3.191 visninger
|
Oprettet:
At fodre med havre? {{forumTopicSubject}}
Hvad synes i om at fodre med havre og kun havre?
Er det godt nok til føl, plage og ifolet hopper?
Skal lige siges at jeg selv foder med plag fuldfoder fra Videbæk foder. Men hvis det er tilfældet at de sagtens kan klare sig med havre, så er det jo noget billigere. Jg mener blot ikke, at havren giver dem alt det de har brug for....Hvad mener i?
apr 2007
Følger: 122 Følgere: 118 Heste: 6 Emner: 39 Svar: 254
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 48 Emner: 19 Svar: 120
jan 2004
Følger: 42 Følgere: 35 Heste: 6 Emner: 224 Svar: 2.589
Min første pony blev syg af det - selvom det var blandet op med andre ting.. så nej tak.
aug 2008
aug 2008
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.161
jan 2004
Følger: 42 Følgere: 35 Heste: 6 Emner: 224 Svar: 2.589
Købe sit eget foder, Eller flytte sine heste. Jeg ville ikke acceptere at mine heste kun kunne få havre.
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 49 Heste: 8 Svar: 389
men der har selvfølgelig været tilsat müsli og lucerne.
aug 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 406
Min hest på 7 år får havre blandet i sit folder. Han får:Lucerne, müsli, forskellige vataminer, som a,b og hvidløg som tilskud, en lille smule havre og nogle tranebær en gang i mellem (rigtig godt for ledene)
Selv om han får blandet havre i sin mad har han på ingen måde overskydene engeri, eller problemer med fordøjelsen., heller ingen af de andre heste i stalden, der får det samme har problemer.
- men ja der er mange der ikke bryder sig om at fødre med det, og det må man så bare respektere
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.161
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 608 Svar: 5.404
Havren er jo ikke noget problem i sig selv, det handler om hvor meget grovfoder (hø, wrap og lucerne) hesten får ved siden af.
Udover dette skal de selvfølgelig have en vitamin og mineralblanding og have fordelt måltiderne over mange gange.
Føllene og hopperne i fol får næsten ingen havre, men en fuldfoder blanding der er afpasset til enter føl eller føl hopper, der er faktisk også lidt havre i hvis man læser indlægs sedlen.
Vil 20 gange hellere fodre på den måde så jeg ved mine heste får det de skal bruge, da over halvdelen af müsli blandinger ikke dækker hesten ind, selvom de skriver det (:
Mange ryttere når også ud i både vitamin og mineral blanding, müsli, hvisløg og diverse andre ting som nu kan tilsættes, tit og ofte få de tilsat så meget at det har den modsatte virkning og hesten ikke kan optage det i sit system. Så alt det de prøver at tilsætte har faktisk den modsatte virkning at enzymerme går ned og nedbryder istedet for at opbygge eller fodre i så få og store portioner at foder optagelse formindskes. Det sker især med heste der skal tage på eller have mere energi bliver overfodret med proteiner, som gør at hesten ikke kan når at optage det, så det flyder bare igennem systemmet og der blive roptaget mindre end hvis det var fodret i korrekte mængder.
Få lavet en foder plan, nogle foder firmaer gør det gratis og det er vi også nogle der gør herinde efter samme programmer som foder firmaerne bruger (:
Uhh det blev en lang smøre, kan godt hjælpe nogle af jer med en foder plan, hvis det er så skriv en pb og jeg får lavet den så hurtigt jeg kan, men sørg for at alle oplysningerne er med som jeg skal bruge.
Hvilket foder (mærke) navn og mængde
Vitaminer og mineraler
Hvor meget hø / wrap / lucerne
hvad står hesten på ? halm, tørv ell spåner
Race
Vægt
hvilket niveau rider du på ca. lc eller la ??? skovture bliver hesten redet hver dag
højde
overvægt/undervægt
fodermidler fra Saracen og viking mangler jeg oplysninger på pt så kan desværre ikke lave ud fra dem ligenu.
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 608 Svar: 5.404
jun 2008
Følger: 9 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 369
Er enig med hende.
Og jeg er også enig med BELS... mening, fordi foder er noget grundlæggende og hvis man ikke har penge nok til det, hvordan vil man så sørge for en hest når den bliver syg eller der opstår noget andre omkostninger?
