{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

Bør jeg stoppe med havre? {{forumTopicSubject}}

Hej alle fodereksperter.
Jeg var i Land og Dyr i dag. Egentlig for at forhøre mig om pris på Travo-E sport og derfor ville han vide hvad jeg ellers fodrer med. Jeg forklarede ham, at jeg bruger valset havre og han tilbud at få nogle til at lave en foderplan til min hest. Den sætning afsluttede han dog med at sige, at de nok ville råbe og skrige over at jeg kun bruger havre. Mit spørgsmål er så, hvorfor? Min hest har fået valset havre i snart 9 år - skal jeg godt nok til at skifte til nogle færdigblandinger nu? Min hest bliver 9 til sommer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bør jeg stoppe med havre?
  • #1   14. jan 2010 Altså, jeg er ikke hesteekspert i foder, men en hest kan godt gå på havre, sagtens, men hvis du vil ride konkurrencer eller træne ''hårdt'' så burde du nok købe noget mysli og lucerne og i dne stil. det bruger jeg og det er ''bedre'' for hesten :o)

mvh isabell

• #2   14. jan 2010 en jeg kender hendes hest blev totalt tosset i hovedet og mega livlig af hun gav det det, ville nok råde til at give noget 'rigtig og ordenligt' fuldfoder, som pavo condition.

• #3   14. jan 2010
    Grunden til man fraråder havre er at det er stivelse og stivelse er en af de største grunde til at en hest får mavesår ( mavesår er ofte = krybbebidning ). Samt at havre ikke er noget mad der ligger særligt længe i maven, det virker som kaffe gør på os - det er noget man får energi af lige med det samme, men så heller ikke mere.
    Så hesten har nødvendigvis ikke noget i maven pga. det.

Nogle heste bliver også meget skøre/varme af det.
    Heste der før har været helt oppe og køre altid, ikke til at styre og oplevet af nogle som direkte sindsyge, der har man fjernet havren og fået en fuldstændig rolig hest fordi havren var det der steg den til hovedet.

• #4   14. jan 2010 »ISN - the memory of an angel, bisse' .:
    Jeg rider omkring LB niveau i træning - både spring og dressur. Jeg starter kun stævner på klubplan, så jeg vil ikke selv sige at det er super hård træning?

Bill Kaulitz Du betyder ubeskrivelig meget skat...:
    Min hest er koldblod, så han tager ingen skade af at blive "peppet lidt op"...

• #6   14. jan 2010 Krikken (just like a tatoo, i'll always have you) .:
    Vi var til foredrag ved en koldblodsdyrlæge og hun sagde, at så længe en hest fik tilstrækkeligt med hø, så var der ikke særlig stor chance for mavesår.. Han er hverken kryppebider eller væver, selvom han står i spiltov i længere perioder. Og som ovennævnt, så tager han ikke skade af at få energi, når han er koldblod. smiley

Jeg forstår bare ikke hvordan havre kan være så "farligt" - i den stald, Linus står opstaldet, har de brugt havre altid og ingen af de 20 heste er nogensinde blevet syge - af havren, vel at mærke.

• #8   14. jan 2010
    Nu render mange heste rundt med mavesår, uden ejeren ved det (;.
    At hele stalden får havre, tjae - er der nogen der krybbebider e.l? Ikke alle heste reagere ved at krybbebide, men det er et tydeligt tegn på mavesår. Derfor nogle mener at krybbebidning smitter, fordi alle heste i stalden gør det eller nogle begynder efter en - men kommer tit af at alle får det samme foder.
    At hesten får meget hø, ja det gør det lidt bedre men det ændre ikke på at havren stadig er skadelig :).

• #9   14. jan 2010 Deschain :
    Det kan da bare ikke passe at en hel stald har været fejlernæret SÅ længe uden at nogen af dem har vist det?

• #10   14. jan 2010 Krikken (just like a tatoo, i'll always have you) .:
    Ja, dyrlægen sagde også at en hest nemt kunne have mavesår uden at ejeren opdager det.
    Men nej, der er ikke en eneset af dem der er kryppebider og så vidt jeg ved, eller ikke nogen af dem de har haft før. Der er én der væver engang i mellem, når han står i spiltov, men med det samme han er i boks, så er der intet. Tænk på at det er én ud af rigtig mange?

• #11   14. jan 2010
    Vævning er steotypadfærd, det har ikke noget med krybbebidning at gøre :).
    Som sagt, heste reagere også forskelligt på havre og ja som du også var enig med mig i, kan heste sagtens have mavesår uden ejeren ved det.
    At hestene får meget hø kan være en grund til at de ikke viser det.

