{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.503 visninger | Oprettet:

Dressur = snobberi {{forumTopicSubject}}

Well, nu blev det lidt taget frem i et andet emne.
Så hvorfor ikke en debat om det for sig selv?

Selv, så syntes jeg dressur har en tendens til at være snobbet.
Ved ikke om det er fordi det ER dressur, stammer fra nogen adelsmænd kun red og finere folk - det hele skal være klinisk og moden ( overdrivelse fremmer forståelse ).
Men det var det med hesten ikke må have en bestemt farve, anderledes underlag, sadel farve, type osv. i følge nogen dommere - eller sågar ryttere fordi; "Det er da helt hen i hækken, sådan skal det bare ikke se ud ".

I dressur skal det passe sammen og hesten skal have udstråling for ellers er der ikke så god chance igen.
Men hvad hvis hesten er en lad os sige.. En Norsk Skovhest (arbejdshest, elller hvad de hedder ) denne hest er rød, ser bedst ud og har mest udståling i et skrige grønt sæt, den har også stritman da det fremhæver vallaken, en gang hingst flotte hals.
Det kan man simpelthen ikke..

Fordi det er normalen at alt skal være hvidt, flettet op, brun eller sort i farven og sporty?

Og husk.. Generalisering ja og overdrivelse ja - men det skulle skæres ud i pap på en måde (:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dressur = snobberi
  • #1   2. dec 2008 Synes det meste ridning er snobbet... MEn helt klart du har ret med dressur det er for langt ude at der er nogen der er sådan...

• #2   2. dec 2008 En dressur dommer burde sagtens kunne se om hesten er samlet korrekt uanset om den har strit man eller ej... (syntes ikke strit man ser godt ud, men det er jo bare en personelig mening)

• #3   2. dec 2008 Men syntes at det er helt fint at deres rides med hvidt underlag, så er det jo netop mere lige for alle, så ender det netop ikke i en kæmpe modekonkurrence om at havde fx mest lyserødt udstyr lige som i spring.

• #5   2. dec 2008 Beskrivelsen af hesten var også ude i det ekstreme (:
    Men ja, dommere burde være ligeglad med udseendet men man hører så tit de ikke er - og folk hilmer op hvis man kommer lidt anderledes klædt.

• #6   2. dec 2008 ALLE ridefolk har noget snobberi i sig tror jeg: hms-folket, dressur-folket, spring-folket, military-folket osv osv.
    ALLE rideformer har bestemte snobbede rammer, hvis man overskrider dem; ja så er man dømt til taber på livstid.

• #7   2. dec 2008 Moe - jep, det det jeg mener x)
    Lige som i social livet - skiler man sig ud, så kan man godt regne med at få sparket hvis man kommer i kredse hvor det ikke er velset at se anderledes ud.

• #8   2. dec 2008 Jeg sys i det hele taget om man rider dressur eller hva man gør bare har travlt med hvordan andre træner deres heste eller hvordan de rider..

Man skal lære at passe sig selv og lade være med at se ned på alle andre og tro man er den bedste,

• #9   2. dec 2008 Jeg har redet stævne på en fjordheste blanding, og jeg har godt nok aldrig prøvet det der med at dommeren dømmer ned over det, tror også nogle gang flok selv er lidt "oppe at køre" og ofte giver den slags ting skylden "jeg fik ikke så mange point der og der det er helt klart fordi dommerne ikke kan lide min hest og... og......".

• #10   2. dec 2008 Det er en modig debat at tage op.. smiley Men er vild med dine overdrivelser..

Men ja, hestepiger = snobber, ja ved også godt der er at skære alle over en kam, men vi er et mærkeligt folkefærd os med heste...

Og tror også der er mest snobberi i dressurverdenen..

• #14   2. dec 2008 Skoleuniformer er indført for at man ikke skal kunne se forskel på rig og fattig - tror næppe det var meningen med dress code til dressurstævner (:

• #15   2. dec 2008 JEg rider i det jeg har lyst til også må andre kunne se ud over deres snobberi. Det er jo helt vildt som andre kan gå amok over ens påklædning kan andre ikke være lige glade? Og kan ikke se at en fjordhest ikke kan være en dressur hest

• #16   2. dec 2008 Fordomme ikke snobberi for sin vis.
    Det er bare uvidenhed egentligt, fordi man endten syntes scene kids er nogen ynkelige nogen, statsministerens kone er blondine dum, fjordheste er spassere til dressur osv.

