måder at have hest på, og det ikke kun er ens egen der er den rigtige...

• #77   19. jan 2008 Mathile - Og hvad får dig til at tro at når hesten skraber i jorden tigger den? smiley

• #78   19. jan 2008 Camilse - Team Nussehoved .

ja der må jeg være enig smiley

• #79   19. jan 2008 linda R
    derfor bruger jeg det kun i små træk!

kun det jeg hved noget om, det jeg forstår og ved er rigtigt.

• #80   19. jan 2008 Camilse - helt enig med dig... Fuldstændig..

Linda r - også enig med dig.. Det faktisk smader synd at det er blevet sådan .. smiley
    Mange tror at det er hms at give hesten en rebgrime på og fx ride på den med det, uden sadel.. Det er jo slet ikke det det handler om.

Det handler ikke om selve øvelserne (de er "kun" til for st styrke forskellige ting, fx samarbejde osv) Men det vigtigste ved hms er tanken bag.. at man sætter sig ind i den enkelte hest osv osv..

Kan godt være jeg får horsemanship undervisning, men jeg træner Wariant i horse-katja-ship. For så har jeg min samvittighed på det rene og ved at JEG ikke er en af dem der "ødelægger" betydningen af hms..

Man kan jo også sagtens bruge hms selvom man rider med bid osv...

• #81   19. jan 2008 Jeg tror det er mit indlæg i går og kommentere lidt om:

Måske har jeg rat, måske ikke... jeg er 100% enig i at vi HMS folk godt kan virke højrøvede og irriterende at høre på. Dog har i det med at dømme os lige med det samme. Jeg gør alt selv for ikke at virke højrøvet osv.
    Som jeg skriver er det bare mine prencipper, det behøver jo langt fra at være jeres...

• #83   20. jan 2008 Camilse : Godt indlæg smiley

Kristine F : Det lyder sørme pædagogisk - desværre også for pædagogisk. En hingst, når den napper/bider, hvad vil du gøre der? Ikke desto mindre - meneskehjernens kundskaber kan ikke bruges på heste. De har simpelthen ikke hjernen og forståelsen for det.

Nu har vi en del hingste og hvis ikke det ligger fuldstændig klart hvad der er acceptabelt og hvad der ikke er, så får man et livsfarligt dyr med ufattelige kræfter.

Ingen herinde går ind for at afstraffe/tæske sine heste, men de fleste ved også godt hvor farlige heste kan blive, hvis ikke de bliver irettesat.

• #84   20. jan 2008 Det nytter ikke at slå en hest.. Tit bider/sparker en hest af afmagt. Den ved ikke hvad der forventes af den. Ved at slå den, fortæller du bare at det var forkert, du fortæller ikke hvad den skal gøre istedet for.

• #85   20. jan 2008
    Louise K
    Godt skrevet.

• #86   20. jan 2008 Anna Z : smiley Godt jeg ikke er ene.

• #88   12. jul 2008 Heste sætter hinanden på plads i en flok.. hvad skal man gøre hvis hesten ikkke reagere på ord?

• #89   29. aug 2008 Meru smiley Z

PDu kan ikke sige a din hest ikke dur til Horsemanship... i horsemanship bruger du hestens kropsprog, og selvfølgelig dur hersten til tit eget kropsprog... det er et spørsmål om, om DU gør det rigtigt..
    Isa

• #90   29. aug 2008 Heste sparker og bider hinanden i flokken hvis de ikke makker ret, der er for mange som pakker hesten ind i fløjelspapir ! men selvf en urolig hest skal have behandling som den kan tåle.

Kommentér på:
At slå en hest

Annonce