{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
648 visninger | Oprettet:

Horsemanship, tillid, ridning {{forumTopicSubject}}

Hej Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan i startet med at træne hesten i horsemanship? Jeg tænker på fra at lære den triks, at den stoler så meget på jer at i kan ride uden udstyr?

Jeg har ikke en dyt forstand på det, og ved virkelig ikke hvor jeg skal begynde eller slutte. Men jeg kunne da godt tænke mig at min egen hest kunne have så meget tillid til mig og omvendt, at jeg kunne få ham til at gøre nogle ting. Jeg så en herinde der red med et tørklæde bundet om hestenes øjne, hvilket bevidste at den stolede på hende og hendes signaler.

Min hest stoler i forvejen på mig, han følger mig overalt, og lader mig gøre næsten alt ved ham. Men jeg er ikke interesseret i at komme til at ride uden udstyr, jeg tror ikke at han vil gøre mig noget, for han har altid ville "passe" på mig når jeg har redet uden sadel, men jeg kunne bare godt tænke mig at vi får et stærkere bånd - og jeg vil ikke begynde på noget, af frygt for at ødelægge noget.

Har i nogle gode råd, og en god fortælling på hvordan i startede? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Horsemanship, tillid, ridning
  • #1   10. nov 2009 Jeg er nemlig en utryg rytter, og jeg stoler mere på ham end jeg stoler på nogen anden hest, jeg ville bare gerne blive bedre til at stole på ham, for jeg ved at han virkelig passer på mig, spørgsmålet er bare hvordan. smiley

  • #2   10. nov 2009 det handler om tillidstræning...

    tror mange misforstår hele ideén med tricks= horsmanship, hvilket det bestemt ikke er i mine øjne...


  • #3   10. nov 2009 Jeg har ikke forstand på det, som nævnt ovenfor. smiley



  • #4   10. nov 2009 Horsemannship er ikke en serie øvelser, eller nogle tricks. Tanken bag det er, at man skal efterligne hestens sprog, altså dens kropssprog. Det er altså ikke noget man kan lære hesten, det er noget hesten lærer rytteren. Den bedste måde at komme igang er at bruge lang tid på at iagttage heste i en flok. Læg mærke til strukturen i flokken. Hvem er leder? Hvordan kommer det til udtryk? Hvordan underkaster de andre heste sig? Lederen er den, der uden vold kan flytte på de andre heste (groft sagt). For dig gælder det om at tage lederrollen i forhold til din hest. En hest føler sig mest tryg, hvis den ved, den har en leder, den kan stole på. Så slipper man for mange konflikter, for du, lederen, ved hvad der er bedst, og skal nok beskytte hesten mod rovdyr. Det er vigtigt at du aldrig bruger vold overfor din hest. Hvis den overtræder dine grænser bevidst, så bak den et par skridt. Men hesten vil altid reagere, som den finder mest logisk. Og da det er dig der er ved at lære hestens sprog, så er det nok ved dig fejlen ligger, hvis hesten ikke reagerer, som du forventer, med mindre den tydeligt siger fra. Du skal selvfølgelig sørge for, ikke at presse hesten for meget, da et er et stort pres for den psykisk hele tiden at skulle underkaste sig. Hvis du kigger på en flok, er det sjældent at førerhesten rent faktisk går ind og dominerer, med mindre de andre heste gør noget. Alle ved, at det er lederen, og det er nok.
    Hvis du vil godt igang med emnet, så vil jeg foreslå dig at skaffe nogle bøger om det. Jeg kan anbefale bogen "At Danse med Heste", den er super god;)


  • #5   10. nov 2009 <i>
    Selvfølgelig er det hos mig fejlen ligger hvis noget går galt, det er også derfor jeg sige jeg gerne vil vide mere inden jeg bare kaster mig ud i. Som jeg også før har nævnt, vil jeg bare gerne føle mig mere tryg ved ham, og omvendt. Jeg bruger heller aldrig vold mod min hest, men han reagere i forvejen godt på min stemme. Jeg har i sjov lært at ham at stå stille i sin boks, når døren er åben. Hvis han går ud, bakker jeg ham ind, og nu kan han fint stå og kigge og ved godt han ikke må gå ud. - jeg ved ikke om det er noget jeg kan bruge i forhold til det her?

