{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
859 visninger | Oprettet:

et liv som selvskabs hest?? {{forumTopicSubject}}

er det kun mig der synes det er lidt synd at sælge sin hest som selvskabs hest?? tænk at skulle stå i en boks om natten og stå og glo dagen lang på en fold resten af ens liv. en hest har brug for at blive aktiveret hver dag. synes det er synd nogen mennesker kun holder hesten i live for ens ejen skyld. især hvis hesten har ondt.

da jeg tog beslutningen om at jeg skulle af med min hest da jeg ikke havde tid, penge og ikke rigtig interesserede mig for heste mere, tænkte jeg først (det er en længere hist. om hvorfor han ikke er reddet til endnu osv.) at jeg ikke ville kunne aflive ham, for bare tanken om jeg aldrig skulle se ham igen ville mit hjerte begynde at græde. så jeg kunne komme ud og besøge ham, fordi han fortjener at leve og er en glad hest tænkte jeg. men på den anden sidde tror jeg det ødelægger en hest inden i at skulle stå og glo hver dag og aldrig opleve noget nyt. så blev jeg enig om at aflivning nok ville være det bedste for min hest.

( men heldigvis er der en dame der har villet give ham en chance wiiie. så han bliver ikke aflivet endnu ihvertfald )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  et liv som selvskabs hest??
  • #1   21. sep 2009
    Det har nu passet Tulle ganske fint i 10år før den hest hun var selvskab for døde, hvor hun så er kommet hjem igen og kun bliver aktiveret tja 2 gange om måneden med en træktur også er det der.

Majas ejer blev skadet i 2004 så Maja gik i to år og pyntede på folden, hun hyggede sig gevaldigt og blev ikke aktiveret på nogen måde kun striglet og snakket med.

Samme med Gizella, hun bliver redet max 2 gange om året og ellers så bliver hun bare striglet, passer hende også yderst godt.

Hvad er der i vejen med at gå og hygge sig på folden og spise græs dagen lang? De passer ihvertfald de 3 madammer yderst fint.

• #2   21. sep 2009 jeg synes ikke det er synd at aflive dyr.

min ville aldrig ku affinde sig med at være foldbums - han begyndte at blive sær.
    så han blev aflivet.

dyret opdager det jo ikke ... det er kun os andre der savner dem.

• #3   21. sep 2009 Hvis en hest har ordentlige forhold, er det da absolut ikke synd, at den bare går. Jeg tror da tværtimod hesten ville være glad for at gå og hygge sig.

Det der med at hestene bliver kede af det hvis de ikke har fysisk kontakt med mennesker - det er noget vås. Hestene render jo heller ikke rundt oprindeligt og er nedtrykt fordi der ikke er mennesker omkring dem..

Hvis hesten har lidelser er det selvfølgelig en HELT anden snak! Ingen hest fortjener at leve hvis den har ondt og det vil aldrig være forsvarligt som hesteejer at byde en hest et liv hvor den har smerter.

• #4   21. sep 2009 nu er hesten jo altså FØDT til at gå på en fold/eng og bare æde??

det er jo ikke hesten der har fundet på at den skal rides, aktiveres, leges med, lære kunstner osv osv..

så hvis hesten har ordenede forhold, så synes jeg at det er noget svineri at aflive en hest som kunne have et fint nok liv som foldbums, bare fordi den ikke kan rides...

• #5   21. sep 2009 hestene har ikke forstand til at vurdere deres situation ud i fremtiden - det er kun os mennesker der kan - en hest lever i nuet - og hvis det nu blir for kedeligt - ja så kender jeg mange heste der ikke ville være tilfredse. - MIN synes det var røv og nøgler, og han blev sær.

der findes sikkert mange heste der synes det er ok at være foldbums - bare ikke alle smiley

• #6   21. sep 2009 Jeg ville ønske at min pony kan ende som fold kammerat et lille hyggeligt sted hvor han ville føle sig hjemme.
    Han kan nemlig ikke gå på en sand/græs bane uden han begynder at bukke. Og han er tjekket i hoved og røv og det samme med udstyret.
    Men problemet er jo bare at man kan aldrig være 100% sikker på at ens hest vil have det godt, det sted som den nu kommer hen.
    Så jeg må nok se sandheden i øjene og blive nødt til at aflive ham )':