Stald A: Jeg forstår dig sådann, at det ikke drejer sig om din egen hest. Måske kan du overbevise hesteejeren at give noget andet end kun havre til sine heste.
aug 2008
Der er blevet opfordret til plag ejeren at vedkommende skal komme med noget foder til hestene, men intet sker og det er tydeligt at se, at de ikke trives udelukkende på havre:o( Men jo man må gerne selv tage foder med og sætte frem. Staldens ejer er MEGET hjælpsom og har også opfordret til speciel foder til plagene;o)
Men hvad pokker kan man gøre...er der et sted på nettet hvor man kan skrive noget ud omkring korrekt fodring??? For så kunne man jo klistre sådan en fast på boksen*SS*
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Eftersom havre er stivelse og derfor giver god chance for mavesår og dermed krybbebidning, så nej - aldrig i livet.
Samt mange heste bliver skøre i bolden af det.
mar 2006
Følger: 62 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 7 Svar: 35
Dog vil jeg aldrig selv fodre med kun havre :o)
aug 2008
Nogle voksne heste fungerer fint på havre og det er såmænd ikke dem der bekymrer mig....
mar 2006
Følger: 62 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 7 Svar: 35
Det er vigtigt at man fodre de unge korrekt for det er trods alt den face der gør dem stærke så de kan blive gode rideheste i fremtiden
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 52 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 353
Det der er med havre er at det indeholder en masse stivelse, mener det er omkring 40 %, heste må ikke få mere end max 2 g stivelse pr kg kropsvægt om dagen, det vil sige at en hest på 500 kg maks må få 1000 g stivelse pr dag svarende til 2,5 kg havre om dagen, og dette er en absolut maksimal grænse.
Når hesten spiser havre produceres der ikke ret meget spyt, som ellers er med til at neutralisere mavesyren i maven, det vil sige at hesten er i stor risiko for at danne mavesår, (forsøg viser at 84 procent af rideheste har mavesår) det er ikke altid at der er symptomer på mavesår, så derfor er de fleste ikke klar over at deres hest har det.
Vil man fodre med havre er det en god ide at blande lucerne i sin havre for at øge tyggetiden og dermed nedsætte risikoen for mavesår. Endvidere må hesten ikke stå i flere timer på boks eller jordfold uden adgang til stråfoder, dette er også med til at øge risikoen.
Mavesår er ikke det eneste problem ved stivelsesholdigt foder, hvis der udfodres store mængder stivelse risikere man at hesten ikke når at fordøje stivelsen i tyndtarmen hvor det er meningen, dermed passere det til tyktarmen hvor det kan give anledning til andre fordøjelsesproblemer.
Det med at nogen heste kommer til at virke stressede og temperamentsfulde ved fodring af havre skyldes at det er meget energiholdigt og giver stort udsving i blodsukkerniveauet kort efter fodring samt at det indeholder et stof der stimulere centralnervesystemet.
når du mener at hesten bør være dækket ind med alt ved kun at fodre med havre og hø tager du helt fejl, det eneste hesten får fra havre er energi, der er også en smugle protein og fibre i havre, men specielt proteinet er af meget ringe kvalitet, da aminosyre sammensætningen ikke passer til hesten, dermed kan den ikke udnytte ret meget af det protein den får fra havren optimalt. altså fodre du med havre og hø er du nødt til at suplerer op med i hvert fald vitaminer/mineraler, protein samt evt noget olie hvis ikke det er muligt at dække den ind med energi fra havren.
Protein kan du få fra soyaskrå, lucerne eller andre bælgplanter, det findes også i hø, men ikke i den mængde hesten har brug for.
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 52 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 353
her er en fin powerpoint der beskriver problematikken omkring mavesår og havre
sep 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 65
En god huskeregl er for såvel dyr som mennesker: man er hvad man spiser- er produktet fattigt på det kroppen skal bruge, bliver kroppen tilsvarende fattig på udholdenhed, og modstandsdygtighed over for de udfordringer der kommer i livet- dvs masser af dyrelægeregninger..........
jan 2013
Følger: 1 Svar: 38
At fodre med havre?