{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.514 visninger | Oprettet:

Tilridning hvor {{forumTopicSubject}}

Hej Hestegalleri
Så blev det min tur til at lave et forumemne herinde. Ellers har jeg altid bare fulgt med fra sidelinjen.

Jeg har en dv hoppe på 3,5 år som jeg er ved at tilride. Hoppen er alt for eksplosiv og jeg kan ikke længere se mig ud af det. Hvordan får man en hest der reagerer ekstremt voldsomt og farlig til at reagere mindre, når hun har milde smerter? Fx i dag da jeg var ude at ride hende på min ridebane. Jeg nåede knap op på hende, før hun eksploderede! Hun hoppede rundt og var helt vild, og jeg kunne ikke gøre andet end at lade mig falde. Denne gang kom jeg heldigvis ikke til skade og bagefter kunne jeg se at hun trak lidt på det ene bagben. Jeg så ikke at hun gjorde det inden, men det gjorde hun nok for det er helt sikkert det der triggede min hoppe.
Jeg har nået en alder, hvor jeg ikke længere kan klare så hårde knubs, og selvom jeg ikke kom til skade denne gang, så sker det nok bare næste gang eller gangen efter den,så jeg vil gerne sende min hoppe i tilridning. Det skal være et sted, der får hende til at makke ret, for hun er en rigtig hoppe med stort H hun skal sættes på plads for hun prøver mig og mine grænser af!
Men hvor kan jeg finde et sted til at få damen i tilridning? Mit budget er omkring 3000-4000 kroner om måneden og det må genre lægge i nærheden af Fyn og jeg vil ikke over Storebælt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning hvor
  • #1   6. nov 2018 Hvorfor har den milde smerter..?
    Jeg kender desværre ikke lige nogen i dette område.


  • #2   6. nov 2018 Æhhh milde smerter - så skal den da ikke have rytter på ryggen, men have besøg af dyrlægen smiley

    Mvh Charlotte


  • #3   6. nov 2018 øh undskyld mig men har hesten smerter er man IKKE på ryggen af den. så er det altså klart den reagere udadtil.

  • #4   6. nov 2018 en hest skal heller ikke sættes på plads eller makke ret. hvis man er af den holdning bør man overhovedet ikke eje en unghest.

  • #5   6. nov 2018 Vi snakker små lette låsninger, som ikke kan ses fra jorden. Ikke større smerter da.

  • #6   6. nov 2018 Små eller store smerter. Den skal være smerteFRI før den skal i arbejde.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   6. nov 2018 Der er ofte et sammenhæng mellem ekstrem adfærd ved heste og ubehag.
    start med at få bhenaldet låsningerne, og tag den derfra.
    En fys eller kiropraktor er et godt bud på en behandler.


  • #8   6. nov 2018 Jeg giver de andre ret. Få den behandlet og lade den være i fred til den er helt iorden. Din hest har endten større problemer end du tror, eller lavere smerte tærskel. I hvert fald oplever DEN det ikke som "små smerter" og det er du nødt til at respektere.
    Derudover er Camilla Stormont ekspert i den slags. Hun holder til på Fyn.


  • #9   6. nov 2018 Hvad du kalder små lette løsninger er smertefuldt og ikke småt for din hest. Du er simpelthen nødt til at respektere din hest og sørge for at der ikke er noget at komme efter før den skal rides igen.

  • #10   6. nov 2018 Jeg er 98% overbevist om at dette er en troll???

    "... når hun har milde smerter"

    "bagefter kunne jeg se at hun trak lidt på det ene bagben. Det er helt sikkert det der triggede min hoppe"

    "Det skal være et sted, der får hende til at makke ret"

    Ej, hun skal da hverken sættes på plads eller makke ret, når hun giver udtryk for, at hun har smerter.

    Det kan jeg slet ikke få til at give mening, det dér.


  • #11   6. nov 2018 Jeg har lige haft kiropraktor ude, og min hoppe bliver låst op jævnligt, ja, hver gang hun viser smerter. Hendes problemer er at hun reagerer så eksplosivt overfor mig mens jeg ikke kan se at den er gal. Det kan være en lillebitte låsning i nakken som resulterer i den voldsomme adfærd hvor hun kaster sig rundt i luften. Jeg vil bare have hende tysse lidt ned.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   6. nov 2018 Karin: Låsninger kræver længerevarende behandling, samt dyb fokus på at få hesten til at ændre dens bevæge mønster.
    når det opstår låsninger, så justere muskulatur, sener mm. sig, og derfor kræver det at der er fast behandling, samt træning. smiley