• #7   21. sep 2009 heste ''hygger'' sig jo ikke på samme måde som vi tænker når vi hygger os og ser tv og slapper af i sofaen. man ved jo ikke helt hvad hesten tænker når den står derude og bare står og ikke blive motioneret på den måde som en hest jo helst skal. synes ikke det burde være lovligt at skadet heste må være hygge heste.

nej hestene gør det ikke oprindeligt, men hvis hesten har været knyttet til ejere hele sit liv jo og så bare bliver glemt. det tror jeg godt de kan føle sig ensomme på en måde. de knytter sig jo meget til en.

selvf. er der også de heste der har sådan en skade at det kun forekommer når den bliver reddet, men stadig, hesten viser jo ikke sin smerte altid, så man ved jo ikke om den engang imellem har ondt i perioder eller noget. heste som har fået konstateret en skade og som ikke kan riddes på burde aflives. jeg tror der er mange skadet heste som måske har ondt der bare står og kigger og bliver striglet lidt osv. kun fordi ejeren ikke kan klare at sige farvel til den.

• #8   21. sep 2009 Camilla Stormont & Dino !

den tanke havde jeg også til at starte med. men hesten ved det jo ikke at den skal dø. synes bare det er mere rimeligt at den får fred end at den skal stå på en fold de næste måske, 10 år...

• #9   21. sep 2009 det er jo hestenes natur bare og gå og æde så nej syntes ikke det er synd hvis det er store folde med nok græs men hvis det er jord fold hvor de ikke kan andet end og står og glo syntes jeg man skal overvje meget om det er for hestens eller ejerens skyld

• #10   21. sep 2009
    Hvordan faaaen ser man på en hest, der bare går og æder græs dagen lang om den er ensom? Maja, Gizella og Tulle ligner nu nogle yderst tilfredse heste der forsøger at få så meget indenbors de kan. De kommer når der er mad, men så er de da også smuttet ud for at æde igen.

De kommer da også når ejer ellers kalder, men ensomme - det tror jeg næppe de føler sig. Så læne der er mad og en foldbuddie, så er de godt tilfredse.

• #11   21. sep 2009 og du kan jo heller ikke sammeligne mennesker og heste.

• #12   21. sep 2009 jamen det kan man se når de ændrer adfærd... så er der noget galt...

og min ændrede adfærd, så han blev aflivet, men ikke kun derfor... han var kronisk halt i trav, og ville godt ku gå kun og skridte på en fold.

men fortæl ham at han kun kan skridte? de andre begyndte at jage med ham, og han ændrede adfærd. så fik han lov at flyve herfra.

• #13   21. sep 2009 heste i naturen går jo i stooore flokke og har nærmest uendelige kilometere de kan rende rundt på.

men ja jeg synes hyggge-heste der bliver striglet og hygget med har et godt hygge-heste liv.
    men der er også ngoen hygge heste der bare kun står og glor. og bliver måske striglet nogen gange om året og ellers ikke bliver snakket med. det synes jeg er en forkert måde at have heste på.

• #14   21. sep 2009 Altså nu kan man jo godt aktivere hesten uden at ride den.. det at strigle, hygge, og måske trække en lille tur er jo også at aktivere den..

• #15   21. sep 2009 Jeg vil sige, det er en individuel vurdering. Jeg har hørt om heste, der ikke trives med at lave ingenting, men jeg har bestemt et par stykker selv, der trivesfint med det.

Hvis en hest har smerter/halter dagligt, så mener jeg den skal aflives ligegyldig hvad. Men har den ikke smerter og trives fint bare uden at blive redet, så mener jeg ikke, der er grund til aflivning medmindre, man ikke er i stand til at beholde den.
    At sælge som selskabshest, mener jeg til gengæld er vanvid, man kan aldrig helgardere sig mod hestens fremtid, og derfor bør man tage ansvar selv, når den ikke længere er holdbar.

