29. nov 2003 Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Tanker om tilridning {{forumTopicSubject}}
Da jeg jo lige har købt en 2 års fjordhest, ja så tænker man jo lidt i tilridning.. og efter at have læst nogle artikler er det faktisk blevet til meget tænkning..
I Danmark er det jo normalen at tilride når hesten er 3-4 år.. har ikke rigtig kunnet finde grunden til dette.. i mange andre lande er det 2-3 år alt efter hesten.. gad vide hvorfor vi gør det senere ??
Alle de artikler jeg har kunnet fremstøve + nogle rigtig gamle ridebøger, mener at rytter tilvænningen bør ske når hesten er 2-2½ år da dette skulle stryke ryggen.. altså at den får vægt på mens den vokser..
Men de mener også at man skal gå meget meget langsomt frem.. den første lange tid kun skridt og kun lige ud (stor bane eller ridehus eller tur) ingen volter eller bøjninger og hesten skal kun gå for helt løse tøjler.. og så kun 1-2 gange om ugen i 5-15 min..
De afviser også at det er en skrøne at nogle racer er tidligere færdige og nogle senere.. alle heste racer er færdige samtidigt.. og det er når de er 5,5-6,5 år.. før er alle vækstzoner ikke lukket og før bør de ikke arbejde hårdt..
Må indrømme jeg er meget i tvivl.. kan se det fornuftige i at starte tidligt, når man læser eksperternes forklaring og hvis man tager det super roligt.. men kan også forstå at man gerne vil vente og "passe på" hesten..
Tror faktisk det største problem er folk der har travlt og hesten skal kunne en masse hurtigt.. så er det lige meget om den er 2 eller 4 år.. det er ikke sundt..
Vil hellere se en hest der får rytter på som 2½ års og man går roligt frem, så den er klar til LC den sommer den bliver 4 år (altså når den må starte) end en der er startet i tilridning 2-3 måneder før den må gå stævner og stadig er klar..
Synes det er vildt svært at "beslutte" sig.. fordi meget trække i hver retning.. tænk hvis man tog det forkerte valg
Men hvad er jeres tanker om tilridning og hvorfor vi i Danmark siger 3 år (USA og ENgland er 2 år normalt og deres heste lever mindste lige så længe som vores) og i Danmark var det også normalt tidligere..
Gider ikke indlæg med at folk er ondsvagt eller noget er dyremishandling.. og at begrunde med at den skal være udvokset holder ikke
for det er hesten langt fra som 3 års.. men kom med jeres tanker og meninger til en god debat..
sep 2006
Følger: 43 Følgere: 45 Heste: 2 Svar: 1.104
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.652
Mine er 4 og 5 og jeg skal først igang nu her
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Altså, måske vænne den til sadel osv. som 3års - men først hoppe op på den som 4års. Som 3års blot en masse leg, løsspringning, arbejde fra jorden, måske noget støvsuger longering, trækture i skoven, se nye ting osv.
Syntes også en hest skal ha lov til at være hest så længe som muligt.
Som 4års yep, også ville jeg nok ikke begynde at lade den snuse til noget der hest 'normal' holdning før hen af 5års alderen.
Dvs. støvsuger ridning, frem og ned i forskellige grader. Tilvænning til en masse ting i skoven, på banen. Men slet slet ikke noget med schekelvininger.
Mest samlede øvlese ville nok være en parade :*G*.
Ved ikke om det var noget i den stil du ville ha svr på ? :b
maj 2006
Følger: 79 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 97 Svar: 2.485
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Faktisk mistænker man at den sene tilridning er skyld i at mange islændere får spat, da vækszonerne når at vokse sammen inden de belastes og så derfor ikke kan holde til vægten af rytter.. dette er man vist igang med at undersøge..
Emilie: Jamen en 3 års hest er jo heller ikke færdig med at vokse, langt fra.. skal du være sikker på at hesten er helt færdig med at vokse, så skal du vente til den er 7 år med tilridning.. og det mener eksperterne jo så netop er skadeligt da de har bedst af at blive styrket under voksealderen..
Mennesker der skal dyrke sport sidder jo heller ikke på sofaen til de er færdige med at vokse og så går igang med træningen.. de bedste og mest smidige er gerne dem der er startet tidligt..
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.098
jun 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 77
mentalt er heste heller ikke klar, de er stadigvæk unge og de skal have lov til at være unge.
