{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
720 visninger | Oprettet:

Salg eller aflivning?? {{forumTopicSubject}}

Min pony Sherif fik for ca. 8 mdr. siden en skade i bagbenet som gjorde at han ikke kan rides på andet en skovtur engang imellem.
Det er jo self. mega træls, og især fordi jeg ikke har råd eller tid til at have en hest stående som hverken kan bruges, og det var derfor jeg så valgt med blødende hjerte og tårer ned ad kinderne at sætte ham til salg, og det virkede for mig som den rigtige løsning, indtil jeg så en dag møder min dyrlæge og falder i snak med ham.
Han fortæller at han engang solgte en af hans døtres pony til let skovturspony, hvorefter han så 2 år efter ser den til et springstævne, totalt udkørt og tom i blikket, og med helt anden ejer, og det viser sig også at den har fået ejerskifte 4 gange siden han solgte den. Og at han derfor syntes jeg skulle vælge aflivning istedet.

Det gør mig enormt forvirret, jeg kan virkeligt ikke nænne at skulle aflive en 14 årig hest, som er så glad og tilfreds med sin tilværelse. Men han skal heller ikke ende som den pony dyrlægen fortalte om, og da jeg før er blevet snydt da jeg solgte min forrige hest, gør det det jo ikke bedre. Men hvis jeg skal beholde ham syntes jeg også det er syndt for ham, da jeg syntes han er en hest der fortjener den opmærksomhed han har brug for!

Har bare brug for nogle andres holdninger og synspunkt til dette. da jeg er totalt lost?
Hvad ville i gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg eller aflivning??
  • #1   12. dec 2008 jeg ville vælge at stoppe mens legen er god

  • #2   12. dec 2008 Fin en god ejer til ham og sørg for en ordenlig kontrakt .

  • #3   12. dec 2008 Camilla Stormont ! - Jeg har slet ikke tænkt på at man kan lave en kontrakt, det kunne jo være rigtigt smart så ved jeg jo han ikke bliver solgt videre!! (:

  • #5   12. dec 2008 Synes det erhelt godnat at aflive en hest bare fordi den ikke kan rides på. Hesten er her ikke kun for at tjene sit meneske men også for at nyde livet og detkan de sagtens gøre på folden og med små hyggeture og træning fra jorden.

    Jo det kan gå galt, som din dyrlæges historie fortæller, men tror ikke det sker hver dag. Man kan jo bare sørge for at holde kontakt med de nye ejere og sælge til den rigtige. Og den rigtige i sådan et tilfælde vil nok være en ikke så ridemindet person, som holder hest for at hygge og træne fra jorden. Sådanne mennesker findes jo altså også, hvilket jeg tror rrigtig mange konkurrencemennesker glemmer.


  • #6   12. dec 2008 At aflive en hest, pga noget man har hørt nogen steder ville jeg ikke.
    Alle heste fortjener at leve til de ikke kan mere.

    Så kan man ev.t lave kontrakt på at de kun må bruges til det og det og det og at man har forkøbsret hvis de ikke vil ha den mere + at holde kontakt med ejer så man ved hvordan det går hesten.

    Aldrig om jeg vil aflive den bare pga. det.


  • #7   12. dec 2008 Jeg fortyder så inderligt jeg ikke valgte en anden ejer eller aflivning til min gamle pony smiley

    Han have spat i det ene bagben med evt mulighed for at det ville blive bedre efter ro (råd fra dyrlægen) - så solgte ham til en kvinde som virkede utrolig flink og sagde hun ville beholde ham til han ville dø naturligt - dog solgte jeg ham til hende i bedste tro indtil vi kom ned og afleverede ham turde bare ikke sige til mine forældre det virkede forkert og tage ham med hjem igen - så nu har han haft utallige ejere og kan ikke finde ham mere smiley Håber han har fået fred !

