{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.854 visninger | Oprettet:

Fodring af forfangen pony {{forumTopicSubject}}

Vores shetter er forfangen og står inde i en boks med sand. Dyrlægen har været her og den er i medicinsk behandling. Dyrlægen sagde at den bare skulle have lidt halm. SÅ er det jeg tænker hvad med vitaminer og maven skal vel have noget at arbejde med??? Nogle råd til hvad hun må få at spise?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fodring af forfangen pony
  • #1   27. apr 2009 Hvis det er akut forfangethed, skal din hest ikke have andet end halm i deb næste uge eller noget i den dur.

• #2   27. apr 2009 Hvad med vitaminer? og hvordan klarer maven det?

• #3   27. apr 2009 Derefter afhængi af hesten tilstand, smerter osv, kan man i samarbejte med dyrlæge begynde og give foder, vitaminer osv igen

• #4   27. apr 2009 maja L
    Der er ikke så meget og gøre ved det, som dyrlægen har sagt er det kun halm... hesten overlever fint uden de vitaminer en uge eller mere. Det er pga sukkeret i foderet man ikke giver dem det - man faster hesten, for at få forfangetheden til og falde til ro igen.

• #5   27. apr 2009 Så jeg skal ikke bekymre mig om at den ikke får andet end halm? Det kan maven godt regulerer?

• #6   27. apr 2009 Her er ligt læsestof til dig, ang forfangethed:

(link fjernet)

• #7   27. apr 2009 ok vitaminer ved jeg godt de kan undvære for en periode, men er så bekymret for hendes mave når hun ikke får andet end halm hun har ikke spist ret meget af det men hun er jo selvfølgelig også en shetter men alligevel er jeg bekymret. Håber du forstår.

• #8   27. apr 2009 Nej hesten klare det fint... min gamle hest var allerede forfanget kronisk da jeg købte hende, men hun fik et par tur af det igen efter ca 7 år... hun fik kun halm og vand - intet andet. Hun havde det fint med det... og det er sådan man gør =)

• #9   27. apr 2009 Kan godt forstå dig.... det er bare ikke sjovt, men hvis du giver hesten andet end halm, gør du det kun værer for hesten.

• #10   27. apr 2009 Ok tak for dine råd, har ikke stået i denne situation før selv om jeg har haft med heste at gøre i over 20 år så ingen erfaringer at trække på. Hun var købt som sund og rask men smeden opdagede problemet med det samme han så hende. Vi troede vi kunne tage det i opløbet ved at sætte dem tideligt på græs og græsse hende ind forsigtigt og de har gået ude i en mdr nu, men dyrlægen sagde det var pga den pludselige varme græsset var blevet så stærk. Hun er nemlig ikke overvægtig det har jeg gået meget op i hele vinteren hun ikke skulle blive, så der fik hun roepiller lidt naturmusli ( 100g) og hø/wrap.

• #11   27. apr 2009 Det er lidt en nødvendig risiko når hesten er forfangen -alternativet er at fodre ponyen og derved gøre forfangenheden værre.
    Heldigvis har jeg da endnu tilgode at opleve en pony der får kolik e.l. af kun at få halm en uges tid.

Min pony har været forfangen et par gange da hun var yngre. I den første uge eller to, har hun udelukkende fået halm i små mængder af gangen. Hun har så i den tid osse stået på spåner, så vi 100% kunne kontrollere hvad hun spiste.
    Det er en rigtig god idé osse at køle hovene nogen gange dagligt (hvis hesten vil sætte hoven i en balje vand er det det nemmeste).

Og så gælder det om fremover at prøve at undgå forfangenhed. Tag en snak med dyrlægen om hvad du kan gøre for at undgå det. Hos os betyder det at trille her i foråret/tidlig sommer, går noget af døgnet med mundkurv, at hun får foder der er specielt til små ponyer med tendens til forfangenhed, og at vi passer meget på hendes vægt.

• #12   27. apr 2009 Ja det er bare ikke fedt, det er ikke et område jeg ville ønske jeg havde så meget erfaring i, men det bestemmer man ikke altid selv.
    Forfangethed kan komme af de mærkeligste ting, og man er jo stadig ikke helt sikker på hvad det skyltes...
    Men godt i fangede det rimeligt tidligt, eller kunne det have være gået rigtig galt.

Og det var da så lidt =)

• #14   30. dec 2013 pas på med at lade den stå på sand havde en der begyndte at æde sandet og hvis den skal have halm og det falder ned i sandet heller stå på spåner

• #16   30. dec 2013 Pst.det skrevet i 2009;-)

Kommentér på:
Fodring af forfangen pony

Annonce