{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
558 visninger | Oprettet:

Alder ved tilridning? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har en dejlig lille palomino, som lige er fyldt to år. Jeg er så småt begyndt og ligge sadle på ham, gå med ham med den på, og så tage den af. Det tager han rigtig flot, og viser sig fuldt rigtig moden. (:

Jeg sad så og snakkede med noget familie, som har rigtig mange heste, og lever af hestene. De har pt. 18 heste. Han er rigtig dygtig med heste., og rider dressur på højt plan. Han tilrider og underviser overalt i Danmark, Sverige og Norge. Samt hans kone er ligeså dygtig, dog bare springrytter.

Eftersom, at de har haft så meget med heste at gøre og sådan, så tænkte jeg jo, at de måtte have en utrolig viden omkring heste.

Vi begyndte så at snakke om lille dreng, og hvor langt jeg er nået med ham. Så jeg begyndte jo at fortælle dem det hele.
De begyndte at fortælle mig, at jeg rolig kunne begynde og sidde på ham allerede nu. Og så når han bliver 2½år, så kan jeg stille og roligt ride ture på ham.

Dér mistede jeg alt for dem! Det er fandme alt for tidligt, synes jeg. Jeg har tænkt mig, at begynde og sidde på ham når han fylder 3 år. Men først tilride ham når han er 3½-4 år gammel.

Nu kommer mit spørgsmål så: Hvad synes I?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 2.000 kr.
  • Hovedrengøringen 2.230 kr.
  • vaskemaskine skal sættes til 500 kr.
  • Hvepsebo i skunk i soveværelset 600 kr.
  • Hjælp til Bloomberg opvaskemaskine systemfejl E-02 1.500 kr.
  • Flytning af 2 enkelte buske 1.550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alder ved tilridning?
  • #1   7. jul 2009 Typisk folk der rider på højt plan - de glemmer desværre ofte at tænke på hestens ve og vel....

Jeg har selv en 3-års lige nu og hun er da godt nok begyndt så småt at blive skridtet lidt på, men mentalt er hun stadig en stor baby og hun burde vente med tilridningen til hun fylder 4.... Men hun skal sælges og folk ser jo helst at de er tilredet inden de fylder 4....

• #2   7. jul 2009 Synes også det er lidt tidligt...

• #3   7. jul 2009 Synes sgu os det lyder ALT for tidligt. Keg mener man ska vente til hesten er vokset så meget som muligt

• #4   7. jul 2009 Jeg er helt enig med dig.. Jeg begyndte at sidde på min hoppe da hun var 3,5 år og som 4 års begyndte jeg at tilride..
    Min hingst har jeg desværre været nødt til at begynde med som 3 års pga. kåring, men det er ikke med min gode vilje..

• #5   7. jul 2009 Ville ikke sidde på hesten før den er 3år, også kun ride ture og få komandoerne stop, frem og drej på plads.
    IKKE nogen som helst samling af nogen art kun lære den komandoerne også tur, ingen forsøgen på noget dressur som sådan før den er 4år.

• #6   7. jul 2009 Synes det er tidligt du er gået i gang, det er ikke godt for hesten.. Du kan godt begynde og longere nu, men ville ikke sætte mig op på hesten før den er 3½. man siger at man kan begynde som 3årige, men det gør jeg ikke..

• #7   7. jul 2009 der er intet i vejen for at sidde lidt på ham i ny og næ nu her.. det gør det kun meget nemmere for dig, når jeg bliver gammel nok til rigtig at skulle i gang, for så har han lært at det ikke er farligt..

det er absolut hverken synd eller for hårdt for ham..
    Du får kun godt ud af at starte nu, bare med at sidde og så er det det..

• #8   7. jul 2009 desuden så er det meget mere belastende for hesten at longere den i så tidlig en alder, end det er at sætte sig op, uden hesten skal gå med en..

• #9   7. jul 2009 Dyrlægen har sagt at vi så småt kan begynde at læne os først lidt, så mere og mere hen over vores 2 års, men han skal kun så småt være rigtig ryttervant som 3-3½ års og så får han pause til han er 4.

