{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.459 visninger | Oprettet:

Hest som "snotter" under ridning. {{forumTopicSubject}}

Hej alle,.

Den unghest jeg er ved at ride op for tiden, er begyndt at "snotte " meget under ridningen, alts næsen løber, med "tyk" hvid snot, men hun hverken hoster eller er dårlig og snotten kommer kun under ridningen. Hun er helt upåvirket af det, men er lidt urolig alligevel?

NOgen som ved hvorfor eller hvad jeg kan gøre andeledes??? Søger for hun får hvidløg eller nogen af de der "heskedråber" mod influenza osv?

Mange tusind tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest som "snotter" under ridning.
  • #1   4. apr 2008 Altså heste snotter meget under ridning hvis de er forkølet.. Lige som vi mennesker også snotter hvis vi er forkølet og tager ud og løbe ;)Så løber næsen jo også

  • #2   4. apr 2008 Men hun virker ikke forkølet ellers, kun under ridning??? Hun har ingen "lang næse" når hun er på fold eller på stald??? Kan det være begyndende influenza? og den derfor kun løber ved overanstrengelse?

    Hvad kan jeg give hende for at forebygge?


  • #3   4. apr 2008 det gør min fjolle også sommetider under ridning, og hun er heller ikke forkølet ellers, ved ikke hvorfor de gør det, men tror ikke du skal bekymre dig om det smiley

  • #4   4. apr 2008 Ikke fordi jeg vil gøre jer unødvendigt bekymrede, men det lyder ret megt som noget vi oplevede med et par af vores ponyer efter de havde haft kværke..
    I hestenes luftveje er der nogle små mærkelige lommer hvor i der kan gemme sig en lille rest af bakterier. Der bliver så kangsomt produceret mere og mere puds som ofte bliver klemt ud når hesten bliver varm og får pulsen lidt op.

    Vores den ene snottede bare en enkelt gang eller to når han havde travet 5-10 min, så jeg måtte ud med sterile vatpinde og prøveglas og en longe for at fange en snotprøve til dyrlægen. Den viste sig desværre at være positiv for kværke, så det blev lige en indlæggelse med sonder op i næsen for at de kunne skylle lommerne med antibiotika..

    HVis din hest har været syg inden for de sidste par år, kan det desværre godt være det der er problemet..


  • #5   4. apr 2008 nina a

    ej, uhh og donna var meget snottet og forkølet sidst i december før jeg fik hende hjem-. men der var dyrelæge hos hende og han sagde intet om kværke


  • #6   4. apr 2008 Hvis du vil være helt sikker bør du nok samle noget snot og få det sendt til lab-undersøgelse..
    Vores dyrlæger sagde også at det ikke var kværke til de første 8 ponyer, men så fik den 9., 10., og 11. altså bylder ud over de samme symptomer som de andre havde..
    Jeg mener at lab-undersøgelsen koster 500,- eller måske mere, men så giver den dig også vished og forhåbentlig ro i sindet.
    Hvis der er levende bakterier i snottet er din hest også detman kalder rask smittebærer og kan slæbe sygdommen med rundt alle de steder hun kommer...


  • #7   4. apr 2008 nina s

    det bør faktisk gå ind under det hendes ejer skal betale. for i kontrakten står der:
    hvis hesten bliver syg/skadet og skaden/sygdommen kan henføres til før låner lånte hesten betaler ejer eventuelle dyrlægeregning.

    altså eftersom hun var snottet og forkølet hos ejeren og ikke har været syg hos mig mener du så at det er mig eller ejer der skal stå for den udgift?


  • #8   4. apr 2008 Den vil jeg nødig gå ind i... Men umidelbart lyder det som noget der ud fra kontrakten bør gå til ejer..
    Problemet er om han/hun vil gå med til at få lavet en relativt dyr undersøgelse..

    Vi fik den kun lavet fordi vi skulle afsted til et kørestævne og ville være sikre på at ponyen ikke var smittefarlig. Alle vidste at vi havde haft kværke og vi ville så bare gerne have dyrlæge dokumentation på at det var ufarligt når han snottede.. Det var så desværre ikke det svar vi fik og så blev hyppen indlagt istedet for at komme til stævne..
    Dyrlægerne var helt vilde, for de havde aldrig set det med bakterier i luftvejs lommerne før i virkeligheden.. De havde kun læst om at det kunne forekomme... Desværre gav de ikke rabat af den grund smiley


  • #9   4. apr 2008 okay, vil lige skrive og snakke med ejeren. og lige ligge mærke til hvor meget hun snotter´.

  • #10   5. apr 2008 Vi havde kværke i en stald jeg havde mine heste en gang, og plejer de ikke og hoste osv ved kværke? Eller kan det godt være kværke uden "ondt i halsen" og hosten? Hun ser jo heller ikke sløj ud?

  • #11   7. apr 2008 De kan godt blive ved med at have levende bakterier i de der lommer i luftvejene efter de er blevet raske.. Så er de bare raske smittebærere.. Når de har sygdommen i udbrud har de næsten altid både feber, ondt i halsen og hoste og mange får desuden bylder mellem kæberne eller andre steder.

  • #12   7. apr 2008 nina A

    jeg har faktisk lige opdaget at donna har et stort udtøret sår mellem kæberne altså der neden under hovedet. det er sådan rimelig stort. kan det være et tegn på kværke?


  • #13   8. apr 2008 Bubbibjørn 2

    Det kan sagtens være resterne af en byld fra en omgang kværke, men det er ikke sikkert.
    Når der først er gået hul på sådan en byld og den er blevet tømt for puds vil hullet hurtigt begynde at vokse sammen. Men det tager selvfølgelig noget tid før der igen er normal pels og de sidste skorper er faldet af.


Kommentér på:
Hest som "snotter" under ridning.

Annonce