{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
527 visninger | Oprettet:

"Natural" horsemanship {{forumTopicSubject}}

ja hvad er egentlig mest naturligt?
at løbe rundt på marken med en stick i hånden, eller at fortælle den tydeligt hvad den skal gøre inde i stalden med et skarpt NEJ! og måske et (hårdt)klap?

Tænk f.eks: Du er ved at sadle af, du tager trænsen af og hesten sætter igang med at gnubbe sig på dig.
Hvad skal du så gøre?

- lade den blive ved
- sige nej med normal stemme ca 50 gange, selvom det slet ikke hjælper
- sige kraftigt NEJ! og slå den "halvt ihjel" en enkelt gang

Kom nu!! Ved det måske hænger lidt dårligt sammen, men alligevel kom med jeres meninger om NHMS og alt det dér!
-TR


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Natural" horsemanship
  • #1   30. jan 2008 Jeg er ikke bleg for at sige nej.

    Man skal huske på at hesten kun er et dyr og den forstår ikke at man prøver at forklare den tingene og begrunder hvorfor den ikke må.


  • #3   30. jan 2008 Man kan ikke sige hvad der er bedst. Begge dele kan være godt, men det kommer an på måden man gør det smiley

  • #4   30. jan 2008 Dog mener jeg sagtens man kan straffe hesten, uden at slå/klappe den.

  • #5   30. jan 2008 camilse: med at forklare tydeligt mener jeg f.eks hvis den står og gnubber sig og så siger du hårdt nej og slår til den hvis den er særlig "svær" at få til at høre..

  • #6   30. jan 2008 AS. be my guest

  • #7   30. jan 2008 Slutter mig til Theis' kloge ord (:

  • #8   30. jan 2008 Personligt synes jeg det er bedre at "slå den halvt ihjel" en enkelt gang, fremfor at slå den 1/100del ihjel 50 gange...
    misforstå mig ret


  • #9   30. jan 2008 lade hesten blive ved, i den situation med at den gnubber sig, det er jo hengivenhed, og min hest må gerne holde af mig... men er ikke ræd for at sige et hårdt og kontant NEJ, og et smølfespark er heller ikke altid af vejen, men slår ikke mine heste...

  • #10   30. jan 2008 Kan nogle fortælle mig hvor de har set heste gnubbe sig mod hinanden på folden? Jeg mener ikke at de "gnubber manke", det er noget andet, men at de gnubber sig på hinanden som at den ene er et træd..

  • #11   30. jan 2008 Forstår ikke hvorfor i mener det er tegn på hengivenhed? Jeg har endnu ikke set to heste klø sig på den måde op ad hinanden på folden. nej. De går hen til et træ eller måske den bigballe der er at spise af. Men op ad hinanden, det har jeg endnu ikke set.

  • #14   30. jan 2008 AS

    Du mener altså at vi skal lade hesten overtræde vores grænser og gøre som den lyster???


  • #15   30. jan 2008 når hesten gnubber sig op af mig ser jeg det som værende fuldstændigt respektløs. jeg er sku ikke noget træ!

    derfor siger jeg hårdt NEJ!
    og han plejer at stoppe her.
    men hvis "plejer" er taget på ferie, skubber jeg ham væk/bakker ham væk fra mig.

    når en hest gnubber sig op af et menneske, er det respektløst, da en hest normalt gnubber sig op af træer, for hvem de absolut ikke har respekt for.
    derfor kan jeg kun betegne denne adfærd som værende respektløs.


  • #17   30. jan 2008 Cecilie Linea: kunne ikke være mere enig.
    En hest der gnubber sig på en anden, eller et træd, kan også godt mene at det er dens "territorie", altså den markerer sig.
    AS: Det kan godt være den klør, men den skal bare ikke klø sig på mennesker. Så kan den hellre klø sig på sit ben;)


  • #20   30. jan 2008 Camilse - Hesten har vel lov til at klø sig hvis det klør. Tænk hvis dit øre kløede helt sindsygt, og du ikke liige måtte tage hånden op og klø det.

  • #22   30. jan 2008 og forresten, hvis hovedet klør og der ikke er andre muligheder, så kan den sku altid bøje sig ned og gnubbe sig op af benet. det gør de på folden, så hvorfor lade dem "misbruge" deres ryttere ved bare at stå der og være et kløtræ.

    hvad natural horsemanship angår, så afhænger dette af GENSIDIG RESPEKT! og lader man hesten bruge en som kløpind, så har det intet med gensidig respekt at gøre.