Men ligemeget hvordan man ser på det, mener jeg stadig ikke man kan forsvare at give hesten havre - fint man gjorde det i gamle dage, der var ikke rigtigt andet og man kendte ikke så meget til foder mm. men idag hvor der er så mange gode alternativer, hvorfor så ikke finde noget bedre.

• #12   14. jan 2010 Hel havre kan heste som regl ikke fordøje, da skalden på havren er stivelse som heste ikke fordøjer ret godt. Havre i selv selv er et energi produkt og består af kulhydrater også selvom det er valset men der optager hesten det bare meget bedre.
    Også er havre billigere at fodre med end en god müsli som er bedre for hesten og har masse engeri i som måske bare kommer fra andre kulhydrater fra en olie og planter.

Min koldblod for kun vitaminer og mineraler samt lidt müsli og han er næsten en lille energibombe efter jeg begyndte og fodre med det smiley

• #13   14. jan 2010 Krikken (just like a tatoo, i'll always have you):
    Hvad ville du så vælge som alternativ?

• #14   14. jan 2010 Krikken (just like a tatoo, i'll always have you) .
    Krybbebidning er også steotypadfærd ;P Og Steotypadfærd kommer ikke af hvad du fodre hesten med men af stress. smiley

• #15   14. jan 2010 Jeg ville give den noget müsli af god kvalitet så burde det kommer af sig selv, ellers kan man komme lidt olie i (max 3 dl) så olie oger er engeri som havre, men bare bedre for dens fordøjelses system smiley

• #16   14. jan 2010 heste har altid blevet fodret med havre... nogle kan tåle det andre ikke... hvis hesten fungere og får masser af grovfoder og et tilskud af ex travo e kan den sagtens nøjes med det, som du siger har den jo altid fået det.

• #17   14. jan 2010 Krikken (just like a tatoo, i'll always have you):
    Prøv at læse på denne hjemmeside:
    http://www.foderplan.dk/2008/08/det-handler-om-havre.html
    Her er et uddrag:
    "Men trods alt udfodres havre sjældent i ren form, og bruges havre sammen med hø af god kvalitet, græs, lucerne og et bredspektret tilskudsfoder, vil mange af de potentielle problemer ikke opstå."

Linus får hø af super kvalitet og går på græs i alle døgnets lyse timer.

• #18   14. jan 2010 Birgitte N
    Ja dengang hestene var arbejdsheste i landbruget, men der vidste man heller ikke bedre, plus hestene lavede helt andet arbejde end en ridehest idag smiley

• #19   14. jan 2010 Birgitte N:
    Jeg ville også mene, uden at være nogen form for ekspert, at havre er okay at bruge, hvis man giver vitaminer og mineraler som tilskud og supplerer med hø og græs.

• #20   14. jan 2010 Puha, hvor er det besværligt at være hesteejer, når man bare vil sin yndling det bedste...

• #21   14. jan 2010 Det jeg skriver om er noget man bliver undervist i som dyrepasser :). Jeg har ihvortfald lært dette jeg skrive på min uddannelse:)

• #22   14. jan 2010 det hele handler om syrebalance... giver man valset havre på tom mave giver det en masse syre da det omdannes så hurtigt, det giver mavesår, har dyret altid stråfoder laver den en masse spyt som fortynder syren.

• #23   14. jan 2010 •Team Kærslund - du altid savnet Chanel! •:
    Hvilken forretning skal jeg tage hen for at få den rigtige rådgivning, tror du?

• #24   14. jan 2010
    Istedet for havre, så ville jeg bruge noget fuldfoder så hesten er dækket ind med næsten alt i fodret (:
    Er ikke ekspert på foder området, ved kun hvad Maja får og hvad det gør godt for og det er nok ikke noget der duer til din hest (;.

Hvis hvis du er i tvivl så snak med en anden foderekspert end den du snakkede med, jo altid godt med andre meninger (:

• #25   14. jan 2010 Her er lige et uddrag mere:
    "Fakta er, som med alle andre fodermidler, at hvis havre udfodres i en mængde proportionelt med hestens faktiske arbejde, vil det sjældent volde problemer."

• #26   14. jan 2010 vi fodre med havre, men det er rimelig koncentreret hvis man kan sige det sådan. De får aldrig rent havre. Og her i vinterperioderne, hvor de ikke kan komme af med deres energi, er der blevet skruet en del ned for det.