Uvidenhed (:

• #19   2. dec 2008 ' folk udefra ser også os ryttere som snobber, uanset, hvilken kategori vi rider i. Og det er fordi ridningen er sådan en dyr sport. Det er der ingen af os, der kan komme udenom.

• #20   2. dec 2008 jeg eelsker stritman, det synes jeg får nogle heste til at se lidt mere friske ud (:
    min pony har stritman, og er Stolt, så længe jeg ikke starter stævner, for jeg synes det ser så fedt ud (:
    jeg er dressurrytter.
    jeg synes også det er lidt snobbet til tider, men det synes jeg også håndbold kan være (;

• #21   2. dec 2008 Mennesker er generalt højrøvede hvis de 'har' noget - eller mener de ihvertfald selv.
    Fx. en celebrity kan også blive for snobbet pga. de mener de er bedre end andre, eller en musiker fordi hans album ligger nr et, koavlereren fordi hans kød sælger bedst osv.

Folk burde nogen gange bare åbne øjnene lidt og se længere end deres ejen mening og næsetip smiley

Camilla - Hver sin mening ja (;
    Men at ha en fordom der egentligt er modbevist finder jeg lidt underligt xD

Jeg har skam også redet Sports ponyer og DV'er osv. men ved de sagtens kan gå dressur - derfor ville det være en fordom at sige de ikke kunne.
    Jeg bryder mig bare ikke om dem - og det er noget helt andet end en fordom (;

• #22   2. dec 2008 Nina (: SØGER DRESSURHEST!
    enig.

synes nu ik sporten er snoppet, det kommer an på hvor man kommer men i virkeligheden så er det vel bare folks personlighed.
    til stævne synes jeg nu det meget okay man flette hesten og ride med sort og hvidt, så ser folk/hestene os lidt mere ens ud, men der hvor jeg står må man helt selvom hva man rider med til stævne bare man har hjelm på

• #23   2. dec 2008 altså synes det er forsklellgt selfølig er der meget snobberi jeg synes at snobberi er fx:
    Nogle der har en hest der går Xtremt godt og ikke siger hej eller et eller andet eller svare hvis man spørger..

men som nogen har skrevet synes jeg ikke det er snobberi og ride mde underlag og bandager & trøje der matcher

• #24   2. dec 2008 Har jeg heller ikke sagt det er, at ride i hvidt xD
    Men at hvis man kommer trækkende med en pruhest i lyserød, blå eller hvad man nu kan finde på så er det " det der gør man bare IKKE " (;

• #25   2. dec 2008 folk der tror de er bedre end andre eller mere populære eller andet er jo os snobbet men det har da ik noget med sporten af gøre (efter min mening)

• #26   2. dec 2008 Camilla Rosenlund - jep, det er så -.-
    " Vil du lige hjælpe mig med at holde hesten? "
    " Ehh... Nej hvad tror du selv "

Osv. ´kan virkelig ikke se logikken i det.

• #27   2. dec 2008 Krikken xD - F.L. L

hva mener du, folk bestemmer da selv hva de bruger penge på.
    eller hvis man har et arbejde forstår jeg da godt man køber lidt ekstra til hesten.
    det er da ik snobbet fordi folk vælger at bruge deres penge på forskelligt?? eks deres hest ??????
    er nu ik helt med

• #28   2. dec 2008 EAOX - folk må bruge deres penge og så mange de vil for min skyld,, på det de vil.
    Men når det går over i at man skal ha hænge man, skal se ud som alle andre til stævner, ikke må lave fx jordtræning mens andre er i hallen.
    I det hele taget meget om bare at følge strømmen, ikke skille sig ud.

ROSENLUND - det er virkelig slemt -.- Jeg elsker også at være til stævne smiley var det 3 gange da jeg gik på rideskole, nu er Maja bare ikke lige en stævne pony pga. alderen og den nærmeste ligger ret langt væk.
    Men bare hele stemningen i det, at vaske hesten, strigle over grundigtigennem, snakke om dem der rider osv.
    SKIDE hyggeligt.

• #29   2. dec 2008 Det er da en underlig mening at have.
    ^^dressur = snobbet.
    Dressur er "tradition" og har mange regler som har grobund i historien ;D
    Mange dressurryttere træner rigtig meget, fordi det oftest er noget de virkelig brænder for.
    ^^gør det en person snobbet?
    Tror mest af alt denne mening om dressursnobber kommer af misundelse. Men misundelse er menneskeligt. - HUSK det smiley

• #30   2. dec 2008 jamen hvem sir os man ik må det?
    det kommer jo an på hvilken jordtræningen, men noget jordtræning er jo yderst generende for dem der rider, så det har vel ik noget af gøre med at være snobbet,

• #32   2. dec 2008 Camilla !:
    Har godt nok hørt lidt med de haflingerforeninger smiley
    - det et lidt synd det "skal" være sådan.