Man kan så sige at Danmark er et af de mere fornuftige lande som mener at hestene skal være lov til at vokse og blive ordentlig færdigt inden vi tilrider dem.
nov 2003
Krikken: Altså folk må jo selv om deres svar.. men selvfølgeligt er "Den skal være mindst 3 år, alt andet er dyreplageri" ikke særligt brugbart eller konstruktivt
Nu er heste jo forskellige, og lige meget hvornår man begynder er det vigtigste at se på hesten.. Både min tidligere hest og min nye er ret færdige at se på som 2 års.. andre ligner mest føl..
En hest kan vel stadig være hest og lære alt det andet selv om man sidder på den 5 min 2 gange om ugen..
Hux: I det mindste en som har "hørt" om det
Team bakkely: Jamen en 4 års vokser jo også stadig.. og de rigtige muskler kommer jo af træningen..
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.725
Så jeg synes de skla have lov til at fræse krudt og energi og være unge heste samt styrkes psykisk inden de rides til. Så at starte tilridningen som 4-5 års er godt i mine øjne. Jeg tror på at hestene først er klar psykisk og måske også fysisk når de når den alder.
nov 2003
Tror ikke der er så stor koncentrations forskel på en 2½ års og en 3 års.. der er selvfølgelig forskel fra hest til hest.. men en 2½ års burde sagtens kunne koncentrere sig 5 min 2 gange om ugen..
Camilla G: Hvad bygger du det på at det giver skader ? når eksperterne siger det modsatte ?
Og hvem siger at ingen heste er mentalt klar til 2x5 min skridt som 2½ års, men alle er klar som 3 års ?
Og hvorfor har Danmark flest unge heste der aflives pga af skader, hvis vi er så fornuftige.. mens heste i USA fx lever og arbejder meget længere selv om alle der tilrider som 2 års ?
nov 2003
Eller at Danmark har rigtig mange heste der må aflives tidligere med især ben og ryg skader/fejl i forhold til de lande der tilrider tidligere ??
maj 2006
Følger: 79 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 97 Svar: 2.485
jul 2008
Følger: 1 Emner: 58 Svar: 268
nov 2003
Men i Danmark bliver man jo nærmest lynchet hvis den bare er 2 år og 10 måneder fx..
Fia: Det er jo netop også deres argumenter der får en til at tænke om det man altid har fået at vide måske ikke er rigtigt..
Og ja man mener også heste er nemmest at lære nye ting (altså acceptere fx rytter uden problemer) i 2-3 års alderen.. bliver de for gamle har de tit vænnet sig til at sådan er livet og så kræver det lidt mere
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Men man kan sagtens træne forskellige ting, så hesten er klar til rytteren.. min hoppe har bla allerede haft underlag på ryggen.. hvilket hun ikke sagde noget til, og haft en meget let sadel der bare lå på hende.. hvilket hun heller ikke sagde noget til... Men ja det er vigtigt man ikke går for hurtigt igang og alt skal gå stærkt.. for ja så har man nemlig de skadet heste...
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.044
Det synes jeg da er tankevækkende.
nov 2003
Camilse: Det er vel de færreste der begynder der ?? jo de professionelle hvor hestene skal gå kåringer.. men de tager den jo absolut ikke med ro..
Og ja ved godt de mange unge der aflives er forsikrede rideheste.. men derfor er der jo stadig rigtig mange der kun holder til de er 6-7 år..
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.652
nov 2003
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
dec 2006
Følger: 116 Følgere: 119 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.299
dec 2006
Følger: 116 Følgere: 119 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.299
hhar 2 veninde der har fået en en hver begge heste sq bare have været aflivet fordi de ikke kunne klare presset, og har derved fået skader af en eller anden art.. begge heste fik 1-1½ års pause med små skridt ture og hygge dressur, og nu skal jeg love for de ejere har fået en kæmpe bonus ud a det... begge heste ku før deres skade gå La 6 hvis ikke m klasser og de er bare suveræne heste nu...
har selv 2 2års som først blive redet til som 3-4 års.
pride bliver nok som 3½ da hun er meget udviklet, hvor Tania nok kommer til at vent til hun er 4-5 da hun på ingen måde nu er udviklet...
så som 3-5 års ikke før syns jeg..
Tanker om tilridning