{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
968 visninger | Oprettet:

Jeres holdning til salg af heste. {{forumTopicSubject}}

Er jeg virkelig den eneste, der synes, at heste bliver kastet rundt med. Hvis hesten ikke lever op til rytterens krav, så sælger man den, får hesten en skade, så sælger man den, har man problemer med den, så sælger man den. Jeg synes faktisk, at det er lidt synd, at heste bliver kastet sådan rundt og lynhurtigt bare kasseres.
Jeg ved godt, at der er konkurrenceryttere og folk, der godt vil have en hest , der er drømmehesten, og det kan jeg sagtens forstå, det er slet ikke det. jeg synes bare, det er for let at sige "Nå, men så sælger vi den."
Jeg har det sådan, at anskaffer man sig et dyr, så har man også et ansvar. Et ansvar for at få tingene til at fungere bedst muligt. En pony som Palmira kan jeg ikke ride mere et par gange om uge pga. hendes alder og min størrelse i forhold til hende, men jeg har valgt at beholde hende, og efter alt det, jeg har fundet ud af om hendes tidligere liv med rideskoler osv., jamen så er jeg lykkelig over, at kunne give hende en god tid lige til det sidste. Hun skal ikke bare sælges videre eller aflives, fordi hun ikke er god nok. Når jeg kigger på hende, ser jeg en pony, som har tjent en masse hestepiger gennem sit liv, knoklet rundt i ridehus givet alt, hvad hun har haft i sig, og derfor er jeg stolt over at kunne give hende en tryg og god alderdom.
Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg vil med det her indlæg, måske høre hvad jeres holdning er til det, og jeg skriver ikke det her for at støde nogen på nogen måde, for jeg ved, at det kan være en god idé at komme videre med en ny hest og sælge den man har, men jeg tænker alligevel på, at mange heste faktisk ender som kastebolde smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres holdning til salg af heste.
  • #1   15. okt 2008 Jeg syntes du har helt ret.

  • #2   15. okt 2008 hvis jeg havde den hest du havde, hvis vi leger det.!
    så ville jeg blive nødt til at sælge den, jeg vil gerne have en hest jeg kan ride seriøst, og jeg må ikke have flere heste på en gang det har jeg ikke tid til.
    hende der købte min gamle pony,solgte også hendes pony fordi den fik en skade, og hun geren ville have en hest hun kunne ride seriøst.
    og så er der jo nogen der køber for at sælge til mere efter et stykke tid, og så er der dem der bare vokser fra heste.
    men når man har tiden og pladsen til at beholde sin gamle pony som dig, ville jeg være stolt af mig som du jo også er.


  • #3   15. okt 2008 diffiner "kastebold"
    Hvis man sælger en hest efter 1 år, er det så en kastebold?
    Efter 2?
    3?

    Synes det er bedre at sælge dem til nogen som har overskuddet til at arbejde med den og som kan tilbydde den lige præcis det ingen andre kan som er det optimale for lige præcis DÈN hest/pony... I stedet for at beholde en aktiv hest/pony som gerne vil bruges og være i hænder og den så bare står på en mark og bliver klappet 2-3 gange om ugen..


  • #4   15. okt 2008 Jeg tvivler nu på hesten om hesten ville have noget som helst imod at stå på en mark og blive klappet et par gange om ugen ;o) Ærlig talt - det er da et hesteliv

  • #5   15. okt 2008 * MARIA & PALMIRA - Jeg er så hamrende enig som man kan blive !

  • #6   15. okt 2008 giver dig helt ret ..
    Men ja der er dem der rider stævner seriøst osv og så kan på en måde godt forstå dem men siger ikke at det er i orden


  • #7   15. okt 2008 Det kan godt være, at jeg er sær, men jeg synes, det er forkert, at man to år efter at have købt hest pludselig finder ud af, at det var sgu ikke lige den alligevel. Jeg vil have en ny smiley

  • #8   15. okt 2008 Enig med Zandra.
    En hest ville da klart foretrække livet på marken, frem for livet som stævnehesten..


  • #9   15. okt 2008 Jeg ville aldrig nogensinde kunne skifte min hypper ud med en anden. Men det er måske også fordi jeg ikke er udpræget konkurrence rytter. Jeg ser mere hesten som en ven, end et konkurrence apperat. Og man skifter ikke sin ven ud =o)

  • #10   15. okt 2008 Hmm... Hvis man så tager en anden side af sagen. Hvis en hest ikke lever op til ens forventninger, eller ikke kan honorere kravene, der bliver stillet, er det så ikke bedre at sælge den end at være skuffet, og dermed ikke kunne give den det bedste hjem, den kunne have?

  • #11   15. okt 2008 hel enig med dig

  • #12   15. okt 2008 Jeg kan godt se, at det i nogle tilfælde kan være en god idé at sælge, jeg siger bare, jeg synes tit og ofte, det er den nemme løsning folk vælger - nemlig at sælge. Og det synes jeg, er synd.