• #33   2. dec 2008 ' *Le Sinclair Buddy* ' - Dressur = snobberi? Var et spørgsmål (:
    Fordi jeg tiltider føler det er pænt snobbet, i det hele taget verdenen idag.
    Og nej, jeg er skam ikke misundelig - dressur kan jeg godt lide og har redet et selv på et tidspunkt, har bare ikke tiden mere så hygger mere - havde jeg mere tid, boede et andet sted, red en anden pony osv så red jeg skam også stævner.

EAOX - Det er jo det (: Der er ingen der siger det, der er bare noget der står mellem linjerne eller folk ikke lige syntes er rigtigt.

• #34   2. dec 2008 Krikken xD:
    Det var som sådan ikke henført til dig smiley - Du har bare været modig nok til at tage emnet op smiley
    Det er jo en meget udbredt mening, og mest af alt tror jeg den bunder i misundelse.
    ^^det er der desværre meget der gør i hesteverdenen...

• #35   2. dec 2008 en ting jeg hader er når man varmer op, og så alle dem der bare har en hest der går perfekt skal altid eje alt pladsen. synes atid det er de sammen der rider uden at se sig for mens alle de uruttineret skal flytte sig for de "gode". i sted for at alle tog hensyn til alle. sådan er det også i spring, de "gode" rider ind forand springet og skifter volte og rider altid der hvor de vil.
    det er det jeg ville kalde for snobberi. jeg kan simpelhen bliver så sur på de folk, der tror de ejer alt pladsen. og jeg har også mange gange kommet til at sige det for højt så alle kunne høre det.

• #36   2. dec 2008 egentlig ik, selvf er der de der regler til stævner nogen steder, men det har stadig ik noget med at være snobbet af gøre.
    jeg kan slet ik se problemet, måske er det der hvor du står.
    man burde da være lige glad med andres mening

• #38   2. dec 2008 jeg er springryttere og jeg syntes at dressur ryttere (dressurryttere på højt niveau) er meget snobbet.
    også fordi jeg sjældent kan enes med dem.

• #39   2. dec 2008 ridning <b>er</b> snobbet.

• #40   2. dec 2008 Jeg synes nogle af de mest forfærdelige mennesker man kan finde, er hestemennesker. Self. er der undtagelser, men alligevel.

• #44   28. aug 2012
    Gud hvor er det et gammelt emne der lige blev taget op der smiley
    Hvorfor det?

• #45   28. aug 2012 Tja.. Det for mig til at tænke over, at min mor alle dage har sagt. At hun altid har undret sig over hvorfor hestepigerne er så snobbet, og alting handler om at have den fineste hest, tøj, udstyr osv. osv. Det er især noget hun har set til stævner men også i staldene jeg har stået. Er man ikke med i den, ja så bliver der fnidderet. Men jo der er snobberi men ikke kun i dressuren. smiley

• #46   28. sep 2012 En hovsmed jeg kender har ytret sig om, at han muligvis snart stoppede med sit arbejde pga snobberi blandt hans kunder. Han blev engang vraget af nogle ryttere, fordi han også skoede andre racer end lige deres:-/
    Men ellers har jeg ikke selv oplevet det så meget igen, nok fordi jeg ikke lige færdes i de store stalde eller til store stævner.

• #47   29. sep 2012 Synes der er meget forskel på spring og dressurryttere..

hvis man er til dressurstævne synes jeg tit det er lidt.. en hver har nok i sit.
    Men til springstævne, hvis man lige mangler et par støvler, har glemt pisken, mangler en sikkerhedsvest, eller har sadlet sin hest af, men bliver kaldt til præmieoverrækkelse, jamen så låner man da lige af en af de andre..

har ALDRIG oplevet man kan det til et dressurstævne..

• #48   29. sep 2012 ps. har flere gange mødt op til præmieoverrækkelse i lånt tøj fordi jeg havde skiftet til EM sågar i støvler der ikke var lynede smiley vi er altså ligesom alle andre tøser der elsker vores heste smiley

Kommentér på:
Dressur = snobberi

Annonce