  • #24   30. jan 2008 Jeg ville nu heller ikke gøre nogle af de listede ting.. men i stedet skubbe hesten hoved væk og sige nej..
    Min hest står altid og venter på at jeg skal klø hende i hoved når hovedtøjet tages af.. men hun har på overstående måde lært at vente på at jeg begynder at klø..


  • #26   30. jan 2008 Lotti gnubber sig altid op ad mig, når hun klør. Det har hun gjort i de sidste 2 år. Men nu er jeg så begyndt at "aflæse" Hvad hun normalt gør lige inden hun skal til at gøre det, og allerede der træder jeg til. Men jeg kan simpelthen ikke få hende til at lade vær D;

  • #28   30. jan 2008 Nej, heste kan jo slet ikke tænke. Hverken rassionelt eller overhovedet
    De aner ikke, hvad rang vil sige. Det er bare på må og få, at de finder ud af, hvem der bestemmer i flokken

    *håber ironien blev fanget*


  • #29   30. jan 2008 Jønck:

    Jeg ville da aldrig gå hen og klø mig op ad dig... Så den sammenligning holder ikke helt vand i det her tilfælde smiley

    Theis:

    Heste ved netop godt hvad rag er... Der er da et hieraki i hesteflokken. Har du aldrig betragtet hestene når de går på folden?


  • #31   30. jan 2008 Jeg invitere Rony til at gnubbe sig op af mig, for jeg kan sku godt se at jeg er et godt gnubbe sted, ikke for hård og ikke for blød smiley
    Han 'spørger' aldrig selv (;


  • #32   30. jan 2008 man tillægger da også hesten menneskelige egenskaber ved at sige : min hest eeelsker når jeg giver den gulerødder...
    øh...
    måske.. men her spiller foderinstinktet ind?
    man kan også sige:
    min hest eeelsker at lege med de andre
    det kaldes flokinstinkt.
    og i flokinstinktet er der indbygget en rangstige. denne rangstige ville ikke være der hvis hestene ikke prøvede at overgå hinanden. her er vi så tilbage til det med respekt.
    vil i komme og fortælle mig at en førerhingst ikke sætter sig i respekt for hopperne? nej vel.
    ergo, går hestene også op i om de andre heste har respekt for den.

    her er vi tilbage til gnubbeproblemet...


  • #33   30. jan 2008 AS
    De reagere på tonelejet, ikke ordet (;
    Du kan jo sagtens sige "Nååårh din lille lorte krikke" i blødt toneleje og den tror alligevel at den er vidunderlig ..
    Eller "JO DIT SMUKKE VIDUNDER" i hårdt toneleje, så ved den godt at grænsen er nået (;


  • #34   30. jan 2008 AS .

    Hm... Hestene hyler da af hinanden når de markere sig over for dem der overtræder deres grænser.

    Er der virkelig ingen af jer der iagttager jeres heste på folden?

    Jeg har brugt timer på at sidde ved folden og glo...


  • #37   30. jan 2008 Allimac go Ynor

    Det er nemlig fornuftigt det du siger der.

    Desuden så er dyr udemærket i stand til at drage sammenhænge mellem ting der sker.

    Når de et par gange har oplevet at der fx bliver sagt bestemt nej til dem, så ved de hvad det "ord" betyder...


  • #38   30. jan 2008 Ingen af delene...

    Vil så lige sige at hesten jo ikke tænker "jeg klør mig lige op af hende her for at fortælle at jeg er i højere rang end hende".. Men det at man siger "det her må du ikke medmindre jeg invitere dig ind i mit personlige rum for at gøre det" Så ved hesten jo at hende den underlige på to ben acceptere ikke at jeg overskrider hendes grænser medmindre hun selv giver lov , - præcis som hestene selv gør på folden.. Det at klø er jo ikke ondt med - det jo kærligt ment ffra hestens side af. Der er forskel på at klø og på at skubbe!

    Og jo hestene ved godt hvad rang og heriaki er, bare ikke i samme forstand som os mennesker. For dem gælder det overlevelse... For sådan ligger det i deres instikter og dem kan vi ikke tage fra dem selvom vi idag har heste som "kælde-dyr"


  • #39   30. jan 2008 heste har rang.
    det er der altså ingen tvivl om.
    ellers ville der jo ikke være førerhingste i den fri natur vel?


  • #40   30. jan 2008 Team KA
    Der er ingen førerhingste i den vilde natur ?? o.O


  • #41   30. jan 2008 Theis var hurtigst kan jeg se.. Vi mener vidst nogenlunde det samme , vi formulere os bare forskelligt.. ved ik om mit var volapyk ? xD

  • #43   30. jan 2008 gider ikke bruge min kostbare tid på det her indlæg...
    alle har deres mening om så den er rigtig eller forkert kan jo diskuteres.

    fanatikere og andet godtroende godtfolk skal der sku også være plads til ;P


  • #44   30. jan 2008 så du mener at Monty roberts' bog er en pladder roman?


