{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
863 visninger | Oprettet:

Hold af hest - gode råd/erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Herhjemme har vi haft hest hjemme i de sidste 5 år. Vores stald har vi selv indrettet, og det er endt med at vi har 4 bokse, som også kan fungere som løsdrift. Det skal siges at vi har tre heste.

Siden vi kom herud har det primært været en løsdrift, og kun brugt som boks ved fodring (dvs. i 10 min), og ved streng kulde om vinteren.

Nu har vi dog tænkt på om vi skulle gå over til primært at have bokse, hvor hestene går ude, uden at have adgang til stalden (udendørs er der halvtag og vandkop). Dette er fordi vi synes lidt vi savner hyggen i stalden, savner det at have "egen boks" at stå for, samt at vi gerne vil undgå en halvårlig udmugning der tager mere end en weekend at få overstået.

Så nu er jeg nysgerrig. Hvordan har i hest, og hvad ser i som fordele/ulemper? Håber flest mulig vil svare smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hold af hest - gode råd/erfaringer?
  • #3   2. nov 2009 Planen er også at muge hver/hveranden dag - kun klatter self. Vi holder dem på halm, da vi kan få den gratis (koster lidt arbejdskraft).
    CBK - Når nu i har hestene på fold mest muligt, hvordan lyder en normal dag for hestene så? Mener, med hvornår og hvor meget er det hhv inde og ude?

• #4   2. nov 2009 Jeg har part på en hoppe (Elvira) Her er der blevet valgt at hun står ude om sommeren på døgnfold og så går hun ude til det blive mørkt om vinderen og kommer så ind. Så ½ af året løsdrift og ½ af året i boks smiley

Syndes det meget hygge smiley

• #5   2. nov 2009 Min pony står i boks med halm. Jeg muger ud hverdag. Så om morgenen inden jeg går i skole og om aftenen inden det mørkt. Det er meget nemt.

• #7   2. nov 2009 Min pony er begyndt og komme ind nu, på folden har vi gså hus de kan gå ind i når de har lyst og de mindste kan sagtens gå ude hele året, men vi syntes det er så hyggeligt at have dem inde når det er koldt, vådt og mørkt udenfor (: Vores kommer ud mellem 6 og 7 om morgenen og kommer ind ved samme tidspunkt om aftenen 12 timer inde og 12 timer ude (: Tror enlig de nyder at komme ind i varmen hvor de har en boks for sig selv, det er jo nærmest det enester sted de kan få lidt fred fra foldkammeraterne (: Syntes ikke rigtig der er nogen ulempe ved det, bruger kun lige et par minutter på og fjerne klatter og vådt i boksen hver dag (:

• #8   2. nov 2009 Det min mor har været lidt nervøs for er at komme til at holde dem inde for længe.. Men det bliver formentlig sådan at de kommer ind kl 21-22, og ud kl 7.. Det er så ikke for længe eller hvad? Og hvornår synes i det bliver for længe?

• #9   2. nov 2009 mine 4 heste-ponyer er på fold om dagen og i boks om natten, de kommer ud når de har spist deres morgenmad og kommer ind til aftenfoder når det begynder at blive mørkt.

• #11   3. nov 2009 Suzy Jensen *Opstaldning tilbydes* . - Det var lige sådan noget jeg fiskede efter smiley Og ja, det er jo vores kæmpe fordel, at vi bare kan hoppe tilbage til det gamle, hvis det her ikke fungere. Har selv en hest der har tildens til at væve, og hvis han begynder på det revurderer vi lige det hele.. Har lige været over og tjekke til dem nu, og de står bare og sover - nyder at de kan være lidt for sig selv smiley

• #13   3. nov 2009 Det allermest naturlige for min hest må da være en løsdrift, derfor går han i en løsdrift.

Det mest naturlige er det jeg vil vælge, så han går også uden dækken, kæmpe pelsbamse.

Der er et kæmpe læskur hvor der i enden er kørt en stor balle halm ind,
    så når man er der tjekker man lige og spreder lidt halm ud hvis det er nødvendigt.

kh. Anja
    Se min partannonce tinker søger part...

• #16   3. nov 2009 Lisette K - Forstår godt hvad du mener smiley Vi har en fjordhest, en frederiksborg, og en araberblanding. De to førstes "kraftfoder" består af vitaminer. Ikke andet. Lige pt. har de mulighed for at gå og nippe til lidt langt græs, og samtidig er vi lige gået igang med at "wrappe" dem op.

