680 visninger
|
Oprettet:
Uddannet aldersvarende? {{forumTopicSubject}}
Fandt en artikel omkring DK rideheste holdbarhed, den ligger på 7,1 år hvilket jeg synes er ret foruroligende.
Hvad er din mening om de ridemæsige krav DRF sætter op?
Og hvor langt ridemæsigt synes du en 4,5,6,7 års hest bør være?
Jeg synes det er tankevækkende at holdbarheden er så lav.
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 10 Emner: 79 Svar: 946
nov 2008
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 102 Svar: 368
sep 2006
Følger: 80 Følgere: 74 Heste: 7 Emner: 37 Svar: 769
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Jeg mener at en 4 års den 31/12 i det år den blev 4 bør kunne gå omkring lb. Og at den den 31/12 det år den blev 5 bør kunne gå de første LA klasser. Resten er op til hestens talent og rytteren ambitioner
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.254
nov 2008
nov 2008
nu viser de seneste undersøgelser jo så at mus ikke er arveligt, så var ikke lige det jeg ville kassere en hoppe på
Men bortset fra det har du ret i at der bliver avlet på nogle heste som der måske ikke burde avles på.
Men når alt kommer til alt har det altså også noget at gøre med at dver ofte er skrøbelige fordi de er for gangarts avlede.. Har fået at vide af dyrlæger, avlere og andre at de ønskede at man puttede noget mere robust på dver, da de ofte har dårlige hove, dårlige tænder og alt muligt fordi man udelukkende avler efter hvor højt den kan hoppe eller hvor langt frem den kan strække benet og ikke tænker en dyt over at den altså også skal have gode tænder.
nov 2008
Jeg synes bestemt også det siger noget om ridningen. Jeg tror ikke på at det kan være sundt for en 5 års allerede at gå la 6.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Jeg mener en 4 års burde kunne gå en LC, sidst på året være klar til LB.. en 5 års ville jeg gerne have de højeste LA klasser fjernet.. så det fx hed op til LA3 og så de høje LA for 6 års.. M for 7 års..
- Pernica Fofo -: Du har helt ret i at folk burde tænke mere over hvad de afler på.. bare fordi en hest er stort gående og smuk at se på er det ikke sikkert den er egnet til avl.. synes der gåes for lidt op i holdbarheden når der avles..
nov 2008
ja det ville jeg. Min egen hest er nemlig købt med en lille mus i sit ene ben som aldrig vil blive til noget og som aldrig var blevet opdaget hvis jeg ikke havde ham i røntgen da jeg købte ham.
Så allerede dengang jeg købte ham var jeg tvunget til at undersøge en masse om mus og overveje om jeg ville købe en hest med mus. Min dyrlæge siger akkurat det samme som mig, at folk går alt for meget op i mus da de sjældent betyder noget som helst.
feb 2005
Følger: 136 Følgere: 152 Heste: 2 Emner: 159 Svar: 841
Heste har lige så meget vokseværk som mennesker kan have, og det er ikke optimalt at man starter den op i sådan en ung alder, og tit uden at give dem pauser.
De heste der som 4 års allerede skal kunne det ene og det andet har jeg inderligt ondt af!!
og når folk putter kandar påderes 5-års, og begynder art lære dem samlede øvelser, travers OSV. så er jeg ved at begynde at græde af medlidenhed for de sølle heste, der skal leve op til rytterens høje foventninger!
GIV DEM DOG TID!
Håber det er til at forstå
nov 2003
Anne-Grethe Nielsen: Mener du så også at børn med vokseværk skal sidde stille i sofaen og ikke have motion ?? jeg er helt enig i at mange har for travlt med at hesten skal nå sådan og sådan til en bestemt tid..
Men faktisk har de bedst af at blive trænet tidligt også med rytter på ryggen, det er bare vigtig at det foregår på hestens præmisser og i det rette tempo.. sådan får man den stærkeste hest.. nogle heste er faktisk klar til at starte op når de er 2½ år.. andre først når de nærmer sig 4 år.. kommer an på hvordan de vokser (for man rider ikke på en hest der er vokset helt fra hinanden) og om den er klar til at kapere det i hovedet..
At vente til hesten er udvokset (hvilket den ført er i 6-7 års alderen) er ikke tilrådeligt da dens led, sener osv så ikke styrkes til at bære rytteren.. lige som med mennesker styrkes man bedst mens man stadig vokser.. med hensyn til netop dette..
Lige sådan med pauser.. med mindre hesten vokser fra hinanden eller bliver uren/halt, så er det bedre med flere korte pauser og ellers holde den igang da det er mere skadeligt og giver større chanse for skader at dens kondi svinger meget (mister jo kondi og muskler ved lang pause) har den brug for en pause kan man fint holde den igang med et par skridt ture i skoven..
Tilgengæld synes jeg folk har for travlt med især samling.. de skal helst gå samlet med det samme.. især ofte når folk venter og tilrider sent så er der mange der mener "nu er den 4½ år, så den kan godt rides 5 gange om ugen og gå til bidet" men hvis hesten først lige er tilredet så skal den jo rides som en 3 års..
feb 2005
Følger: 136 Følgere: 152 Heste: 2 Emner: 159 Svar: 841
Jeg synes helelr ikke at hesten "skal sidde stille på sofaen", jeg har longeret min 2-3 gange om ugen.
Men som 4 års lignte han noget der mindede om en 2 års. Så synes jeg ikke det er retfærdigt at træne hesten
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Jeg har ikke travlt med min hest.. Den skal trods alt holde mange, mange år.. og derfor er det også vigtig at finde den rette trænings form for hesten.. og det er altså heller ikke og vente til hesten er hel færdig udvokset..
Jeg syntes også det er rigtig trist at tænke på, at hestene gennemsnittet kun bliver 7 år.. Det er ikke en hel ny undersøgelse.. Der ligger klart bagved, at hestene bliver trænet for hårdt og bliver belastet i bene.. og pga dårlig avls emner.. Der er mange ting man skal tænke sig om..
nov 2003
Min er redet i ½ år nu, men hun rides stadig kun 2-3 gange om ugen, stille og roligt grundsignaler.. kun skridt og trav på banen og i skoven ind imellem en galop fordi hun gerne vil..
- Pernica Fofo -: Ja
jul 2005
Følger: 67 Følgere: 109 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.552
- Der er virkelig mange dårlige hopper i landet.
aug 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 457
Jeg undrer mig meget - ved hundeavlen sættes der generelt relativt
høje krav til sundhed og mentalitet hos avlsdyrene, og der kan nedlægges avlsforbud på en hund der ikke går igennem div. sundhedskriterier.
Men er der overhovedet nogle sundhedskriterier hos heste...? Ved godt at det ikke er alle avlsforbund der er ens, men er der overhovedet nogle avlsforbund ved hestene der har sundhedskriterier?
Ved hundene er det mest grundliggende HD/AA fotografering, og øje/hjerte undesøgelse.
Uddannet aldersvarende?