    Men hvad angår fold er han lidt speciel. Går der mange heste er han altid den der underkaster sig, og går sin vej i mens han siger undskyld at jeg er her.Jeg har aldrig set ham tage føringen, han markere at han er der, og så er det oftes det, og ellers går han bare. Men hos damerne dækker han dem, jeg ved ikke om det har noget at sige i forhold til alt det her, eller om han faktisk leder dem på den måde?

    Super, jeg prøver det med bøgerne. Kan de købes hos en alm. boghandel?

    og tak for rådet. smiley


  • #6   10. nov 2009 Bogen "I Harmoni med Hesten" af Ute Lehmann er HELT fantastisk!!! Den har jeg, og den er bare min bibel! smiley

  • #7   10. nov 2009 Hvis du er heldig kan du finde bøgerne i en boghandel, ellers kan de måske bestilledem hjem, eller du kan købe dem over nettet:)

  • #8   10. nov 2009 Bog&Idé har dem smiley

  • #9   10. nov 2009 Tusind tak, de må på min ønske liste. ;D

  • #10   10. nov 2009 altså horsmanship er betyder jo oversat heste forståelse.
    I min verden er det ikke alle heste du skal ride bidløst på, så tænk meget over hvordan hesten er. Der er nogle der blever mere rolige, men der er altså også nogle der finder udad at nu har ham/hende der sidder oppe på nakken ikke ligeså meget kontrol over tingene, og en rigtig stop klods. Jeg kender flere der pludselig får den ide om nu skal de vende om og skal hjem igen.


  • #11   10. nov 2009 dejligt, det er også en rar ting at lave med hesten, jeg havde lige købt min egen hest, og så ville jeg gerne have tillid til ham og gøre ham vant til mennesker, så jeg tog på et weekend kursus som hjalp mig igang, men det var meget med tillid etc. men det har jeg i hvertfald haft vildt gode oplevelser med smiley der er selvfølgelig også mange kursuserog trænere der underviser i leg og tricks osv smiley men man kan godt finde en f.eks. på hg her, der vil tage ud og hjælpe dig smiley jeg har også en der kommer ind imellem og der er en rigtig god start hjælp, du kan også bare læse om det hvis du bare skal introduceres inden for det, men prøv at få en til at hjælpe dig igang og når du ligesom har fundet ud af måden at lære din pony tricks på, kan du jo fortsætte selv smiley

    - GOD ARBEJDSLYST !

    MVH. sara louise & Callé


  • #12   13. nov 2009 Camilla & Falur smiley .: Selvfølgelig kan man ride bidløst på alle heste, der er jo ingen heste der er skabt til bidet:) Der er bare nogle, hvor det kræver mere træning end andre. Men sådan som du skriver det, så er bidet vel en måde at gennemtvinge sin vilje på? smiley

  • #13   13. nov 2009 Kamille B
    Jeg har bare den personlige meningen at de ikke er alle man burde gør det på (: men smag og behag. Fenja jeg har her inde ville jeg helst ikke ride uden bid så ville jeg bare få en tur hen over marken :s


  • #14   13. nov 2009 Nej det er ikke den måde jeg mener (: men kan du følge min tankegang?
    Altså Falur jeg har nu rider jeg da gerne bidløst på men der er bare nogle jeg ikke har lyst til at gøre det på.
    Når jeg ride tag jeg næsten ikke i tøjlerne støtter kun. Men nogle af de heste jeg kender ville løbe ad helved til vis jeg ikke havde et bid i munden :s


Kommentér på:
Horsemanship, tillid, ridning

Annonce