{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
755 visninger | Oprettet:

Tålmodighed væk? {{forumTopicSubject}}

Hey HG.

Jeg sidder her med en kæmpe knude i maven, har haft den længe nu, og nu vil jeg vide om jeg er alene!
Jeg har en plag på godt 2,5 år nu. Jeg har lært ham godt og vel alt hvad han kan. Hvilket jeg er lidt stolt af indeni.
Men efter sommergræs i år er han blevet en rigtige plage. (tæt på!)
I sit første leve år havde han en rigtig dårlig oplevelse med nogle piger (jeg var ikke i blandt eller til stede!) og hans ben. Som gjorde at han ikke var glad for at man rørte ved hans ben og løftede dem.
Jeg købte hesten (velvidende om dette episode) og tog udfordringen op. Jeg havde tålmodighed, lyst, gjorde et kæmpe stykke arbejde, og hesten kunne efter nogle måneder løfte ben selv. Jeg var stolt og glad.
Følte virkelig at vi havde fået en form for kontakt. Følte at han stolede på mig.
Men så her de sidste par måneder vil han bare ikke have renset de s**** hove!! (IGEN!)
Han står og tripper og er urolig med forbenene. og med bagbenene, der prøver han (dog mest halv hjertet) at sparke! Jeg føler selv jeg har prøvet alt. taget den helt fra punkt 1, men føler bare slet ikke at han gider at samarbejde, han prøver ikke. Og det som gør mig mest sur indeni, er at hvis jeg tager ham over i ridehuset og driver ham lidt rundt, så når han har brugt lidt energi, så kan jeg nogenlunde løfte ben på ham uden der er noget!
Nu må jeg ganske enkelt indrømme at lysten til at træne ham er væk, der er ikke den samme gnist, når jeg føler alt jeg har kæmpet for da jeg købte ham er faldt 110% til jorden.
Og min tålmodighed er bare VÆK! Et eller andet sted føler jeg nok: "What's The Point?"
Hvis i forstår?

Er der andre derude i HG der har været i sådan en situation eller i ligende situation?
Hvordan fik i tålmodigheden tilbage? Gnisten? Og lysten... ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tålmodighed væk?
  • #1   2. dec 2009 syntes bestemt ikke du skal give op smiley men prøv at spørger en til hjælp som har forstand på det. hellere betale lidt og se et resultat og få glæden igen end helt at give op, det får hverken du eller hesten noget godt ud af smiley

    har haft en fjordhest med samme problem, hun var en rigtig satan der også sparkede rigtig meget som føl, fik en erfaren til at sætte hende på plads mht hendes sparken og så det jo bare med at vænne dem til at man røre dem ved benene er positivt, en lille godbid overvinder somregel meget smiley


  • #2   2. dec 2009 Min Bruno er samme alder som din. Han er også begyndt, at blive bøvlet med sine ben. Man må gerne røre og lt det der, men løfte dem vil han under ingen omstændigheder, dog er jeg mest stædig og det ender (for det meste) med, at han med et misfornøet udtryk i ansiget vevilligt løfter alle 4.

  • #3   3. dec 2009 Hej Sanni & Bounty..

    Ja de unge plage/ungheste, kan være nogle bisser.. og sådan er det.. smiley Jeg har haft min plag siden hun blev født.. og har arbejdet meget med hende lige siden.. Jeg vil så sige at min er blevet mere rolig og omgængelig efter hun kom ind fra sommergræs.. Så det er nok forskelligt hvordan de er når de vokser.. smiley

    Men jeg tror generalt det at løfte ben på dem, er en fase man skal igennem med dem.. Det er jo unaturligt for en hest at få løfte ben.. Så det er klart nok at de vil stritte imod.. Jeg tror det handler om at være tålmodig, og tage tingene som de kommer..

    Nu havde mit plag en ikke så god oplevelse med smed, fra starten af.. så det gør at hun HADER.. at få ordnet hove.. når smeden kommer, så ligger ørene bare ned.. og hun prøver også ind imellem at sparke ud efter ham.. Jeg har dog en anden smed nu til hende, og det går også bedre og bedre for hvergang.. Så det er kun en god ting.. smiley Jeg plejer dog også at give hende lidt godbider imens, så hun forbinder det som en god ting.. og at det ikke gøre ondt..

    Jeg tror også at du evt skulle spørge nogen om hjælp til problemet.. at du bliver mere sur og vred inden i, gør at det kan hesten mærke.. og smitter af på hesten.. Du er nødt til at være 100% afslappet når du træner med ham.. Hesten læser alt fra dig.. så du er nødt til at tage dybe ind åndinger, og tælle til 10..

    Træn noget jord arbejde med ham.. gør tingene til en god leg.. er det nemmere for dig at rense hove på ham, efter arbejdet.. så gør det.. Det vigtige er at gøre tingene til en god oplevelse for hesten, og uden du bliver oprevet og bliver sur.. Det for ingen af jer noget ud af.. smiley


  • #4   3. dec 2009 Jeg har altid brugt kommandoer til mine heste når jeg ordner hove på dem.. Som løft eller fus.. For at lære dem at når jeg siger det, skal de løfte hovene.. Det gør at de selv løfter hovene, uden jeg behøver at røre ved bene.. smiley Det samme er mit plag ved at lære.. hun er forresten samme alder som din.. smiley

  • #5   3. dec 2009 Sådan er det vist bare med ungheste. Nogle gange skal de være på tværs.

    Fx løber min velvilligt igennem den store vandpyt på folden når han leger med de andre heste, men hvis jeg skal trække ham igennem en anden vandpyt er det faaaaaaarlig.
    Ungheste får nøkker fra tid til anden. De går heldigvis væk igen med tiden og med træning selvfølgelig smiley
    Tror næppe din træning er spildt. Heste husker udemærket. Din hest opfører sig bare som en ganske alm teenager smiley


  • #6   3. dec 2009 Tak til alle smiley
    Dejligt at vide jeg ikke er alene om at opleve dette. Tak for jeres råd. Det hjælper og giver lidt lyst tilbage. Jeg tror jeg vil prøve det at rene hovene efter vi har "arbejdet" smiley Jeg ved det bare er teenager nøkker, bare svært at håndtere nogle gange synes jeg.
    Jeg har arbejdet rigtig meget jord arbejde med ham, skal så lige siges smiley Idéen dengang jeg købte ham var horsemanship osv.. Men vil gøre det på min egen måde. Men det er hårdt.
    Har tænkt mig at få Shane Mosele ( www.shane.dk) til at "kigge" på ham. Og han er - for at sige det mildt - VILDT dygtig. smiley


Kommentér på:
Tålmodighed væk?

Annonce