  • #13   15. okt 2008 Jeg synes rideverdenen er blevet lidt et "Dur ikke, væk!" miljø, hvis jeg kan sige sådan.
    Men måske ser jeg tingene fra en lidt anden vinkel en mange andre? Hvad ved jeg smiley


  • #14   15. okt 2008 jeg købte en pony da jeg var 14 år, og vidste den skulle sælges når jeg blev 16, men jeg ville ride mine pony år ud. jeg har solgt den, og den har den bedste nye rytter, og den har ikke været en kasteboldt,

  • #16   15. okt 2008 *RHO* Express Pigen malou .

    Det er også sådanne situationer, jeg mener.


  • #17   15. okt 2008 Hold da op- der fik du mig til at tænke yderligere ;O)
    Jeg har sat min pony til salg i og med at jeg nu, efter halvandet år, gerne vil have noget lettere. Hun er jo den absolut perfekte pony og vi passer da glimrende sammen.

    Tiden hvor ponyen står til salg er den værste. Der tænker man virkelig over tingene. Min pony har været til salg et par gange nu, men hver gang hiver jeg i land da jeg i den salgsperiode finder ud af hvilken fantastisk pony jeg faktisk har.

    Mon jeg gør det igen? Det vil tiden vise. Jeg er i hvert fald blevet noget mere ivrig efter at komme ud til hende end hvad jeg var da beslutningen blev taget. Der gad jeg slet ikke og stoppede brat op med at ride hende.

    Tak for indlægget ;O)


  • #18   15. okt 2008 >Pylle & Liidoz <
    Nej, nogle ER nødt til at sælge af forskellige årsager, og som jeg har skrevet tidligere, kan jeg GODT forstå det. Men jeg synes stadig, at nogle heste sælges/ kasseres af underlige grunde.


  • #19   15. okt 2008 enig, men hvis temp f.eks, ikke passer sammen skal man sælge synes jeg smiley
    min hest er 7 år, og har boet i 3 lande ; holland til danmark, danmark til sverige og tilbage til danmark. utroligt han ikke er blevet skør af det smiley


  • #20   15. okt 2008 Benita P
    Det var da så lidt (;


  • #22   15. okt 2008 det vil sige, at nu er andreas helstrand ved at åbne sin egen salgsstald, hvor han køber billige heste rider dem op og sælger dem. det er måske i orden fordi han så hedder andreas?


  • #23   15. okt 2008 CBK .
    Det vil jeg da bestemt også gøre - altså lade folk om det selv. Jeg siger jo ikke, at det er forkert at sælge, men at jeg har en mening om tingene og samtidig er meget interesseret i, hvad andres holdning er (;


  • #26   15. okt 2008 CBK .

    (:


  • #28   15. okt 2008 Men jeg synes da også, at det her har været interesssant. Nu vil jeg smutte, tror jeg smiley

  • #29   15. okt 2008 ja det ved jeg, men hvis man ser det fra hestens syn, er den jo lige meget kastebold om den står 2 år hos den ene eller anden og bliver redet op, eller hvor lang tid man nu bruger på det. ?

  • #30   15. okt 2008 Jeg synes nu ogsaa du har ret! Men jeg vil ogsaa have lov til at sige at jeg lige har solgt min dejlige hest efter kun et aar! Jeg gjorde det fordi jeg lige er rejst til Island og er nödt til at faa noget ud af mit liv imens jeg har det, hun er blevet köbt af en rigtig söd dame og har det rigtig godt, i stedet forat hun bare skulle sta og glo indtil jeg bestemmer mig for at komme hjem til danmark igen, det ville jeg ikke være bekendt. Men for sören hvor jeg savner hende! Og for et aar siden var det jo ikke min plan at rejse til Island i længere tid, nogle ting maa man tage som de kommer!!

  • #31   15. okt 2008 jeg vil så godt indrømme at jeg har været ved at købe en unghest beregnet til videre salg, det blev godt nok aldrig til noget, men det kan jeg ikke se det onde i.
    den pony jeg lige solgt red jeg også op fra inden ting til la-mb til c stævner, det er jo heller ikke syndt.
    kan godt forstå det du siger, og mener heller ikke at en 13 årig skal ride heste op, og at proff ved lidt mere.


  • #32   15. okt 2008 ja ! man må sku tage kampen op hvis der er problemer ! ,, jeg sælger kun min pony når mine ponyår slutter og jeg gider ikke mere til den tid og hvis jeg gjorde skulle jeg alligevel op på hest ? , : ) men altså, der er intet at gøre så man må jo bare passe på sin egen : )

  • #34   15. okt 2008 Jeg kan da godt se at nogen heste måske vil nyde at stå og glo, men jeg har lige haft en hest i ridning som absolut ikke trives når han fik fri.. Han vrinskede hver gang han kunne høre os (ret belastende i længden) og han stod altid ved leddet og gik aldrig længere væk for at græsse, end at han kunne nå derhen hurtigere end os, hvis vi kom ud af huset.. Hvis han fik en "fri-dag" stod han og hæng indtil man tog hans sadel frem... Sådan en hest ville jeg ikke bare lade stå.. Det er jo dyremishandling og det fortjener de ikke...
    Jeg har også før købt en pony der mildest talt ikke var behandlet pænt.. Ham havde jeg et år indtil han fik selvtillid, tillid til mennesker, ordentlig fedt på kroppen og var blevet et rigtigt dyr igen, i stedet for en dukke.. Efter et år solgte jeg ham fordi jeg ikke havde tiden.. da jeg købte ham var det meningen at han skulle være min søsters fremtidige skovturspony, men han blev aldrig rigtig god til børn, så nu bor han hos en rar dame som træner HMS med ham.. Er det ikke det bedste for dem?