• #10   7. jul 2009 red min palomino til som 5 årig for at være sikker på at hoved og krop var klar.

jeg har ikke spor travlt og ville hellere tage den tid det nu tog.

en hest på to er ikke klar uanset hvor fint den tager sadlen, den er KUN en BABY!

• #11   7. jul 2009 Folkens, jeg siger selv, at han kun er en lille baby! Læs lige det hele, tak.

• #12   7. jul 2009 Veneur blev tilredet som 3 års (sidste sommer), og har været redet let et par gange i ugen siden, hvilket han ikk har taget skade af. Ligenu har han en pause, og vi rider kun ture og lidt hyggeridning, bare for at holde ham lidt igang, også engang i efteråret skal han til at komme lidt mere igang (:

• #13   7. jul 2009 Jeg synes faktisk folk er blevet lidt hysteriske fordi de tror at jo længere de venter jo bedre for hesten.. men sådan er det nu ikke.. spørger du eksperterne har heste bedst af at lave noget og bære vægt mens de vokser, så knogler, sener, led osv udvikles til at bære vægt..
    De fleste heste er faktisk klar til at man sidder lidt på dem som 2½ år (hvilket også er den normale tilridnings alder i rigtig mange lande, bl.a USA, England; Frankrig) det store problem er ikke om man begynder når de er 2½ eller 3½ år men hvordan man gør.. alt for mange har alt for travlt især hvis de har ventet.. ser ofte 5 års der lige er tilredet 3-4 måneder før men allerede kan gå en LA.. det kan de ikke nå at lave muskler til..
    Hvis hesten er klar i hoved og krop (gerne tjek af dyrelæge) så ser jeg intet problem i så småt at starte når de er 2½ år.. men det kræver man ved hvad man laver.. ingen samling, kun skridt det første lange stykke tid og ingen mindre volter.. helst kun lige ud ridning til de er 3 år..
    Så fordi man ikke venter til hesten er 4 år behøver man ikke have travlt...

• #14   7. jul 2009 Jeg vil sige mindst 3½ år (:

• #15   8. jul 2009 Jeg har selv tilredet min som 3-års.
    Jeg skulle så bygge et tillids-venskab op fra bunden af. Han havde aldrig haft kontakt til mennesker og heller ej været i hænder. Fik ham da han var knapt de 2½ år. Startede så omkring 3 mdr. før han fyldte tre, med at longere og lægge sadel og hovedtøj på ham (men prøvede tidligere, og desværre mislykkedes det fuldstædig, fordi han ikke var 110% klar)

Men når han så kan ordenlig skridt, trav og galop, regner jeg med, at jeg giver ham en god pause, så han kan vokse.

Når det så er sagt, så synes jeg sagtens at man kan sætte sig op på en 2½-års, dog ikke mere end 5-10 min. af gangen .. Det vil også gøre arbejdet senere hen meget lettere.

Men vent med at tilrid, til du føler hesten er klar til det smiley

• #16   8. jul 2009 Er fuldstændig enig med Signe *spider-pig* Nu som Jesus L;)
    Det er bevist at jo senere heste er tilredet jo mindre holdbare er de.
    Og det er rigtigt at de har bedst af stille og rolig at begynde at bære vægt når de er 2½. Faktisk har de aller bedst af at det første lange stykke tid under rytter foregår i skridt for lange tøjler.
    Min skal kåres når hun er 3, så det kræver at hun bliver gjort klar til det, men ellers tager vi det stille og roligt;)
    Folk tror de gør noget godt for deres hest ved at vente, gerne så længe som muligt, men det har i den sidste ende den modsatte effekt, når hestene ikke kan holde fordi de ikke er stærke nok;)

• #17   8. jul 2009 Min fyldte 3 for en måned siden og jeg begyndte at ligge så små ovenpå ham for en uges tid siden og skal snart rigtigt op på ryggen af ham og gøre ham ryttervant. Så får han en pause og når han er 3 ½ bliver han sendt til berider. Så min holdning svarer meget til din smiley

Kommentér på:
Alder ved tilridning?

Annonce