{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
797 visninger | Oprettet:

Det at lære af sine fejl...... {{forumTopicSubject}}


MAN ÆRGER sig.... Slår dig selv i panden og tænker DOHHH MANN....


At dumme sig er menneskeligt, vi lærer ikke mindst af det, men vi får ofte erfaret tydeligt og klart, indlært følelsen af dette forkerte man gør og hermed lærer tydeligt af sine fejl.

Men.... Gør du også det? Eller ignorere du følelsen og dermed bliver overbevist af din bevidsthed, om at det DU gør KUN er det eneste rigtige?

Jeg syntes måden at lære af sine fejl, er uhyre vigtig.
Ikke mindst fordi det gør at du udvikler dig, giver erfaringer og sætter nogle faste normer for det DU ønsker at præge dit liv med - ofte ikke kun dit, men også andres, dem omkring dig og dine dyr.

Når man så taler om det at lære af sine fejl - sammen koblet med ridning og bare omgang med heste, så begynder der netop at komme tydeligt oplevelser, hvor man bør lære at sine fejl.

Tager man nyeste forskning omkring indlæring hos heste og hvordan hestens hjerne fungere, så ved man at hesten ikke er i stand til at være fræk, dum, drilagtig eller en møg øg.
Men ved her at hesten ikke er i stand til at drille, hverken i dens bevidsthed eller rent hjerne-kapasitet mæssigt.
Hesten er dum.... eller nej det er den ikke, men den tænker og fungere absolut ikke som os mennesker. Hesten føler ikke indtryk på samme måde som os.

Når dette så er sagt, så vil man nemt kunne fastslå at heste ikke bukker, stejler, bider, stikke af, går mod biddet, osv osv, fordi den er fræk, Men fordi den udviser en konflikt adfærd, for at fortælle OS, at det her forstår den altså ikke lige, den er forvirret, stresset eller måske har ondt?

Signal forvirring er ekstremt udviklet, forstår vi bare ikke hestens adfærd? Hvorfor ser vi ikke HVORFOR den laver denne "problem" adfærd?
Hvorfor er hesten altid fræk eller en problem hest?


Er det måske ikke bare DIG, I eller VI, der er for dårlige til at tilstå at det at lære og anerkende sine fejl, bare er for svært og nedværdigende?

ALLE har oplevet at straffe hesten for ENS EGNE FEJL....

Men hvorfor skal VI være så længe om at SE, at det faktisk altid er vores fejl, når hesten viser konflikt adfærd?
For hesten bør kun vise konflikt adfærd når den enten ikke forstår sin rytters signaler, er stresset eller har ondt?

ERGO - det er DIN fejl eller en SMERTE.....


Min mening har jeg erfaret mig gennem års arbejde med "problem heste", adfærds studie og bare lidt meget læsning måske. Men vigtigst af alt, mange mange timers omgang med hest og studie i at SE deres adfærd og signaler.

Jeg er nok med tiden, blevet så fyldt med erfaringer og oplevelser, at jeg hverken er til at hakke eller stikke i.

Man vil nå til et punkt hvor man FØLER at noget er rigtigt og netop her har jeg det sådan art man bør stole på sig selv og sine erfaringer.


MEN..... har man hele sit liv levet uden at anerkende sine fejl, så vil man aldrig være i stand til at få denne fornemmelse af at noget er rigtigt. Man har ikke disse livs vigtige erfaringer, som ligger lagret i ens bevidsthed (skemata) og præger ens handlinger.

Jamen kan mennesker så have "tillært hjælpeløshed"????
(se ældre indlæg her på hg).

Eller er mennesket bare så naivt, at vi gennem måske dårlig opvækst, opdragelse mm. får et ødelagt syn, på det at lære at sine fejl?

Hvad tænker DU?




Før man er i stand til at anerkende sine fejl, kan man ikke ride sin hest anatomisk korrekt eller have en korrekt forståelse for indlæring.....
Mener jeg.... Anne Forsberg....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det at lære af sine fejl......
  • #1   9. mar 2009 Sikken et spændende emne... uh, der er masser, jeg gerne vil skrive, men jeg er på vej i seng lige nu, så jeg markerer lige og vender tilbage i morgen. smiley

  • #2   9. mar 2009 hehe du er velkommen.....

    Jeg skal lige fastslå at jeg med dette bestemt ikke mener at man skal "hænge sig" i fortiden - og ikke se fremad.
    Seævfølgelig skal man det.

