Opdragelse og ridning {{forumTopicSubject}}
Min hest er simpelthen noget af det mest stive jeg længe har oplevet. Hun er tæskestærk og meget svær at styre da hun simpelthen er noget nær følesløs i munden. Hun har været redet af børn og en begynder og jeg tænker at de nok kun har redet hende på biddet og i tøjlerne og det kan mærkes. Hun er ualmindelig hård i munden. Der skal så meget til før hun reagere. Og hvis hun vælger at gå ja så kan jeg ikke stoppe hende.
Hun har aldrig været redet med benene og schenklerne og forstår ikke feks at vige for tryg, hvilket vi øver en del fra jorden men når jeg sidder på hende så forstår hun det ikke. På højre volte kan hun slet ikke gå en volte mens den på venstre er bedre. Efter et kvarter på hende er man helt smadret i arme og ben.
Ligeledes er hun så uopdragen. Dette skyldes også hun ikke har lært det fra starten. Jeg har haft hende i to måneder nu. Men har næsten kun haft en måned med hende da jeg har været syg en måned.
Hun maser en op ad væggen og kan ikke vige for tryk i en boks, men gerne i fri " natur ". Hun bakker rundt og står meget uroligt. Ligeledes tager de tlang tid at ligge sadel på hende da hun bakker og viger og flytter sig . ( da jeg var oppe at prøve hende var hun ligeledes og de gjorde intet og sagde at det havde hun altid fået lov til )
Hun kan også finde på at slå mig hårdt med sit hoved. Deusden løfter hun forbenene skiftevis når jeg strigler og lægger sadel på og så slår hun ud med den.
Hun er ikke ond men det er simpelthen ren og skær uvidenhed og ingen opdragelse.
Når hun slår mig med hovedet , klapper jeg i hænderne og råber AH og så holder hun også op. Derudover er vi ved at lære ordet STÅ. Løfter hun hovene stamper jeg i jorden og råber SÆT DEN.
Men en siger til mig at jeg er for flink ved hende og selv er skyld i hendes opførsel.
Hvordan irettersætter i ?
Forslag til øvelser på ridebanen modtages gerne.
jul 2006
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 1.212
Evt læs lidt med horse manship.. Bringen er vejen til opdragelse, hvis hun masser og bare trumler dig ned, så tag en lille pisk med ig brud håndtaget og prik hende i bringen, til hun forstår at du bestemmer og ikke finder dig i hendes fis.
ang. ridning vil jeg købe et hackermor (bidløs) til hende, der ligger trykket på "næsen" og ikke munden, man bruger shinkler, sæde, vægt og stemme til at ride hende, prøv det tror mig det helt anderledes at ride med og hesten bliver også mere glad og tilfreds.
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.717
Men nu har jeg også endelig fået en bane så det bliver ti gange nemmere at øve HSM og andet med hende.
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 1.322
jul 2006
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.717
jul 2006
Første gange tog jeg selv hesten med hackermor, pige trode ikke hendes egne øjene, at hendes hest kunne gå så pænt og lystre.
pige har fået en hest der respekter hende de var veninder engeng hvor hesten bare tog røven på hende, nu er pigen føre i flokken og hesten har det meget bedre, hun kan være hest og ikke pigens veninde
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 1.322
Negativ forstærkning er en rigtig god metode til at lære dyr ting. Hvis man timer sine signaler (og ophøret af signalet) godt nok, så kan man efter ganske kort tid få sit dyr til at gøre som man vil ha' det. Det sætter dog relativt høje krav til mennesket, da man skal have sin timing i orden og desuden skal man huske hvad man har lært hesten og hvad man ikke har lært den (altså hvad man kan forvente af den). Og så skal man altid huske at ét signal må kun betyde én ting!
Heste har meget kort korttidshukommelse. Derfor skal man give korte klare signaler.
Hvis du fx. vil lære hesten at stoppe når man trækker i tøjlen, skal man først trække let i tøjlen og derefter meget hurtigt "skrue op" for styrken af trækket indtil hesten stopper. I samme sekund hesten tager farten af og stopper skal man give efter på tøjlen. Eftergiften er belønningen! Hvis man nogle gange har timet sit stop perfekt vil hesten hurtigt finde ud af at hvis den stopper for det lette træk, så slipper den for det hårde træk. Pga. den dårlige korttidshukommelse, skal man gerne nå at stoppe hesten inden for 10 sek. fra man starter trækket og det er meget vigtigt at man først giver efter når man har fået den ønskede respons, ellers vil hesten få belønning (ophøret af trækket) inden den har udført den ønskede adfærd.
Det samme princip gælder i forhold til at vige for tryk. Der er det dog en god ide at bruge en pisk. Men pisken starter man med et lille prik og "tapper" hesten på siden/benet/bagparten afhængig af hvilken ved du vil have den til at gå. Istedet for at slå hårdere skal man øge frekvensen af tap så det bliver mere og mere irriterende for hesten at blive stående.. (prøv evt. på dit eget ben først, så du har en fornemmelse af at tappe uden at det gør ondt) Så snart hesten flytter sig den mindste smule væk fra tapperiet skal du holde op, så den får belønning.
Håber det giver mening
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.496
jan 2009
Følger: 75 Følgere: 74 Heste: 6 Svar: 23
Det er mine råd til dig, håber de hjælper dig fremover.
KNUS.
Opdragelse og ridning