    Men de 3 jeg har nu skiller jeg mig nødigt af med.. Jeg er nok nødt til at sælge eller låne mindst en af dem ud, når jeg skal til at tage uddannelse, for jeg synes ikke det er et hesteliv at vente på mig i så mange år...


  • #35   16. okt 2008 Jeg ville aldrig sælge Jasmin med mindre jeg var fuldstændig tvunget til det. Ville være meget bekymret for hvor hun endte. Om nogle år bliver hun givet videre til mine forældre men de er jo også hos hende hver dag. Men ville aldrig nogensinde sælge hende videre.

  • #36   16. okt 2008 Hvis man vælger at købe en ny hest, skal man sælge den gamle.
    Man skal tænke på, at den ene af hestene ikke vil blive redet ordenligt.
    Det vil blive andenhåndsridning - og fra en bekendt, har jeg fået at vide, at det dummeste hun nogensinde havde gjort i hendes liv, det var at
    have to konkurrenceponyer. Resultatet var, at ingen af ponyerne blev redet optilmalt.
    <b>En hest der er blever passet, plejet og redet godt,
    skal glæde en ny rytter.</b> - Sådan har jeg det.


  • #37   16. okt 2008 når jeg skal ha en hest, skal jeg ha en ven for livet, ikke et dyr jeg kan tjene på, eller giver op for nu det lidt for svært. heller ikke en hvor det er staldpiger der gør alt hvor man kun ser hesten når den er saldel op og klar til at ride på, efter min megning er lidt kunstig forhånd til et levene væsen.
    men må sige jeg ser og høre meget at hesten bliver skifte ud som undertøj.


  • #38   16. okt 2008 Ja, jeg er jo så én af dem der sælger, når hesten og jeg ikke fungerer sammen. Jeg bruger så mange penge og tid på hesten, og det skal jo helst være en fornøjelse for os begge to.
    Hvis ikke jeg synes det fungerer mellem hesten og jeg, ja, så blir den altså solgt videre til et sted hvor det kan fungere. - Det synes jeg både hesten og jeg er bedst tjent med.
    Jeg er heller ikke udpræget konkurrencerytter længere, men derfor skal det stadig være en fornøjelse at ta ud til hesten, - både for den og mig...


  • #39   16. okt 2008 Jeg har for ikke så lang tid siden lige solgt min pony, Det var fordi at jeg gerne ville have hest. Da jeg jo er 17 år. Og ikke er en af de heldige og har råd og tid til to heste.

    Men men men, Så fik jeg Valle. og Ja han er blevet kastet rundt til forskellige ejere og lånere som en anden boldt!!! Han er 9 år og har ihvertfald haft 9 ejere! Så forstår godt hvorfor han er snot forviret i hovedet!


  • #40   16. okt 2008 Jeg ser egentlig ikke noget dårligt i at en hest skifter hjem? Selvfølgelig vil det påvirke en hest, som måske i forvejen er lidt skrøbelig at få skiftet hjem konstant.

    Hvis hesten bliver behandlet efter dennes behov, så får den ikke dårlige oplevelser af at komme rundt. Så er det måske også forkert at tage en hest med ud til stævner, hvor den skifter stald hver anden eller måske hver weekend? Det er nye omgivelser - og har den ikke tid til at omstille sig.

    Selvfølgelig har man et ansvar, men så længe man vil hesten det bedste og ikke er ligeglad med hvad man sælger hesten til, så synes jeg man er ansvarsbevidst. Hvorfor beholde en hest, som man ikke fungerer sammen med samt ikke har råd til hvis man stadig gerne vil have glæde ud af?


  • #41   16. okt 2008 Der er jeg så meget uenig! Jeg synes det er synd at beholde sin gamle pony - for ponyens skyld...
    Den vil jo bare føle at den langsomt bliver glemt mere og mere og så står den bare og glor imens man hygger sig med den anden hest - så hellere sælge til en anden pige der vil blive lige så glad for den, som man selv har været...

    Jeg synes nu ikke generelt der er et problem med at ponyer bliver "kastebolde", tvært imod... Synes faktisk de fleste giver ponyen en ærlig chance, før de sælger den videre fordi pigen(i de fleste tilfælde) ikke er dygtig nok endnu til den form for pony.


  • #42   19. okt 2008 Jeg er helt enig! forstår ikke man kan sælge sin gode gamle pony fordi man nu ikke kan starte stævner eller lignende... Synes det er utaknemeligt!

Kommentér på:
Jeres holdning til salg af heste.

Annonce