{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.608 visninger | Oprettet:

ride en hest til bidet {{forumTopicSubject}}

hvordan rider man en hest rigtigt til bidet ??

min underviser siger jeg skal drive på hesten og holde den udvendige tøjle stram og tage lidt i den indvendige
men min pony begynder at slå med hoved når jeg gør sådan er det en rigtig måde syndes i ??

skriv gerne hvordan i rider jeres heste til bidet

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ride en hest til bidet
  • #1   22. jan 2008 oki trelst

• #3   22. jan 2008 Du skal ikk holde udvendig stram.
    du skal støtte hesten på den, og husk og giv efter..
    det er nok fordi du bare strammer den udvendige at hesten begynder og slå med hovedet..
    det er ikk rart for den...
    husk og giv efter...

• #5   22. jan 2008 jamen hvordan

vil du ikk være sød at beskrive det
    jeg fåstår ikk hvad du mener

• #6   22. jan 2008 Har lært at man skal støtte op på udvendig og bøje hesten til indvendig, når den så giver efter, giver man også efter på den indvendige tøjle og sætter hænderne på plads.
    + benene ved, selvfølgelig.

• #7   22. jan 2008 Sådan her underviser vi :

Hovedeholdningen er ike vigtig før hesten har lært at takte rent og bære sig selv.
    Ridningen skal gå på udvendige, så er man sikker på altid og have udvendige skuldre på plads.
    Men det er bare blive ved og ved med at ta og give slip og ikke hænge der et pøjeblik for meget.

• #8   22. jan 2008 Tjaeh den beskrivelse som en ridelærer giver - giver et falsk indtryk af at hesten går samlet.

Når hesten går i lod med hoved osv, så er det fordi ryggen bliver brugt ordentligt.
    At man trækker hovedet i lod eller under med tøjlerne får ikke hesten til at bruge rygget rigtigt. Og så er pointen med det nyttesløs.

Det handler om at ride hesten til samling, uden at bruge tøjlerne :o)

• #10   22. jan 2008 ja, der er jo som sådan ikke noget forkert i det din underviser har sagt, vis hesten begynder at slå med hovedet, så driv den mere frem!

Efter givenheden, skal komme fra bagbenene, altså du skal få dem til at træde længere ind undersig, så krydset kommer op, og den bliver rundt, eftergiven og cennected i hele overlinien. smiley
    Det gør du altså ved at drive fra schenkel og sæde, så den bliver mere inergisk, så holder du en konstant forbindelse til hesten mund, du må ikke spændei hånden, men vis den går lidt imod, skal du klemme om tøjlen, og slippe igen (halv parade) Samtidig med det, skal du drive frem! Fremdrift er alt smiley
    V.h. Anna

• #11   22. jan 2008
    Camilla D
    Hvor dælen ser du at hun har skrevet hun hiver den i munden??

Mange heste går lidt imod, og slår lidt med hovedet, nåår an ber dem om at give efter, men det er fordi de er stive, eller fordi de har nogle spændninger.

• #12   22. jan 2008 Camilla D
    Stramme tøjler og hive har ingen sammenhæng!
    En stram tøjle, er en tøjle der er konstant til munden, altså at der er en konstant kontakt til munden, som er korrekt!

Når man rider med stramme tøjler, behøves det jo heler ikke være forkert! smiley

At hive er at tage hænderne længere den modsatte vej!
    eller til siderne.

Jeg kan ikke se nogen forbindelse mellem de 2 ting?

• #13   22. jan 2008 ordkløveri....

• #14   22. jan 2008 Anna Z:
    "En stram tøjle, er en tøjle der er konstant til munden, altså at der er en konstant kontakt til munden, som er korrekt! " sitat fra dig selv.

En stram tøjle er hvor man har godt fat i hesten. husk det.

Man skal ride med let konstant kontakt, det vil sige at man skal ride med en let hånd.
    Så det du siger med stram tøjleføring er forkert..

• #15   22. jan 2008 Jeg er så helt uenig med din ridelære (som bruger de tyske metoder) da jeg ikke mene det er korrekt eller gavnligt at pakke hesten sammen mellem schenkel og tøjle..
    Kopiere lige et indlæg jeg har skrevet om det ind, da det også gælder her og jeg ikke gider skrive det igen..