  • #45   30. jan 2008 Team KA
    Ja og der skal også være plads til alle dem som tror på alt hvad der står i Heartland bøgerne smiley


  • #46   30. jan 2008 Team KA
    Heartland bøger og Monty Roberts er et fedt (;


  • #47   30. jan 2008 har så ikke læst en eneste Heartland bog.. men okay...


  • #49   30. jan 2008 heste har ikke rang i flokken på samme måde som mennekser, men de har en fører af flokken..

    det at hesten gnubber sig op ad dig er at den prøver at dominere dig - men hvis du starter er den jo blevet inviteret..

    så jeg ville klart sige NEJ hvilket han med det samme reagerer på.. han ved nemlig godt hvad NEJ(ikke ordet men tonen) betyder og det "respekterer" han og stopper så..


  • #50   30. jan 2008 men ja man kan jo altid trampe folk ned når de ikke har samme mening som en selv..

  • #51   30. jan 2008 Arh, fuck, mand! Jeg har brugt tiiiiimevis på at læse bøger om hesten, og hvis det er rigtigt hvad i fortæller, så har det været løgn det meste af det ;(

  • #52   30. jan 2008 Mener faktisk at jeg har læst et eller andet sted, at hvis man studere en flok heste (vild eller tam kan jeg ikke huske) skiftes de til at fører an (:

  • #54   30. jan 2008 ^^ altså hvis den nusser sig op ad dig er det kærligt ment, men så snart den decideret skubber til dig/gnubber meget hårdt så prøver den at dominere dig.

  • #55   30. jan 2008 Team KA
    Tror det kommer an på hvordan man læser indlægene ..
    Positivt indstillet: positive indlæg
    Negativt indstillet: negativt indæg

    (:
    + man kan ikke tvinge personer til at bruge smileys ;p


  • #56   30. jan 2008 Mine tre heste - de render konstant og flytter på hinanden .. For at være ærlig, så ved jeg egentlig ikke hvem af dem der bestemmer.

    Da wariant var opstaldet var der ingen tvivl om at Wariant var den nederste..

    Men nu tror jeg de er temmelig lige faktisk og det har givet en form for ro over Wariant.. altså at hun ikke hele tiden bliver "små-jaget" (forstå mig ret!!!) og ligende..

    Wariant er lederen i løsdriften (fordi hun virkelig værner om sin mad) hvor imod musse og fie nogen gange er dem der på skift bestemmer udenfor.. Det lidt forskelligt.. de skiftes hele tiden - et er bare fast og det er at Wariant bestemmer inden for ALTID .. udenfor rotere det lidt rundt.. og det er hammer sjovt at studere dem :o)


  • #57   30. jan 2008 Det kan i hvert fald godt passe på vores tre camilla .. smiley

  • #60   30. jan 2008 .. et andet eksempel .. Fie stod en dag og gløede sig på benet,.. Jeg flyttede hendes hoved og begyndte at klø hende på samme sted... Hun nød det og ville klø mig igen, men det kunne jeg jo ikke acceptere eftersom jeg er et mennesker (meget mindre, fysisk svagere osv) så jeg måtte lige makere at det ikke var iorden - selvom det var hundred procent kærligt ment, som når man ser to heste stå i længere perioder og bare gnuppe hinanden. (på mig gjorde det ondt, da de jo gnupper med bisserne) xD

  • #61   30. jan 2008 HAr oplevet begge ting , altså EN leder og skiftevis som ledere.. Vil klart fortrække at have Wariant i den flok hvor de skiftes, fordi det virker mere roligt.. Selvomfølgelig kan de være stride ved hinanden, men det er trodsalt ikke kun EN bestemt der hele tiden bliver underkuet af de andre. ..

    De giver nærmest hinanden en form for frihed.. men ved ikke hvorfor det er sådan i nogle flokke og ikke er sådan i andre.. men gad godt vide det :o)


  • #62   30. jan 2008 Gnubber igen og håber at jeg hjalp ham med at fjerne det der kløede... Han får dog aldrig lov at vælte mig ved at være over"kærlig" - så fortæller jeg ham at den leg bryder jeg mig ikke om. Han må heller ikke nappe mig, for jeg er ømskindet - så der giver jeg også besked at det bryder jeg mig ikke om. Ganske som de gør i naturen... Han har dog efterhånden fundet ud af at selvom jeg gnubber ham, så behøver han ikke gøre gengæld ( det gør avs ) her må han gerne nyde uden at yde.. :o))))

  • #64   30. jan 2008 Ville klø krikken x)..
    Maja er virkelig ikke snaksalig og særligt kontakt søgende, så når hun endelig er så bliver hun da kærligt budt 'velkommen' :b.