    - Jeg ved aflivning er svært, men nogle gange er det bare bedst smiley
    Eller som Stormont siger skriv kontrakt smiley Selvom der også kan gå ged i det smiley


  • #8   12. dec 2008 Jeg ville personligt ikke kunne nænne at aflive en glad og sund hest (taget skaden i betragtning)hvis den havde ondt ville jeg ikke være i tvivl, så skulle den aflives. Men hvis det ikke gør at han har ondt til daglig, så vile jeg beholde eller sælge.
    Da du ikke har mulighed for at beholde den, så gør som Camilla Stormont siger. - Lav en ordentlig kontrakt med køber smiley

    Held og lykke
    knus


  • #9   12. dec 2008 Men med en kontrakt kan man også gå til politiet med et godt grundlag, hvis denne ikke overholdes. Så man er til dels sikret at hesten får det som man selv vil have det, og hvis den alligevel ikke skulle blive overholdt er man også sikret hjælp til at få gjort noget ved det politiet. HVis de da gider at tage sig at sådan noget...

  • #10   12. dec 2008 Simone T - Jeg er ikke konkurrence rytter, men enteligt bare hyggerytter, men jeg har i forvejen 2 andre heste, og skolegang, så kan ikke nå ham også, og han hader at blive overset, og elsker når der bliver trænet klikkertrænning og sådan med ham, og jeg syntes han fortjener en ejer som har god tid til det. men jeg kan tydeligt se hvad du mener og ja jeg ved der er en masse mennesker som er er søde ved sådanne heste, men ved min forrige pony troede jeg også personen jeg solgte til var et godt menneske, og hun lovede at skulle freja videre sælges ville hun kontakte mig, nu har jeg ingen fornemmelse hvor freja er.
    Så det gør mig bare meget nervøs (:


  • #11   12. dec 2008 Krikken: Jeg syntes faktisk du har fuldstændigt ret, syntes det ville være meget forkert at aflive en hest, fordi den ikke kan rides.
    Det er bare frygten for at finde en ny ejer der er god nok! (;


  • #12   12. dec 2008 Signe: Jeg hentydede heller ikke til at du var konkurrence menneske, undskyld hvis jeg fik formuleret mig forkert smiley Det var mere det at så mange heste i forvejen lider under den skæbne at have en ejer som overser den og kun tænker på sin ridning, så ville bare lige gøre opmærksom på jeg synes det er forkert, selvom det ikke rigtig har nogen relevans smiley
    Kan godt forstå du er nervøs når du har dårlige erfaringer i forvejen!


  • #13   12. dec 2008 Christinna - lækker hest sælges : Det var det der skete med min forrige pony, bortset fra at da jeg afleverede hende, troede jeg stadig at det var en godt nyt hjem? smiley

  • #14   12. dec 2008 Simone t - Ja, det er jo rigtigt, så har man jo rimeligt sikret hans fremtid (:

  • #15   12. dec 2008 Simone T - Det er bare iorden, ja der er mange ryttere der kun går op i ridning og ikke i ordenltlig pasning af hesten osv. Det er så forkert!
    Ja det er træls sådan noget ! (:


  • #16   12. dec 2008 jeg ville med god samvittighed lade ronald eller enhver anden hest aflive, den dag de ikke længere kan fungere som ridehest, og jeg ikke har råd til at lade den gå og nyde livet. (husk at ikke alle heste trives ved at være græsslåmaskine. kender flere heste der ændrer totalt personlighed når de ikke længere bliver brugt til noget meningsfuldt).

    Det er i mine øjne en helt god og ansvarlig ejer der lader sin hest aflive. der er ingen heste der lider i himlen. derimod kan man aldrig garantere at hesten ikke bliver udsat for noget den ikke kan tåle, hvis man sælger den videre. (kontrakter holder ikke vand)

    afliv ham, vær ansvarlig, og tillad dig selv at give slip. husk at hesten kommer da aldrig til at opleve noget grimt.


  • #17   12. dec 2008 Hvis man har alt for høje forventninger og bange anelser er ejeren heller aldrig god nok (;
    Syntes du skal finde en god ejer der passer med hesten også lave en kontrakt du evt. kan bruge i retten hvis det går dne gale vej igen.