Det jeg mener med de kan være i fred, det er at min araber er nederst i hierakiet, og frederiksborgeren er tit efter ham. Og når han kommer ind i boksen får han muligheden for at lægge sig ned at sove, den har han ikk rigtig på fold, fordi den anden gerne vil bestemme smiley Samtidig kan de alle tre se hinanden, og kan snakke/røre ved naboen, hvis de har lyst, men kan også gå væk, så de andre ikke kan komme til. Boksvæggene er ca 140cm i højden, og så er der ikke noget gitter/tremmer eller andet for.

Vi går også selv ind for naturlige heste, og mener også selv de kan holde varmen. Dog er jeg efterhånden lidt usikker på min den gamle, da han er omkring de 23, og har problemer med at fælde pelsen ordenligt. Dog har han ikke vist synderlige tegn på at fryse, så der ikk noget galt endnu.

Vi er begyndt at holde hestene inde om natten nu ja. Men de står inde fra kl 22-7, så faktisk kun i den periode hvor det er mørk, og de normalt selv står derinde, når der har været løsdriften. Midt på dagen står de inde i en lille time, fordi de så får deres "kraftfoder" der, og er lige kommet ind fra græs, så der står de bare og sover og slår mave, ligesom de også plejer at gøre når de er i løsdriften.

Og som sagt, begynder min at væve (på andre tidspunkter end når han skal have mad), går vi formentlig tilbage til løsdriften. Nu er det her noget vi prøver, og ser om det kan lykkes smiley

• #18   3. nov 2009
    Kan fortælle dig at min part er 28år. Hun har kun sommer og vinterpels - ingen mellemting.
    I starten af september begynder hun at sætte pels, hvilket resultere i at hun har en gigantisk pels nu.
    Hun står kun inde nu fordi at hun skal have mad 3 gange om dagen + hø, høet ville hun ikke kunne spise på folden da hun ville gå hvis de andre lagde øre af hende.

Hun står i en boks der er åben, så hun kan gå uden for på en løbefold på 50meter i længden og 4 i breden vel. Dette gør hun da hun kom til at svede af at stå inde, fordi hun har sat så meget pels. Hun sveder stadig og er fugtig og tiltider våd af sved på bringen og under maven - på trods af at hun kan gå ud og at stalden er lige så kold som uden for.
    Så for hende ville løsdrift være det optimale og ja, de kan sagtens klare det ;).

Ang at fælde, så findes der en strigle der hedder furminator - den er genial! og hjalp Maja af i sommers med meget af hendes pels.

• #20   3. nov 2009 Krikken (nothing in life is promised except death) .
    Det er ikke fordi jeg ike kan strigle det af ham, det sidder simpelthen fast, han smider det ikke, i hvert fald ikke ved maveregionen. På skulderne får han sommerpels, og når han fælder virker det som om der er en der har taget en trimmer og klippet det hele, bare uden at fjerne hårene, dvs at de ryger temmelig nemt af. Men omkring maven "holder han fast på det".

Katja Brink Hansen .
    Jeg kan godt forstå dig mht når du mener det er egoistisk. Måske er det det også, men vi forsøger virkelig at gøre hvad vi kan for at hestene ikke skal lide under det, men forsøger samtidig at kombinere det med lidt af det vi savner. Som sagt, hvis de ikke kan holde til det, kommer de ud igen.
    Samtidig vil jeg sige at jeg er helt enig med dig i at man ikke skal pakke dem ind i vat. Min hyp havde dækken på da jeg fik ham, og var klippet. Det har han ikke haft brug for her, og har kun haft det på få gange hvor han efter et rigtig koldt regnskyld har stået og rystet af kulde. Så har han haft det på et par timer mens han stod i stalden. Samtidig vil jeg ikke mene at den mængde vi putter dem i boks, bliver som om vi pakker dem ind, og ikke giver dem lov til at være heste. Som sagt så er de derinde hvor de, mens de var i løsdrift, ellers også har stået inde og sovet.
    Så kan man måske spørge, hvorfor så lukke dem ind når de alligevel selv står derinde. Men der er altså en forskel på om man kommer over i en stald hvor 3 heste vader rundt i den samme boks, vrisser ører af hinanden osv, hvor jeg bl.a. sjældent får lov at snakke med min hest, for så kommer de to andre og jager ham væk, og så en stald hvor dørene er lukket, hestene står hver for sig, og er rolige, man kan snakke med hver enkelt uden problemer, samtidig med at der ikke er koldt og træk i stalden, hvilket der er når dørene står åbne hele døgnet rundt.

Jeg håber du forstår mig smiley Og jeg er glad for forskellige syn på sagen - så har vi noget vi kan overveje smiley

Kommentér på:
Hold af hest - gode råd/erfaringer?

Annonce