{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.047 visninger | Oprettet:

Fremtiden for en hest med spat? {{forumTopicSubject}}

Dyrlægen har været til Felix idag, og konstaterede at han formentlig havde spat i venstre bagben, måske også højre. Det er ikke sikkert, men hun lød (desværre) meget sikker.

På ondsdag skal han have en halthedsundersøgelse for at få den sikre diagnose.

Hvad er fremtiden for en hest med spat?

Hvad kan man gøre?

Kan han blive fri for smerter?

Har hørt at man kan ligge nogle specielle sko på med kiler, nogen der har erfaring med disse?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fremtiden for en hest med spat?
  • #1   21. nov 2008 Der er da fremtid! Medicin, og gamacher under ridning kan også hjælpe, men kunne ikke finde på at ride for hårdt. :o) Men lad os nu be for det ikke er spat x)

• #2   21. nov 2008 nej, jeg mener det ikke.. hør om det ved dyrlægen.. men hvis du spørg mig syntes jeg han skal have fred!

• #3   21. nov 2008 Louise H:

aflivning kommer ikke på tale, medmindre vi intet kan gøre ved det!

¤ Svindel&Humbuk ¤

Ja, jeg håber også. Kan bare ikke se hvad det ellers skulle være, desværre. Han har seriøst alle symptomerne.. ):

• #5   21. nov 2008 Min søsters gamle pony med spat, kunne både rides og springe 110 cm og han var 19 år, men han haltede uden gamacher, dog kun under rytter :o)

• #7   21. nov 2008 Mosekonen:

åh, tak fordi du siger det ! (:
    Jeg har gået og troet at jeg aldrig kom til at ride ham igen, og at aflivning måske var det eneste rigtige.

Jeg håber så inderligt at det vender mod den positive retning..

• #8   21. nov 2008 » Stald Jessen :

jeg håber at det ikke er så slemt som jeg bilder mig ind.
    Vil ikke kunne klare at få ham aflivet..

• #9   21. nov 2008 ved ikk om mus og spat er det samme..?
    men min har en mus men det betyder ikk noget smiley
    men ja lyt til mosekonen smiley
    knuz knuz

• #11   21. nov 2008 min pony fik også konstateret spat - men måske ville sko på bagbenene hjælpe. det er nu 1,5 år sidan og han har aldrig været halt - undt. ved tab af sko(en gang) (det er dog heller ikke 100 procent sikkert at han har spat da vi ikke fik taget røngten)
    det vigtigste ved spat heste er at de bliver motioneret regelmæssigt - meget gerne hver dag og de skal varmes grundigt op. Det tåler ikke for lange ståperiode - det er faktisk det værste man kan gøre ved det;)

så mit råd er at du spørger din dyrlæge hvad du kan gøre ved det - spørg ham om sko måske evt kunne hjælpe eller om der er medicin han skal have. Ellers synes jeg du skal blive ved med at ride som du plejer men lade være med at springe alt for højt og længe:P

hihi håber du kunne bruge det til noget;)

mvh kirstine

• #12   21. nov 2008 Jeg håber ikke det er så slemt, men tror desværre det er det ):
    Han er halt på venstre bagben, og meget halt efter en bøjeprøve. Han har spændninger både i lænd, ryg, hals og nakke pga. de smerter han har i benet.
    Dyrlægen fik løsnet spændningerne op, men de vil jo komme igen hvis han går og har ondt i benet.

Ved ikke om man kan konstatere at spatten er slem på baggrund af haltheden, men jeg har det bare på fornemmelsen..

• #13   21. nov 2008 Kirstine J:

Han har allerede stået stille i 2 uger, og jeg har fået besked på at lade være med at ride ham indtil en diagnose er stillet..
    Han går dog i løsdrift på kæmpe græsfold, så jeg håber det er tilstrækkeligt med motion..

• #15   21. nov 2008 der er 2 heste ned på min rideskole der begge har spat (:
    og begge hestene rides helt normalt, den ene er en springhest, og den springer stadig ligeså højt som den gjorde før, og det er altså højt smiley
    der er ingen af hestene der kan mærke noget af det, og det rides nøjagtig som før (:
    - håber mit svar kunne berolige dig lidt (:

• #16   21. nov 2008 Jeg ved ikke præcis hvordan det fungere, men ved hjælp af medicin kan man få spat til at 'gro sammen', så den ikke mærker til det. For en sikkerheds skyld, kan man også ligge speciel sko på.
    Men på nogle heste, med en høj grad af spat er det nærmest umuligt at få til at gro sammen.
    Min egen pony havde spat på begge bagben. Det ene bagben 'groede' hurtigt sammen, me det andet tog lang tid. til sidst kunne vi ikke bærer at se ham halt og ved siden af sig selv mere. Man skal huske at tænke på heste er skabt til at løbe, ikke til at stå i en boks og ikke kan blive brugt. Så han fik fred.
    Men som mange af de andre nævner, er der mange heste med spat, der kan de samme ting som før de fik spat.
    Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med din pony smiley

• #17   21. nov 2008 Polly har spat i begge bagben, alle glideleddene er vokset sammen... men så længe jeg ikke rider hende (andet end korte ture) er der ingen problemer...

Handsome, som du kan læse lidt om her (link fjernet) , har spat, han bliver redet hver dag... så en hest kan godt gå på højt plan med spat i bentøjet...

• #19   21. nov 2008 min gamle hoppe havde også spat..

jeg vil helt sikkert give medhold i at de bare skal have motion hver dag..
    derudover fik hun kiler i sine bagsko.. der findes forskellige sko der kan afhjælpe det, vingesko, ringsko og kile sko, det er forskelligt fra hest til hest hvad den går bedst på..

så du skal ikke se det som en døds dom..
    der er iøvrit mange top heste der går med spat!

• #20   21. nov 2008 Min gamle pony havde også spat, og som flere andre siger, gælder det bare om at holde hesten i gang. Jeg har redet væddeløb og sprunget 140 på min pony, som havde spat i tre ben. Desuden havde jeg hende i hele 11 år, efter at hun fik konstateret det, og blev først aflivet i en alder af 21 år, så der er masser af fremtidsudsigter for en hest med spat. Min kunne stort set rides normalt bortset fra det sidste halvandet år, så bare rolig, det skal nok gå smiley

• #21   22. nov 2008 Min hest har også spat i begge bagben - han fik det konstateret da han var 8 og nu er han 21 og har gået op til MB3 i dressur....

• #22   22. nov 2008 Min pony blevv aflivet pga. af spat. Vi fik hende røgtenfotograferet, hvor der var spat i begge bagben. Til sidst kunne hun næsten ikke gå, fordi spat er noget af det samme som slidgigt. Meb ja, det kommer an hvor stor en grad det er. Minhavde spat i høj grad, men hvis din f.eks. kun har det i et ben, og ingen smerter har, kan den jo bare bruges som hyggehest.

• #23   5. jan 2009 rolig nu, min pony har os spat, tag det stille og roligt, og bare rid hygge ridning på den, og vis du gerne vil ha den til at blive til igen måske.
    kan den få sådan nogle spøjter ind,
    min pony er helt angådene, og har ikke været noget:).

har set mange ponyer/heste med spat, som rider LA - P-klasser idag ;).

• #24   12. feb 2009 jeg har lige solgt min pony, den der har spat,
    springer 60-70cm på ham
    men self. ikke tit

Kommentér på:
Fremtiden for en hest med spat?

Annonce