{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.731 visninger | Oprettet:

Havre - dårlig erfaring! {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg prøvede at skifte foder for ca 14 dage siden, til noget godt müsli, men som så skal blandes op med havre.. Har godt altid hørt, det både kan gå i benene på hesten eller gøre dem meget varme.. men valgte at prøve det, for at få min egen erfaring - og kan da kun sige, min erfaring af havre er dårlig! Aldrig igen!

Nu står jeg med en hest, med stive ben og en hvor havren er steget total i hovedet - han er blevet meget varm..

Ja, undskyld mit nok "irriterende emne" men skulle lige af med det, så jer der overvejer at starte med at fodre med havre.. tænk jer om...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Havre - dårlig erfaring!
  • #1   13. jan 2010 Nogen heste kan fungere på det og fungere godt på det. Men må sige mine heste har ikke kunnet tåle det. Min hoppe havde vand mev i afføringen, og var ret "varm"...

Fodre nu med Hippolyt natur musli, det kører hun bare hammer godt på smiley Havde jeg da bare gjort det for 5 år siden!!!

• #2   13. jan 2010 Havre er udmærket, hvis det ikke gives i for store mængder ift hestens samlede fodermængde (incl grovfoder).

Min erfaring er, at ca ½ kg havre fordelt på to/tre måltider fungerer godt - men heller ikke mere. Jeg har også en meget vågen og tændt hest, som reagerer kraftigt på for meget korn....men altså ca 500 g havre dagligt, det fungerer godt for os.

Jeg har aldrig oplevet at havren giver tykke ben - det plejer at være byggen, der forårsager det.

• #3   13. jan 2010 min fungerer godt på havre, men du skal lige vide at byg OGSÅ kan gå i benene. Ganske vist er min en smule varm, men når du fodrer skal du tænke på at man giver kun eftersom hvad de bliver brugt til smiley jeg har kun gode erfaringer.

• #4   13. jan 2010 Hippolyt natur müslie er det ringeste foder, vi har fodret med..det gav tynd afføring, kløende hud og triste hest, og så var det DYRT!

Aldrig mere hippolyt...det er min erfaring.

• #5   13. jan 2010 jeg har givet min ca 500g havre dagligt ved siden af derea andet foder, og det kan de bare slet ikke tåle... håber snart det tager af igen smiley

• #6   13. jan 2010 Min pony står på en rideskole og der ude får hun også havre blandet op med noget müsley. Hun bliver også mega varm og higsig af det smiley

• #7   13. jan 2010 Havre er rigtig, rigtig godt, hvis man bruger der til den rigtige hest - heste der bliver motioneret to timer hver dag, har brug for havre. Men hvis det er en alm. ridehest, der får en times tur/en times dressur/en times spring om dagen, giver havre rigtig dårlige resultater, som du selv har erfaret. Der skal meget til at forbrænde havre, ellers går det i benene og gør benene helt stive, og det går i hovedet og gør hesten varm.
    Red engang distance på en fuldblodsvallak, og der var havre jo ideelt foder når han blev trænet næsten tre timer hver dag.

Men vil ikke anbefale havre til alm. rideheste, det har du ret i smiley Håber du finder noget fint foder til din hest. smiley

• #8   13. jan 2010 Jeg har også kun dårlige erfaringer med havre.

Min hest blev ikke sløv - tværtimod. Hun var så ''søvnig'', og blev helt mat at se på.

• #9   13. jan 2010 jeg rider en hest der for ca 2kg havre og den bilver redet en eller to gange om ugen i en time men jeg kan ikk se noget eller mærke noget ikk andet at hun måske er lidt hidsig

• #11   13. jan 2010 jeg har en hvor ´havren også stiger lige til hovedet!! men da hun får tykke ben af byg prøvede vi sort havre, og det er den bedste kornart jeg nogensinde har fodret med! Det stiger ikke til hovedet på samme måde som alm havre og så er der olie i som også er godt både for hesten, da det kan erstattte noget af havren og så er det samtidig godt for pelsen.

