{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
577 visninger | Oprettet:

Løbske heste {{forumTopicSubject}}

At sidde på ens hest som pludeslig løber løbsk er vildt skræmmende. Jeg har kun oplevet det 7 gange i mit rideliv. Hedigvis. Sidst var i april på min hoppe Hafrun og forrige gang var i febuar på Nàttfari.

På Nàttfari fløj jeg af og flækkede ridehjelmen. På Hafrun røg jeg ikke af men troede jeg skulle dø.

Hvad gør i når hesten løber løbsk. Det er utroligt sjælden man bliver forbedredet og alt sker i løbet af et mili sekund.

Dårlige råd som feks at sparke til hesten så den tror det er dig der driver dur simpelthen ikke. Hvor mange har lyst til yderlige at sætte farten op??

I det her tilfælde snakker jeg IKKE om når hesten tager biddet og sætter farten op ( selvom det kan være skræmmende i sig selv ) men her tænker jeg på når hesten i panik tager flugten med dig på ryggen i ikke er inden for pædagoiske rækkevider.

Hvad gør i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løbske heste
  • #1   1. jun 2008 kan faktisk ikke rigtig huske OM jeg har oplevet en hest der løber panisk afsted..

men jeg kunne forestille mig at jeg bare ville tage fat i tøjlerne, og RIVE den i munden mens jeg læner mig bagud..

tjah måske lyder det underligt og utrolig ONDT... men det er nødbremsen når sådan noget det sker. og jeg tror det er ren refleks for de fleste at hive i tøjlen

• #2   1. jun 2008 Jeg har hørt at man skal drive på hesten, men det tør jeg ærlig talt ikke..
    Jeg snakker beroligende, og klemmer til med benene, og tager og giver efter i tøjlen smiley

• #3   1. jun 2008 Har heldigvis aldrig prøvet det.
    Har kun prøvet hvor han bliver skræmt og nærmest galoprer på stedet men er til at stoppe få sek. efter.

Men det lyder da utrolig ubehaligt.

• #4   1. jun 2008 Tror at jeg ville gøre det samme som Sandie L, selvom det måske lyder lidt barbarisk, men det er jo ren refleks. Ellers tror jeg at jeg ville lade den løbe så meget den nu kan og på den måde få den gjort så træt af den er nem at stoppe

• #5   1. jun 2008 Jeg har prøvet det med Mille. Hun løb a H til, jeg trak så hårdt i den ene tøjle så vi næsten væltede. Hun var nemlig på vej ud på en stor hovedvej med meget trafik. Jeg tænkte at det var den eneste udvej og så måtte jeg tage slaget hvis jeg faldt af hellere det end at blive kørt ned.

• #6   1. jun 2008 Selvfølgelig river man i tøjlen,enhver menneskelig reaktion ville være det. men om man så rider med islandsk stangbid og er en stærk mand så kan man ikke stoppe en løbsk hest. Det virker også uoverskueligt at krydse hænderne som nogle forslår fordi man i panik ikke tør flytt stilling af skræk for at flyve af.

Men ja jeg læner mig tilbage og hiver som en sindsyg i tøjlen mens jeg beder en bøn til gud om at lade mig overleve : )

• #7   1. jun 2008 I starten må jeg nok indrømme at jeg nok også bare ville FLÅ i tøjlen. Men når man lige er kommet til sig selv igen, og har fundet ud af at der kun for hesten til at løbe hurtigere, vil jeg gøre som overstående..

• #8   1. jun 2008 Til sabine, ja der hiver du netop fat i et andet problem. Fordi umiddelbart lyder det fornuftig at dreje hesten ( hvis man overhovedet kan få krikken til at reagere på det ) men så vile sandsynligheden for at styrte også være langt støre.

• #9   1. jun 2008 Det der med at drive på hesten har jeg også hørt 100 gange men tror det er det dummeste man kan gøre på en panisk hest, samt at ingen mennesker ønsker at sætte farten yderlige op

• #10   1. jun 2008 Ja, men ville hellere styrte end at blive kørt ned. Jeg faldt så ikke af og Mille væltede ikke, men det var meget tæt på .

• #11   1. jun 2008 tja, jeg plejer at tage i tøjlen og sige PUHH:::: når Al tager sin 180 graders vendig og løber (det sker stadig for tit) men hun er heldigvis typen der "kun" panikker 10 meter væk, og så vil hun stoppe og kigge efter hvad det var hun blev bange for, for allerede 2 sek efter er hun afledt og har glemt hvad hun løb for... længe leve ungheste uden hjerner,..!!!

• #12   1. jun 2008 Til sabine, det var ingen negativ kommentar og selvføelige vælger man at dreje hesten frem for at blive kørt over.

• #13   1. jun 2008 Jaa he.

• #14   1. jun 2008 Da jeg havde haft Queen i et par måneder var jeg ude og skridte en tur med en veninde, vi ville kun skridte da jeg ikke kendte Queen så godt endnu og min veninde red en rideskolehest hun heller ikke kendte så godt. Det gik rigtig fint indtil 2 tøser ca 100 m foran os vælger at sætte i galop (de HAVDE set os! de vinkede endda) og vupti af sted røg også Queen og rideskolehesten, vi indhentede hurtigt de to andre, den ene fik stoppet men den anden kunne ikke og så var vi der tre heste i fuld galop uden at vi kunne stoppe. Min veninde røg af relativt hurtigt, hjalp ikke på sagen med en løs hest og ridestierne løber langs grusgrave så det var ikke et alternativ at forsøge dreje hesten rundt. Hende på den anden hest sad bare og skreg og skreg - hjalp heller ikke. tæt på gården kom der et grønt område hvor jeg valgte at det måtte være nu eller aldrig hvis jeg skulle få hende stoppet, så jeg hev alt hvad jeg kunne i tøjlen for at dreje rundt men faldt af i forsøget, men nåede da at gribe fat i den sidste hest...
    Vi havde skridtet i 40 min, men var tilbage på gården på 5min, det gik bare stærkt, men føltes som en evighed. I starten trak jeg som sindssyg i tøjlerne, men opgav så og fulgte bare med, jeg var stiv af skræk..