    Det er efter min mening mere ansvarligt end at aflive den (:


  • #18   12. dec 2008 enig med Stormondt smiley
    lav en kontrakt med forkøbsret smiley


  • #19   12. dec 2008 helt enig med krikken og helt uenig med marie louise. Mennesker der afliver sine heste fordi de ikke længere kan rides på er sådan nogle mennesker man tager ud og slår på smiley

  • #20   12. dec 2008 Maria louise - Kan godt se hvad du mener! Men han kan jo stadig bruges til tur ridning, og han kan en helt masse tricks hvilket han elsker at lave! (:

  • #21   12. dec 2008 Når min pony ikke skal mere med mig (den som ikke gider ridning, men som vil stå på en mark) sender jeg den på pension med mig som ejer på den, så skal den bare havde lov til at gå et sted med nogle andre heste ig hygge sig...,
    har du ikke nogle venner/bekendte der har nogle heste på en mark hvir den kan gå sammen med dem??(:


  • #22   12. dec 2008 Jeg ville sælge, og lave en købkontrakt, og så self. ikke tage den første køber, hestehandler eller rideskole, selvom der bliver sagt det er en skovturshest.

  • #23   12. dec 2008 Krikken - Du har fuldstændig ret, det er det jeg vil gøre ! Mange tak (:

  • #24   12. dec 2008 Signe: Godt at det er det du vil gøre smiley Du skal ikke lytte til Signe B, ingen heste keder sig på en mark hvis de får daglig omgang med mennesker, det er noget man tror hvis man har misforstået sin hest fuldstændig og ikke aner hvordan man skal aflæse dens humør

  • #25   12. dec 2008 Tropeyllingen - Nej desværre ikke smiley

  • #26   12. dec 2008 hov det hænger hvist ikk helt sammen det jeg lige skrev. Du skal ikkelytte til marie louise smiley

  • #27   12. dec 2008 Simone T - Du har fuldstændigt ret, det er dejligt at have mere styr på hvad jeg vil (:

  • #28   12. dec 2008 Hvis jeg havde en skadet hest og ikke selv kunne beholde den, så ville den få fred.. en hest er ikke ked af at være død, men den er ked af at blive sendt videre brugt op og måske ende på en slagtetransport til Italien..
    At tage ansvar for sin hest er at give den fred når man ikke længere kan garentere den et godt liv.. ogmed den mange historier man hører hver dag, ja så kan man ikke stole på nogle.. mange lover guld og grønne skove for at få en billig hest..
    Skriver i kontrakt så husk at indskrive en bod.. altså hvad der sker hvis de ikke overholder kontrakten.. eller kan den nemlig ikke bruges til noget som helst selv om de bryder den..


  • #29   12. dec 2008 Susie - han fik skaden da han blev sparket af en anden hest, de 2 nye er heste jeg rider for en avler og det for jeg penge for, så jeg kan spare op til en ny hest, også har jeg jo ikke rigtigt tid til min søde Sherif og det har jeg det skidt med, så hvis han kan få et hjem hvor der er en som ikke er int. i ridning men bare vil hygge med ham så ville det jo være meget bedre (:

  • #30   12. dec 2008 Hvis vi havde mere plads og flere penge havde vi gerne taget ham ud til vores stald, Susie K og mig. Jeg ville tage alle de heste ind som havde det som din, og sørge for de havde det godt til deres dages ende. Gid man kunne lege gud

  • #31   12. dec 2008 Signe spider pig - Kan man skrive i en kontrakt at hvis de ikke overholder det og det, så skal hesten afleveres tilbage til mig? Eller må man ikke det? (:

  • #32   12. dec 2008 Simone T - Ja det kunne være fantastisk !! smiley

  • #33   12. dec 2008 Signe B: Det kan du skrive, men hvad så hvis de har solgt den videre ? oftest indskrier folk et beløb der skal betales og som er langt højere end hestens værdi fx er den 5000 kr værd skal de måske betale 50.000 kr his de sælger den videre til andre.. så kan det ikke betale sig at sælge..

  • #34   12. dec 2008 Jeg kan fortælle dig, at jeg har stået i PRÆCIS den samme situation. Palmira haltede i en lang periode, når jeg red hende, og dyrlægen konkluderede, at det var en blanding af min vægt i forhold til hendes alder/ led, som der også er lidt problemer med. Ikke fordi jeg var for stor til hende, men nu hvor hun er blevet ældre (18 år), havde hun altså sværere ved at traske rundt med mig på ryggen.
    Han sagde, at det nok var bedre med en store pony, hvis jeg ville videre, men jeg nænnede simpelthen ikke at sælge en 18-årig pony til hyggebrug - jeg ANER IKKE hvor hun havner senere hen!