    Men man (bør) kan lære af sine fejl og bruge disse som livserfaringer.
    Nemlig vende noget negativt til positivt og anerkende.

    Anerkendelse er enormt vigtigt for at kunne styre sine følelser.


  • #3   10. mar 2009 Jeg har bestemt lært af mine fejl... Jeg har ikke gået så mange ture med mine hingste som jeg gerne ville og det resulterer så i nu at de næsten ikke er til at styre når man går ned af vejen med dem... Når jeg skal have den næste skal jeg helt klart ud og gå flere ture mens den er helt lille... Jeg synes det er interessant at heste ikke bare opfører sig dumt fordi de er frække... Jeg var ude med den ene af mine hingste i går og han skabte sig fuldstændig åndssvagt... Han bukkede konstant og sprang rundt som en anden hjerneblødning... Han plejer bestemt ikke at opføre sig sådan og så tænker jeg bare at hesten er bare dum i dag... Men det har nok muligvis været fordi han ikke har forstået mine signaler... Men jeg har bestemt lært af mine fejl for jeg synes ikke det er særlig sjovt at stå med en hingst på halvandet år som springer rundt og skaber sig på den måde

  • #4   10. mar 2009 super godt emne =0)
    jeg indrømmer gerne jeg har lavet en del fejl.. og jeg ved også jeg ikke er alene om det..
    men jeg synes jeg prøver at rette op på det nu, og det kan jeg også mærke det er rigtigt. =0)
    men synes du har så ret i det du skriver..
    jeg har også troet på at når min hyp bukkede så var det fordi hun prøvede at være dominerende og bestemme og bla bla bla.. men hun anede i virkeligheden ikke hvad jeg ville have hende til fordi den som havde tilredet hende bare havde forceret problemet i stedet for at indlære hende tingene ordenligt..
    så det har jeg prøvet at lære hende efter jeg heldigvis er blevet klogere =0o..
    jeg er selvfølgelig ikke stolt af at jeg har troet det og handlet udfra den tro, men det eneste jeg kan sige er "bedre sent end aldrig" =0s

    og jeg synes det er på tide at folk begynder at få øjnene op for at hestene ikke bare er frække og dumme, men der et godt grundlag for deres handlinger..


  • #5   10. mar 2009 Super godt og velformuleret emne, som jeg nu har fundet tid til at besvare... smiley

    Jeg er meget enig med dig i, at det er uhyre vigtigt, at vi som mennesker lærer af vores fejl... både i forhold til vores omgang med andre mennesker, men måske især i forhold til vores omgang med heste. Ellers opnår vi aldrig et harmonisk samspil med vores heste.

    Og som du selv er inde på, er det også uhyre vigtigt, vi hele tiden holder os for øje, at hesten ikke er fræk eller aggressiv, men på en eller anden måde reagerer på vores adfærd overfor den, hvorfor det er os, som må ændre på VORES adfærd og lære af de fejl, vi eventuelt har begået tidligere for at komme videre med hesten og "helbrede" den problemadfærd, vi har påført hesten. smiley


  • #6   10. mar 2009 Louise Lindbøg

    Netop....

    anne D

    Nu er hingste foruden en heste hjerne og heste adfærd, udstyret med HORMONER og to kugler.

    Derfor er en hingst reaktions mønster til tider anderledes end andre heste.

    MEN det er jo i bund og grundt vores fejl - for det er jo der har indespæret hingstene og begyndt at kontrolere deres formerings evne.
    DVS. hesten er ikke længere herre over deres overlevelser gennem parring - det er VI.

    Og selvfølgelig har dette koncekvenser for nutidens hingste....


  • #7   10. mar 2009 men samtidig kan man jo indlære i hingstenes hjerne at den skal være rolig og ignorere andre hingste eller hopper.. men det er jo dem der bliver forceret hvor man tager den nemme løsning og bare spærre dem inde det går galt for.. ude ved os der går flere af hingstene på fold sammen og nogen af dem står også i åben boks lige ved siden af hinanden ( kun adskilt af et tremmegitter).. Så nutidens hingste behøves ikke være hormon forstyrret bare man fra start af indlærer de ting, som at ignorere hingste osv.. Så er de faktisk mere eller mindre ligeså harmløse som vallakker..

  • #8   10. mar 2009 VBT

    NETOP

    Indlæring er vejen til en hingst uden konstant stress...

    og berøring bland hingste er virkelig noget der gør at de er rolige og ikke nærmest eksplodere når de ser en anden hest.