    Jeg kan sagtens forstå at du ikke selv vil, eller tør ride hesten lige nu. Men du finder ingen som vil "tysse den lidt ned", vel vidende om at dens reaktionsmøsnter stammer fra ubehag. alternativet er selvfølgelig at du tilbageholder information om at hesten er låst, og istedet siger at årsagen er uvis. Men så ender du med at stå med en hest som pludselig springer i luften, fordi at dens ubehag bliver ulideligt for den smiley


  • #13   6. nov 2018 Men der er jo tydeligvis noget galt. Hvorfor overhovedet tage chancen og begynde tilridning på en hest, der er låst? Når hesten skal "makke ret" og "sættes på plads" hvis den udviser smerter, så er du allerede godt og grundigt på vej til at ødelægge ikke bare din ridehest, men din hest generelt. Den prøver ikke grænser af, når den har smerter. Den reagerer bare.

    Det kan få virkelig, virkelig trælse konsekvenser det dér. Og så det iøvrigt heller ikke en behandling af en hest, der på nogen mulig måde er acceptabel. Men hvis det er vigtigt for dig, at du får en god ridehest, som ikke er farlig, så skal du stoppe hvad du har gang i.


  • #16   6. nov 2018 Har ikke lige læst de andre svar. Har du haft behandler på? Og en hest skal da ikke bare makke ret! smiley den skal jo have lov til at udtrykke sig! Hvordan signaler sender hesten før den uønskede adfærd optræder? Og hvordan i hæl%:'@#& kan du sige at den ikke har store smerter? Den må da vise at noget er galt!

    Mvh TT


  • #17   6. nov 2018 Jeg forstår ikke dit problem. Hvorfor skal du have den sendt i tilridning og få den til at "makke ret", hvis den bliver behandlet for sine smerter? Så er det vel ikke nødvendigt, det du søger? smiley

  • #18   6. nov 2018 Når den reagere voldsomt, så ER det fordi den har voldsomt ondt. Hvis din kiropraktor kun finder små låsninger, så er det nok ikke dem der er problemet, så er de nok bare endnu et symptom. Få en anden behandler på. Equine Touch, osteopati, fysioterapeut, eller lignende. Eller måske grundigere dyrlæge undersøgelser, hvis den er urent gående. Der kan være mange ting galt som i bare ikke har opdaget endnu.
    Det er PÅ INGEN MÅDE ok at sende den i træning for at lære den ikke at sige fra når den har ondt. Det er UETISK og det kan desuden slet ikke lade sig gøre uden overgreb på hesten. Vil du virkelig byde din hest det?


  • #19   6. nov 2018 I misforstår mig alle sammen!
    Jeg har kiropraktor, fysioterapeut og massør ude til min hest minimum hver anden måned, hun bliver passet til UG! Hun skal jo ikke rides med smerter! Jeg leder efter en træningsstald der kan tilride hende og få sagt fra når hun overreagere. Hun er sensibel og reagerer uhensigtsmæssigt og det er det jeg vil have tysse ned!! Jeg har allerede kontaktet min kiropraktor igen og han kommer ud en af de kommende dage og det er også fint. Jeg skal bare finde en tilrider som klare at få sagt "så så" til hende, når hun reagerer voldsomt på en lillebitte låsning. Hun reagerer jo så voldsomt uden overhovedet at vise det inden. Derfor jeg kalder det eksplosivt. Det er uhensigtsmæssigt og ud af det blå og mine fagpersoner (dyrlæge, massør, fysioterapeut og kiropraktor) siger god for ridning. Det nytter bare ikke at jeg kommer til skade i forsøget.


  • #20   6. nov 2018 Ligesom mennesker har forskellig smertetærskel, har heste det også ..
    Og det kan være, du, tænker lille bitte låsning, men for din hest har det tilsyneladende STOR betydning, med STØRRE smerter end du observere ..

    Hvis din hest, som jeg forstår det, i en så ung alder, bliver ved at få låsninger, kan der være flere årsager til det..
    Du er NØD til, at finde hovedårsagen til alle disse små låsninger, bliver ved at komme..
    Først når denne er fundet, og behandlet, vil du kunne sætte dig op og tilride ..

    Eksplosiv adfærd hos heste, har ALTID en årsag, og det er ejers, i dette tilfælde, dit, ansvar at finde den !!
    Nu hvor heste har fået behandling flere gange, med tilbagevendende problemer gang på gang, så er det tid til at få fat i dyrlægen ...!