    Jeg har valgt at beholde hende. Nogen synes det er en mærkelig beslutning, men for mig er det den helt rigtige. Jeg har lagt ridningen lidt på hylden, skridter hende et par gange om ugen og lader hende ellers nyde livet. For når hun har det godt, er jeg glad, og så kan jeg godt få det positive ud af at have en hest, der ikke skal rides så meget mere. Det passer fint med den tid jeg har i øjeblikket til hest.

    Men jeg kan self godt se, at det er svært, hvis du stadig vil ride, som du plejer. Jeg elsker at springe, galoppere osv., men ikke mere end at jeg kan undvære det til fordel for min elskede pony. Men jeg kan godt se, at det er et større problem for andre, da der self er mange andre, der prioterer ridningen højere end jeg gør det smiley

    Men jeg tror, at hvis jeg var dig, og under ingen omstændigheder kunne have den mere, så ville jeg lade den aflive. Jeg ville ikke sælge viedere.


  • #35   12. dec 2008 Signe spider pig - okay(:

  • #36   12. dec 2008 Og self er det svært at aflive en hest, men det er det vel altid. Jeg ville trods alt have det bedre med en aflivning end salg (især når den HAR haft et langt liv.)

    Men sådan er man jo så forskellig.


  • #37   12. dec 2008 Maris - Okay, syntes det er en flot beslutning du har taget, men jeg vil bare gerne videre med min ridning, så det er bare svært smiley

  • #38   12. dec 2008 Signe B - FotoNymfen .

    Ja, det er nemlig virkelig svært smiley


  • #40   12. dec 2008 jeg ville aldrig lade en hest der ikke trivedes ved blot at være hyggehest, gå på en mark og være græsslåmaskine...

    det er ikke et spørgsmål hvad jeg kan og vil med hesten, det er et spørgsmål om hvad hesten trives med. Som sagt, jeg kender flere heste, der IKKE ville trives ved ikke at blive brugt. At blive trukket ud af skabet, sat på græs, trukket ind igen, og sat i et skab, hver evig eneste dag, er IKKE et liv for ret mange heste.

    Ronald ville IKKE trives, og det er også derfor han bliver aflivet den dag han ikke kan bruges til det som han godt kan lide... det gør jeg som en ansvarlig ejer! ikke noget at gøre med hvad jeg vil...

    Men en hest, der trives med at være græsslåmaskine, og hvor man har råd til at have den gående SELV (ikke noget m videresalg!!!) , er helt top at lade være smiley

    men ville ALDRIG nogen sinde sælge videre!! Sælger kun raske og glade dyr, som har en fornuftig alder.


  • #41   12. dec 2008 ¤ Marie-Louise ¤

    Palmira er kun glad for at have den frihed, hun har nu. Hun er meget gladere, når hun bliver brugt nu, før i tiden vendte hun røven til på marken, hun gad aldrig rigtig. Nu kommer hun glad, når hun ser mig og er meget mere samarbejdsvillig. Men jeg tror, der er stor forskel på heste. Jeg ved, at Palmira har været brugt som rideskolepony og har været redet og ejet af mange, så jeg tror ganske enkelt, at hun er glad for den frihed, hun har nu. Hun har gode foldkammerater, og jeg vælger tit bare at gå ture med hende og til afveklsling en gang i mellem bliver hun longeret og gerne med bomme osv. smiley


  • #42   12. dec 2008 Marie Louise - Jeg syntes bare han skal have lov til at nyde livet på marken med sine venner, og lave det han elsker allermest nemlig klikkertrænning (:

  • #43   12. dec 2008 fínd dog nogle som vil bruge den som selsskabs hest?? mange vil gerne låne en hest som de kan havde til at gå med en shetlænder eller noget...

  • #44   12. dec 2008 Sidebemærkning jeg lige kom til at tænke på xD;
    Maja kommer gerne hen til mig, hvis jeg er der ude med lange mellem rum ( 2 uger imellem eller kun en gang om ugen ) - men er det 3 gange om ugen kommer hun ikke når jeg kalder.
    Sjovt.