    Sæt jer i hingstenes sted - i ville reagere endnu mere ekstremt hvis i blev FYSISK isloeret fra andre artsfæller.....


  • #9   10. mar 2009 lige præcis..
    men det skal gøres for føl af, for er den anden adfærd først indlært er det oftest umuligt at føre hingste sammen =0s
    Der er 3 af hingstene som kan tolere andre mens de 2 andre kun tolerer vallakker.. =0s
    men så er det også bedre de står med vallakker end totalt isolerede..


  • #10   10. mar 2009 Nu har jeg heldigvis to hingste som går på fold sammen hver dag og de står i boks ved siden af hinanden... Sidste vinter stod de i boks sammen... En gang imellem kommer der en vallak ned og gå sammen med dem og til sommer skal de ud og prøve at gå med yngre hingste... For mig er det vigtigt de lærer det og jeg ville aldrig lade dem gå på fold alene... De har enorm stor glæde af hinanden og jeg synes det ville være synd at skille dem ad... Der står masser af hopper i stalden og de siger aldrig noget til det... Jeg synes det er rart at de lærer at det er en del af livet at der er hopper men at det ikke nødvendigvis har noget med dem at gøre... Jeg har været ude og gå med dem i dag også og de har opført sig rigtig pænt... Jeg har lavet den fejl med dem at de ikke har været ude og gå så tit men det vil jeg lave om på nu... Så nu regner jeg med at jeg skal ud med dem en lille tur hver dag

  • #11   10. mar 2009 Jeg tror faktisk langt de fleste mennesker godt ved de laver fejl. Spørgsmålet er så bare om de er villige til at se dem i øjnene.
    Jeg analyserer min træning hver dag når jeg er færdig. kører det lige igennem i hovedet og tænker over mine signaler, hestens respons og min reaktion derpå.
    Man finder utroligt mange små ting når man lige analyserer det hele igennem.
    Når man så er færdig erstatter man fejlene med det der burde være gjort og så er man bedre stillet næste dag.
    Jeg har arbejdet en del med heste og har set mange af de såkaldte problem heste. Fælles for dem alle er deres problemer med ejeren. Så er det vi skal lærer at slippe fokus fra hesten og rette det ind mod os selv. Et eller andet sted tror jeg godt folk ved det er dem. De skælder hesten ud fordi de føler sig frustreret og magtesløse.
    Og naturligvis er der mange gamle skrøner som er skyld i vores manglende forståelse. Skrøner som netop er hesten kan være fræk osv.
    Men mange folk reagerer stadig ådan selv når de for disse ting at vide. Jeg forklarede engang en om hestens hjerne og hvorfor den derfor ikke kunne være freæk. Hendes konklussion var: nå men det kan min altså godt!
    Vi kan ikke tvinge folk til at udvikle sig, vi kan hjælpes med at oplyse og støtte og derved håbe mange ejere finder lysten til at udvikle sig.
    Man bliver aldrig et færdigt hestemenneske. man bør hver dag være ydnmyg over dette fantastiske dyr og se sig selv i øjnene. Jeg har mine meninger men jeg er bestemt altid åben overfor andres. Hvordan skulle jeg ellers kunne lærer noget?
    Tingene har taget en ændring. Før var alle hestene frække nu er de alle sammen respektløse og dominante. Horsemanship har gjort meget godt, men desværre også givet anledning til nogle misforståelser. Heste skal ikke straffes for at være noget de ikke er. Hos mig findes der ikke dominante og repsektløse heste. der findes godt trænede heste og dårligt trænede heste. At straffe den for at være repsektløs er at straffe den på et grundlag som ikke er dens problem/skyld - men min!
    Vi er bare mennesker. Og mennesker har det svært med at se indad og rette evt. konstruktiv kritik mod os selv. Vi ser det ofte som nederlag og tab når det rent faktisk er en fantastisk chance for at blive bedre og dygtigere. Så skal det ændres er det ikke kun hestens indlæring der skal vides noget om, men i høj grad også vores egne psykologiske træk og mentale ressourcer.
    Vi skal lærer at ændre vores fokus og kigge på det positive frem for, som de fleste menesker gør, at hænge os i det negative. Ikke fordi jeg er stort bedre selv, men jeg arbejder på det hver dag men hjælpe fra den bedste lærer jeg kan få - min hest!


Kommentér på:
Det at lære af sine fejl......

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce