{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.331 visninger | Oprettet:

vil ikke spise :( {{forumTopicSubject}}

min hest har nu i 2 dage ikke rigtig ville spise sit krybbe foder smiley

jeg skiftede foder for ca 14 dage siden, og han har ikke haft nogen problemer med at spise det, og har virket til godt at kunne lide det.

han fik før havre og byg samt tilskud af vitaminer, hvilket ikke var optimalt for ham - han var også gået hen og blevet tynd og muskelfattig og træls i pelsen.

derfor har jeg nu skiftet til PAVO.
Han får pavo sports fit som er i musli form og virkelig lækkert foder.
Jeg har fået udarbejdet en foderplan hos pavo selv.

ud over musli foderet får han en del forskelligt tilskud i pulver form eller lign.

han får bla.
Eplus (e vitamin)
Nerve control (for nervøsitet)
Biotin (til hans dårlige hove)
Hvidløg
salt

da han altid sotere alt pulveret fra, så får han lidt olie i maden så det binder bedre.

han har som sagt de sidste 14 dage spist fint af det, men vil nu ikke røre det?

jeg prøvede derfor i dag at give ham lidt af hans gamle foder, men efter 2 mundfulde, så ville han hedder ikke røre det?

han spiser fint sit hø,

det kan ikke være noget med tænderne da han fik raspet tænder for ca 7 uger siden.

ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op.

for han kan ikke leve af hø, og han er tynd, så det er vigtigt han får sit foder så han kan tage på og blive pæn igen. derudover bliver han også trænet med i dressur ca 1 time dagligt, så han skal jo have noget foder for at holde sig igang.

han kom igår på stald efter sommerfold, da der absolut ikke er mere græs.

og i forgårs fik han et regndækken på uden fyld.

nogen der har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for at få dyret til at spise?? nogen der har oplevet det samme?

øv hvor er det træls... går simpelthen og tænker på ham konstant fordi jeg ikke kan lide at han ikke vil spise og at jeg ikke ved hvorfor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vil ikke spise :(
  • #1   16. aug 2009 Hm, det er jo ikke et godt tegn når de ikke vil spise, jeg ville måske prøve at tage dens temperatur, og hvis den har feber, så ringe til dr. dyr.

  • #2   16. aug 2009 han er ikke syg... han spiser fint sit hø, sine gulerødder og sådan.. han har ikke feber og han er frisk og skider fint.

    han har før haft kolik hvor han var rigtig syg... og det er det her bestemt ikke.

    han vil bare ikke spise sit krybbe foder.


  • #3   16. aug 2009 Det lyder til den får rigtig meget pulver og andet i maden, jeg har før set heste der har nægtet at spise foderet på grund af får meget pulver.
    Prøv at give den foder kun, uden alt muligt andet, og hvis det ikke hjælper ville jeg ringe til dyrlægen


  • #5   16. aug 2009 har prøvet at give ham ren musli uden alt det pulver. det vil han heller ikke have... og han vil heller ikke have noget af sit gamle foder som bestod i havre og byg.

    hvis han endelig spiser lidt er det højest et par mundfulde og så gider han ikke have mere.

    hans hø spiser han med største velbehag og gulerødder, æbler og lign ryger også glædeligt ned?? jeg forstår det simpelthen heller ikke.



  • #6   16. aug 2009 Prøv når du giver ham foder at lade ham spise det han vil, og så tage det fra ham igen så det ikke ligger i krybben, det kan også hjælpe

  • #7   16. aug 2009 ja det er det jeg har prøvet her til aften... han spiste 3 mundfulde og ville ikke have mere... så nu har jeg taget resten væk og så ser jeg om han vil spise i morgen når jeg fodre... håber det evt. kunne hjælpe.

  • #8   16. aug 2009 Lyder som det mine havde, og det var tandspidser i munden. Har du fået dyrlægen til at tjekket tænder på den?

    Så kan de nemlig godt spise gulerødder og hø/wrap


  • #9   16. aug 2009 berit - hvis du læser mit første indlæg helt igennem kan du se at han fik ordnet tænder for 7 uger siden... så det kan ikke være det.

  • #10   16. aug 2009 Tahko spiser ikka altid op med det samme. Nogle heste kan godt finde på at spise over flere omgange. Lad det blive i krybben natten over.

  • #11   16. aug 2009 jamen det er jo ikke noget han plejer at gøre.... og har prøvet det der med at lade det ligge og det hjælper ikke.

  • #12   16. aug 2009 måske der har været noget i krybben?
    lort, en snavset klud etc etc som selvfølgelig ikke er der mere...

    men han stadig kan lugte..??

    prøv at give ham foderet i en anden spand, (igen uden alt det mystiske pulver... det vigtigste er at han får dækket de bassale behov ind), og prøv evt at vaske krybben godt...


  • #13   16. aug 2009 krybben er i dag helt rengjort, og det med spand er også prøvet... intet af det hjælper smiley

  • #14   16. aug 2009 Kan du ikke prøve kun at gi ham krybbe mad? så du "tvinger" ham til at spise? altså ikke noget hø og gulerødder smiley

  • #15   17. aug 2009 jo det har jeg overvejet....

    jeg tog fodret fra ham igår ved 19.00 tiden og han har ikke fået noget siden... og han står på spåner.

    jeg har med vilje ikke fodret ham tidligt her til morgen, og venter til kl. ca 10.00 - og så håber jeg han er sulten. hvis ikke så tager jeg fodret væk og tilbyder ham igen til middag.

    håber bare sådan han gider spise i dag.


  • #16   17. aug 2009 jeg ville ringe til dyrlægen og få tjækket dens tænder og mund kan være den er øm betænt. vi kan ikke se alle dens tænder det kan dyrlægen

  • #17   17. aug 2009 han har fået det store tandtjek med tandraspning og lign. for 7 uger siden... så der er der ikke noget.

    det er heller ikke fordi han helt nægter at spise - kun hans krybbefoder.

    men der er glædeligt nyt smiley

    Han fik jo lov at stå uden nogen form for mad fra i går aftes kl. 19.00 og til i dag kl. 10.15 - og så gav jeg ham først 1/4 del af hans normale foder... og det var væk på nul kommer fem. og så fik han 1/4 del mere hvo han næsten spiste op. og derefter fik han sit hø som også glædeligt røg ned.

    så er super glad... og håber det fortsætter.

    jeg vil tilbyde ham med lille smule foder igen her kl. 15.00 + hø bagefter... håber han også vil spise her.

    måske har der bare været for meget foder til at han kunne overskue det... har jo også sat ham op i både foder og hø, da han er blevet for tynd og er begyndt at yde mere træningsmæssigt.

    for han har aldrig været en der sluger maden i sig, men har altid stille og roligt spist det han har fået i krybben - men har alligevel aldrig oplevet ham gå fra sit foder.

    men håber det nu går fremad igen efter 2½ døgn næsten uden krybbefoder (kun hø)


  • #18   13. jun 2012 prøv at tilsætte lidt bukkehornsfrø eller mynte smiley evt. lav mash og prop alt det pulver stads i i stedet for, det kan også hjælpe med til at fede lidt op smiley bukkehornsfrø øger appetitten og smager rigtig godt, og det samme med mynte, plus det har en god effekt på immuneforsvaret og til snotnæser osv. så det ville jeg i hvert fald forsøge mig med smiley

Kommentér på:
vil ikke spise :(

Annonce