• #16   21. sep 2009
    Kender virkelig ikke nogle heste der kun bliver striglet få gange om året og ellers bare står og pynter... Tror nu heller ikke de led hvis de gjorde det.

At aflive en rask og sund hest som Tulle, som jo så vel efter din mening skulle have været aflivet for længst - det fatter jeg ikke man kan, hun nyder livet og bliver hun striglet når jeg tager hende ind - 2 gange om måneden vel. Samme med Maja - bliver dog taget ind oftere, jaja hun er 28år men hun skal skam ingen steder så længe hun sagtens kan gå rundt og ikke har ondt.

• #17   21. sep 2009 Jeg er helt enig med Pia *Ponyen på billed er til salg* H (:

• #18   21. sep 2009 Pia *Ponyen på billed er til salg* H

lige præcis! kunne ikke have sagt det bedre selv.
    jeg er meget imod folk der sælger deres hest som hygge/fold hest.
    det er måske 500 kr man gir for sådan en.
    det er jo en hver der han købe sådan en hest jo.
    man ved ikke hvad det ender med, med de heste.
    nogen gør det endda også med at hesten har en skade og ikke må rides.

• #19   21. sep 2009 Krikken ( the forbidden fruit taste the sweetest ) .

siger heller ikke at de lider. fordi det gør de jo nok ikke.
    men synes stadig ikke det er en måde at have hest på.
    hvorfor har man den så??

• #20   21. sep 2009 Krikken ( the forbidden fruit taste the sweetest ) .

skrev det til det øverste du havde skrevet :o)

• #21   21. sep 2009 når ens hest så er så gammel, men stadig sund og rask. og der bliver taget sig af den, synes jeg det er en helt god måde at have en hygge hest på jo så. så skal den jo bare hygges med til den ikke kan mere.

• #22   21. sep 2009 › Christine © Rinaldo ‹
    Lige præcis enhver kan købe sådan en hest, og jeg har da hørt om mere end en handler, der har reklameret efter selskbsheste, og så er det enten røget til slagtning eller salg alt efter stand...

• #23   21. sep 2009 Det er vel helt naturligt for en hest at gå og æde på flokken dagen lang? smiley

Kan simpelthen ikke forstå hvorfor det er nødvendigt at aflive ens hest/pony bare fordi den ikke kan bruges som ridehest længere. Det er helt naturligt for hesten at gå dagen lang og gumle græs, og jeg er da sikker på at de nyder det? Det at blive redet, trænet og lignende er alt sammen noget vi mennesker har ført til hesten, og ikke noget de selv vælger. Er sikkert på at mange heste ville nyde et liv på folden sammen med sine venner. Kan ikke se hvorfor en hest skulle vælge at blive aflivet frem for at være foldbums.

Til gengæld er det noget helt andet hvis hesten har ondt, så ville det være synd bare at lade den gå. I så fald, syntes jeg kun det ville være rimeligt at få den aflivet, alt andet ville være synd for hesten.

Så er der selvfølgelig også nogle få heste, som bare ikke kan affinde sig med at være foldbums, og bliver sære og mærkelig i hovedet af at gå uden nogen form for menneskelig kontakt.
    Det vil nok for det meste være heste som er vant til dagligt kontakt, og pasning, hvor den har haft en masser god pasning, og har hygget sig i menneskets selskab, og så lige pludselig bare er blevet sat på en fold, hvor den kan stå alene døgnet rundt. Der vil være nogle få heste som ikke kan tage det, og som derfor bliver sære af det. I det tilfælde ville det være bedst med en anden læsning, men syns det er yderst sjældent at man støder på sådanne heste.

Så et eller andet sted er det vel individuelt fra hest til hest. Syntes at det kommer helt an på hesten, men i langt de fleste tilfælde vil hesten ha det super som foldbums smiley

( Det skal lige siges at jeg ikke har fået kigget de andre svar igennem endnu ;b )

• #24   21. sep 2009 Der er også to små damer der bare går og feder den nede på "min" gård .
    Den ene kommer med på trækture en sjælden gang imellem - specielt da Sietse lige var kommet og han var bange for alt, så kom den lille dame med som pædagog .
    Den anden dame stresser for meget ved for meget menneskekontakt, så hun går bare og feder den smiley

- Ville hellere sælge som selvskabshest end aflivning .