• #27   14. jan 2010 Det jo forskelligt for nogle har ikke engang et kursus i fodring.
    Men jeg ville tage til den du plejer også snak med dem ang hvis du ikke vil bruge havre. V
    Det vil jeg fx ikke slev også bruger jeg en god müsli fx Havens Cool Mix og mine koldblods plus fuldblod fungere ret godt på det, selvom det vidt forskellige. Dog får fuldbloden også lidt olie i. De går dog også i løsdrift smiley

• #29   14. jan 2010 Deschain .
    Lige præsis smiley

• #31   14. jan 2010 Flere og flere undersøgelser peger på at havre ikke er optimalt for hesten. Netop pga den høje stivelse, og for meget stivelse er ikke godt for hestens tarmsystem.
    Men det er blevet udfodret i så mange år, at de fleste stalde stadig fodre med det.
    Men jeg ville helt klart få fx brogården til at lave en foderplan til din hest. (det er gratis)
    Havre kan sagens suppleres med andre fodermidler, men er ikke optimalt alene eller i for store mængder.

• #32   14. jan 2010 Natasja og Clausemanden:
    Han får 1kg havre morgen og aften.. Der bliver suppleret med godt hø og græs og tilskud gives iform af Travo E sport.

• #33   14. jan 2010 Jeg er 100 % enig med Krikken.... Jeg giver lucerne i stedet for havre...
    Og så får både mine rida/avlshopper og plage Suregrow og Linamix udover lucernen... De fungerer særdeles godt alle sammen. De fleste foderstofbutikker anbefaler også denne foderblanding.

• #34   14. jan 2010 Min mening er:
    Gider du spise havergryn uden mælk og sukker? Hvis du svare ja så forsæt du bare med havren.
    Svare du nej: Så bør du nok tænke på at det ikke gør noget at hesten får noget som også er lækkert og ikke bare noget for at overleve!!

Mine 5 heste får sort havre valset og Musli fra Tjørnehøj mølle. Vi brugte det på en rideskole hvor jeg var tilknyttet. Og vores elevheste har aldrig været flottere og i bedre "balance". Så jeg er stor fan af deres foder, men der er jo meget andet på markedet som sikkert er lige så godt.
    Birgitte

• #35   14. jan 2010 Hejsa. Synes næsten det er blevet en diskussion om hvorvidt havre er godt eller ej. Men jeg vil sige hvis din hest bliver redet mange af ugens dage en timer +- så ville jeg ikke give havre eller ihvertfald ikke så meget.

Min hoppe, som er fuldblod og væver og meget kræsen får lucerne hartog og sct. hippolyt, som efter min mening er lækkert for hesten. Mit forslag er klart, at anskaffe noget lucerne. Desuden skla du jo vide, at selvom han/hun står på græs så er der ikke særligt meget græs, meget af det er fugtogt, vådt og frossent og så skraber de ned i jorden for at finde føde, den handlinger bygget på instinkter. Sådan gjorde de nemlig i ''tidernes morgen'' derfor er det godt her i vinterens tid, at give noget til hesten som sætter gang i systemet og det gør lucerne, det giver ekstra tyggetid og mere spyt tilsættes til maden = bedre fordøjelsessystem. Det siger min fodermand som samtlige bruger Storkøbenhavn. smiley

• #36   14. jan 2010 Du kan sagtens fodre med havre, hvis hesten er mellem 3 og 14 og tænderne bliver passet kan den også sagtens få hel havre.

Næsten alle foder blandinger indeholder havre

Prøv at skrive race, alder, vægt

Hvad du fodre med kg også evt. vit og mineralblanding

Så skal jeg nok taste den ind i foder programmet.

Når havre bliver fodret sammen med grovfoder hø, wrap eller lucerne, som er med til at forlænge tyggetiden, burde mavens syre base balance være ok.

Jo flere måltider foderet bliver fordelt over jo bedre, da det giver mindre påvirkninger på blodsukkeret.

Rigtig mange ved ikke at majs og alt det andet mix det bliver fyldt op med sirup, og melasse, har en meget dårligere påvirkning på hesten end havren har (: Da deres påvirkning på blodsukkeret er ekstrem det kan give sygdomme som

Sukkersyge, OCD, høvede vækstlininer, kolik, mavesår, forfangenhed osv. Så alt det der færdig blandet mix der er fyldt op med sukker, kan have mange flere bivirkninger end havren. Det er især foder fra brogården der har et ekstremt højt sukker indhold, sjovt nok oplyser de det heller ikke på deres hjemmeside eller deres fodersække der er omkring 6,5 til 9 % sukkerindhold i ): du kan få foderblandinger ned til 2,5 %

• #37   14. jan 2010 Har lige tastet din hest ind, det eneste jeg ikke lige kunne finde på din præs var vægten men har regnet ud fra 550 kg

med :

8 kg hø
    2 kg havre
    200 g travo E obs når hesten kommer på græs skal den sættes ned til 100- 150 g

Det ser fint ud og din hest er dækket fint ind, til dit trænnings niveau, dog mangler der noget vitamin B1, dette har hesten især brug for i forbindelse med pelsskifte, så der er muligheden for at købe en flaske flydende b vitaminer fra blue horse i forbindelse m pelsskifte.

