Skal genoptage ridning - spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Hej
Efter 12 års pause (hvor blev de år lige af?), skal jeg begynde at ride igen..
Skal have undervisning på en rideskole på voksenhold og glæder mig helt vildt.
I den forbindelse har jeg dog nogle spørgsmål:
1. Hvornår rejser man sig i letridning? Når det inderste eller det yderste ben går fremad?
2. I galop.. Er det så det inderste ben, der "springer" fremad?
3. Hvordan måler man sine stigremmes længde? Da jeg selv havde hest var de jo bare i samme hul hele tiden, men mener at kunne huske, da jeg startede til ridning som 8-årig, at man kunne bruge ens arm til at måle med?
Jeg skal nemlig selv sadle hesten op og vil helst ikke af og på en fremmed hest hele tiden for at tilpasse stigremmene.
4. Har købt en hjelm. Men når den er spændt fast, kan jeg stadig rykke den fremad i ansigtet og til siderne? Er det ok? Jeg kunne ikke holde ud at have en mindre på..
Nå, det var vist de småting, jeg har gået og tænkt på..
På forhånd tak for hjælpen
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
2. I galop.. Er det så det inderste ben, der "springer" fremad?
Indvendige ben (både forben og bagben) hvis det er rigtig galop. Kontragalop er det udvendige..
3. Hvordan måler man sine stigremmes længde? Da jeg selv havde hest var de jo bare i samme hul hele tiden, men mener at kunne huske, da jeg startede til ridning som 8-årig, at man kunne bruge ens arm til at måle med?
Jeg skal nemlig selv sadle hesten op og vil helst ikke af og på en fremmed hest hele tiden for at tilpasse stigremmene.
Du skal strække armen og fingrene og lægge fingrene oppe under sadelklappen hvor stigremmene sidder fast i sadlen og så strække remmen ud så stigbøjlen ligger i armhulen.. Ellers kan du (hvis du har lidt balance) tilpasse dem fra ryggen..
4. Har købt en hjelm. Men når den er spændt fast, kan jeg stadig rykke den fremad i ansigtet og til siderne? Er det ok? Jeg kunne ikke holde ud at have en mindre på..
I princippet nej, men bedre sådan end ingen hjelm..
apr 2007
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 313
2. Ja, inderste forben først...
3, Mål med armen... du skal holde hånden oppe ved spændet i toppen, så skal bøjlen nå ned til din armhule, så skulle den ca passe...
4. Hjelmen skal helst kunne sidde fast, og ikke rykke sig selvom hesten f.eks. skulle hoppe eller lign...
Håber det var lidt hjælp herfra...
maj 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 49 Svar: 118
Mht hjelmen sidder den fast nok, når jeg ryster på hovedet. Det er kun med hånden, jeg kan trække den til siderne..
hmm... Ved ikke, om mit hovede bare har mærkelige mål.
Vil ikke ride med de lånehjelme, der er sådan et sted og slet ikke uden.. Men skal den byttes, skal det gøres mandag
Skal genoptage ridning - spørgsmål