• #12   13. jan 2010 Lucerne i stedet for havre siger jeg bare...

• #14   13. jan 2010 Min for Valset haver. Og hun er ikke hisig, eller tændt, og heller ikke stive ben. Hun får også noget müli, og lidt haver. Hun har et dejligt tempermang.

• #15   13. jan 2010 k A
    Ja, Hippolyt er dyrt, men f.eks min hoppe skal kun have 500 g om dagen, dvs en sæk foder holder ca 40 dage (teknisk set) og det koster mig 180 at fodre.

Andet billigere foder koster mindre pr sæk, men der skal de måske have 2,5 kg pr dag for at være dækket ind, så kan jeg hurtigt lægge 2 og 2 sammen og se hvad der er billigst.

Og at det er det ringeste foder, tja... Min hoppe fungere perfekt på det.

Hun kan f.eks ikke tåle noget af det fodder der kommer fra Spillers, eller mange andre. Men sådan er det jo SÅ forskelligt fra hest til hest...

• #16   13. jan 2010 Det er som de andre siger ikke alle ehste der ikke kan tåle det. smiley
    - Scarlet får en øse havre + alfa om aftenen og en øse havre + 2/3 vitaminer om morgenen. smiley

• #17   13. jan 2010 alle mine får havre..

• #18   13. jan 2010 Sabrina: Nej, en voksen hest, der arbejder middel/hårdt arbejde kan ikke nøjes med 500 gram naturmüslie....Og jo, det er LANGT billigere at fodre som vi gør nu...med salvimin grøn, lucerne, gulrødder, masser af hø og en smule havre...

• #19   13. jan 2010 Vi fodre med byg, havre og Horse Balance..

• #20   13. jan 2010 Min får 60 procent havre 40 procent byg og så raket. Derudover giver jeg ham noget musli tilskud en gang om dagen med olie, hvidløg, melasse, majs og meget mere.
    Min har aldrig tykke ben og bliver heller ikke varm. Han bliver redet 1 time daglig, og pt er han kun i ridehal løs en time om dagen, da han simpelthen slet ikke kan stå fast udendørs med 4 sko.

• #21   13. jan 2010 hippolyt har en utrolig dejlig duft, og ser godt ud. De fleste heste vil gerne spise det.

Men i forhold til at heste med stor yde evne skulle have det, har vi haft lidt dårlige erfaringer med at energi indholdet er for lavt. Hestene har ikke nok at arbejde på, og går for hurtigt kolde.

• #22   13. jan 2010 Det er utrolig svært at kombinere natur müslie med tilstrækkelige mængder grovfoder som fx hø, wrap og lucerne uden der går helt kludder i sammensætningen...fx får hesten ALT for mange proteiner og D-vitaminer, hvilket formentlig var årsagen til en ekstrem kløe hos vores heste..Og ja, det dufter godt, synes vi mennesker, fordi der er tilsat mynte - men mynten kan ifølge vores dyrlæge være årsagen til den tynde afføring, som vores heste led af.

• #23   25. jan 2010 Min er også rigtig varm før fik hunmusli black fra tjørnehøj mølle med sort havre i, men ville prøve og skifte til Sacran Cooling mix hvilket jeg fungere rigtig fint .. men jeg er bare lidt i tvivl med mængderne af hvad hun skal have da foderstofforhandleren sagde 1 kg om dagen og ved andre forhandlere på nettet står 2,5 kg om dagen smiley

Og så får hun hartog lucerne ved siden af , og roepiller ville egentlig gerne kunne ligge nogle vitaminer ind hvis ikke hun er dækket ind men ved ikke hvordan jeg skal finde ud af om hun er dækket ind smiley

• #24   21. feb 2010 Min tøs for 1 kg sort havre om dagen fordelt på morgen og aften, men kun de dage hun bliver motioneret, ellers kun 500g. Det fungere rigtig fint, hun har tilpas energi og bliver tit motioneret 3 timer om dagen (distance)

Kommentér på:
Havre - dårlig erfaring!

Annonce