    Hvis du bliver ved at lade med, at lytte til din hest, så ender du ud med dobbelt problematik..
    Både smerter, og en ændret adfærd, som er en rigtig farlig kombination, og har det først sat sig mentalt, står du med et KÆMPE stykke arbejde med dette, efter den er behandlet færdig for dens smerte ..

    Din hest er så ung, og har nærmest lige startet livet som brugs hest, og du er potientielt i gang med at ødelægge den, både kropsligt og mentalt ..

    Så du er simpelthen nød til at kontakte dyrlægen, få hesten undersøgt, evt røntgen af ryg / nakke, eller evt. scanning, før du på nogen måder fortsætter træning og tilridning af din hest !
    Gør nu det rigtige for din hest, og jeg håber du finder svaret på hvad den egentlige årsag egentlig er !


  • #21   6. nov 2018 Og lige en ting ...
    En person der tilrider heste, som har tjek på hvad de laver, ville afvise at tage din hest i ridning såfremt den har kropslige problemer, som ikke er afklaret ....
    Der er 100% nogle der gerne ville tage den ind, men til det kan jeg kun sige en ting ... LAD VÆR..


  • #22   6. nov 2018 Jeg kan faktisk godt følge dit problem, tror jeg, men jeg kan ikke anbefale nogle steder at sende i tilridning, desværre. smiley
    Men jeg tænker, at så længe du fortsætter med at få din hest behandlet, når den reagerer på bare små ting, og også har både dyrlægen og fys inde over, så kan du ikke gøre så meget andet end det, du allerede gør. Hvis du har facebook, kan du altid prøve at spørge derinde, der er folk som regel lidt mere hjælpsomme end her.


  • #23   6. nov 2018 Okay - vi skubber alt andet til side og antager, at hesten er super sensitiv. At den reagerer voldsomt på små stimuli.
    Så er det heller IKKE (!) en god metode at få den til at makke ret og sætte den på plads.

    Det du skriver giver absolut ingen mening. Hun skal ikke rides med smerter, siger du - men hun reagerer på en låsning, og det er ubehag! Du er nødt til at finde ud af, om du vil ride din hest i smadder eller ej. Jeg vil foreslå at du ikke gør det. Især ikke, hvis du gerne vil undgå en farlig hest.

    Du vinkler det som om, at denne sensible hoppe har brug for at der bliver "sagt fra", som om hun prøver grænser og reagerer eksplosivt for at være på tværs. Det er slet, slet ikke det en sensitiv hoppe har brug for.

    Jeg er næppe den første til at sammenligne mennesker og heste, men alligevel tænker jeg, at du kan forstå det denne vej fra:
    hvis du er super sensitiv over for en høj lyd, der pludselig lyder igen og igen, det er virkelig ubehageligt og du giver et refleksivt råb hver gang.. hjælper det så på dig, hvis menneskene omkring dig tager hårdt fat i din arm og siger "HEY, nu stopper festen lige!" - vil det dæmpe din følelse af ubehag, ved at de bliver sure på dig og råber at du skal stoppe?


  • #24   6. nov 2018 Jeg tvivler ikke på om du passer din hest godt.. Og du har helt sikkert de bedste intentioner for din unge hest ..
    Jeg tænker du kan bruge et eksempel, så du måske bedre forstår hvor vigtigt det er at lytte til sin hest ..

    Min venindens DV har været redet på højt plan i dressur, siden den var ung ..
    I Maj 2018, knapt 9 år gammel, ændre han sig under rytter ..
    Han begynder ud af det blå, at bukke, bukke og bukke ( det som du kalder eksplosiv adfærd ) ..
    Vi forsøger et par fridage med ham, og op igen, starter fint ud, og pludselig ud af det blå, bukker han igen og igen ..
    Der kommer behandler ud, og han er låst i lænden, mindre låsning i nakken og kæben ..
    Hun kommer anden gang 2 uger efter..
    Så forsøger vi igen, og som tidligere starter det stille og roligt ud, meeeeen, så bukker og bukker og bukker han igen ..
    Vi får behandler ud igen, og her har han "blot" smår låsninger i nakke, kæbe og er møg øm i psoas muskulaturen ..
    Så får vi også tandlæge ud, for at sikre det ikke hænger sammen med tænder..
    Vi forsøger igen 3 uger senere, og det gentager sig som de andre gange ..
    Efter 4 måneder begynder at blive mere og mere sur at være i nærheden af, han reagere negativt blot ved at skulle stå på staldgangen ...
    Vi giver ham fuldstændig fri i 4 uger igen ..
    Og forsøger endnu engang at ride ham, men det samme sker ..
    Der kommer behandler endnu engang, med samme besked om smår låsninger, ondt i psoas muskulaturen ..
    Behandleren mistænker han har inflammation i psoas musklen, og anbefaler hormon indprøjtninger af dyrlægen ..
    Det har nu stået i 7 måneder, og hesten er i sin adfærd blevet tydeligt præget, han ønsker på ingen måder at stå på staldgangen, sparker ud og er ret gal ..
    Han har ikke længere lyst til at nusse særlig længe af gangen, førend han bider ud efter os ..