• #38   14. jan 2010 »ISN - the memory of an angel, bisse' .:
    Han spiser i forvejen langsomt, så han behøver ikke noget der forlænger tyggetiden. :). Men tak for svar.

• #39   14. jan 2010 Camilla F:
    Okay, mange tak! smiley
    Han plejer fint at skifte pelsen - og hans pels ser rigtig fin ud, også selvom han endda har dækken på her i vinterperioden. Er der ikke B1 vitamin i gulerødder, eller sådan noget? For jeg er mere til det "naturlige" end til at hælde alt muligt i foderet. smiley

• #40   14. jan 2010 Ann S:
    Okay, så må jeg se på det til den tid. smiley
    Han fik ordnet tænder d. 24.09.09 - der var et par spidser ellers var alt rigtig rigtig fint, sagde dyrlægen og han endda ikke fået ordnet tænder i over 6 år. (Jeg købte ham efterår 08 og det har åbenbart ikke været noget tidligere eger har prioriteret)

• #41   14. jan 2010 Ann S:
    Ja, jeg må bare håbe på at min SU får lyst til at stige. smiley
    Jeg blev opmærksom på hans tænder fordi jeg syntes han spiste så langsomt i forhold til flere af de andre. Men tænderne var den ikke gal med, så han nyder åbenbart bare sin mad - det er jo også sundest. smiley

• #42   14. jan 2010 Ann S:
    Nå okay - så er der nemt råd, tror jeg. :D. Jeg har bare ikke råd til flere produkter i samme prisklasse som Travo-E. smiley
    Ja, det er skønt. Jeg blev bare mistænksom. Man sammenligner jo altid sin hest med hvordan sidemanden gør, for at se om der er noget galt. smiley

• #43   14. jan 2010 Ann S:
    Ja nemlig. Jeg tror altså også at jeg bliver ved med at fodre med havre, nu har han trods alt fungeret godt på det i næsten 9 år. Derudover skal han have Travo-E sport. Den foderplan som Camilla skrev, siger faktisk det samme med hensyn til mængden af Travo-E, som jeg fik af vide i Land og Dyr, så jeg regner med at give den mængde. Sidst men ikke mindst, skal han selvfølgelig have noget super lækkert hø. Med alt dét føler jeg, at jeg har gjort mit bedste for ham. smiley

• #44   14. jan 2010 Jeg ville i hverttilfælde personeligt aldrig fodre min hest med rent havre, tror de fleste grund er nævnt ovenover?

• #45   14. jan 2010 Schmølz:
    Den ene halvdel er totalt imod og den anden halvdel siger at det er fint at fodre med havre. :). Når der ikke er mere enighed om det, så ved jeg ikke hvor meget jeg tror på, at det er så skidt for hesten. smiley

• #46   14. jan 2010 Ann S:
    Tak, det er betryggende at vide at andre også synes om den måde jeg fodrer på. smiley

• #47   7. feb 2010 min belgier får 500g havre
    olie
    salvemingrøn
    alt det hø hun kan spise
    roepiller til at holde maven og tarm sund
    grøntpiller
    og sojaskrå.

men vil gerne helt væk fra havre da det gør hende stivbenet, og der er alt for meget stivelse i havre

• #48   7. feb 2010 men jeg mangler et alternativ til havre, da hun er svær at holde vægten på, nogle forslag?

• #49   7. feb 2010 Hej Ann
    Roe og grøntpiller står mindst i blød 12 timer.
    Der er tjekket for orm, og tænder fik hun ordnet for 3 mdr. siden.
    kan ikke huske mærket på Roe og grøntpiller, mener Roepillerne er fra stormøllen .

Er der ikke meget stivelse i Majs?
    og hvordan er det med sukker i melasse og mash?

samt kender du Suregrow?
    Da en jeg kender fodre deres shire med Suregrow, hø, wrap og roer, de ser fine ud deres heste.

Men mener at have hørt at hesten kommer til at mangle noget med Suregrow?

• #50   7. feb 2010 Ja Sif har allerede været i brunst i sidste månede.
    Og hun fælder som en gal.

Ang. sukker så er det da ikke det mest optimale er det?
    Er der ikke noget med de ikke kan udnytte sukkeret?

Kunne godt være man skulle prøve at snakke med Brogården : )
    Det er bare at når man sætter deres Suregrow ind i min venindes foderprogram, kommer Sif til at mangle noget til immunforsvaret, og så var der en ting mere, men kan ikke huske hvad det var, men vil da prøve at undersøge mere i det : )

Kommentér på:
Bør jeg stoppe med havre?

Annonce