Selvom det er to år siden skal Queen ikke vippe meget med ørene når vi rider tur før mit hjerte sidder oppe i halsen på mig, jeg har altid været en kylling og det her hjalp bestemt ikke

• #15   1. jun 2008 Åh stakkels dig patrica jeg har det på præcis samme måde. Hvis Hafrun så meget som lægger an til at løbe eller hoppe til siden så er jeg ved at skide i bukserne.

• #16   1. jun 2008 mit er for no omkring 2 år siden på min gamle part Sheik, han ville ikke gå ned i af en bakke, så han vendte rundt og begyndte så at løbe alt det han kunne, det var sådan så når jeg kiggede ved siden af så kunne jeg se bilerne de kørte lgie så hurtigt som os, jeg var pisse bange og kunne ikke gøre andet end at side og håbe på det vedste, så i slutning af vejen så kom man ud på en større og meget mere trafikeret vej, der fik jeg ham drejet ud på en mark, ved ikke hvordan, også fik jeg ham stoppet, men han havde tabt en forsko da han kom hjem smiley

• #17   1. jun 2008 Det med Hafrun i april skete på under et sekund. Vi havde redet i over en time mig og Hafrun og på stien kommer der en ung dreng på sin cykel med en gettoblaster for fuld udblæsning bagpå. Hafrun kigger bare lidt og går videre, pludselig laver hun bambi-på-glat-is med alle fire ben til siderne og på under et sekund vendte hun rundt og løb helt sindsygt med det hvisde ud af øjene og hovedet op. Jeg kunne slet ikke stoppe hende og nåede ikke engang at overveje at skrige. Vi kom til en bom med to stopler og Hafrun løb igennem dem for derefter at lave et hop til siden pga en sten hvorefter hun forsatte med bare at løbe. Jeg nåede at tænkte at hvis jeg faldt af så ville jeg dø. Endelig kommer vi til en ny sti med store grus og da Hafrun ingen sko har på er hun lidt ømtåede for store grussten og det fik hende til at sænke farten og endelig endelig tog hun ned i skridt, ud af øjen krogen så jeg drengen kommer bag mig og jeg sprang resulut af fordi Hafrun ville være løbet igen. Da han passager mig igen stadig med højt musik siger jeg at han skal tage hensyn. Han siger "fuck dig" og cykler videre. Det tog en halv time før jeg ikke rystede mere og før jeg turde sætte mig op igen

• #18   1. jun 2008 Kit k, jeg nægter at tro at hesten løber løbsk for sjov

• #19   1. jun 2008 Har aldrig prøvet, at hesten løb løbsk fordi den blev bange :o)

• #20   1. jun 2008 Forleden havde en anden veninde lokket mig til at ride en tur med hende - og det har jeg ellers fået sneget mig uden om mange gange, men denne gang gik den ikke, så vi skridter og traver og det går rigtig godt, vi ser godt nok nogle galoperende ponyer som Queen kiggede meget intenst på, men hun stak ikke af, vi rider så lidt længere og de samme ponyer kommer galoperende mod os. Man kunne høre dem råbe til hinanden "skal vi stoppe mens vi passerer dem?" og så "NEEEEEEJ", så blev jeg stiktosset og råbte at hvis de ikke satte i skridt lige nu ville jeg jage dem med min ridepisk. Det hjalp smiley Ved bare at Queen var løbet med hvis de havde galoperet forbi og det er da generelt almindelig høflighed at tage ned i skridt når der kommer andre ryttere, eller hvad..?

• #22   1. jun 2008 Kit: Jamen hun er også superdejlig smiley og utrolig livlig af en 15årig pony at være!
    Hun er dog generelt rolig, hun bryder sig bare ikke om at være alene eller hvis andre heste galoperer væk fra hende

• #23   1. jun 2008 det er jo det, hendes instinkt er bare lidt kraftigt en gang i mellem til mine nerver smiley men så er det godt at min part er total rolig og elsker at tage galopture i terrænet uden sadel

• #24   26. aug 2008 Duke har stukket af med mig 3 gange nu.
    første gang ( duke 3-4 år ). Han er lige kommet hjem fra en berider ( prof ) og vi er ude på en stille tur på vores ene mark sammen med min mors gamle hest jupiter. lige med et løber duke bare. Han stoppede efter ti meter.
    2 gang. Det var kort tid efter, vi var ude på en ridetur på de forskellige marker. Så opdager vi at naboens heste er løse, så min mor hobber hurtigt af jupiter og kort efter hobber jeg af så stikker begge heste af sammen med de løse.
    3 gang var i torsdags. kunne mærke han var glad og ville løbe. derfor skridtede vi kun og vendte meget hurtigt næsen hjem. Vi når lige at komme ind på vores egen mark. Stopper lige op og venter på delano og igen med et er mig og duke nede i den anden ene af marken.
    skal lige siges at i går tog han turen med min mor da han blev bange for en bambi. Og han var virkelig løbsk. Kunne intet gøre. han løb bare hjem.
    efter at han prøvet at løbe igemmen hegnet, røg min mor af. Og hesten stopper op. men han når så at løbe ind i delano som jeg red. så jeg fik mig os lige en tur i jorden. så begyndte de bare at stå og græse.
    så kender det

Kommentér på:
Løbske heste

Annonce