    Da dyrlægen kommer ud, gør han meget ud af at beskrive hvor farligt det er med denne adfærd som er betydeligt ændret..
    Han tager røntgen, og den stakkels hest, har midt i ryggen, to torntappe som er røget ind over hinanden, og der er kommet forandringer på disse knogler ..
    Hovedårsagen sad altså ikke i lænden som vi forventede..
    Hans lænd og nakke havde fået problemerne, pga hoved problemet, fordi han har kompenseret i realativt lang tid..
    Hesten blev aflivet dagen efter, både grundet problemets omfang, men også fordi at han mentalt var ude for rækkevidde, og det ville kræve meget lang rehabilitering, både kropsligt med operation, men også det mentale ville blive en lang proces, som var YDERST FARLIG at gå i gang med, da smerterne havde sat sig mentalt også ..

    Så en ting er sikkert, jeg venter ALDRIG så længe med dyrlæge ved vedvarende problemer, som min veninde gjorder ..

    Nej, LYT TIL DIN HEST, den fortæller dig at noget er galt, uanset hvad det så end er ..


  • #25   6. nov 2018 Naturligvis skal hesten jo ikke have smerter, men kan godt følge dig i at nogle heste reagerer lige voldsomt nok, hvor andre reagerer "for sent"

    En dygtig rytter er Mette Rasmussen ( mrhorsetraining.dk ), hun er super fin, blid og konsekvent, hun kunne være en idé at kontakte og fortælle omkring problemet smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   6. nov 2018 egentligt giver det ret god mdning at smide en rytter på ryggen som ved hvad denne laver, og som kan finde ud af om der er reelle problemer,eller om det måske er tillært adfærd.

  • #28   6. nov 2018 Jeg kender en der kan ride sådan en hest og som har fys, dyrlæge, smed og berider boende i stalden hvilket giver unikke muligheder for at træne og eventuelt behandle samtidig og det er ikke på en voldsom måde. Men det får man ikke for 3-4000 kr.

  • #29   7. nov 2018 Stald:

    Man skal da ALDRIG sælge en hest med problemer som kan stamme fra smerter. Tænk hvis den kommer til en eller anden entusiastisk rytter som overvurderer sine egne evner og derved kommer galt af sted, eller måske ovenikøbet mister livet. En hest med smerter og så eksplosiv adfærd er FARLIG og den skal udredes og behandles eller aflives.


  • #31   7. nov 2018 I et offentligt forum som læses af ryttere på alle niveauer mener jeg at det er forkert at opfordre til handlinger som kan føre til andres ulykke. Især da der er en udbredt overvurdering af egne evner hos mange ryttere. At man som professionel ser en spændende opgave i at få sådan en hest til at fungere, er en helt anden snak, og også noget jeg kan finde på. Men her er altså andre ryttere som måske ikke helt har erfaring nok til at tage sådanne vurderinger. Og nok mange som vil spare handelsundersøgelsen væk hvis hesten er billig.
    Derudover skal man være klar over at man kan blive mødt med enorme erstatningskrav hvis man sælger sådan en hest uden at oplyse om ALT hvad der kan være af fejl ved den, inklusive dens adfærd.


  • #33   7. nov 2018 I dette tilfælde, hvor det er oplyst at, hesten gentagende gange har haft låsninger, får hyppige behandlinger, og fortsat har såkaldt eksplosiv adfærd, mener jeg ikke at man bare sælger "problemet" videre ..
    Og vælger man at sælge sådanne hest, så bør den sælges som projekt hest ..
    Dermed er en evt køber 100% sikker på, at der er et problem med hesten, og at årsagen ikke kendes !
    Dog mener jeg ikke, at man bør sælge en hest, med en eller anden form for synligt problem, uden at vide hvad problemet er... Det kan man, efter min mening, simpelthen ikke være bekendt ..!