• #25   21. sep 2009 Nu står langt fra alle heste på boks om natten (;
    Jolene og Laske bliver ikke trænet dagligt, dog går de i bakker og mellem træer i deres løsdrift og kommer ind og spiser og er i hænder hver dag smiley Jolenes ynglingsbeskæftigelse er ikke træning, det er mirebelle spisning ;o)
    En hest kan ikke tænke, "det ville være sjovere hvis", den har ikke kapasitet til at bruge hjernen på den måde.

Så længe man tilbyder dem gode forhold og varrieret tærren, så vil de elske livet som arbejsdløs smiley

• #27   22. sep 2009 Jeg er helt enig med Charlotte A. smiley

• #28   22. sep 2009 blander mig slet ikke i diskutionen smiley .. men fortæller hvordan MINE har det..
    madamen er dømt selskabspons, og hun NYDER det smiley .. hun er så også den type pony der kan finde på at stikke af hvis man kommer med hovedtøj eller sadel .. det skidt gider hun ikke mere smiley .. men en skridt tur i grimme og tov det er hygge smiley .. så hun bliver børstet og nusset hverdag og kommer ud ca 3 gg i måneden ..

derimod gider min bøf ikke stå der på marken og glo i flere måneder.. han vil enormt gerne ud og kigge, se noget nyt engang i mellem.. da han var halt sidst og ikke måtte komme med langs, var han kronisk sur og uoplagt.. han ville ikke fungere som selskabs hest, hvis han ikke kom med ud..

smølfen er så midt i mellem, er totalt ligeglad om han står eller kommer med smiley .. bare man gider børste ham er han tilfreds med verden smiley ..

kort sagt smiley , alle heste er forskellige.. nogle egner sig til selskab andre ikke.. må vi som mennesker bedømme, hvad der er et værdigt liv for vores heste..

• #29   22. sep 2009 ©AM .

hvorfor vil du hellere have den ryger videre som selvskabs hest end at blive aflivet? smiley
    er bare nys. intet kritik eller noget :o)

• #30   22. sep 2009 Så fik jeg lige tid til at uddybe min enighed med Charlotte A en smule... smiley

Efter min opfattelse kan en hest have et udmærket liv som selskabshest, hvor den kun går på fold (vel at bemærke sammen med andre heste) og bliver nusset om og hygget med. Når jeg hører emnet "selskabshest" debatteret, føler jeg ofte, at debatten er meget sort/hvid, men i virkeligheden er det jo ikke sådan, at enten er hesten 100% foldbums uden anden kontakt til mennesker end den daglige fodring, eller også bliver den brugt hver dag. smiley

Hvis du har en selskabshest gående, som ikke kan være ridehest af en eller anden årsag... f.eks. en gammel skade, som ikke påvirker den direkte med smerter osv., men som gør, at hesten ikke længere kan rides/arbejde hårdt... behøver den jo ikke bare gå for lud og koldt vand. Man kan da stadig nusse med den på folden og hygge om den i stalden, måske trække små ture med den og lave en lille smule let jordarbejde. Jeg synes ikke, det, at en hest bliver selskabshest, absolut behøver at være ensbetydende med, at den ikke bliver stimuleret/aktiveret i det omfang, det er muligt, og at man ikke tager sig af den og giver den opmærksomhed. smiley

Selv har jeg 2 små miniaturehingste gående. Dem kan jeg jo heller ikke ride på og kommer aldrig til det pga. deres størrelse (eller mangel på samme), så meget af tiden går de bare og hygger sig på folden, men de har hinanden at lege med, og de bliver nusset og hygget om hver eneste dag. Nogle gange tager jeg dem med ud på tur, så de kan få en på opleveren, men det meste af tiden er vi bare sammen på folden, hvor vi nogle gange sætter små spring op osv.