Det er en misforståelse at man skal få hesten til bidet.. det er noget den kommer når den bruger sin krop korrekt..
    Først skal hesten have fuld forståelse for signalerne.. dvs. den skal gå, stop, dreje, bak og flytte sig for schenklen for lette hjælpere..
    Så skal hesten være afslappet og gå villigt frem..
    Så rider man en masse smidigtgørende øvelser, så hesten kommer godt ind under sig og arbejder gennem hele overlinien og bruger kroppen korrekt..
    Og "vupti" så går hesten til bidet..
    Nej det er ikke nemt eller noget man lige gør.. og god undervisning er den bedste løsning, men desværre svær at finde..
    Jeg vil fraråde alt pillen, nippen, tagen, hiven eller noget som helst andet i tøjlen.. det genere bare hesten i dens følsomme mund og gør den forvirret..

• #16   22. jan 2008 Camilla D: Tak smiley

Forresten tyder det på at noget af det vigtigste for samling af hesten er at den er helt ligeudrettet i kroppen..

• #17   22. jan 2008 Signe *spider-pig* L
    Du skulle ride hos Henrik johansen smiley

Det er præcis sådan vi rider smiley

-----------------------------------
    En stram tøjle behøves jo ikke være negativ?
    Jeg forstår ikke hvad i mener, og fordi man har stramme tøjler, det betyder jo ikke at man krøller hesten sammen-

Nå jeg vil ikke være med i denne diskution, da jeg ikkefor noget ud af den smiley

Ha det godt xD ?

• #18   22. jan 2008 du kan jo godt gøre det rigtigt, men når den kommer op i en rigtig høj hals og det hele (selvom det er gjort korrekt)
    Så har man en kort tøjle?

arhh jeg kan godt se jeg har lavet en fejl, vis i ikke mener en stram tøjle, er det samme som en kort tøjle!
    min fejl-
    Sorry xD

• #20   22. jan 2008 Camilla og Signe - Helt enig :o)

• #21   22. jan 2008 Jeg har ikke andet at tilføje, vil egentlig bare sige at jeg er enig med Signe smiley

• #22   22. jan 2008 min vil heller ikke gå til bidet, men efter eg fik en ppå min hest er han begyndt at gå til bidet.. jeg har nemlig også fået det af vie på sammen måde..

• #23   22. jan 2008 nej, men min er så også først ved at blive tilredet i dressur..=D

• #24   22. jan 2008 øhm det gør min desværre også, men så gården heler ikke korrekt, den giver efter, men er ikke connected i overlinien-

• #25   22. jan 2008 går den*

• #26   22. jan 2008 ja, selvom man har helt løse tøjler, så som du rigtigt siger, giver den efter!
    Men det er ikke altid korrekt.

• #27   22. jan 2008 smiley

• #28   19. jan 2010 Nej, dette er ikke atid korrekt, for hete i naturen går ikke til biddet i holdning.

• #29   3. dec 2010 Haha Fedt at jeg har en pony som der gøre det af sig selv smiley

• #30   18. sep 2012 Her er der en hjemmeside, som lyder fornuftig. Men ved ikk om den kan hjælpe?
    http://positiveriding.com/PRS%20files/OnTheBitDK-Sec.pdf smiley

• #31   18. sep 2012 Det er et rigtig godt spørgsmål, for det er forskelligt fra hest til hest, men der er dog nogle tommelfingerregler:

Udvendige tøjle skal være stabil, så hesten kan støtte sig op ad den og indvendig tøjle styrer så bøjningen. Når hesten bøjer sig korrekt er det vigtigt at huske at være eftergivende i hånden (især den indvendige). Selvom udvendige tøjle skal være stabil er det selvfølgelig ikke ensbetydende med at man skal sidde og hive konstant i den. Tøjlen skal fungere som "elastik" mellem hånd og hestemund, og da tøjlen ikke er elastisk bliver din hånd nødt til at være det.

Det er utroligt svært at forklare på skrift, for en stor del af den handler om at have fornemmelsen i hånden. Prøv om du kan få en dygtig underviser, som forklarer dig det helt fra grunden mens han/hun ser på og retter på dig. Så får du at vide, når det er rigtigt og du kan så indprente dig følelsen og genkalde den, når du rider igen.

Hovedstillingen er (som du sikkert ved) kun en brøkdel af at få hesten til at gå korrekt, så du skal også være opmærksom på din generelle opstilling og brug af hjælpere.

• #32   18. sep 2012 Jeg kunne ikke sige det bedre selv..! Denne side forklare det så godt! smiley
    http://mvriding.dk/tilbiddet.html

• #33   4. jul 2013 Jeg vil bare sige, at det eneste du ikke må, er at tage i tøjlerne på samme tid for hvis du gør det og du i mens også driver den frem ad, kan det gør RIGTIG ondt på hest.
    Du skal konstant have kontakt på udvendige side, og lave bøjning på den indvendige side;)

Kommentér på:
ride en hest til bidet

Annonce