    I og med de behandlinger den pågældende hest har fået, ikke har virket på den eksplosive adfærd, som ejer mener er grundet bitte små låsninger, bør man finde den egentlige årsag ...

    At købe en hest, som får et problem, også bare sælge den videre når det bliver lidt for besværligt, kan man sku ikke være bekendt !
    Det er noget andet hvis man har forsøgt at ændre det, fået undersøgt hesten ordenligt, eller forsøgt andre tiltag, også at komme til en konklusion, at man ikke har hvad der skal til for hesten..

    Noget andet er også, at der er realativt mange skadet, chance, problem, adfærdsvanskelige heste til salg, og virkeligheden er, DESVÆRRE, at omfanget af problemet / problemerne ikke altid bliver oplyst klart nok, hvorfor man risikerer at, hesten ender hos mindre erfarne mennesker, og der kan situationen blive farlig ..
    Ved man det på forhånd, så har man, i min optik, hvert fald et ansvar for at tænke på sine medmennesker og på hestens fremtid ..

    Alle har lov til forskellige menninger, men vi er nok alle enige om, at man ikke selv ønsker stå i en situation hvor man får købt en hest, der viser sig at have en farlig adfærd, en skade eller andet, som man ikke havde kompetencerne eller midlerne til at komme igennem !
    Dertil at disse heste ofte bliver kastebolde, og i sidste ende ender mere og mere misforstået, eksplosive, og farlige at havde med at gøre, og for hver gang de sælges videre, kommer der mindre og mindre og mindre indformation med om hesten, hvilken en dag kan gøre at en ung pony, junior eller hyggerytter, får købt sig en billig hest, og før de ved af det kan være i livsfare ..
    Nej, man kan sku ikke være bekendt bare at sælge problemerne videre, uden at vide hvad det handler om !!


  • #35   7. nov 2018 SÅ du vil have hun skal bide smerterne i sig?

  • #37   7. nov 2018 stald phoenix, udfra hvad ejer skriver om hesten, og om de ting der er forsøgt, kommer jeg med min anbefalding, og den står jeg ved !

    Prøv at læs hvad jeg rent faktisk skriver i min seneste kommentar i denne tråd..
    Hvis du ikke har opdaget at der sælges 100 vis af heste, på måden jeg beskriver, så ved jeg simpelthen ikke hvornår du er gået i stå i heste verden !

    Dine holdninger, kan jeg læse, er laaaaangt væk fra mine, og fred være med det, det kan jeg sagtens leve med !
    Jeg går i seng med ro i sjælen over mine anbefalinger, og beskrivelser i denne tråd, da jeg taler af erfaring..
    Både ift. Eksplosive og sensible heste !
    Og derudover har jeg selv været en af de riiiigtig uheldige hvad heste køb angår et par gange de seneste 4 år, netop af de grunde jeg skriver i min seneste kommentar !


  • #38   7. nov 2018 Og stald Phoenix, du snakker om at det er fjollet, og dybt useriøst at komme med disse konklusioner ....
    Men hvad tænker du så din anbefalding om bare at sælge hesten er ??
    For i mine øre, er det en langt ude konklusion og holdning !

    Mine anbefaledinger er som sagt taget ud af erfaring, vurderet ud fra ejers beskrivelse samt hvad der allerede er forsøgt !
    Jeg kommer rent faktisk med et råd, som ejer, efter MIN mening, bør forsøge, førend noget andet ..
    Hvor dit råd er, sælg hesten ..

    At fortælle andre i denne tråd hvad der er rigtig og forkert at råde denne ejer til, ved jeg ikke hvordan du føler dig berettiget til at gøre ?? Hvorpå du så selv konkludere noget, udfra det ejer skriver, om, som du selv skriver det, en hest du ikke har set eller kender ..
    Hvordan hænger det helt sammen ??
    Det finder jeg egentlig, en smuuule provokerende og bedrevidende, hvilket jeg på ingen måder mener er i orden ..


  • #39   8. nov 2018 Jeg tror ikke at jeg behøver at gentage hvad de andre har sagt omkring behandling.
    Derudover mener jeg ikke, at hun nødvendigvis skal makke ret, men skal lære at det er sjovt at gå til ridning.
    Jeg kan klart anbefale Camilla Stormont, som holder til på Fyn - min hoppes to søskende er i tilridning nu, samt hun har haft min venindes stejlehest i træning.


  • #41   8. nov 2018 Stald Phoenix

    Jeg skrev ikke til dig, men til TS


Kommentér på:
Tilridning hvor

Annonce