    Da jeg red på rideskole kløede vildt mange af hestene sig op af en når man hoppede af, i stedet for at lade dem klø mig på ryggen kløede jeg dem så i panden med hånden også stod de der og nød det.
    Og jeps de kløede, for de svedte gevaldigt meget.
    De så vildt fornøjlige ud, og kunne slet ikke få nok.


  • #65   30. jan 2008 Hvis hvis bare man har hesten respekt nogenlunde til hverdag osv, så kan en omgang læøen altså ikke ødelægge det :o)

  • #67   30. jan 2008 As - det er også en god måde at gøre det på synes jeg.

    Ligesom da Wariant stejlede under træningen (første gang jeg har set hende stejle uden hun har tosset rundt på folden og moret sigxD )

    Jeg skældte hende ikke ud og roste hende heller ikke, Da det jo ikke var det jeg ville have til, men jeg nok havde udsendt nogle forkerte signaler.. For hun stod bare pænt på bagbenene, ikke noget med at hun kastede dem imod mig og så vild og farlig ud .. smiley


  • #68   30. jan 2008 Er jo faktisk glad for hun gjorde det- da det viser hun lytter til mig og mine signaler og så vidt muligt prøver at behage mig.. og det er jeg da lykkelig over smiley Kan man være andet.. :o) ?

  • #69   30. jan 2008 Nogle gange kan det vise mangel på respekt da det ikke altid er sådan at hesten gnubber sig op ad førehesten. . men hvis hesten gør det lidt kræligt så er det ok. .

    holder mig og til theis meninger ...

    tror ikke helt at dem der bruger natural horsemanship ville vælge nogle af dine muligheder.. .


  • #70   30. jan 2008 Blot for at gøre det tydeligt for alle, så er det Tiril egentlig gerne vil vide (hvis jeg forstår hende korrekt), hvad der er mest naturligt.

    Når de såkaldte personer der dyrker Natural Horsemanship bruger en stick i deres træning, med påstanden om at det er at bruge deres sprog.

    Eller når man giver hesten kort og præcist besked når den overskrider ens grænser, som de jo gør det overfor hinanden i naturen.

    Er vi overhovedet i stand til at sige at sådan tænker hestene? Som så mange træningsteorier påstår de gør det?


  • #71   30. jan 2008 Jeg skubber bare til min pony, hvis hun en sjælden gang gør det.
    Jeg vil ikke slå hende, hver en lille smule eller halvt ihjel. Sindsygt at sige det på den måde.
    Mener ikke, det er et tegn på respektløshed. Nærmere bare en refleks - det klør, og du er nærmest.


  • #72   30. jan 2008 Nu er det jo ikke alle der påstår at en stick, rebgrime, langt torv mm er "grundprincippet" eller "grundværktøjet" (eller what-the-F*** andre vil kalde det XD) i hms.. :o)

    Jeg mener at en stick osv intet har med om man forstår hestens sprog ... Kan godt være andre mener noget andet, men i hvert fald ikke mig :o)
    Jeg kan i hvert fald sagtensgive et kort og præcist svar når hesten overskrider min græse, uden at rende rundt med en stick i hånden xD


  • #73   30. jan 2008 Tjaaa.. Thor gnubber sig ikke så tit, men hvis han gør skubber jeg hans hoved væk, hvis han klør sig hårdt.. Ellers lader jeg ham, hvis det bare er blidt.. Men han plejer mere at nusse mig på armen, skulderen, eller ryggen.. Han har prøvet at gnubbe mig med tænderne. Det blev vi så enige om, at det var en dårlig idé xD

  • #74   30. jan 2008 Hvis Cassie gnubbede sig op ad mig, som hun så aldrig gør, ville jeg da bare skubbe hendes hovede væk og klø hende der hvor det kløede?

    Der er ikke noget grund til at slå hende. Flytter bare hendes hovede væk. Sværere er det ikke smiley


  • #75   31. jan 2008 Katja .

    Nu skrivcer jeg også Natural Horsemanship. Det samme gør Tiril, det er den fra Parelli.


  • #76   31. jan 2008 jeg ville bare lade den gnubbe og evt. tag min egen hånd og klør der hvor det klør! xD

Kommentér på:
"Natural" horsemanship

Annonce