{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
528 visninger | Oprettet:

Klap hesten ved stop til stævne :s ! {{forumTopicSubject}}

ved godt at mange ryttere tænker: det er er rytter fejl derfor klapper jeg hesten..'' men altså så set på den anden side, hvis man klapper hesten ved stop / aer den kan den komme til at forbinde det med noget godt, ikke fordi jeg går ind for at piske sin hest ved stop. men man klapper jo heller ikke sin hest hver gang den SPRINGER inde på en stævne bane..
altså vil hellere se folk klappe deres pony ved stop, end at de pisker dem til 'døde' og ved godt det beroliger nogle heste..
hvad syntes i ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klap hesten ved stop til stævne :s !
  • #1   16. mar 2009 selvfølgelig skal du klappe hesten.. osse selvom den gør noget dumt..
    Hesten tilmelder jo ik rytteren til stævet og en hest kan have en dårlig dag ligesom du kan have en dårlig dag..

Der er Intet galt i at klappe sin hest selvom hesten ik gjorde som rytteren ville have

• #2   16. mar 2009 Hvis min hest stopper så sørger jeg for at få den beroliget, og kan dette ikke gøres blot ved hjælp af beroligende ord så aer jeg den gerne på halsen og forsøger så igen, og den stopper ikke blot for at stoppe.

• #3   16. mar 2009 Jeg klapper mine.

• #4   16. mar 2009 Mine kunne aldrig ALDRIG finde på at gør det for at drille.
    Men hvis de synes det for svært - eller hvis jeg lægger dem dårligt.

• #5   16. mar 2009 jamen kan egentlig ikke finde ud af hvad jeg syntes, for jeg ved skam godt hesten kan have en dårlig dag. men hvis man har en hest som tit stopper syntes jeg hellere man skulle klappe den når den sprang og ikke når den stopper..
    1. gang min pony stoppede var til landsstævne i MA og der klappede jeg den og så bagefter fik den et klap med pisken da jeg red hen på springet igen, da den så stoppede igen vidste jeg at der var noget galt da den aldrig havde stoppet før .. men ja vil nok også mene at man skal vende rundt og komme igen uden at gøre noget..

• #6   16. mar 2009 At hesten stopper er altid en rytterfejl, enten i afstand bedømning eller andet.
    Hesten kan også blive bange for springet eller andet - og ja, også selvom den har set 10 af dem så er heste indrettet sådan i hovedet at de skal være på vagt over for alt, nogen mere end andre.

Så derfor, får man kølet hesten ned igen hvis den er lidt rundtforvirret også prøver man stille og roligt igen :).

• #7   16. mar 2009 Det afhænger af hesten, hvis hesten stopper rider jeg en god stor volte, så der både er tid til at få hesten under hjælperne og fokuseret på opgaven, men også for at få en pæn tilridning så man ikke stresser der.

Hvis hesten derimod reagere stresset, så får den et hurtigt enkelt klap på halsen som et signal til, at der ikke er noget at stresse over, og så gør jeg som nævnt.

• #8   16. mar 2009 rent indlærings mæssigt, KUN hvis heste forbinder klap med ros, så roser du hesten for at stoppe, hvis du klapper den når den stopper.

men er den derimod ikke glad for at blive klappet, så er det jo fint.

• #9   16. mar 2009 jeg mener nu ikke at det ALTID er rytterfejl at hesten stopper ..
    hesten kan jo stoppe af andre årsager men hvis man fx rider en omspring og hesten stopper pga. ALT for lille vending så kan jeg godt forstå at man klapper den for så er det rytter fejl..

• #10   16. mar 2009 syntes også det er ok at klappe den hvis den ny som sagt er stresset men hvis den ingen grund har til at stoppe så kan jeg ikke se hvorfor man skal rose den ..

• #11   16. mar 2009 Allerførst bliver jeg nødt til at indrømme, at jeg generelt er imod, at man "klapper" hesten som belønning. Jeg mener, det er bedre at stryge hestens hals eller gnubbe den. Ved godt, at heste kan lære at forbinde et klap med ros og belønning, men det er slet ikke en naturlig belønning for en hest at blive klappet. Heste klapper jo heller ikke hinanden. smiley

Nå, med det ude mellem sidebenene kan jeg ikke se, hvorfor man ikke skal forsøge at berolige sin hest eller opmuntre den med et kærtegn, hvis den stopper op midt under et stævne. Det ER jo et levende væsen, man har med at gøre... hesten stopper jo, fordi den bliver forvirret eller forskrækket. At kærtegne hesten behøver jo ikke kun være ros, men kan også være et signal om, at det her er OK.

Vælger man i stedet at skælde ud på hesten eller drive den voldsomt fremad, fordi man bliver vred over, at den stopper, risikerer man, at hesten får en negativ oplevelse og vil blive endnu mere anspændt og måske stoppe op eller det, der er værre, fremadrettet, når man rider stævne. smiley

Blot min mening... smiley

• #12   16. mar 2009 er rimlig enig med ulle..
    :b

• #13   16. mar 2009 Nej det er ikke altid rytterens fejl - men ofte

Nu er heste udstyret med flugt instinktet.

Ser de noget de frugter, for eks. noget farligt under, ved siden, over eller bag et spring, du presser den derhen og derved provokere frygten endnu mere, så kan er stop blive ern realitet.

Hvis din hest har indlært start og stop signalet i super super kvalitet vil dette overdøve flugt instinktet og din hest vil springe.

hvis ikke - ja så stopper den.

Men dette betyder jo faktisk at det igen er rytterens fejl . Da rytteren ikke har fprmået at indlære heste grund signalerne korrekt og tydelige nok....

• #14   16. mar 2009 Jeg griner hvis Rony stopper .. X) Synes det er sødt han ikke kan overskue det hvis afstanden ikke lige passer total perfekt - typical Rony smiley

Men nu rider jeg jo ikke konkurrence, men har aldrig slået på min hest hvis den har stoppet, har ladet som ingenting og redet til igen - altså heller ingen beroligende klap : )

• #15   16. mar 2009 Nej ikke klap/age hesten ved stop, så tror den at det er gidt nok det den gjorde.

Første klap/age hesten når den har gjort det god og får fri smiley

Jeg Ager min ikke klapper smiley

• #16   16. mar 2009 enig med ulle og wanner smiley

Kommentér på:
Klap hesten ved stop til stævne :s !

Annonce