Så et liv som selskabshest behøver BESTEMT ikke være noget negativt, og hvis hesten ellers får optimal pleje, en fold med andre heste osv., og man lige tager sig tid til at nusse lidt med den og hygge lidt omkring den, så tror jeg, at selv en hest, der har været vant til megen aktivitet, vil kunne trives som "foldbums". smiley

• #31   24. sep 2009 <b>› Christine © Rinaldo ‹</b>
    Fordi jeg hellere vil have at hesten skal leve, end dø, fordi jeg ikke kan sætte mig op på den.
    - Bare fordi en hest er tvunget til kun at være hest (og ikke et ride-dyr), bør den ikke dø smiley

• #32   24. sep 2009 Bliver lige nødt til at skrive en kommentar til den meget lange debat.
    Synes det er op til den enkelte ejer at vurdere hvad der er bedst for den enkelte hest. Det er jo nu engang ejeren der kender hesten bedst. Og ligesom mennesker er heste jo heller ikke ens i temperament m.m.
    Har selv en DV hoppe som står med en uhelbredelig seneskade. Dyrlægen anbefaler aflivning ud fra en vurdering af hestens helhed. Dvs sygdom og sind. Hun står nu og venter på en af forsikringselskabet anden vurdering. Ikke for at afgøre om hun er uhelbredeligt syg men for at se om skaden er indtruffen før jeg tegnede forsikringen.
    Nå men det var jo lidt væk fra emnet... det korte af det lange er at min DV hoppe ikke skal stå på en fold og hygge sig resten af sit liv. Dyrlægen siger hun godt kan stå men ikke bruges overhovedet. Problemet i denne situation er at hun netop vil bruges. Hun vil arbejde og bliver trist af ikke at arbejde. Lige nu går hun og venter ligesom jeg på en afgørelse. Hun har tabt sig, blevet inaktiv og isolerer sig. Hun bliver dybt skuffet når de andre skal ind og arbejde og kigger længelsfuldt på traileren når de andre kører. Hun har levet og åndet for stævner og samarbejdet med rytter. Elsket en skovtur og en fuld galop udover marken. Alt dette er slut for hende pga ødelagt ben. For mig giver det ingen mening at lade hende gå og hygge sig på en fold selv om hun ikke har ondt ved bare at stå og gå rundt. Men hun hygger sig bare ikke. Det er ikke nok at strigle og snakke og nusse om hende. Hun har altid bare ventet på en ting: "lad os komme ud og arbejde sammen"
    Jeg kan se både positive og negative sider af det at være en foldhest eller hvilket navn man nu vil bruge.
    Men det er dig som ejer der kender din hest bedst og det er dit ansvar at opfylde dens behov og ønsker for hvad livet skal indeholde uanset om det så er det ene eller andet i denne debat.
    Jeg føler ihvertfald jeg opfylder min hests ønske ved at lade hende aflive og det skylder jeg hende uanset hvad jeg så selv føler og ønsker.

• #33   30. sep 2009 ©AM .

nej men hvis du sælger den til en hvor du aldrig kommer til at se den igen ved du jo ikke om den får det godt det nye sted. og måske aldrig bliver striglet eller snakket med.
    jeg ved godt en hest måske nok er ligeglad, men jeg ville ikke have det godt med det... det må være røv sygt, undskyld udtrykket - at komme fra et sted hvor man bliver passet selvom man ikke kan riddes på, og så ender et sted hvor man måske aldrig får opmærksomhed igen...
    en hest som kan riddes på ved man jo næsten sikkert at den bliver snakket med hver dag næsten og passet og plejet.

• #34   30. sep 2009 <b>› Christine © Rinaldo ‹<7b>
    Det er vel helt det samme princip med en ridelig hest ..?
    - Man må stole på at køberen behandler hesten ordentligt .

• #35   24. okt 2009 Ej, det er da ikke synd! Det er da det værste vås jeg nogensinde har hørt. Som om en hest ville blive ked af at gå på fold resten af dens liv, som den i øvrigt er vant til fra naturens side, ej nu må det stoppe. Mennesker har fanme for meget magt i denne verden. Jeg kan måske se , at hvis hesten ikke kan affinde sig med det, så er aflivning måske en sidste mulighed. Men hallo, giv lige hesten en chance for at finde dens naturlige sider frem igen. Omg.

Kommentér på:
et liv som selvskabs hest??

Annonce