  • #45   12. dec 2008 Krikken - okay.. xD


    Men godnat allesammen og tak for jeres store hjælp ! smiley


  • #46   12. dec 2008 jeg siger ikke hvad I ska gøre ...

    jeg siger bare hvad jeg ville gøre hvis det var mig der stod i situationen, og det var en hest jeg kendte.

    Det er jo kun en selv der kender sin hest smiley


  • #47   12. dec 2008 .

  • #48   13. dec 2008 Tja?? det er en meget svær situation....


    Men jeg har endnu i alle de år jeg har haft hest IKKE hørt om nogen der har fået noget ud af at skrive disse såkaldte kontrakter med div. boder/forkøbsret??...Men tilgængel har jeg læst/hørt MANGE gange om at NY ejer har solgt hesten videre og du har som tidligere ejer IKKE kunne gøre en dyt ved det ...

    Efter hvad der så siges i disse "sager" så skal sådan en kontrakt faktisk runde en advokat for at man kan bruge den til noget som helst??

    Men en ting man så læser og hører HVER dag, DET er at folk har solgt deres syge/skadet hest til en som de TROEDE var gode mennesker......MEN som så viser sig at være plattenslagere der bare vil lave penge på en billige hest !!!

    Jeg kan kun sige at jeg IKKE turde sælge min "syge" hest til nogen (uanset hvad man skriver i kontrakt?? for den holder IKKE i retten alligevel )

    Jeg ville som nogle andre her i tråden også siger ,lade heste aflive (for det lider hesten ikke af) men det vil den gøre hvis dem kommer til folk som ikke tager hensyn til den`s skade?

    Eller også ville jeg udlåne den til selskabshest i en afstand jeg kunne besøge den engang imellem.(for SÅ har du nemlig stadigt noget at sige over din hest) hvis den er solgt kan du IKKE gøre noget som helst??

    Du kan IKKE stole på folk, desværre.... tænk på alle de tråde du sikkert også selv ar læst på nettet om hvordan folk svindler med alt?? det er sørgeligt at sige det...men det er FAKTA, sådan er MANGE mennesker desværre... de lover guld og grønne skove...men har kun kr øre i hovedet... at hesten så lider??? ja det er de fuldstændigt kolde overfor!!..

    Men jeg forstår dig godt, det er en meget hård beslutning (kender det, har nemlig selv været der).... men tænk dig godt om inden du beslutter dig? for den beslutning kan IKKE laves om.....


  • #49   13. dec 2008 Du kan også risikere at folk tænker - fedt en billig ridehest! Hvilket jeg er sikker på mange gjorde ved købet af min gamle .

    Han blev solgt for 2500 en månede efter var han til salg for (tror det var) 5.000 ! smiley

    Og hun nævnte ikke noget med spattet i bagbenet da hun solgt den videre ..


  • #51   13. dec 2008 Jeg ville vælge udlån eller aflivning.

    Ved udlån (self på kontrakt) har man jo fortsat mulighed for indflydelse, og kan rytter ikke have hesten længere er det mig som ejer der bestemmer hvad der så skal ske, og derfor risikerer man ikke hesten bliver kastebold og måske ender hos nogen der ikke kender til eller tager hensyn tils skaden.

    Har jeg ikke mulighed for udlån, så blev det aflivning. Jeg ville ikke byde min hest en så usikker fremtid som det ofte er når man sælger til skovtur eller selskab. Der er SÅ mange historier rundt omkring om sådanne heste hvor køber ser en mulighed for hurtigt tjente penge, og derfor straks sælger hesten videre for betydeligt højere beløb og uden at oplyse om evt skader...


  • #52   13. dec 2008 Aldrig... sælg en hest som har en skade i benet.. Man kan ALDRIG.. stole på om de nye ejer, behandler hesten som den skal.. Eller om den vil ende fra den ene ejer til den næste.. Det ville jeg ikke byde min hest.. Jeg har en vallak som jeg skal have aflivet mandag.. Han har ringfod.. og kan ikke bruges til andet end hygge brug.. Jeg har også gået med tanken om at sende ham på pension, hos nogle gode mennesker.. Men min samvittighed er heller ikke til det.. Man er der ikke til at passe på sin hest.. Man skal huske at tænke over, hvad der er bedst for dyret.. Hesten mærker jo ikke noget.. Det er os det gør ondt på.. At sende hesten vider i systemet er bare at trække tiden ud for hesten.. og man kan ikke vide hvad dens skæmpen ender med.. Så den klogeste beslutning er at få den aflivet.. i rolige omgivelser..

  • #53   13. dec 2008 Og ang kontraktere har jeg endnu tilgode at se en sag hvor det rent faktisk har fungeret når hesten først har været solgt vider 2-3 gange eller flere...


  • #54   13. dec 2008 En hest som er vant til at blive brugt hverdag, og som pludselig ikke bliver brugt mere, ser man ofte at hesten keder sig.. Min vallak er heller ikke for god til det bare med at være fold hest.. selvom han for masser af opmærksomhed, så keder han sig alligevel..

    Og nej de der kontrakter holder ingen steder... og skal man have en ordenlig kontrakt, skal den runde ved en advokat.. Men man ville ikke kunne gøre en dyt ved det, hvis dyret blev solgt videre..


  • #55   13. dec 2008 Team Damgård -helt enig. Vi har for omkring en måned siden aflivet min gamle stævne pony. Den gik på pension i foråret og henover sommer har vi virkelig kæmpet med at holde vægt på ham, fordi han ikke rigtig ville æde, og han bare gik rundt og rundt på folden.

    Indtil han gik på pension har han haft det super, og trivedes fint, men grundet alder og spat i bagbenene kunne han ikke rides mere. Der blev gået ture med ham, men det var altså ikke nok for ham.

    Så aflivning blev enden på det, for hvorfor insistere på at holde liv i en pony man kan se ikke trives med bare at være foldbums.

    -Axel derimod er ret ligeglad. Han hygger sig på folden, så længe han bare stadig bliver kælet og nusset.


  • #56   13. dec 2008 Michelle W. Ja enig.. Det er selvfølgelig rigtig trist.. Jeg har det også ekstrem svær ved at jeg skal give slip på min elskede vallak.. Jeg har trods alt haft ham i 11 år.. så det er ikke bare lige noget man gør.. Jeg har også tænkt tanken, som mange har, om man skal sælge/forære dem væk.. eller aflive.. Sælge/forære dem væk, er jo bare at at hjælpe sig selv, og ikke hesten.. Det er synd for dyret at blive holdt i live, når der er garnti for at den vil komme rundt i systemet.. Det ville jeg ikke kunne byde nogen af mine heste.. Der er stor forskel på om man sælger en rask eller syg hest..

  • #57   13. dec 2008 Team Damgård -jeg er overbevist om at Sultan som min pony hed, godt kunne have overlevet vinteren. Men vi var i familien helt enige om at han skulle ikke bare kunne overleve -han skulle kunne leve livet som pensionist. Og når han ikke kunne det mere skulle han væk. Så jeg synes tidspunktet var helt rigtigt og selvom det var vældig trist, så har jeg det alligevel godt med at han kom herfra mens han stadig væk var ok, og ikke først når han var helt afpillet osv.

    Axel var oprindeligt købt med henblik på uddannelse og videresalg. Men på trods af at ingen dyrlæge har kunnet finde noget som helst at udsætte på ham, hverken på røngten, scanninger eller andet, så holder han bare ikke når han trænes på højere niveau.
    Så jeg sidder med en hest med springkapacitet ud over det sædvanlige, men som ikke kan holde til at bruge det.

    Vi endte med at vælge at beholde (og han er så blevet tilkørt så min far kan bruge ham til det). Han kan rides på almindeligt hobby-niveau, uden problemer. Kan fint gå lidt stævner sådan LC-LB og måske en enkelt LA i ny og næ, og det er jo fint nok.

    Solgte jeg ham videre er jeg ikke i tvivl om at nogen før eller siden ville bruge den kapacitet han har -og så ville han hurtigt døje med haltheder og diverse igen. Så han bliver her. Alternativet er at aflive såfremt jeg af en eller anden grund ikke kan beholde.


Kommentér på:
Salg eller aflivning??

Annonce